Tiesittekö! Elinten luovutus kuoleman jälkeen
Suomen lain mukaan elimet saa ottaa, jollei ole eläessään erikseen kieltänyt.
Lähde Kokkolalehti
Kommentit (157)
Mulla on todella iso penis. Sita tulee viela monet hoitsut ihailemaan.
Jenkeissä on esimerkiksi kodittomien ja varattomien ruumita vastaanottavia firmoja, joiden bisnes on myydä niistä elimet. Eiköhän tämä saada Orpon johdolla kohta Suomeenkin, kunhan ensin yksityistetään terveydenhoito ja lopetetaan turhat tuet.
Olen kieltänyt, koska mielestäni elimiä pitäisi saada myydä. Voisin luovuttaa kuolemankin jälkeen jos rahat menisivät perillisilleni.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua elimiäni käytettävän ja siksi kiellän ehdottomasti niiden käytön
Kiinnostaa miksi?
Mulla on ollut vuodesta 1988 luovutuskortti lompakossa. Edelleen siis ihan varmistuksena, vaikka mulla ei ole sellaisia "läheisiä" jotka asiaan yrittäis puuttua.
Joo ilmaiseksi ei minua enää tämä yhteiskunta riistä. Muistakaa myös omien tietojen kohdalla. Ei mitään ilmaiseksi
Maksansiirron syyt ovat aivan muuta kuin alkoholi. Sappisairaudet, myrkyllisien sienien syöminen, lapsilla ihan synnynnäiset jutut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten uskovaiset tämän hyväksyy
Oikein hyvin hyväksytään. Voitaisiin sisuskaluihin soveltaa periaatetta "lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa". Ei niillä alkuperäinen omistaja enää kuollessaan mitään tee.
Uskontunnustuksessa sanotaan. uskon ruumiin ylösnousemukseen. Et ole vissiin paljon sitä tullu lukaiseeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tiennyt ja olen kieltänyt ja ohjannut lapsianikin kieltämään, koska en halua, että elämä loppuu siksi, että lääkäri tulkitsee jonkun toisen olevan oikeutetumpi elämään kustannuksellani. On todella julmaa ajatella näin, mutta esim. Linna-sarjassa yksi päähenkilöistä oli tehnyt mur han ja odotti elintensiirtoa, onko hän oikeutetumpi elämään kuin 20v nuorimies, jota ei edes yritettäisi pelastaa, koska on varaosa-ainesta.
Millainen ihminen trollaa tällaisella aiheella?
En trollaa, olen ihan tosissani. Älä mene hoitoalalle, jos et kestä faktoja. Jos on halvempaa irrottaa koneesta kuin hoitaa, niin se halvin vaihtoehto valitaan.
En luota siihen, että minua yritettäisiin pelastaa jos esim lääkärin läheinen tarvitsee elimeni.
Tiesimme tietysti, että ruumiin ryöstäminen on nykyään sallittua, mutta tuskin meikäläisen elimet mihinkään kelpaa, kun on jo 4 vakavaa tautia ennestään ja lisäksi astmakokeetkin ensi viikolla.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan juonut alkoholia enkä halua että kukaan alkoholia juova saisi maksaani. Siksi kiellän luovutuksen
aika kharvoin alkkiksille edes voidaan luovuttaa elintä, tietyty kriteerit pitää täyttää. Ottaisit ennemin asioista selvää, nyt vain kerroit olevsi hyvin tietämätön.
Vierailija kirjoitti:
Pistä linkkiä tuohon uutiseen.
Ei kyseinen uutinen
"Aiemmin elinten luovuttamiseen tarvittiin lupa omaiselta, ellei vainajalla ollut elinluovutuskorttia. Nyt oletetaan, että elinsiirtoon sopiva vainaja on suostunut elintensä luovutukseen, ellei hänen tiedetä sitä elinaikanaan kieltäneen. "
Vierailija kirjoitti:
Tiesin. Olin todella tyytyväinen kun tämä lakimuutos tehtiin.
Paska uuditusp
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä on esimerkiksi kodittomien ja varattomien ruumita vastaanottavia firmoja, joiden bisnes on myydä niistä elimet. Eiköhän tämä saada Orpon johdolla kohta Suomeenkin, kunhan ensin yksityistetään terveydenhoito ja lopetetaan turhat tuet.
Ei niitä elimiä voida mistä tahansa ruumiista irrottaa ja ottaa käyttöön. Kovin on tietämättömyyttä palstalla, kertoo paljon palstalaisten tasosta.
Vierailija kirjoitti:
Luovuttajalla tulisi olla oikeus valita kohderyhmä
Onneksi ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovuttajalla tulisi olla oikeus valita kohderyhmä
Onneksi ei ole.
Vegaanina en halua sekaanien saavan elimiäni
Samaa mieltä. Olen itse vegaani enkä halua että lihansyöjä saisi mitään elimiäni