Tiesittekö! Elinten luovutus kuoleman jälkeen
Suomen lain mukaan elimet saa ottaa, jollei ole eläessään erikseen kieltänyt.
Lähde Kokkolalehti
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Miten uskovaiset tämän hyväksyy
Ne joille asia ei sovi, tekevät elinluovutuskiellon. Erittäin yksinkertaista.
Tiesin ja pidän sitä oikein hyvänä asiana.
Johan se on ollut vaikka kuinka pitkään näin. Kuinka ämpärissä pitää elää ettei tätä tiedä?
Tiesin heti kun se tuli voimaan. Luin lehdistä jo silloin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei hyväksyisi?
Jos on hyvät elimet, ne voidaan myydä Kiinaan, siellä on nykyisin paljon miljonäärejä, joilla on elimet huonossa kunnossa saasteiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei hyväksyisi?
Niinpä, riippuu varmaan uskonnosta. Minäkin olen mielestäni uskovainen, mutta sallin tietenkin elinten luovutuksen niitä tarvitseville. Miksi en hyväksyisi toisten ihmisten auttamista ja jopa hengen pelastamista?
Pitkään ollut näin. Paljon järkevämpi systeemi kuin se muinainen elintenluovutuskortti. Oisko muuttunut joskus 2010 maissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei hyväksyisi?
Joissain uskontokunnissa ei edes verensiirto ole hyväksyttyä eli ainakin vastaanottoon suhtaudutaan kielteisesti. Itseasiassa en muista lukeneeni miten samoissa porukoissa suhtaudutaan luovuttamiseen.
Outoa, että nimenomaan uskovat eivät hyväksyisi. Mittaamattoman arvokas lahja siirron saaneelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei hyväksyisi?
Joissain uskontokunnissa ei edes verensiirto ole hyväksyttyä eli ainakin vastaanottoon suhtaudutaan kielteisesti. Itseasiassa en muista lukeneeni miten samoissa porukoissa suhtaudutaan luovuttamiseen.
No minä tiedän, erittäin negatiivisesti. Lähes manaajan tilasivat ovelleni kun kerroin että olen verensiirtojen lisäksi saaanut munuaisen. Ja ajatella että maksan veroja myös heidän puolesta. Se ovikelloa rimputtava uskonto.
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvin hyväksytään. Voitaisiin sisuskaluihin soveltaa periaatetta "lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa". Ei niillä alkuperäinen omistaja enää kuollessaan mitään tee.
Olen tiennyt ja olen kieltänyt ja ohjannut lapsianikin kieltämään, koska en halua, että elämä loppuu siksi, että lääkäri tulkitsee jonkun toisen olevan oikeutetumpi elämään kustannuksellani. On todella julmaa ajatella näin, mutta esim. Linna-sarjassa yksi päähenkilöistä oli tehnyt mur han ja odotti elintensiirtoa, onko hän oikeutetumpi elämään kuin 20v nuorimies, jota ei edes yritettäisi pelastaa, koska on varaosa-ainesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen tiennyt ja olen kieltänyt ja ohjannut lapsianikin kieltämään, koska en halua, että elämä loppuu siksi, että lääkäri tulkitsee jonkun toisen olevan oikeutetumpi elämään kustannuksellani. On todella julmaa ajatella näin, mutta esim. Linna-sarjassa yksi päähenkilöistä oli tehnyt mur han ja odotti elintensiirtoa, onko hän oikeutetumpi elämään kuin 20v nuorimies, jota ei edes yritettäisi pelastaa, koska on varaosa-ainesta.
Millainen ihminen trollaa tällaisella aiheella?
Minä en halua elimiäni käytettävän ja siksi kiellän ehdottomasti niiden käytön
En ole koskaan juonut alkoholia enkä halua että kukaan alkoholia juova saisi maksaani. Siksi kiellän luovutuksen
Tiesin. Erittäin järkevä toimintatapa.