Palkka 5000 euroa ja rahat aina loppu tältä näyttää hyvätuloisten paheneva ongelma
Velan määrä jakautuu suomalaisten kesken epätasaisesti. Takuusäätiössä on kiinnitetty huomiota erityisesti hyvätuloisiin lapsiperheisiin, jotka ovat ajautuneet maksuvaikeuksiin.
Hyvätuloisilla on usein paljon lainaa. Heille myönnetään suuria asuntolainoja, joiden hoitokulut ovat voineet kasvaa korkojen noustua jopa useita satoja euroja. Asuntolainan lisäksi kotitalouksilla voi olla esimerkiksi autolainoja ja kulutusluottoja, Takuusäätiön johtaja Minna Mattila sanoo.
Takuusäätiössä hyvätuloisella tarkoitetaan noin 40005000 euroa bruttona kuussa tienaavia.
Takuusäätiössä on kiinnitetty huomiota erityisesti hyvätuloisiin lapsiperheisiin. Jos hyvätuloisessa perheessä on kaksi hyvin tienaavaa, käytettävissä olevat tulot voivat olla suuret. Vastaavasti näissä perheissä myös menot ovat usein suuria.
Hyvätuloisissa lapsiperheissä kulutustottumukset ovat muotoutuneet tulojen mukaiseksi. Toisaalta lapsiperheillä voi olla haasteita muuttaa kulutustottumuksia, kun on totuttu esimerkiksi syömään, asumaan ja harrastamaan tietyllä tavalla, Mattila sanoo.
Mattilan mukaan hyvätuloisilla on usein muiden velkojen ohella runsaasti myös opintolainaa.
Kommentit (376)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisissa ketjuissa tuilla eläneet valittavat kuinka lähtee satasia pois asumistukiuudistuksen myötä. Eihän se ollut yllätys, miksi eivät sopeuttaneet tulojaan ja menojaan aiemmin?
Tuet on tarkoitettu väliaikaiseksi.
Minäkin keskituloisena sopeutan omat menoni tuloihin sopivaksi, joten raha-asiani eivät kuulu köyhien riepoteltavaksi. Minulla sen sijaan on mahdollisuus kommentoida tukielättien raha-asioita koska maksan heidän elämisensä.
Olen tyytyväinen nykyiseen hallitukseen,kerrankin oikeita päätöksiä.
Melko mustavalkoista ajattelua. Voit sairastua jolloin työkyky alenee. Voi tulla ero tai puoliso kuolla. Yritys jossa työskentelet meneekin konkurssiin ja työnäkymät huonot. Ilman koulutusta alanvaihto voi olla todella hankalaa. Oletko itse varautunut tähän kaikkeen?
Olen säästänyt rahaa pahan päivän varalle sekä maksanut työkyvyttömyyden varalle vakuutusta. Miten sinä olet varautunut tai ajatellut sopeutua? Oletko ottanut vastuuta elämästäsi vai luotatko siihen, että yhteiskunta maksaa kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sitten on ihmisryhmä, jonka ajattelu on tempoilevaa, kaaottista. Osa heistä voi olla hyvinkin pitkälle kouluttautuneita, mutta hyödyttömillä tutkinnoilla. He tienaavat heikosti ja äänestävät vasemmistoa. "
Näitä "hyödyttömiä tutkintoja" aina kovasti mainostetaan mutta todellisuudessa niitä on häviävän pieni määrä. Yleensä keksitään vain se klassinen "naistutkimus" josta pääaineena valmistuu ehkä kymmenkunta ihmistä vuodessa.
Sanoisin, että kutakuinkin kaikki tutkinnot, joissa työllistyy ainoastaan julkiselle sektorille tutkijoiksi tai asiantuntijoiksi, ovat yhteiskunnalle hyödyttömiä.
Sano vain mutta jotta kantasi olisi jotenkin rationaalinen ja
"Niinpä, opettajatkin ovat yhteiskunnan kannalta täysin hyödyttömiä. Vai?"
Puhuiko joku jotain opettajista?
Mä olen tällainen tapaus. Sinkku noin 5000 € kuussa tienaava, jolla on aina rahat loppu, koska olen "parempina aikoina" hankkinut asunnon ja auton, joihin nyt kun elinkustannukset ja korot on nousseet, on juuri ja juuri varaa kaikesta säästäen ja sittenkin tiukille menee.
En minä toki mitään sääliä kaipaa, minä voisin hyvin myydä 75 neliön rivitaloasuntoni ja muuttaa vaikka kaksioon samalla alueella, ja ongelma olisi ratkaistu. Mutta toistaiseksi valitsen sen, ettei nyt juuri matkustella, syödä kalliisti yms, vaan eletään suu säkkiä myöden ja yritetään pärjäillä, odotellen parempia aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisissa ketjuissa tuilla eläneet valittavat kuinka lähtee satasia pois asumistukiuudistuksen myötä. Eihän se ollut yllätys, miksi eivät sopeuttaneet tulojaan ja menojaan aiemmin?
Minäkin keskituloisena sopeutan omat menoni tuloihin sopivaksi, joten raha-asiani eivät kuulu köyhien riepoteltavaksi. Minulla sen sijaan on mahdollisuus kommentoida tukielättien raha-asioita koska maksan heidän elämisensä.
Melko mustavalkoista ajattelua. Voit sairastua jolloin työkyky alenee. Voi tulla ero tai puoliso kuolla. Yritys jossa työskentelet meneekin konkurssiin ja työnäkymät huonot. Ilman koulutusta alanvaihto voi olla todella hankalaa. Oletko itse varautunut tähän kaikkeen?
Ole
Eri, mutta kyllä minä ainakin odotan että yhteiskunta maksaa kaiken. Sen takia olen nurisematta maksanut korkeita veroja yli 20 vuotta kestäneen työurani, että meillä yhteiskunta toimii turvaverkkona.
"Sosiologia, valtaosa humanisteista pari mainitakseni."
Humanisteista suurin osa on käytännössä eri kielten opiskelijoita jotka työllistyvät useimmiten opettajiksi. Ja kyllä heitä tarvitaan myös yksityisellä puolella. En nyt ihan näe miten he ovat hyödyttömiä.
Myös sosiologiaa tarvitaan yritysten toiminnan kehittämisessä ja suunnittelussa samoin kuin mainonnassa.
Et siis pysty kertomaan alaa josta ei ollenkaan työllistyttäisi yksityiselle puolelle.
"Tietenkin on eri asia, mutta ne liittyvät toisiinsa. Loogiseen ajatteluun kuuluu kokonaisuuksien sekä syy-seuraus suhteiden ymmärtäminen. Eli tässä valtion talouden tilanteessa tulisi moisten hyödyttömien tutkintojen opetus lopettaa. Sama tietty koskee vastaavia virkoja julkisella sektorilla."
Et nyt ensinnäkään ole vielä kertonut miksi ne ovat hyödyttömiä. Ja toisekseen olet leimannut suunnilleen koko julkisen sektorin hyödyttömäksi joka on melkoisen rohkea johtopäätös.
Vierailija kirjoitti:
Minun palkkani on 5000e ja rahat nykyään aina loppu. Nettoni on 3500 e. Lainani kohdistuu vain asuntoon.
Asun itä-hgissä neukkukuutiossa, lainarahalla. Korkojen ja hintojen nousun myötä asumiskustannukset (yhtiövastike, putkiremontin rahoitusvastike, lainan hoitokulut) ovat nousseet 600 e kk.
Perin kesämökin parivuotta sitten ja sen kalleus on yllättänyt. Kävi siellä tai ei, niin se näyttää maksavan 3000 e vuodessa. Pienen tuvan sähköinen talvilämmitys ja tiemaksu isoimpina kuluina.
Joku voi tietty nyt huudella, että myy kesämökki ja auto (joita tosin en voi myydä, koska kuskaan vanhaa äitiäni mökille), niin kauan kuin pystyn maksamaan, niin mitä niitä myymään. Ihmettelen aina vain, millä perusteella olen palkallani hyvätuloinen.
Sillä perusteella, että sulla on mahdollisuus asuntolainaan ja varaa ylläpitää kesämökkiä ja autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko mustavalkoista ajattelua. Voit sairastua jolloin työkyky alenee. Voi tulla ero tai puoliso kuolla. Yritys jossa työskentelet meneekin konkurssiin ja työnäkymät huonot. Ilman koulutusta alanvaihto voi olla todella hankalaa. Oletko itse varautunut
Niin minäkin joskus naiivina luulin mutta nyt olen tajunnut että sosiaalitukia nostelevat pummit ovat tuhlanneet nekin rahat jota me olemme työuramme aikana maksaneet veroina ja luulleet joskus itsekin hyötyvämme niistä. Siksi olen pistänyt rahaa sivuun vain itseäni ja perhettäni varten.
Vierailija kirjoitti:
Minun palkkani on 5000e ja rahat nykyään aina loppu. Nettoni on 3500 e. Lainani kohdistuu vain asuntoon.
Asun itä-hgissä neukkukuutiossa, lainarahalla. Korkojen ja hintojen nousun myötä asumiskustannukset (yhtiövastike, putkiremontin rahoitusvastike, lainan hoitokulut) ovat nousseet 600 e kk.
Perin kesämökin parivuotta sitten ja sen kalleus on yllättänyt. Kävi siellä tai ei, niin se näyttää maksavan 3000 e vuodessa. Pienen tuvan sähköinen talvilämmitys ja tiemaksu isoimpina kuluina.
Joku voi tietty nyt huudella, että myy kesämökki ja auto (joita tosin en voi myydä, koska kuskaan vanhaa äitiäni mökille), niin kauan kuin pystyn maksamaan, niin mitä niitä myymään. Ihmettelen aina vain, millä perusteella olen palkallani hyvätuloinen.
Sillä perusteella, että sulla on mahdollisuus asuntolainaan ja varaa ylläpitää kesämökkiä ja autoa.
minusta nuo ovat normituloisen etuja. Niissä ei ole mitään ylellistä, mihin sana hyvätuloinen viittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä perusteella, että sulla on mahdollisuus asuntolainaan ja varaa
Normitulot Suomessa on kahden tonnin hujakoilla.
Eläkää niin kuin vähän aikaa sitten 99 vuotiaana kuollut Berkshire Hathawayn Charlie Munger opetti:
The first $100,000 is a bitch, but you gotta do it. I dont care what you have to doif it means walking everywhere and not eating anything that wasnt purchased with a coupon, find a way to get your hands on $100,000. After that, you can ease off the gas a little bit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä perusteella,
Sillä ei kummoistakaan asuntolainaa heru, muusta puhumattakaan.
Lukematta juttua Eikö kyse ollut siitä, että 5000€tuloilla ei pärjää? Vai oliko siinä kyse siitä, että ei säästetä niin että pahan päivän varalle olisi jotain.
Lopettakaa jo ulina niistä säästöistä. Huonosti menee jos 5000 tulot ei riitä, mutta se että ei pistä säästöön hirveästi joka kuukausi ei tarkoita mitään.
Tuollaisilla tuloilla pistäisin kyse itsekin säästöön joka kuukausi jonkun summan ja rahat ei varmasti olisi loppu ennen seuraavaa tilipäivää.
Yksi tyyppi oli analysoinut mut hirveäksi tuhlariksi ja filosofoi, että varmaan jos saisin enemmän niin kaikki menisi myös enkä säästäisi tippaakaan. Kun en osaa käyttää rahaa ja pakko käyttää kaikki heti.
Sanoin että otetaan haaste. Anna mulle 5000€ brutto vuoden ajan niin katotaan. Meni hiljaiseksi. Tiesi että häviäisi tuon haasteen.
Asia on kuule niin että jos ne pienet tulot on aina loppu ja pysty säästämään, ei se tarkoita sitä että isojen tulojen kanssa olisi samoin. Jos väität muuta lyödään vetoa ja otetaan ihan konkreettinen haaste!
Vierailija kirjoitti:
"Sosiologia, valtaosa humanisteista pari mainitakseni."
Humanisteista suurin osa on käytännössä eri kielten opiskelijoita jotka työllistyvät useimmiten opettajiksi. Ja kyllä heitä tarvitaan myös yksityisellä puolella. En nyt ihan näe miten he ovat hyödyttömiä.
Myös sosiologiaa tarvitaan yritysten toiminnan kehittämisessä ja suunnittelussa samoin kuin mainonnassa.
Et siis pysty kertomaan alaa josta ei ollenkaan työllistyttäisi yksityiselle puolelle.
"Tietenkin on eri asia, mutta ne liittyvät toisiinsa. Loogiseen ajatteluun kuuluu kokonaisuuksien sekä syy-seuraus suhteiden ymmärtäminen. Eli tässä valtion talouden tilanteessa tulisi moisten hyödyttömien tutkintojen opetus lopettaa. Sama tietty koskee vastaavia virkoja julkisella sektorilla."
Et nyt ensinnäkään ole vielä kertonut miksi ne ovat hyödyttömiä. Ja toisekseen olet leimannut suunnilleen koko julkisen sektorin hyödyttömäksi j
Turhaa saivartelua väittää että esimerkiksi sosiologiaa tarvitaan yritysten toiminnan kehittämisessä. Näytä minulle työpaikkailmoitus, jossa haetaan sosiologia yksityiselle sektorille. Tai humanistia. Ja ollakseni aivan tarkka, tarkoitan yksityistä vientisektoria. Turha näyttää jonkin kolmannen sektorin järjestöpaikkoja tai yksityistetyn, mutta verovaroilla toimivan yrityksen paikkoja.
Sanoinko jossain koko julkisen sektorin olevan hyödytön? Sanoin ainoastaan, että valtio kykenee kantamaan ainoastaan niin suuren julkisen sektorin, minkä yksityinen sektori kykenee rahoittamaan. Ja kun näissä raameissa toimitaan, lienee järkevää karsia julkisen sektorin turhaa joukkoa mieluumminen kuin vaikkapa lääkäreitä tai opettajia - eikö totta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko mustavalkoista ajattelua. Voit sairastua jolloin työkyky alenee. Voi tulla ero tai puoliso kuolla. Yritys jossa työskentelet meneekin konkurssiin ja työnäkymät huonot. Ilman koulutusta alanvaihto voi olla todella hankalaa. Oletko itse varautunut
No niinhän sen yhteiskunnan kuuluu ihan omien lakien mukaan maksaakin. Ei ole kyse odotuksista, vaan siitä mitä on luvattu. Ei nuo ole mitään sellaisia " Jos pyydät oikein kauniisti niin katotaan"
Eri asia mitä sinä tarkoitat sanalla "kaiken". Tällä hetkellä jos henkilö ei voi kattaa elämistään tuloilla tai säästöillä, yhteiskunnan on velvollisuus kattaa: Säädyllinen asunto, terveydenhuolto, reseptilääkkeet ja tietty määrä käyttörahaa ruokaan ja muihin perustarpeisiin. Tuskin kukaan odottaa yhteiskunnan tukien kattavan muita asioita kun ei niitä ole luvattukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole
Kun kysyt, niin olen yrittäjä ja varautunut tähän kaikkeen. Vakuutuksia on. Ja itsensä työllistäminen onneksi tuo joustoa. Mutta silti löytyy myötätuntoa heille, joilla näin ei ole.
Meillä talouden nettotulot verojen jälkeen on 7000-8000€. Rakennettiin unelmien talo, josta on vielä satojatuhansia lainaa jäljellä. Lainan- ja koronlyhennyksiin menee 2500€/kk nyt kun korot ovat korkealla. Eipä siinä mitään, oltiin näihin varauduttu. Silti pyrimme säästämään joissain muissa kuluissa, jotta säästöön jäisi puskuria edelleen.
"Turhaa saivartelua väittää että esimerkiksi sosiologiaa tarvitaan yritysten toiminnan kehittämisessä. Näytä minulle työpaikkailmoitus, jossa haetaan sosiologia yksityiselle sektorille. Tai humanistia."
No ei yksityinen sektori juurikaan hae tutkintojen mukaan vaan erilaisilla nimikkeillä oleviin työtehtäviin joihin voi olla pätevä hyvin erilaisilla koulutuksilla. Esim. yksi tuttuni on töissä mainostoimistossa kielen maisterina ja sosiologian sivuopinnoilla.
"Ja ollakseni aivan tarkka, tarkoitan yksityistä vientisektoria. Turha näyttää jonkin kolmannen sektorin järjestöpaikkoja tai yksityistetyn, mutta verovaroilla toimivan yrityksen paikkoja. "
Näkemyksesi talouselämästä on äärimmäisen kummallinen jos siellä on olemassa vain vientisektori ja jotain yksityistettyä entistä julkista sektoria. Oletko kuullut palveluista ja kaupasta koskaan? Tai rakentamisesta ja suunnittelusta?
"Sanoinko jossain koko julkisen sektorin olevan hyödytön?"
No aika lailla kyllä. Sinulle työskentely julkisella sektorilla merkitsi automaattisesti hyödyttömyyttä ensimmäisissä viesteissäsi.
"Ja kun näissä raameissa toimitaan, lienee järkevää karsia julkisen sektorin turhaa joukkoa mieluumminen kuin vaikkapa lääkäreitä tai opettajia - eikö totta?"
Et nyt edelleenkään oikein osaa kertoa mikä joukko on turha ja tärkeinpänä että miksi se on turha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sanoin jo. Jos tutkintosi on sellainen, millä ei työllistytä asiantuntijaksi yksityiselle sektorille, on tutkintosi yhteiskunnan kannalta hyödytön."
Et nyt jostain syystä pysty kertomaan mikä tällainen tutkinto on joka ei koskaan tarjoa työpaikkaa yksityiseltä sektorilta puhumattakaan että se olisi jotekin määrällisesti merkittävä.
"Toiseen kysymykseen julkisesta sektorista totean että yksityinen sektori rahoittaa koko julkisen sektorin 100%:sti. Ihan koko julkisen sektorin. Tästä johtuen julkisen sektorin koko ja siellä olevien työpaikkojen määrä voi olla ainoastaan niin iso, mitä yksityinen sektori kykenee rahoittamaan."
Tämä rahoituskysymys on ihan eri asia kuin että ne julkisen sektorin työtehtävät olisivat täysin hyödyttämiä.
Sosiologia, valtaosa humanisteista pari mainitakseni.
Tietenkin on er
Sosiologia on sosiaalitieteiden perusta. Sama kuin sanoisit, että lopetetaan filosofian opettaminen. Valtaosasta humanisteista tulee opettajia, joten aivan hyödytöntä sakkia sieltäkin valmistuu. Huvittaa kaltaisesi ihmiset, jotka kovasti ovat tietävinään yliopisto-opetuksesta yhtään mitään saati siitä millaisiin tehtäviin eri pääaineista päädytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloisilla on keskimäärin paljon enemmän opintolainaa kuin pienituloisilla. Lisäksi koulutetut pääsevät työelämään myöhemmin, eli heillä menee aikaa ennen kuin saavat pienituloisia kiinni tienesteissä.
Hyvillä tuloilla isokin opintoaina olisi maksettu pois muutamassa vuodessa mutku ei nähdä tarpeelliseksi..
Suomessa "hyvätuloinen" ei oikeasti kovin paljoa enempää sitä lainaa maksele kuin keskituloinenkaan.
Tässä aika hyvä juttu 5v takaa:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/12dce571-b7ec-4a01-a6d0-6b060eec0…
"Kuvaavaa on, että kun 9. ja 1. desiilin välinen ero bruttona on 3 095 euroa, niin nettona se on enää 1 589 euroa."
Verot syövät niistä lisätuloista aivan liikaa.
En sano että pitäisi enemmän verottaa mutta kyllä vaan nuo erot tekee siitä elintasosta erilaisen. Pelkkä 500 nettona lisää voi merkitä jo sitä onko omistusasuntoa, autoa vai ei. Tehdäänkö niitä matkoja vai ei. Ja 1500 lisää niin on varaa parempaan omistusasuntoon, autoon ja matkoihin. Sillä pienituloisilla ei ehkä mihinkään edellämainituista varaa.
Sosiologia, valtaosa humanisteista pari mainitakseni.
Tietenkin on eri asia, mutta ne liittyvät toisiinsa. Loogiseen ajatteluun kuuluu kokonaisuuksien sekä syy-seuraus suhteiden ymmärtäminen. Eli tässä valtion talouden tilanteessa tulisi moisten hyödyttömien tutkintojen opetus lopettaa. Sama tietty koskee vastaavia virkoja julkisella sektorilla.