Tiesittekö! Elinten luovutus kuoleman jälkeen
Suomen lain mukaan elimet saa ottaa, jollei ole eläessään erikseen kieltänyt.
Lähde Kokkolalehti
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa omituiselta että joku ei haluaisi pelastaa toisen henkeä... Jos vaikka nuori joutuu onnettomuuteen ja tarvii elimen...
Miksi esim. koulukiusattu haluaisi pelastaa kiusaajansa hengen? Entä miksi olet niin itsekäs, etkä ajattele sitä, että joku haluaa kuolla kokonaan, eikä halua jatkaa elämäänsä yhdenkään elimensä kautta. Että joku toinen haluaa kuolla ja maatua kokonaisena kappaleena ilman, että hänen kehorauhaansa ja maatumistaan häiritään. Ei tarvitse sitten haamuna etsiä osiaan maailmalta.
Koska sen jonossa ensimmäisenä olevan kiusaajan pelastaminen saattaa säästää jonkun ihanan ihmisen hengen koska jono lyhenee. Jos luovuttaisit elimen niin tämä ihana saisi nopeammin myös siirron kun olisikin sitten askelta lähempänä kärkeä.
Ja ihmisissä on yleensä myös monta
Minun puolestani kuolkoot kaikki. Ei minuakaan ole koskaan autettu.
Tesin kyllä. En kuitenkaan kelpaa elintenluovuttajaksi, en edes verenluovuttajaksi. Syynä krooninen sairaus, jonka syytä ei tiedetä.
Tiesin. Tosin mun elimiäni tuskin enää huolitaan. Tuttu sai sairauden takia maksan ja kollegalla on siirrännäinen. Mitäpä alkuperäiset ois tehneet osillaan kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko niistä maksetaan. Jos lapset ei saa niistä senttiäkään kiellän ottamasta. Pärjäilkööt tarvitsijat omillaan.
Ajatteletko noin myös silloin, jos lapsesi tai lapsenlapsesi tarvitsee elinsiirron?
Lapsenlapset päättäkööt itse kehoistaan. Itse en halua muita itseeni.
Vierailija kirjoitti:
Tiesin. Tosin mun elimiäni tuskin enää huolitaan. Tuttu sai sairauden takia maksan ja kollegalla on siirrännäinen. Mitäpä alkuperäiset ois tehneet osillaan kuoleman jälkeen.
Kiertänyt kokonaisena energiana. Ekintenluovuttaminen estää siirtymästä seuraavaan muotoon.
Onneksi ei jää jäljelle paljo jahka ajaa rekan alle. Voi haistattaa pitkät niille itsekkäille kuspääpäättäjille.
Vierailija kirjoitti:
Miten uskovaiset tämän hyväksyy
Mitäh?? Miten uskovaisuus tähän liittyy? Itse tein ainakin luovutuspäätöksen ajat sitten jo.
t. uskis
Pitäisi olla myös niin, että jos elinluovutuskielto on, niin silloin ei saa ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin ja olen kieltänyt elinteni käytön.
Miksi? Toimintasi vuoksi toinen ihminen saattaa kuolla. Murhailetko ihmisiä myös? Tai käveletkö ohi jos joku saa sairaskohtauksen?
Hah hah! Ei mene murhasyytteesi läpi oikeudessa :D Olet elinvaras!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko niistä maksetaan. Jos lapset ei saa niistä senttiäkään kiellän ottamasta. Pärjäilkööt tarvitsijat omillaan.
Ajatteletko noin myös silloin, jos lapsesi tai lapsenlapsesi tarvitsee elinsiirron?
Eihän sinun pakko ole itseesi mitään ottaa vaikka kuolemasi jälkeen antaisitkin jollekin toiselle mahdollisuuden elämään.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla myös niin, että jos elinluovutuskielto on, niin silloin ei saa ottaa vastaan.
Varmaan aika moni kieltäjistä on sitä mieltä, että eivät halua ottaa. Itse en anna, enkä ota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinun pakko ole itseesi mitään ottaa vaikka kuolemasi jälkeen antaisitkin jollekin toiselle mahdollisuuden elämään.
Miten et ymmärrä sitä, että ei halua jatkaa elämää missään muodossa? Ei maksana, eikä verkkokalvona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiertänyt kokonaisena energiana. Ekintenluovuttaminen estää siirtymästä seuraavaan muotoon.
Luovuttamatta jättäminen aiheuttaa huonoa karmaa ja itsekkyys vie taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
Miten uskovaiset tämän hyväksyy
Miksei hyväksyis? Tiedän monia uskovaisia, joiden elimiä on "kierrätetty" ja niitäkin, jotka on kierrätetyn elimen saanu. Voi tietty olla joitakin uskonnollisia ryhmiä, jotka ei sitä salli, mutta ei se käsittääkseni mitenkään vallalla oleva linja oo.
Mä en ymmärrä miksi tuomitaan ihmisiä, jotka eivät halua luovuttaa elimiään.
Itse koen, että mun sisäelimet ovat oleellinen osa mua. Eivät ne ole mitään komponentteja, joita voidaan kaivella ja kierrättää. Se on mun näkemykseni ja sen mukaan teen päätökseni. En myöskään halua vastaanottaa muiden ihmisten sisäelimiä. Ne eivät ole mun, ne eivät kuulu mulle. Ainoa tilanne, jossa voisin luovuttaa osia itsestäni, on jos niitä tarvitseva on joku mun läheinen.
Kapitalismin alla toki olemme tottuneet olemaan yleishyödyllisiä pikku työmuurahaisia ja ison koneiston osia, mutta jos nyt kaikki muu on kaupan, niin kyllä mun ruumiinosat ovat sellaista, joita multa ei voi enää viedä. Olen jo antanut itsestäni kaiken hyödyn, olen käynyt töissä ja maksanut veroni. Olisi mukava saada kuolla ja tulla haudatuksi ilman, että pitää vielä ruumiiltakin repiä kaikki viimeisetkin hyödyt irti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi tuomitaan ihmisiä, jotka eivät halua luovuttaa elimiään.
Itse koen, että mun sisäelimet ovat oleellinen osa mua. Eivät ne ole mitään komponentteja, joita voidaan kaivella ja kierrättää. Se on mun näkemykseni ja sen mukaan teen päätökseni. En myöskään halua vastaanottaa muiden ihmisten sisäelimiä. Ne eivät ole mun, ne eivät kuulu mulle. Ainoa tilanne, jossa voisin luovuttaa osia itsestäni, on jos niitä tarvitseva on joku mun läheinen.
Kapitalismin alla toki olemme tottuneet olemaan yleishyödyllisiä pikku työmuurahaisia ja ison koneiston osia, mutta jos nyt kaikki muu on kaupan, niin kyllä mun ruumiinosat ovat sellaista, joita multa ei voi enää viedä. Olen jo antanut itsestäni kaiken hyödyn, olen käynyt töissä ja maksanut veroni. Olisi mukava saada kuolla ja tulla haudatuksi ilman, että pitää vielä ruumiiltakin repiä kaikki viimeisetkin hyödyt irti.
Vastenmielistä itsekkyyttä ja suoranaista pahuutta.
Itsellä on perinnöllinen sairaus, jonka takia ei mikään elin edes kelpaisi.
Tiesin. Olen kieltänyt elinteni jälleenmyynnin. Se on helppo tehdä omakannassa.