Tiesittekö! Elinten luovutus kuoleman jälkeen
Suomen lain mukaan elimet saa ottaa, jollei ole eläessään erikseen kieltänyt.
Lähde Kokkolalehti
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luota siihen, että minua yritettäisiin pelastaa jos esim lääkärin läheinen tarvitsee elimeni.
Hiukan menee nyt telkkariohjelmat ja todellisuus sekaisin. Meinaatko että joku yksi lääkäri päättää kenelle elimet menee? Ei tosiaan päätä ja aivokuolemankin toteaa aina kaksi lääkäriä. Eikä se elinsiirtojono ole mikään tasainen ketju jossa aina siirrytään jonossa ylöspäin kun edellinen saa elimen. Ei se ole ihan niin yksinkertaista että oteta yhdeltä sydän ja vain laitetaan se jonossa ekana olevalle.
Ei yksi lääkäri päätä, mutta lääkäri voi hidastella, jotta päädyt aivokuolleeksi. Kyllä se on monimutkaista, mutta kiinni jäämisen riski ei ole kovin suuri ja moni on valmis istumaan vankilassa esim lapsensa takia. Lääkäri voi myös ti
Huoh, luovuttajan ja saajan välillä tehdään verinäytteistä sopivuuskoe, ja tätä tulosta ei kukaan voi tietää etukäteen. Ennen tätä tehdään kudostyypitykset, jolloin etsitään sopivin saaja. Älkää nyt uskoko leffoja tai kirjoja.
T.tutkija
Eikä kannata istuskella puistonpenkillä, elinvaras huumaa ja vie munuaiset vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tiennyt ja olen kieltänyt ja ohjannut lapsianikin kieltämään, koska en halua, että elämä loppuu siksi, että lääkäri tulkitsee jonkun toisen olevan oikeutetumpi elämään kustannuksellani. On todella julmaa ajatella näin, mutta esim. Linna-sarjassa yksi päähenkilöistä oli tehnyt mur han ja odotti elintensiirtoa, onko hän oikeutetumpi elämään kuin 20v nuorimies, jota ei edes yritettäisi pelastaa, koska on varaosa-ainesta.
Millainen ihminen trollaa tällaisella aiheella?
En trollaa, olen ihan tosissani. Älä mene hoitoalalle, jos et kestä faktoja. Jos on halvempaa irrottaa koneesta kuin hoitaa, niin se halvin vaihtoehto valitaan.
Kyllä trollaat. Olen koko työurani tehnyt elinsiirtojen parissa ja tiedän että kirjoitat pelkkää💩💩.t. Hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua elimiäni käytettävän ja siksi kiellän ehdottomasti niiden käytön
Ei niitä kukaan ottaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten uskovaiset tämän hyväksyy
Oikein hyvin hyväksytään. Voitaisiin sisuskaluihin soveltaa periaatetta "lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa". Ei niillä alkuperäinen omistaja enää kuollessaan mitään tee.
Kuori vain jää...
Kuulostaa omituiselta että joku ei haluaisi pelastaa toisen henkeä... Jos vaikka nuori joutuu onnettomuuteen ja tarvii elimen...
Helppo kieltää myös luovutus, tapahtuu Suomi.fi palvelun kautta yhden oikean ruudun rastittamalla, jos en väärin muista.
Olen kieltänyt. Kannassa, lompakossa ym. on sekä elvytyskielto, että elinten luovutuskielto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli onko niin, että omaiset ei voi enää estää elimien luovutusta? Aiemminhan elimiä ei elintenluovutuskortista huolimatta otettu, jos omaiset sen kielsi.
Ja mitä ^^^vettiä ne elimet omaisia kiinnostaa? Kun ei niitä periäkään oikein voi.
Sepä se, ihan järjetöntä että joku omainen pystyi sen luovutuksen estää, vaikka henkilö itse oli halunnut elimensä luovutettavan ja täyttänyt kortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan juonut alkoholia enkä halua että kukaan alkoholia juova saisi maksaani. Siksi kiellän luovutuksen
Samaa mieltä. Olen itse vegaani enkä halua että lihansyöjä saisi mitään elimiäni
Jaa. Pelkäätkö, että lihansyöjä söisi ne elimesi, vai miksi sinulla on tuollainen kanta, ettet halua ihmisiä auttaa?
Paljonko niistä maksetaan. Jos lapset ei saa niistä senttiäkään kiellän ottamasta. Pärjäilkööt tarvitsijat omillaan.
Tiesin. Olen itse saanut elinsiirron, ja minultakin saa ottaa kaiken käyttökelpoisen (mikäli elinsiirtopotilaan elimet käyvät).
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa omituiselta että joku ei haluaisi pelastaa toisen henkeä... Jos vaikka nuori joutuu onnettomuuteen ja tarvii elimen...
Miksi esim. koulukiusattu haluaisi pelastaa kiusaajansa hengen? Entä miksi olet niin itsekäs, etkä ajattele sitä, että joku haluaa kuolla kokonaan, eikä halua jatkaa elämäänsä yhdenkään elimensä kautta. Että joku toinen haluaa kuolla ja maatua kokonaisena kappaleena ilman, että hänen kehorauhaansa ja maatumistaan häiritään. Ei tarvitse sitten haamuna etsiä osiaan maailmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tiennyt ja olen kieltänyt ja ohjannut lapsianikin kieltämään, koska en halua, että elämä loppuu siksi, että lääkäri tulkitsee jonkun toisen olevan oikeutetumpi elämään kustannuksellani. On todella julmaa ajatella näin, mutta esim. Linna-sarjassa yksi päähenkilöistä oli tehnyt mur han ja odotti elintensiirtoa, onko hän oikeutetumpi elämään kuin 20v nuorimies, jota ei edes yritettäisi pelastaa, koska on varaosa-ainesta.
Millainen ihminen trollaa tällaisella aiheella?
En trollaa, olen ihan tosissani. Älä mene hoitoalalle, jos et kestä faktoja. Jos on halvempaa irrottaa koneesta kuin hoitaa, niin se halvin vaihtoehto valitaan.
Elimiä otetaan aivokuolleelta, siitä ei ol
Sinua ei oma tyhmyytesi paljon hävetä?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko niistä maksetaan. Jos lapset ei saa niistä senttiäkään kiellän ottamasta. Pärjäilkööt tarvitsijat omillaan.
Ajatteletko noin myös silloin, jos lapsesi tai lapsenlapsesi tarvitsee elinsiirron?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi esim. koulukiusattu haluaisi pelastaa kiusaajansa hengen? Entä miksi olet niin itsekäs, etkä ajattele sitä, että joku haluaa kuolla kokonaan, eikä halua jatkaa elämäänsä yhdenkään elimensä kautta. Että joku toinen haluaa kuolla ja maatua kokonaisena kappaleena ilman, että hänen kehorauhaansa ja maatumistaan häiritään. Ei tarvitse sitten haamuna etsiä osiaan maailmalta.
Koska sen jonossa ensimmäisenä olevan kiusaajan pelastaminen saattaa säästää jonkun ihanan ihmisen hengen koska jono lyhenee. Jos luovuttaisit elimen niin tämä ihana saisi nopeammin myös siirron kun olisikin sitten askelta lähempänä kärkeä.
Ja ihmisissä on yleensä myös monta puolta, ja useimmista joku myös välittää. Minä en ole niin kamala ihminen että toivoisin entisen koulukiusaajani lapsia isättömäksi.
Elinsiirto on myös lahja niille läheisille jotka saavat lisää aikaa rakkaansa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan juonut alkoholia enkä halua että kukaan alkoholia juova saisi maksaani. Siksi kiellän luovutuksen
Samaa mieltä. Olen itse vegaani enkä halua että lihansyöjä saisi mitään elimiäni
Jaa. Pelkäätkö, että lihansyöjä söisi ne elimesi, vai miksi sinulla on tuollainen kanta, ettet halua ihmisiä auttaa?
Ei vaan mielestäni lihansyönti on eettisesti väärin ja siksi en halua että joku saa jatkaa lihansyöntiä elimieni ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sen jonossa ensimmäisenä olevan kiusaajan pelastaminen saattaa säästää jonkun ihanan ihmisen hengen koska jono lyhenee. Jos luovuttaisit elimen niin tämä ihana saisi nopeammin myös siirron kun olisikin sitten askelta lähempänä kärkeä.
Ja ihmisissä on yleensä myös monta
Paska logiikka
Aika pieni mahdollisuus, että juuri sinun kudostyyppi tai veriryhmä sopisi sille lääkärin läheiselle. Toisekseen sinua hoitava lääkäri ei päätä, kenelle elimesi menee.