Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesittekö! Elinten luovutus kuoleman jälkeen

Vierailija
03.04.2024 |

Suomen lain  mukaan  elimet  saa ottaa, jollei ole eläessään erikseen kieltänyt.

Lähde Kokkolalehti

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi tuomitaan ihmisiä, jotka eivät halua luovuttaa elimiään.

Itse koen, että mun sisäelimet ovat oleellinen osa mua. Eivät ne ole mitään komponentteja, joita voidaan kaivella ja kierrättää. Se on mun näkemykseni ja sen mukaan teen päätökseni. En myöskään halua vastaanottaa muiden ihmisten sisäelimiä. Ne eivät ole mun, ne eivät kuulu mulle. Ainoa tilanne, jossa voisin luovuttaa osia itsestäni, on jos niitä tarvitseva on joku mun läheinen.

Kapitalismin alla toki olemme tottuneet olemaan yleishyödyllisiä pikku työmuurahaisia ja ison koneiston osia, mutta jos nyt kaikki muu on kaupan, niin kyllä mun ruumiinosat ovat sellaista, joita multa ei voi enää viedä. Olen jo antanut itsestäni kaiken hyödyn, olen käynyt töissä ja maksanut veroni. Olisi mukava saada kuolla ja tulla haudatuksi ilman, että pitää vielä ruumiiltakin repiä kaikki viimeisetkin hyödyt irti

Mun mielestäni on vastenmielistä, että sä koet, että sulla on oikeus muiden sisäelimiin. 

Vierailija
102/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Arvelen, että suurin osa tietää. Epäilen tosin, ettei monikaan tule ajatelleeksi kokonaisuutta, vaikka elinluovutus olisikin mielestään ok. Niin se on minustakin. Silti Omakantaan tein luovutuskiellon, vaikka minulla oli jo vuosikymmenet elinluovutustestamentti. Minulla on jälkikasvua. Ja esikoisellani jo omaakin sellaista.

Elinluovutus on lavennettu sellaiseksi, että nykymahdollisuuksin se saattaa vaarantaa/vaikeuttaa omien jälkeläisteni elämää. Maailma muuttuu vauhdilla, eikä pelkästään hyvään suuntaan, ja ihmisistä tehdään täsmäkauppatavaraa. DNA on henkilökohtaisinta tietoa, mitä voi olla. Sen perusteella voidaan jossain vaiheessa evätä lääketieteellisiä hoitoja (säästösyistä). henkilövakuutuksia voidaan rajata tai evätä kokonaan jne. 

Ja ihan kaikkien tulisi olla tietoisia siitä, että luovutteet voidaan laillisesti lahjoittaa jollekin kolmannelle osapuolelle, ja sitä kautta vaikka kaipalliseen käyttöön "kehitystyön ja tutkimuksen" nimissä. Elinluovutus koskee myös kuolleen sukusoluja. Miehille asia on relevantti hautaan asti, ja naisillekin kymmeniä vuosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elimiä oteta ruumiilta. Ne otetaan vielä elossa olevilta ihmisiltä. 

Vierailija
104/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten uskovaiset tämän hyväksyy

Miksei hyväksyisi?

Joissain uskontokunnissa ei edes verensiirto ole hyväksyttyä eli ainakin vastaanottoon suhtaudutaan kielteisesti. Itseasiassa en muista lukeneeni miten samoissa porukoissa suhtaudutaan luovuttamiseen.

No minä tiedän, erittäin negatiivisesti. Lähes manaajan tilasivat ovelleni kun kerroin että olen verensiirtojen lisäksi saaanut munuaisen. Ja ajatella että maksan veroja myös heidän puolesta. Se ovikelloa rimputtava uskonto.

Tuohan kertoo siitä, miten he suhtautuvat vastaanottamiseen, ei sitä miten he suhtautuvat luovuttamiseen. Toki suhtautuminen voi olla samaa, mutta tuosta sitä ei voi tietää.

Vierailija
105/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun mielestäni on vastenmielistä, että sä koet, että sulla on oikeus muiden sisäelimiin. " 

Pienempi paha se on kuin se, että sinä haluat päättää että onko toisilla oikeutta elämään. 

Vierailija
106/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin, ja minusta tämä on hyvä uudistus (tai oli uudistus silloin kun se tuli voimaan).

Vierailija
107/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Aiemmin oli elintenluovutuskortteja jne. Mutta sukulaiset pystyivät silti kieltämään elinten käytön. Siis vastoin vainajan omaa toivetta. 

Mun sukulainen luovutti ruumiinsa lääketieteen käyttöön, eli opetusalustaksi tuleville lääkäreille, mutta sattui kuolemaan perjantai-iltana, jolloin asiaa hoitava henkilökunta oli lähtenyt viikonlopuksi lomille, eikä asia onnistunut.

Muuten yhteiskunta olisi kustantanut hautauksen. 

Vierailija
108/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mun mielestäni on vastenmielistä, että sä koet, että sulla on oikeus muiden sisäelimiin. " 

Pienempi paha se on kuin se, että sinä haluat päättää että onko toisilla oikeutta elämään. 

En mä muiden elämisiin ota kantaa. Mun mielestäni kaikilla elävillä on oikeus elämään. Mutta ei se tarkoita, että mulla olisi velvollisuus luovuttaa osia itsestäni heidän käyttöönsä.

Mä kannatan sitä, että jokaisella on itsemääräämisoikeus ja oikeus tehdä päätöksiä omasta kehostaan. Sen takia kannatan myös aborttia, koska mielestäni raskaana olevan naisen itsemääräämisoikeus on tärkeämpi kuin sikiön oikeus elämään.

Koetko myös, että ihmiset, jotka eivät käy luovuttamassa verta, ovat suoraan tuominneet jonkun kuolemaan? 

Vierailija
109/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää lakihan ajettiin tutkimusten mukaan läpi jotta saadaan myös Suomen black and brown POC ihmisiltä vietyä elimet valkoisille. Black and brown POC ihmiset saavat surkeaa terveydenhoitoa ja t petaan tarkoituksella valkoisten eduksi eli muun rasismin lisäksi käytetään varaosina ilman ihmisarvoa. Black and brown POC ihmiset ovat valkoisille hyödyke jota voi ostaa ja kuluttaa.

Vierailija
110/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et tajua, että maailmassa on aitoa pahuutta. Ja usein se vielä kytkeytyy valtaan ja rahaan. Ole vaan naiivi, ja pidä uskomuksesi. Siinä ei ole mitään pahaa, jos joku ei halua esineellistetyksi vielä kuolemansa jälkeenkin. Ja mahdollisten kudosvastaavuuksien takia vaarantaa jälkeläistensäkin elämää, joka voisi typistyä lyhyemmäksi, kuin mitä luonto suo, ja vain siksi, että yhteensopiva ja kelpoinen sellaiselle, jolla rahaa, valtaa, ja verkostoja on. Realismia. Ja se voi olla todella raadollista.

Ei sinunkaan kannata ketään tavista rinnastaa pahuuteen, jos ei halua olemustaan jakaa kuolemansa jälkeenkään.

Vierailija
111/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä muiden elämisiin ota kantaa. Mun mielestäni kaikilla elävillä on oikeus elämään. Mutta ei se tarkoita, että mulla olisi velvollisuus luovuttaa osia itsestäni heidän käyttöönsä.

Mä kannatan sitä, että jokaisella on itsemääräämisoikeus ja oikeus tehdä päätöksiä omasta kehostaan. Sen takia kannatan myös aborttia, koska mielestäni raskaana olevan naisen itsemääräämisoikeus on tärkeämpi kuin sikiön oikeus elämään.

Koetko myös, että ihmiset, jotka eivät käy luovuttamassa verta, ovat suoraan tuominneet jonkun kuolemaan? 

Pidän heitä vähintään välinpitämättöminä toisten ihmisten elämistä. Kävin nuorempana säännöllisesti luovuttamassa verta, nykyään eivät enää vertani huoli. 

Vierailija
112/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi näitä salaliittoteoreetikkoja taas. Hurjaa on touhu "elinmarkkinoilla". Ihan pelottaa. 

Vierailija
113/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä testamentteja sitten tehdään?

Vierailija
114/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun ei voi luovuttaa sukupuolielintään. Pääsisi hyvällä tuurilla oma vehje tositoimiin jonkun naistenmiehen elimenä. Itse olen niin nahjus, että hyvät vehkeet jää käyttämättä.

Vierailija
115/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimeni on jo käynyt tarpeeksi monen ihmisen sisällä. 

Vierailija
116/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä testamentteja sitten tehdään?

Edelleen selkeyttää asioita, jos esim onnettomuusuhrin lompakossa tää on niin asia on selvä vaikka joku "läheinen" haluaisi estää. 

Vierailija
117/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni on ällöttävää miten sä arvotat toisia ihmisiä puhtaasti sen perusteella miten paljon he antavat tai ovat valmiita antamaan itsestään muiden käyttöön. Jos mun sisäelimet syystä tai toisesta kierrätettäisiin, niin toivoisin, että ne eivät päätyisi sun kaltaiselle ihmiselle.

Elinluovutus ja verenluovutus ovat lahjoja. Ne eivät ole eikä niiden pidäkään olla itsestäänselvyyksiä. Ihmisellä on oltava oikeus omaan kehoonsa ja sen osiin. Toki jos olet yksi niistä aborttivastustajista, joiden mielestä kehollinen itsemääräämisoikeus on ihan huuhaata ja jokaisen on priorisoitava kaikki muut itsensä edelle ja itsensä kustannuksella, niin meillä on jo lähtökohtaisesti niin erilainen arvomaailma, että tämä keskustelu on täysin hedelmätön.

Vierailija
118/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin. Lähiomaiset voivat kyllä kieltää sen.

Ikävämpää on, että varoaika ekinten poistamiseen sydänpysähdyksen jälkeen vielä elävältä potilaalta on Suomessa lyhyempi kuin joissain muissa maissa. Maailmalla on tapauksia, joissa siitä on vielä virottu henkiin. Erittäin harvinaista toki.

Sitä en tiedä, käytetäänkö siinä kipulääkitystä varmuuden vuoksi, todella toivoisin niin  mutta ehkä ei kuitenkqan käytetä.

Vierailija
119/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei elimiä oteta ruumiilta. Ne otetaan vielä elossa olevilta ihmisiltä. 

Ne otetaan siinä välissä olevalta potilaalta, joka ei ole vielä kuollut, mutta jolla ei ole mitään toivoa enää.

Osallistuin kerran työn puolesta yhteen seminaariin aiheesta ja se oli oksettavinta kuuntelemista, mihin olen ikinä törmännyt, kun en voi katsoa telkkarista sairaalasarjojakaan. Sen jälkeen tuli mieleen, että pitäisikö tehdä luovutuskielto. Mistä sitä lääketiede oikeasti tietää, että tuntevatko ne potilaat vielä jotain. 

Vierailija
120/157 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi kun ei voi luovuttaa sukupuolielintään. Pääsisi hyvällä tuurilla oma vehje tositoimiin jonkun naistenmiehen elimenä. Itse olen niin nahjus, että hyvät vehkeet jää käyttämättä.

Naama voidaan ottaa. Toivottavasti keksivät miten aivot siirretään niin hengenvaarallisesta lihaskadosta kärsivä pikkuserkkuni saa 188 cm 90 kg kroppani.