Tiesittekö! Elinten luovutus kuoleman jälkeen
Suomen lain mukaan elimet saa ottaa, jollei ole eläessään erikseen kieltänyt.
Lähde Kokkolalehti
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen tulee tiensä päähän niin on täysin luonnollista, että hän päätyy osaksi luonnon kiertokulkua. Mua ei halvenna se, että mätänen haudassa ja päädyn matojen ruoaksi.
Maatuminen ei tietenkään halvenna, mutta se halventaa jos ei ole toista ihmistä valmis auttamaan.
Ei se halvenna. Jos sä heitä omassa mielessäsi halvennat, niin se on sun valintasi.
Mä olen jo kertonut miksi en halua itseäni kuoleman jälkeen muiden käytettäväksi. En jaksa toistaa itseäni turhaan. Mä en pidä ihmisiä resursseina, varaosina tai hyödykkeinä muille. Sä pidät. Meillä on niin eroavat ajatusmaailmat, että tästä on hyödytön jankata.
En pidä ihmisiä varaosina, ihmiset ovat arvokkaita ja jokainen elämä on tärkeä. Kuollessaan ihmisestä katoaa se, joka hänet ihmiseksi tekee, miksi tahansa sitä nyt haluaakaan kutsua. Esim sanoja tietoisuus ja sielu käytetään.
Sen jälkeen ihminen muuttuu ruumiiksi. Ruumis ei ole ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen tulee tiensä päähän niin on täysin luonnollista, että hän päätyy osaksi luonnon kiertokulkua. Mua ei halvenna se, että mätänen haudassa ja päädyn matojen ruoaksi.
Maatuminen ei tietenkään halvenna, mutta se halventaa jos ei ole toista ihmistä valmis auttamaan.
Ei se halvenna. Jos sä heitä omassa mielessäsi halvennat, niin se on sun valintasi.
Mä olen jo kertonut miksi en halua itseäni kuoleman jälkeen muiden käytettäväksi. En jaksa toistaa itseäni turhaan. Mä en pidä ihmisiä resursseina, varaosina tai hyödykkeinä muille. Sä pidät. Meillä on niin eroavat ajatusmaailmat, että tästä on hyödytön jankata.
En pidä ihmisiä varaosin
Kyllä ruumiskin on ihminen. Ei se lakkaa olemasta ihminen vain, koska ei ole elossa. Tämä on nyt täyttä saivartelua, mutta jos perus biologia ei ole hallussa niin ehkä tämän verran voi sivistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin. Minun elimiäni saavat käyttää vain lähisukulaiseni.
Oletko varma että ovat heille sopivia?
Huoh. Siis tietysti toivon, että läheiseni eivät joudu tilanteeseen, jossa tarvitsevat vaihto-osia. Jos tuollainen tilanne tulee ja voin auttaa, minulta saa ottaa heille osia. Jos ne eivät sovi, niin sitten eivät. Enhän minä sille mitään sitten voi. Sitten ne jäävät käyttämättä.
Huokaise ihan rauhassa, huomaan ettet elinten siirroista paljon tiedä.
Tietysti huokaisen rauhassa. Ei kai kukaan toinenkaan määräile, milloin huokaan rauhassa ja milloin en... Huokailu nyt oli vain lähinnä merkkinä sille, että olipa ihmeellinen kysymys. Suoraan sanottuna e
No sitten kiellät sen. Voi viddu nyt taas, johan on vaikeaa.
Osaan kyllä arvata että mikäli itse tarvitsisit siirtoa olisit heti kuutamassa miksei sulle sitä anneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, toiset näkevät elämän lahjoittamisen arvokkaampana kuin sen että sen elimen voi kaivaa hautaan mätänemään ja matojen ruoaksi.
Suomessa ei olla ihmisiä orjuuttamassa nyt eikä tulevaisuudessakaan. Elimiäkin otetaan vasta sitten kun niistä enää alkuperäiselle omistajalle ei mitään hyötyä ole, ja siihen asti ihmisellä on tietysti itsemääräämisoikeus lain sallimissa rajoissa.
Voisitko kertoa esimerkkejä joissa ihmisten kehoja muiden käyttöön vaaditaan sen sakon uhalla?
Se on heidän näkemyksensä ja he voivat toimia sen mukaan.
Mä en ole salaliittoteoreetikko, mun viestini eivät ole liittyneet siihen.
Mä en usko mihinkään yliluonnolliseen enkä sieluun. Mun mielestäni ihminen ja hänen koko minuus on jokaisessa hänen solussa. Keho ei ole pelkkä kuori toimintoineen ylläpitämässä sitä maagista
Jos olet nainen, niin sinun sinuutta sitten valuu hukkaan aika rutkasti joka kuukausi. Ihan samalla tavalla sinun solujasi on siinä kuukautisveressäsi kuin vaikka maksassasi. Kai ne veretkin kaikki säiliöt johonkin omaan kassakaappiisi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ruumiskin on ihminen. Ei se lakkaa olemasta ihminen vain, koska ei ole elossa. Tämä on nyt täyttä saivartelua, mutta jos perus biologia ei ole hallussa niin ehkä tämän verran voi sivistää.
No ei ole. Miten tuollaista edes kukaan kehtaa väittää. Kyllä ihminen on kokonaisuus johon hyvin tiiviisti kuuluu tunteet, tietoisuus ja yleiset elossa olemisen tunnusmerkit.
Kun ihminen kuolee, jäljelle jää vain se ihmisen ruumis. Sen voi joko polttaa, antaa matojen syödä tai sitten se voi antaa elämän lahjan jollekin toiselle ihmiselle.
(tai sitä myös voi käyttää tieteeseen ja tutkimukseen, joka taas saattaa pelastaa tuhansia ihmisiä, mutta se taas on aivan eri keskustelu)
"No sitten kiellät sen. Voi viddu nyt taas, johan on vaikeaa.
Osaan kyllä arvata että mikäli itse tarvitsisit siirtoa olisit heti kuutamassa miksei sulle sitä anneta."
Niin. Olen kieltänyt sen muilta kuin lähisukulaisilta. Siksi totesinkin ensimmäisessä tekstissäni, että elimiäni saavat käyttää vain lähisukulaiset.
Kyllä itselleni kelpaavat elimet, jos niitä tarvitsen. Minun päätökseni on henkilökohtainen kannanotto.
Tuohan on ruumiin häpäisyä että mennään leikkelemään osia.
Mitä jos ottaisin jonkun kallon kotiin koriste esineeksi pöydälle tai kutistaisin päästä sellaisen avaimenperän tai jalasta "ihmisen käpälä" vyölle roikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan juonut alkoholia enkä halua että kukaan alkoholia juova saisi maksaani. Siksi kiellän luovutuksen
Suomessa tehdaan vuosittain 4555 maksansiirtoa, joista noin viisi alkoholimaksakirroosin takia. Näillekin henkilöiööe on erittäin tiukat kriteerin
" Ehdoton edellytys on, etta alkoholin kaytosta on luovuttu kokonaan ja etta potilas pystyy pidattaytymaan juomisesta myos maksansiirron jalkeen, painottaa osastonylilaakari, dosentti Helena Isoniemi HYKS:n elinsiirto- ja maksakirurgian klinikasta.
Se etta potilas makaa huonokuntoisena vuodeosastolla ei ole vielä todiste siita, etta han olisi luopunut alkoholista.
Maksansiirtoehdokkaiden raittiutta seurataan veritestein seka potilasta ja hanen laheisiaan haastattelemalla. Tukea raitistumiseensa potilas voi saada paihdehuollosta."
Totta kai muusta syystä maksansiirron tarvitsevat menevät aina edelle. Siitoelimistä mm. munuaisista ja maksasta on pulaa, joten priorisointi on itsestäänselvää.
Tehkää Omakannassa elinluovutustahto. Itselläni lukee siinä että elimiäni saa käyttää vain ja ainoastaan tyttäreni hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan juonut alkoholia enkä halua että kukaan alkoholia juova saisi maksaani. Siksi kiellän luovutuksen
Maksavaurio voi olla myös harvinaissairaudesta johtuva, ei mitään tekemistä alkoholin käytön kanssa.
Tiesin, ja mulla on elintenluovutuskielto. En myöskään itse ottaisi siirtoelintä. Vastustan elämän pidentämistä lääketieteen keinoin yleensäkin, en ole lääkärissä käynyt 30 vuoteen enkä aio käydä.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä on esimerkiksi kodittomien ja varattomien ruumita vastaanottavia firmoja, joiden bisnes on myydä niistä elimet. Eiköhän tämä saada Orpon johdolla kohta Suomeenkin, kunhan ensin yksityistetään terveydenhoito ja lopetetaan turhat tuet.
Ei ruumiilta enää voi elimiä siirtoon ottaa
Jokainen priorisoi tavallaan, työssä, henkilökohtaisessa elämässä, vastuun kantamisessa tai kantamatta jättämisessä. Joskus priorisointi saa aikaan priorisointia.
Vierailija kirjoitti:
- Siitäs sait, haudan takaa.
Olen testamenttini tehnyt, saa laittaa lihoiksi kunhan polttaa loput ilman uskonnollisia juttuja, tuhkat kompostiin.