Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua puolisoni omaishoitajaksi - olenko paha ihminen?

Vierailija
30.03.2024 |

Täällä oli äskettäin keskustelu vanhempien hoitamisesta.. tai haluttomuudesta hoitaa.

Itselläni tulee kohta eteen se, että mieheni tarvinnee (omais)hoitajaa.

Hänellä on viime vuosina alkanut muistihäiriöt ja nyt näyttää alamäki olevan edessä.

Olemme olleet yhdessä 25 v, liitto on ihan ok, ei koskaan erinomainen. Yksi aikuinen lapsi, opiskelee ulkomailla.

Exä n jälkeen tämä mies oli turvallinen ja tasainen valinta. Ja hän olikin hyvä siihen asti, kun nämä muistihäiriöt alkoivat muuttaa häntä. Viime vuosien ilkeilyt ja raivoamiset ovat syöneet vähäisenkin rakkauden pois. Jäljellä on enää velvollisuudentunto.

En siis halua ryhtyä hänen omaishoitajakseen, en vaan halua. 

Mutta en myöskään fyysiesti (ja psyykkisesti) pysty. 

Olen itsekin sairas, olen osa-aikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä, pystyn käydä 1-2 pv viikossa töissä. Sen lisäksi pitää viikoittain käydä hoitamassa äitiä muutaman päivänä ja auttaa lapsenlapsen hoidossa (hänen yh-vanhemmallaan on masennus vienyt toimintakyvyn).

Omat terveysongelmani tekevät sen, että tarvitsen todella paljon lepoa, työpäivän jälkeen nukun yleensä aamuun. 

Jos "normaali" ihminen pelaa 100% voimin arjessa, itse pystyn ehkä noin 50%. Ei minusta ole olemaan mieheni kanssa 24/7 vahtimassa milloin hän lähtee vaatteitta ulos tai sytyttää talon palamaan. 

Asumme Helsingissä, ja soteuudistukset ym leikkukset varmastikin tekevät tilanteesta haastavan omaihoitajuuden suhteen - yhteiskuntahan haluaa minun hoitavan mieheni. (surasin sivusta ystävän vanhempien muistihäiriökuvioita Helsingissä - useaan otteeseen kyseltiin eikö joku lapsista voisi alkaa omaishoitajaksi, eli sitä tuputettaneen tietenkin luonnollisesti aina ensimmäisenä vaihtoehtona.)

Mutta en halua, enkä pysty. Velvollisuudentunne koputtelee kuitenkin olkapäähän ja sanoo, että olen pa*shka ihminen.

Kommentit (103)

Vierailija
101/103 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pariskunnat ei juttele asioista? Meillä kaikki on selvää. Kummankaan ei tarvitse alkaa omaishoitajaksi. Polttohautaus jne. Jos tulee altzhaimer ja suomessa ei ole eutanasiaa niin sitten matka sveitsiin tai hollantiin.

Missä vaiheessa muistisairautta ehdotat eutanasiaa? Monta vuotta diagnoosista saattaa mennä sujuvasti, eikä sairaalla itsellään ole mitään kipuja eikä sairauden tuntoa. Eutanasiassa pitää olla kovia tuskia ja potilaan itse pyytää kuolinapua. Näin ei ole muistisairailla. Toinen ihminen ei voi mennä tappamaan toista oman "mukavuutensa" vuoksi. 

Vierailija
102/103 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ilkeilee iso joukko ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä mitä muistisairaan läheisen hoitaminen 24/7 tarkoittaa. Itse kasikymppinen monisairas "hoitaa" muistisairasta, joka ei enää öisin nuku ja on väkivaltainen. Yllättävän pienikin ihminen voi teloa pahaan kuntoon. Kuinka kauan se omaishoitaja pysyy terveenä ja tolkussaan?

Ei todellakaan ole helppoa hoitaa hygienia (kakat, pissit, vaipat, suihkutus), ruokailu, ulkoilu, lääkkeet, lääkärikäynnit jne. aamusta iltaan ilman lepotaukoja. Koko ajan saa vahtia ettei tapahdu vahinkoja. Pari päivää vapaata kerran kuussa ei paljon auta, kun on näännyksissä. Eikä sitäkään aina saa, jos hoidettavalla on esim. tarttuva sairaus. 

Ap, älä tapa itseäsi, vaan hommaa puoliso hoitoon. Ikävä kyllä tilanne ja muistisairaus vain pahenee ajan myötä. Voimia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/103 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni suvussa on muistisairautta. Mies puhuu jo nyt, että häntä ei sitten saa laitokseen laittaa. Miten kukaan voi luvata tätä? Missä kunnossa mahdan itse olla 20v päästä?

Sano hänelle, että sitten hänen pitää varmistaa, että tulot, säästöt ja sijoitukset riittävät ympärivuotiseen hoivaan kotona. Nopean arvioni mukaan menee noin 20 000 €/kk , jos palkkaa hoitajan  kotiin kolmeen vuoroon vuorokaudessa.