Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten pitää tottua, että palvelua ei aina saa suomeksi ja että englannin kielen osaaminen muuttuu tärkeämmäksi.

Vierailija
03.04.2024 |

https://yle.fi/a/74-20079949

Näin arvioivat kokeneet rekrytoijat, joita Yle haastatteli tätä juttua varten.

Trendi näkyy jo pääkaupunkiseudulla ja Pohjois-Suomessa, joissa esimerkiksi ravintolassa ei välttämättä saa palvelua suomeksi.

Kommentit (235)

Vierailija
1/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep näin se on. Alkakaa opettelee jo englantia jos ette vielä osaa

Vierailija
2/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en puhu muuta kuin suomea!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan saksaksi tai ranskaksi,jos ei ymmärrä suomea. En piruuttanikaan englanniksi,vaikka osaan sitäkin.

Vierailija
4/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä: Kreegah Bundolo.

Vierailija
5/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sata vuotta sitten Suomen kansainvälisin kaupunki oli Viipuri, ja siellä puhuttiin viittä kieltä ja hommat toimi. Nyt meillä on näitä prinsessoja, kuten tästäkin ketjusta näkee. Huonoksi on kansan laatu mennyt.

Vierailija
6/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aikaa selostaa suomeksi, mitä haluan. Etenkin, kun takana jono kasvaa. Suomen kielen takia annettu porttikielto ei taida olla pätevä.

Vierailija
7/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti jokainen suomalainen pakotetaan opiskelemaan pakkoruotsia ala-asteelta yliopistoon saakka, koska ruotsinkieliset palvelut pitää turvata!

Ihania kaksoisstandardeja taas...

Vierailija
8/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätään muutama miljardi ruotsinopetukseen, laajennetaan opetus pakolliseksi päiväkodista lähtien. Mikään ei suomessa ole niin tärkeää kun ruotsin opetus, kaikki muu on toisella sijalla. Työttömät laitetaan pakolliselle ruotsin kielikurssille, joka kestää puioli vuotta, tai tuet lähtee. Kyllä se siitä lähtee nousuun.

Vierailija
9/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katotaan miten kauan heidän pokka kestää kun puhun heille vain viittomakielellä.

Vierailija
10/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä on varaa valita esim. ravintola jossa palvelua saa haluamallaan kielellä .

Vierailija
11/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti jokainen suomalainen pakotetaan opiskelemaan pakkoruotsia ala-asteelta yliopistoon saakka, koska ruotsinkieliset palvelut pitää turvata!

Ihania kaksoisstandardeja taas...

Mielenkiintoista seurata, miten pitkään tätä leikkiä oikein leikitään. Siis samaan aikaan toitotetaan, että pitää nyt vaan hyväksyä se, että suomeksi ei saa palvelua. MUTTA ruotsinkieliset palvelut on niin tärkeät, että jokainen pakotetaan pakkoruotsiin, virkamiesruotsiin jne.

Vierailija
12/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä: Kreegah Bundolo.

Jaffa kree!

Vierailija
13/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sata vuotta sitten Suomen kansainvälisin kaupunki oli Viipuri, ja siellä puhuttiin viittä kieltä ja hommat toimi. Nyt meillä on näitä prinsessoja, kuten tästäkin ketjusta näkee. Huonoksi on kansan laatu mennyt.

Kuinka monta nöökeriä tai Lähi-idän tyyppiä siellä asusteli sosiaalituilla keppostelemassa?

Vierailija
14/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mummo on Viipurista kotoisin. Mitä haluat tietää siitä kaupungista ja mun mummosta?

Vierailija
15/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa että tarjoilija tms. ei osaa suomea, mutta suomea osaamaton lääkäri on kävelevä katastrofi.

Vierailija
16/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, jos tämä tapahtuisi jossakin muualla päin maailmaa. Ei vaan tapahdu. Kaikkialla muualla arvostetaan sen maan omaa kieltä ja kulttuuria.

Suomalaisten on aika alkaa arvostamaan itseään, omaa kieltään ja kulttuuriaan. Mikä rikkaus olla ainoa maa missä juuri tätä kieltä puhutaan. Miten ainutlaatuista, ja se häviää, jos annetaan sen hävitä. 

Minä aion tulevaisuudessakin puhua suomea Suomessa, koska rakastan Suomea ja suomen kieltä ja sitä aion vaalia. Jos palvelua ei tule suomeksi, vaihdan paikkaa. Suomi <3

Vierailija
17/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

I'm sich of this🤢

Vierailija
18/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mummo on Viipurista kotoisin. Mitä haluat tietää siitä kaupungista ja mun mummosta?

Mun mummo ja isä olivat sieltä kotoisin. Vaari oli puolustamassa Viipuria neukkujen suurhyökkäyksen aikana.

Vierailija
19/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jo normaalia monessa paikassa. Viimeksi kun menin Taco belliin niin ei siellä kukaan osannu muuta kuin englantia. Näin ainakin Helsingissä

Vierailija
20/235 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä keskusteluilssa unohtuu aina Ruotsi, kun ollaan huolissaa ihan suomenkielen katoamisesta englannin jalkoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän