Tiesittekö! Elinten luovutus kuoleman jälkeen
Suomen lain mukaan elimet saa ottaa, jollei ole eläessään erikseen kieltänyt.
Lähde Kokkolalehti
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Jos mun sisäelimet syystä tai toisesta kierrätettäisiin, niin toivoisin, että ne eivät päätyisi sun kaltaiselle ihmiselle.
Tässä lieneekin meidän ero. Minä toivon hyvää kaikille, myös sinun kaltaisillesi itsekkäille ihmisille. Toivon että kaikille tarvijoille elimiä riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mun sisäelimet syystä tai toisesta kierrätettäisiin, niin toivoisin, että ne eivät päätyisi sun kaltaiselle ihmiselle.
Tässä lieneekin meidän ero. Minä toivon hyvää kaikille, myös sinun kaltaisillesi itsekkäille ihmisille. Toivon että kaikille tarvijoille elimiä riittäisi.
Mä puolestani toivoisin, että kaikki osaisivat kohdata ja arvostaa toisiaan ihmisinä eivätkä vain resursseina tai hyödykkeinä. Toivoisin myös, että kaikkien oikeutta omaan kehoonsa ja itsemääräämisoikeutta kunnioitettaisiin. Maailmalta saa lukea aika ahdistavia uutisia, kun jo valtion taholta säädetään laissa siitä kuinka joidenkin on sanktion uhalla pakko luovuttaa kehonsa muiden käyttöön. Sellainen ajatusmaailma tuntuu itselle niin vieraalta, että omituista kohdata joku, joka ajattelee niin. Sellainen ero meissä myös on.
Tiesin. Minun elimiäni saavat käyttää vain lähisukulaiseni.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että ovat heille sopivia?
No, toiset näkevät elämän lahjoittamisen arvokkaampana kuin sen että sen elimen voi kaivaa hautaan mätänemään ja matojen ruoaksi.
Suomessa ei olla ihmisiä orjuuttamassa nyt eikä tulevaisuudessakaan. Elimiäkin otetaan vasta sitten kun niistä enää alkuperäiselle omistajalle ei mitään hyötyä ole, ja siihen asti ihmisellä on tietysti itsemääräämisoikeus lain sallimissa rajoissa.
Voisitko kertoa esimerkkejä joissa ihmisten kehoja muiden käyttöön vaaditaan sen sakon uhalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Siis tietysti toivon, että läheiseni eivät joudu tilanteeseen, jossa tarvitsevat vaihto-osia. Jos tuollainen tilanne tulee ja voin auttaa, minulta saa ottaa heille osia. Jos ne eivät sovi, niin sitten eivät. Enhän minä sille mitään sitten voi. Sitten ne jäävät käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
No, toiset näkevät elämän lahjoittamisen arvokkaampana kuin sen että sen elimen voi kaivaa hautaan mätänemään ja matojen ruoaksi.
Suomessa ei olla ihmisiä orjuuttamassa nyt eikä tulevaisuudessakaan. Elimiäkin otetaan vasta sitten kun niistä enää alkuperäiselle omistajalle ei mitään hyötyä ole, ja siihen asti ihmisellä on tietysti itsemääräämisoikeus lain sallimissa rajoissa.
Voisitko kertoa esimerkkejä joissa ihmisten kehoja muiden käyttöön vaaditaan sen sakon uhalla?
Se on heidän näkemyksensä ja he voivat toimia sen mukaan.
Mä en ole salaliittoteoreetikko, mun viestini eivät ole liittyneet siihen.
Mä en usko mihinkään yliluonnolliseen enkä sieluun. Mun mielestäni ihminen ja hänen koko minuus on jokaisessa hänen solussa. Keho ei ole pelkkä kuori toimintoineen ylläpitämässä sitä maagista sielua vaan keho on se henkilö. Mä olen mun keho. Sen takia mä vierastan ajatusta, että mun kehoa ja minuutta alettaisiin tilaisuuden tullen napsia ja jakaa muiden käyttöön. Ajatus elinluovutuksesta on varmaan yksinkertaisempi esimerkiksi sellaiselle ihmiselle, joka uskoo sieluun ja siihen, että vartalo on vain lihakuori erillisine osineen.
Kun ihminen tulee tiensä päähän niin on täysin luonnollista, että hän päätyy osaksi luonnon kiertokulkua. Mua ei halvenna se, että mätänen haudassa ja päädyn matojen ruoaksi.
Ja vastauksena kysymykseesi, esimerkiksi USA:ssa on monessa osavaltiossa nykyään tiukat aborttilait. Eli raskaana oleva nainen ei voi laillisesti saada aborttia edes vaikka oma henki olisi vaarassa, koska kyseisen osavaltion poliitikot ovat sitä mieltä, että sikiön oikeus elämään on tärkeämpi asia kuin naisen oikeus omaan kehoonsa. Siinä rikotaan räikeästi itsemääräämisoikeutta. Elämän antaminen toiselle on valinta ja lahja, se ei ole eikä sen pitäisi olla itsestäänselvyys.
"esimerkiksi USA:ssa on monessa osavaltiossa nykyään tiukat aborttilait. Eli raskaana oleva nainen ei voi laillisesti saada aborttia edes vaikka oma henki olisi vaarassa, koska kyseisen osavaltion poliitikot ovat sitä mieltä, että sikiön oikeus elämään on tärkeämpi asia kuin naisen oikeus omaan kehoonsa. Siinä rikotaan räikeästi itsemääräämisoikeutta. Elämän antaminen toiselle on valinta ja lahja, se ei ole eikä sen pitäisi olla itsestäänselvyys. "
Täydellisen ontuva vertaus. Ei kuolleelta mitään itsemääräämisoikeutta voi viedä kun hän on jo kuollut eikä näin pysty mitään mielipiteitä muodostamaan. Hänen aiemmilla mielipiteillä ei myöskään voi perustella toisen elossa olevan ihmisen kuolemaan jättämistä koska sitä aiempaa ihmistä ei enää ole olemassakaan. Sikiölläkään ei kuulu vastaavia oikeuksia olla kuin elävällä ja ymmärtävällä ihmisellä koska ei vielä ole itsenäinen ihminen.
Ei sikiön tai kuolleenkaan oikeuksia voi mitenkään verrata elossa olevan ja ymmärtävän ihmisen oikeuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luota siihen, että minua yritettäisiin pelastaa jos esim lääkärin läheinen tarvitsee elimeni.
Hiukan menee nyt telkkariohjelmat ja todellisuus sekaisin. Meinaatko että joku yksi lääkäri päättää kenelle elimet menee? Ei tosiaan päätä ja aivokuolemankin toteaa aina kaksi lääkäriä. Eikä se elinsiirtojono ole mikään tasainen ketju jossa aina siirrytään jonossa ylöspäin kun edellinen saa elimen. Ei se ole ihan niin yksinkertaista että oteta yhdeltä sydän ja vain laitetaan se jonossa ekana olevalle.
Ei yksi lääkäri päätä, mutta lääkäri voi hidastella, jotta päädyt aivokuolleeksi. Kyllä se on monimutkaista, mutta kiinni jäämisen riski ei ole kovin suuri ja moni on valmis istumaan vankilassa esim lapsensa takia. Lääkäri voi myös ti
Suomessa kaikki potilaat on ihan samassa jonossa riippumatta asuinpaikasta. Eivätkä mitkään geenitestit eivät kerro yhtään mitään siitä kenelle elimiä voidaan luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi näitä salaliittoteoreetikkoja taas. Hurjaa on touhu "elinmarkkinoilla". Ihan pelottaa.
Olet ajastasi valitettavan paljon jäljessä. Naiivi ihannekuvasi maailmasta on mennyttä aikaa. Ei tarvita mitään "salaliittoteorioita", kun seuraa aikaa, tapahtumia, tieteen kehitystä ja sen avaamia mahdollisuuksia, ja jo toteutuneita asioita vastaavanlaisista "idea-alueista".
Vanha totuus pitää edelleen paikkansa; "Tieto lisää tuskaa". (koskee taviksia, koska isot korporaatiot tahkoaa sillä mielikuvituksellisen paljon rahaa. Tosin toisarvoisella sellaisellakin.) Ja sekin, että "autuaita ovat tietämättömät". Pidä autuas-sanaa synonyyminä nykyajan vähemmän viisaille. Ei katsos huolet paina, kun ei paljon mistään mitään tiedä.
Kehityskulusta, mitä sinäkin salaliittoteoreettisena pidät, on yhtenä esimerkkinä vakuutusten myöntäminen. Useat vakuutusyhtiöt ihan tä
Mitä ihmettä tämä vuodatus liittyy elinsiirtoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten uskovaiset tämän hyväksyy
Ne joille asia ei sovi, tekevät elinluovutuskiellon. Erittäin yksinkertaista.
Uskovaiset, miten niin? Onko heiltä kielletty elinluovutus?
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että elimesi kelpaavat siirtoon sukulaisellesi? Mitä sitten jos ei sovikaan? Mitä sitten teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua elimiäni käytettävän ja siksi kiellän ehdottomasti niiden käytön
Kiinnostaa miksi?
Mulla on ollut vuodesta 1988 luovutuskortti lompakossa. Edelleen siis ihan varmistuksena, vaikka mulla ei ole sellaisia "läheisiä" jotka asiaan yrittäis puuttua.
Oma Kantaan voi laittaa joko kiellon tai myönnön.
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen tulee tiensä päähän niin on täysin luonnollista, että hän päätyy osaksi luonnon kiertokulkua. Mua ei halvenna se, että mätänen haudassa ja päädyn matojen ruoaksi.
Maatuminen ei tietenkään halvenna, mutta se halventaa jos ei ole toista ihmistä valmis auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Siis tietysti toivon, että läheiseni eivät joudu tilanteeseen, jossa tarvitsevat vaihto-osia. Jos tuollainen tilanne tulee ja voin auttaa, minulta saa ottaa heille osia. Jos ne eivät sovi, niin sitten eivät. Enhän minä sille mitään sitten voi. Sitten ne jäävät käyttämättä.
Huokaise ihan rauhassa, huomaan ettet elinten siirroista paljon tiedä.
Vierailija kirjoitti:
"esimerkiksi USA:ssa on monessa osavaltiossa nykyään tiukat aborttilait. Eli raskaana oleva nainen ei voi laillisesti saada aborttia edes vaikka oma henki olisi vaarassa, koska kyseisen osavaltion poliitikot ovat sitä mieltä, että sikiön oikeus elämään on tärkeämpi asia kuin naisen oikeus omaan kehoonsa. Siinä rikotaan räikeästi itsemääräämisoikeutta. Elämän antaminen toiselle on valinta ja lahja, se ei ole eikä sen pitäisi olla itsestäänselvyys. "
Täydellisen ontuva vertaus. Ei kuolleelta mitään itsemääräämisoikeutta voi viedä kun hän on jo kuollut eikä näin pysty mitään mielipiteitä muodostamaan. Hänen aiemmilla mielipiteillä ei myöskään voi perustella toisen elossa olevan ihmisen kuolemaan jättämistä koska sitä aiempaa ihmistä ei enää ole olemassakaan. Sikiölläkään ei kuulu vastaavia oikeuksia olla kuin elävällä ja ymmärtävällä ihmisellä koska ei vielä ole itsenäinen ihminen.
<
Laissa on kriminalisoitu hautarauhan rikkominen ja siihen syyllistyessään voi saada sanktiota, koska ruumiillakin on oikeus tulla kohdelluksi arvokkaasti. Sä et voi mennä silpomaan ruumista ilman lupaa. Jos henkilö on sen itse eläessään kieltänyt, niin se siitä. Ruumiit eivät ole mitään yhteiskunnan omaisuutta, joka on vain lainassa/vuokralla.
Plus ihminen ei lakkaa olemasta sillä sekunnilla, kun hän on kuollut. Hän on olemassa, vaikka ei olisi elossa. Kenelläkään ei ole oikeutta toisen kehoon tai sen osiin, riippumatta siitä tarvitseeko toinen niitä itse. Eihän ketään voi edes pakottaa luovuttamaan verta, vaikka se on käytännössä suhteellisen pieni vaiva hyötyihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaise ihan rauhassa, huomaan ettet elinten siirroista paljon tiedä.
Tietysti huokaisen rauhassa. Ei kai kukaan toinenkaan määräile, milloin huokaan rauhassa ja milloin en... Huokailu nyt oli vain lähinnä merkkinä sille, että olipa ihmeellinen kysymys. Suoraan sanottuna en ymmärrä näkökulmaasi ja kysymyksesi tarkoitusta. Mutta voin selventää omaani.
Minua ei kiinnosta elinsiirto yleisesti. Tahtoni on, että kukaan muu kuin ydinläheiseni ei saa minulta elimiä. Ydinläheisiäni haluan auttaa, mutta ellei se ole mahdollista, en halua elimiäni kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että elimesi kelpaavat siirtoon sukulaisellesi? Mitä sitten jos ei sovikaan? Mitä sitten teet?
Oletko kännissä? Siis mitä teen, jos kuoltuani elimeni eivät kelpaa siirtoon sukulaisilleni? Haloo, jos olen kuollut, niin en varmaan tee yhtään mitään.
Minulla on sen verran iso elin että kyllä kuoltuani voisin luovuttaa sen jollekin pienikulliselle.
Olet ajastasi valitettavan paljon jäljessä. Naiivi ihannekuvasi maailmasta on mennyttä aikaa. Ei tarvita mitään "salaliittoteorioita", kun seuraa aikaa, tapahtumia, tieteen kehitystä ja sen avaamia mahdollisuuksia, ja jo toteutuneita asioita vastaavanlaisista "idea-alueista".
Vanha totuus pitää edelleen paikkansa; "Tieto lisää tuskaa". (koskee taviksia, koska isot korporaatiot tahkoaa sillä mielikuvituksellisen paljon rahaa. Tosin toisarvoisella sellaisellakin.) Ja sekin, että "autuaita ovat tietämättömät". Pidä autuas-sanaa synonyyminä nykyajan vähemmän viisaille. Ei katsos huolet paina, kun ei paljon mistään mitään tiedä.
Kehityskulusta, mitä sinäkin salaliittoteoreettisena pidät, on yhtenä esimerkkinä vakuutusten myöntäminen. Useat vakuutusyhtiöt ihan täällä meillä, on uutisoinnin mukaan rajoittanut vakuutusten saamista mielenterveysdiagnoosin saaneilta. Myös vakuutusehdot on poissulkevia ja rajusti rajaavia, vaikka vakuutuksen saisikin. No, mitäpä luulet, kun "uteliaisuusDNA-testi on noiden toimesta tehty, ja tulokset jaossa, niin saako mentaalisesti ei-diagnosoidut jälkeläisensä vakuutuksensa "puhtaalta pöydältä", vai geneettisen periytyvyysolettaman takia "valmiiksi puolisotketulta" pöydältä?
Tai otetaanko näitä vakuutusyhtiöiden kanssa kytkyssä olevissa yksityisterveydenhuoltopalveluissa asiakkaana kokonaisuudessaan vastaan täysin riippumattomina asiakkaina?
Tämä on nykyisyyttä. Ja tämä on vain kalpea aavistus siitä, mikä voi olla tilanne jo melko pian ja ihan yleisesti, sekä paljon laajemmin vaikuttavana.