Nyt yritetään kiistä kouluampujan kiusaaminen, "on vain pojan oma tuntemus"
Nyt koulu yrittää pestä käsiään puhtaaksi.
Kouluampujan kokemus kiusaamisesta voi olla "pojan oma tuntemus".
Tässä vaiheessa pojan kokemus kiusaamisesta Viertolan koulussa ei saa vahvistusta opettajien ja muiden oppilaiden kertomuksista, poliisi kertoo MTV Uutisille.
Kiusaaminen on jokaisen henkilökohtainen asia, jokainen kokee sen vähän omalla tavalla, muotoilee rikosylikomisario Kimmo Hyvärinen Itä-Uudenmaan poliisista.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-mtv-lle-kouluampujan-kokemu…
Kommentit (1067)
En lähtisi vähättelemään mitä kiusaaminen saa ihmisessä aikaan. Jokainen tietää miten pienikin epäoikeudenmukainen kohtelu nostaa suuttumuksen pintaan, kuvitelkaa jos sitä jatkuu vuosia vaikkapa. Viha ja raivo on ihmiselle luonnollinen reaktio väärään kohteluun, vihan tunne ei ole mikään psyykkinen sairaus. Ihmisillä on sitten erilaisia tapoja ja kykyjä käsitellä sitä.
Ihan varmasti on kiusattu. Ja selvää on sekin, että koulu kääntää selän ja väittää ettei ole mitään sellaista todettu. Sitähän se on. Kiusataan, usein opettajakin on mukana, häpäisee, alistaa, heittelee oppilaasta ppää ja kaikki nauraa. Huumoria huumoria..
Ja penskat puhuu sitä mitä halutaan kuulla ja pikkusen vielä värittävät asioita huomion kipeänä.
En kyllä ihan ymmärrä tätä poliisin tiedottamista, vaikka mediat varmaan koko ajan hinkuu näitä lausuntoja. Miksi piti antaa niin nopeasti se lausunto, että taustalla kiusaaminen, jos nyt sitten seuraavana päivänä sanotaankin näin. Ihan kauheaa juttua ja olettamuksia niistä uhreista on levitetty ympäriinsä. Täälläkin keskusteluissa on isot joukot olleet innoissaan kaikenlaisissa kosto- ja kohtalotraumoissaan. Silmitöntä sivullisiin kohdistuvaa kostoa ja väkivaltaa on haluttu ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi voisi vähän miettiä mitä tiedottaa. Nyt on hieman vaikeaa lähteä korjailemaan lausuntoa ilman, että a)ottaisi kantaa vaikeasti selvitettävissä olevaan she said - he said asiaan b) paljastaisi yksityisisyyden suojan piiriin kuuluvia asioita tai syyllistyisi kunnianloukkaukseen
Jos poliisi nyt sanoo, ettei Viertolassa poikaa kiusattu, he sanovat sen ilman pitävää näyttöä. Aivan väkisin, koska kiusaaminen on niin vaikeaa todentaa aukottomasti, saati kiusaamattomuus.
jos poliisi sanoo, että kaikki uhrit eivät kiusanneet, se syyllistyy yhden tai kahden uhrin kunnianloukkaukseen ilman pitävää näyttöä. Samoin jos se sanoo, että kiusaamista oli taustalla.
Poliisilla ei ole nyt mitään muuta vaihtoehtoa kuin sanoa, että motiivi on tekjän henkilökohtainen kokemus kiusaamisesta. Jos kiusaaminen on ollut todella rankkaa, on tuokin lausunto taas vähän tekijän kannalta ongelmallinen -siinähän sanotaan käytä
Ja poliisi tiedotti tuosta asiasta ennen kuin he olivat edes jututtaneet yhtäkään uhreista, yhtäkään huoltajista tai koulun henkilökuntaa!
Jos esitutkinnassa tuli ilmi, ennen yhdenkään hyökkäyksen kohteena olevaan kouluun liittyvistä ihmisistä oli kuultu, kiusaamista, se oli todennäköisesti terveydenhuollon rekistereistä. Eli koski aiempaa koulua. Olisikohan ollut syytä olla tiedotteessa vähän spesifimpi ja sanoa, että motiivi on kokemus siitä että on tullut kiusatuksi, josta kiusaamisesta on aiemmilta vuosilta esitutkinnassa tullut esille näyttöäkin.
Oli kyse kenestä tahansa, silloin kun tilanne on eskaloitunut äärimmäiseen tekoon, on aivan selvää, että taustalla ei ole pieniä asioita. Aikuiset ei välttämättä tiedä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän minä arvelin, pian syytetään häntä itseään jo kiusaajaksi....ei kiusaamiselle tehdä mitään 😡
Onko kiusaamisesta todisteita?
Kouluampujat/ perhesurmaajat on narsisteja. Kiusaavat itse muita ja uhriutuvat täysillä kuten persut (joka imee magneetin lailla narsisteja).
Minuakin kiusattiin, muttei käynyt mielessäkään ampua ketään. Kosto on tekona narsistille tyypillinen.
Kuka sun juttuja ottaa tosissaan, kun puhut persuista? Taidat olla hölmö.
Verrata voi vaikka kipuun. Pari eka päivää kestät, sitten tuntuu, että kipu kovenee ja kerrot kivun lisääntyneen. Ihminen kestää tietyn määrän ja sit menee yli.
Ei sitä astiaakaan voi loputtomiin täyttää, yli tulee.
Lapsi herkistyy vaan lisää ja lisää, riipuen kuinka kauan on kiusattu. Lopulta pelkkä katse saa voimaan huonosti ( vaikka se katse ei ollut paha).
Siksi olisi tarpeen saada kiusaaminen loppumaan heti, juuri nyt.
Jos kotona ei ole ketään auttajaa, onko läheisissä joku muu luotettava aikuinen? Vaikeita aiheita nämä on, kaikkien aikuisten apua tarvitaan, koulussa ja muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä on ollut kiusaamista, Mutta ei koulu voi tämän tapauksen jälkeen myöntää että kiusaamista on ollut. Sillä se kertoisi että he ovat olleet tietoisia kiusaamisesta.
En tiedä onko kiusaamista tapahtunut. Mutta ei koulu voi tämän tapauksen jälkeen myöntää että kiusaamista on ollut. Sillä se kertoisi että he ovat olleet tietoisia kiusaamisesta.
Et ilmeisesti tiedä yhtään kuinka kiusaamishavaintoja käsitellään. Valheella olisi lyhyet jäljet, koska merkinnät löytyisivät opettajakunnan rekistereistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iät ja ajat on sanottu, että kiusaamista on se minkä kiusattu itse kokee kiusaamiseksi.
Joku voi kokea kiusaamiseksi sen, että toinen juttelee mukavia ja hymyilee. Oikeuttaako sekin ampumaan tuon henkilön kuoliaaksi?
Harva lienee ampunut ketään ystävällisen hymyn takia. Mutta tietenkään kiusaaminen ei oikeuta ampumaan ketään. Mutta se selittää, miksi joku tekee niin.
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti terve ei kosta eikä tapa. Kiusaaminen voi olla omien tekojen ja tunteiden projisointia muihin.
Minkä yksi kokee kiusaamisena, on toisen mielestä vain leikkiä.
Olisiko sinusta sellainen hauska leikki, että sinun tervehdyksiisi ei vastata, eikä sinulle puhuta mitään. Kaikelle sanomallesi irvaillaan ja irvistellään. Käännytään selin jos yrität lähestyä. Yökkäillään näyttävästi jos joudutaan sinun kanssasi samaan projektiin tai työpisteeseen. Tönitään ohi kävellessä, tai kampataan jos sinä kävelet ohi. Piilotetaan takkisi ja työvälineesi. Keksitään perättömiä juoruja. Taskuihisi sujautetaan viestejä, joissa kerrotaan kuinka hirveä olet ja että kaikki toivovat kuolemaasi.
Kuinka hauska leikki sellainen olisi päivästä toiseen ja vuodesta toiseen jatkuvana, asteikolla ykkösestä kymppiin. Ykkönen = ei yhtään kiva, kymppi = parasta hupia mitä maailmassa voi olla.
Jotkut loukkaantuu jo siitä jos keskeyttää puhumalla päälle, ja jollekin toiselle se on täysin hyväksyttävää vuorovaikutusta millä loputtomasti jaarittelevaa vain ohjataan oikeille raiteille.
Mikään kiusaaminen ei oikeuta murhaa. Sosiopaatti nyt selittelee itselleen ja muille mitä vaan, ettei tarvitse kantaa vastuuta teoistaan.
Niin, uhriutujalle ja henkilölle, jota yksinkertaisesti iso osa muita ihmisiä syystä tai toisesta ärsyttää, kiusaamisen kokemus voi tulla siitä, miten toinen puhuu tai miltä toinen näyttää.
Eli hän kokee tulleensa kiusatuksi, kun hän on nähnyt toisen tai kuullut toisen puheen. Se on vain ryhtynyt häntä ärsyttämään.
Eli tällainen subjektiivinen kokemus kiusaamisesta tarkottaisi sitä, että henkilön ei tarvitsisi missään vaiheessa koulussa nähdä ja kuulla niitä oppilaita, jotka häntä pelkällä ulkomuodolla ja puhetyylillä ärsyttää.
Kuten Stubb: "jos joku on kokenut kiusaamiseksi"
Oikeasti satavarmasti tietää olleensa kiusaaja.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut loukkaantuu jo siitä jos keskeyttää puhumalla päälle, ja jollekin toiselle se on täysin hyväksyttävää vuorovaikutusta millä loputtomasti jaarittelevaa vain ohjataan oikeille raiteille.
Mun poika :) Kunnes kasvoi ja viisastui huomaamaan, että siinä naaman edessä olevakin on ihminen.
Miten Siltamäessä kouluun kävelleet sivulliset lapset olivat ampujaa kiusaanneet? Olemalla olemassa? Eiköhän se ampuja ole itse kiusaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti terve ei kosta eikä tapa. Kiusaaminen voi olla omien tekojen ja tunteiden projisointia muihin.
Minkä yksi kokee kiusaamisena, on toisen mielestä vain leikkiä.
Olisiko sinusta sellainen hauska leikki, että sinun tervehdyksiisi ei vastata, eikä sinulle puhuta mitään. Kaikelle sanomallesi irvaillaan ja irvistellään. Käännytään selin jos yrität lähestyä. Yökkäillään näyttävästi jos joudutaan sinun kanssasi samaan projektiin tai työpisteeseen. Tönitään ohi kävellessä, tai kampataan jos sinä kävelet ohi. Piilotetaan takkisi ja työvälineesi. Keksitään perättömiä juoruja. Taskuihisi sujautetaan viestejä, joissa kerrotaan kuinka hirveä olet ja että kaikki toivovat kuolemaasi.
Kuinka hauska leikki sellainen olisi päivästä toiseen ja vuodesta toiseen jatkuvana, asteikolla ykkösestä kymppiin. Ykkönen = ei yhtään kiva, kymppi =
Lisäisin tähän listaan tappouhkaukset, hakkaamiset, potkimiset ja kuristamiset. Kiva leikki.
Vierailija kirjoitti:
Juha Mieto sai yhdessä haastattelussa melkeinpä raivokohtauksen, kun vieressä ollut henkilö sanoi jonkin välikommentin hänen puheeseensa. Tyyliin "joo" tai "niinpä". Yllätyin, sillä minulle tuollainen ääneen ilmaistu "nyökyttely" on ollut normaali tapa kasvokkain keskusteltaessa vuosikymmenten ajan. En tiedä, onko tämä joku sukupolvikysymys, vaiko sukupuolikysymys, vai muu kulttuuriero.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kiusaaminen ei ole mitenkään yksiselitteisen ja selkeä asia. Aina se on oma kokemus eikä ulkopuolinen pysty välttämättä sanomaan, kumpi on kiusaaja ja kumpi kiusattu.
Olen istunut palaverissa TYÖPAIKASSA, jossa ulkopuolinen ammattiliiton edustaja oli varmaan vähintään ihmeissään siitä tilanteesta. Se oli paikka, josta minua varoitettiin etukäteen, ja kiusaaja oli tiedossa. Työhön mennessä sain tietää, että kiusaaja onkin eri ihminen, toinen työtekijä. Siinä sitten istuttiin saman pöydän ääressä ja totta tosiaan: kiusaaja itse väitti tulleensa kiusatuksi, vaikka kaikki omat kokemukset todistivat toista.
Käytännössä koulussa peitellään kiusaamista, jotta voidaan kirkkain silmin väittää "ei tässä koulussa kiusata". Sitä ei vaan haluta nähdä, koska ei ole mitään keinoja estää sitä.
Minua yritettiin savustaa porukalla ulos työpaikasta. Yhteen palaveriin olivat suunnitelleet oikein hyökkäyksen. Kävivät joukolla kimppuuni. Ja tuli ihan puskista. Olivat kai suunnitelleet että säikähdän ja irtisanoudun siinä paikassa. Ja olihan se kieltämättä äärimmäisen järkyttävä tilanne, meni viikko ihan vaan toipumiseen.
Ja kyllä vaan, minua syytettiin kiusaajaksi. Muiden haukkumanimien ohella. Ja kuka olisi uskonut minua, kun oli monta ihmistä sanomassa että tuo on kiusaaja? Olin uusi tulokas ja nämä muut eivät halunneet sinne ketään uutta. Esimies ei osannut kuin uikuttaa vieressä.
No ei mulla ainakaan ole mitään tietoa suuntaan tai toiseen niin en koe tarpeelliseksi väittää mitään. Ihmeellistä tää keskustelu nykyään.