Tiesittekö! Elinten luovutus kuoleman jälkeen
Suomen lain mukaan elimet saa ottaa, jollei ole eläessään erikseen kieltänyt.
Lähde Kokkolalehti
Kommentit (157)
Toki tiedän asian. Ja .ielestäni hyvä asia. Elimien irrottamisellekin on omat kriteerinsä. Henkilö todetaan aivokuolleeksi , jolloin vielä verenkierto pidetään yllä keinotekoisesti. Irrotettavan elimenhän pitää olla toimiva.
Kudosten vastaavuus tutkitaan tarkasti, ettei saajan elimistö alkaisi hylkää siirtoelinten.
Tiesin.
Tosin olen tehnyt myös elinluovutustestamentin aikonaan. Joten kannatan,
Vierailija kirjoitti:
En luota siihen, että minua yritettäisiin pelastaa jos esim lääkärin läheinen tarvitsee elimeni.
Voi hyvänen aika. Yksi lääkäri yksinäänhän hoitaa koko elinsiirtoprosessin...
Ja kuinka itsekäs on ihminen joka kuolemansa jälkeen vielä pitää kiinni jostain sarveiskalvostaan? (En nyt käyttänyt tossa "elimestään"-sanaa...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovuttajalla tulisi olla oikeus valita kohderyhmä
Onneksi ei ole.
Vegaanina en halua sekaanien saavan elimiäni
Tuskin elimesi tulee käyttöön, ei jokaisen elimiä pystytä edes käyttämään. tod. näk. olet sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tiennyt ja olen kieltänyt ja ohjannut lapsianikin kieltämään, koska en halua, että elämä loppuu siksi, että lääkäri tulkitsee jonkun toisen olevan oikeutetumpi elämään kustannuksellani. On todella julmaa ajatella näin, mutta esim. Linna-sarjassa yksi päähenkilöistä oli tehnyt mur han ja odotti elintensiirtoa, onko hän oikeutetumpi elämään kuin 20v nuorimies, jota ei edes yritettäisi pelastaa, koska on varaosa-ainesta.
Millainen ihminen trollaa tällaisella aiheella?
En trollaa, olen ihan tosissani. Älä mene hoitoalalle, jos et kestä faktoja. Jos on halvempaa irrottaa koneesta kuin hoitaa, niin se halvin vaihtoehto valitaan.
Elimiä otetaan aivokuolleelta, siitä ei ole mahdollista toipua. Silloin kun aivojen toiminta on sammunut, eivät aivot mitenkään siitä enää lähde käyntiin.
Eikös se ole niin että nistit ja alkoholistit eivät saa elintensiirtoja?
Vierailija kirjoitti:
MINÄ EN HALUA LIHANSYÖJIEN SAAVAN ELIMIÄNI
Siellä joku kasvissyöjävihaaja trollailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luota siihen, että minua yritettäisiin pelastaa jos esim lääkärin läheinen tarvitsee elimeni.
Hiukan menee nyt telkkariohjelmat ja todellisuus sekaisin. Meinaatko että joku yksi lääkäri päättää kenelle elimet menee? Ei tosiaan päätä ja aivokuolemankin toteaa aina kaksi lääkäriä. Eikä se elinsiirtojono ole mikään tasainen ketju jossa aina siirrytään jonossa ylöspäin kun edellinen saa elimen. Ei se ole ihan niin yksinkertaista että oteta yhdeltä sydän ja vain laitetaan se jonossa ekana olevalle.
Eli onko niin, että omaiset ei voi enää estää elimien luovutusta? Aiemminhan elimiä ei elintenluovutuskortista huolimatta otettu, jos omaiset sen kielsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tiennyt ja olen kieltänyt ja ohjannut lapsianikin kieltämään, koska en halua, että elämä loppuu siksi, että lääkäri tulkitsee jonkun toisen olevan oikeutetumpi elämään kustannuksellani. On todella julmaa ajatella näin, mutta esim. Linna-sarjassa yksi päähenkilöistä oli tehnyt mur han ja odotti elintensiirtoa, onko hän oikeutetumpi elämään kuin 20v nuorimies, jota ei edes yritettäisi pelastaa, koska on varaosa-ainesta.
Millainen ihminen trollaa tällaisella aiheella?
En trollaa, olen ihan tosissani. Älä mene hoitoalalle, jos et kestä faktoja. Jos on halvempaa irrottaa koneesta kuin hoitaa, niin se halvin vaihtoehto valitaan.
Elimiä otetaan aivokuolleelta, siitä ei ole mahdollista toipua. Silloin kun aivojen toiminta o
Ja sitä ennen varmistetaan, että ei hoideta, jotta lopputulos on aivokuollut. Miten sinisilmäisiä te oikein olette?
Vierailija kirjoitti:
Eli onko niin, että omaiset ei voi enää estää elimien luovutusta? Aiemminhan elimiä ei elintenluovutuskortista huolimatta otettu, jos omaiset sen kielsi.
Ja mitä ^^^vettiä ne elimet omaisia kiinnostaa? Kun ei niitä periäkään oikein voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukan menee nyt telkkariohjelmat ja todellisuus sekaisin. Meinaatko että joku yksi lääkäri päättää kenelle elimet menee? Ei tosiaan päätä ja aivokuolemankin toteaa aina kaksi lääkäriä. Eikä se elinsiirtojono ole mikään tasainen ketju jossa aina siirrytään jonossa ylöspäin kun edellinen saa elimen. Ei se ole ihan niin yksinkertaista että oteta yhdeltä sydän ja vain laitetaan se jonossa ekana olevalle.
Ei yksi lääkäri päätä, mutta lääkäri voi hidastella, jotta päädyt aivokuolleeksi. Kyllä se on monimutkaista, mutta kiinni jäämisen riski ei ole kovin suuri ja moni on valmis istumaan vankilassa esim lapsensa takia. Lääkäri voi myös tietää missä lapsensa on listalla ja minulle on tehty geneettisiä testejä perinnöllisten sairauksien varalta, joten se kenelle elimeni sopivat on mahdollisesti jo tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä niillä elimillä teet jos oot kuolemassa?
Vierailija kirjoitti:
Tiesin ja olen kieltänyt elinteni käytön.
Miksi? Toimintasi vuoksi toinen ihminen saattaa kuolla. Murhailetko ihmisiä myös? Tai käveletkö ohi jos joku saa sairaskohtauksen?
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvät elimet, ne voidaan myydä Kiinaan, siellä on nykyisin paljon miljonäärejä, joilla on elimet huonossa kunnossa saasteiden takia.
Et varmaan tiedä, miten iso työ tehdään, kun elinten sopivuus tutkitaan. Ei niitä noin vain siirrellä tarvitseville. Huoh, teidän kanssanne.😨
Onneksi sun aivoilla ei tehdä mitään, niitä ei voida siirtää.