Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Ihan turha tehdä asioista vaikeita.
Eli anopin pitäisi alistua miniän tahtoon omassa kodissaan?
Sehän on vieraiden huomioimista. Ja lapsenlapsen. Minä laittaisin sellaista ruokaa, mitä miniä ja tyttäreni toivovat, lapsenlapsen vuoksi. Ottaisin selvää. Omat lapset tuovat kohta tyttö- ja poikaystäviään ruokapöytään ensimmäistä kertaa ja valmistaudun ajatukseen.
Mistä lähtien vieraat ovat päättäneet mitä muut saavat syödä?
Vierailija kirjoitti:
Viihtyisän aterian?
Niin, sellaisen joka nyt jäi saamatta.
Niin jäi, kun yksi vieraista aloitti vegaanisaarnansa.
Epäselväksi jäi se että onko vauva muunsukupuolinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jösses sentään. Nyt iso arvostus omia nuoria ja heidän puolisoitaan. Kaikilla on niin hyvä kotikasvatus, ettei tulisi mieleenkään arvostella kenenkään tarjottavia. Huh! hirveä miniä, osanottoni mummolle.
Meillä taitaisi päivälliskutsut harveta, jos olisi joku noin törppö.
Täytyy sanoa, että eipä ole tainnut minunkaan appiukolla olla kovin hyvää kotikasvatusta, kun on arvostellut minun ruokailujani ja heille tarjoamaani ruokaa. Olen kasvissyöjä enkä syö punaista lihaa - en myöskään valmista tällaista. Se, ettei minun ruokapöydässäni ole tarjolla perunaa ja läskisoosia on tietysti ihan naurettavaa. Mikä minäkin kuvittelen olevani, ei millään pupunruualla elä, mitä sotkua tämäkin on (couscous) jne. Ja tuskinpa olen ainoa, joka tällaista on saanut kuulla.
Appiukollasi ei ole tapoja.
Talossa talon tavalla, sopii myös aplle vastaukseksi.
Miniällä ei ole tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtalaisesti on 'mummolla' yritystä ja tarina pysyi loogisena, eikä roolit menneet sekaisin. Toki pappakin olisi voinut jotain jyrähtää, mutta ihan ok muuten.
2/5
Harvoin ne papat mitään uskaltaa sanoa. Sellaista selkarangattomia vässyköitä, kuten poikansakin.
Pappa betalar, miksi louskuttaa leukojaan, syö mikä maistuu ettei mene kompostiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jösses sentään. Nyt iso arvostus omia nuoria ja heidän puolisoitaan. Kaikilla on niin hyvä kotikasvatus, ettei tulisi mieleenkään arvostella kenenkään tarjottavia. Huh! hirveä miniä, osanottoni mummolle.
Täytyy sanoa, että eipä ole tainnut minunkaan appiukolla olla kovin hyvää kotikasvatusta, kun on arvostellut minun ruokailujani ja heille tarjoamaani ruokaa. Olen kasvissyöjä enkä syö punaista lihaa - en myöskään valmista tällaista. Se, ettei minun ruokapöydässäni ole tarjolla perunaa ja läskisoosia on tietysti ihan naurettavaa. Mikä minäkin kuvittelen olevani, ei millään pupunruualla elä, mitä sotkua tämäkin on (couscous) jne. Ja tuskinpa olen ainoa, joka tällaista on saanut kuulla.
Laittaako miehesi ruokaa ollenkaan? Onko ruokapöytä myös hänen?
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt ole ollut vielä edes pääsiäisaterioden aika.
Taitaa olla keksitty juttu taas.
Eilen oli pitkäperjantai, idiootti. Silloin syödään pääsiäisateria.
Pääsiäisateria syödään pääsiäisenä. Se on huomenna.
Älä jaksa.
Meillä oli eilen pääsiäisateria, koska lapset ja isovanhemmat pääsivät kaikki paikalle.
Syöjinä useampi sekasyöjä, yksi vegaani ja yksi kasvis. Kaikille oli sopivaa ja maittavaa ruokaa, eikä kukaan riidellyt. Meidän suvun vegaani ei todellakaan ole koskaan tehnyt asiasta suurta numeroa.
Ei kukaan pidä siitä, että joku alkaa paasaamaan omaa ideologiaa väkisin. Sellaiset tekevät eniten hallaa sille omalle asialleen ja kuten joku jo aiemmin laittoikin, on ihan verrannollinen eri uskontojen kiistoihin.
Tiedän, että tämän suvun vegaanin ansiosta moni on siirtynyt syömään ekologisemmin ihan omasta halustaan koska asia hänen kauttaan näyttää ja on simppeliä, ketään ei syyllistetä mistään. Hän on vegaaniudelle erinomainen esimerkki ja mainos, toisin kuin AP:n mainitsema paasaaja miniä. Syyllistämisellä harvoin päästään haluttuun lopputulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaako miehesi ruoka
Harvoin laittaa, mutta syö samaa kuin minäkin. Myöskään hänen suosikkeihin ei kuulu peruna ja läskisoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Ihan turha tehdä asioista vaikeita.
Eli anopin pitäisi alistua miniän tahtoon omassa kodissaan?
Sehän on vieraiden huomioimista. Ja lapsenlapsen. Minä laittaisin sellaista ruokaa, mitä miniä ja tyttäreni toivovat, lapsenlapsen vuoksi. Ottaisin selvää. Omat lapset tuovat kohta tyttö- ja poikaystäviään ruokapöytään ensimmäistä kertaa ja valmistaudun ajatukseen.
No eikös tämä anoppi juuri niin tehnyt? Hän laittoi kolmenlaista ruokaa, jokaiselle omaa ja sopivaa. Miniän ja tyttären olisi pitänyt olla tyytyväisiä, mutta ei, alkoivat mussuttaa toisten ruuista.
Käsittämätöntä.
Kas kun ei mene naapuriin katsomaan, mitä siellä syödään ja ala paasata heidän epäeettisestä ruokavaliostaan.
En laittaisi enää koskaan näille ruokaa. Jouluksi lähdettäisiin miehen kanssa risteilylle.
Jos tulevat kylään, keittäisin kahvit kyllä, mutta pöytään vain omenoita.
Lapselle en tarjoaisi koskaan mitään. Lapsi saa kaiken tarvittavansa kotoaan ja on juuri sellaista, kuin äitinsä haluaa. Siinä mielessä onnellinen tilanne, että ainakin halvemmaksi tulee.
Sitä ihanaa pullantuoksuista mummoa olisi aivan turha haikailla. Kehittäkööt jostain semmoisen.
Miksi pitää järjestää jotain syöppäjäisiä? Jokainen syököön kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että eipä ole tainnut minunkaan appiukolla olla kovin hyvää kotikasvatusta, kun on arvostellut minun ruokailujani ja heille tarjoamaani ruokaa. Olen kasvissyöjä enkä syö punaista lihaa - en myöskään valmista tällaista. Se, ettei minun ruokapöydässäni ole tarjolla perunaa ja läskisoosia on tietysti ihan naurettavaa. Mikä minäkin kuvittelen olevani, ei millään pupunruualla elä, mitä sotkua tämäkin on (couscous) jne. Ja tuskinpa olen ainoa, joka tällaista on saanut kuul
Harvassa paikassa syödään nykyään läskisoosia, vaikka lihaa syödäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viihtyisän aterian?
Siltä olisi vältytty, kun olisi tehty kuten neuvoin. Sitten voi mättää viisi ateriaa lammasta torstaina, lauantaina, sunnuntaina ja maanantaina ja neljä perjantain muuta ateriaa myös.
Minä laitoin kylmästi välit poikki kahteen vegaaniystävääni. En jaksa enää jatkuvaa syylistämistä, saarnaamista ja paasaamista. Syökööt he mitä syövät. Minä todellakin syön juuri sitä mitä itse haluan.
Epäkypsät ja epävarmat ihmiset tuputtavat arvojaan ja ajatuksiaan muille, eivätkä ymmärrä että heidän tapansa elää ei ole ainut oikea. Jos heitä kunnioitetaan ja heille tehdään ruokaa erikseen, pitäisi osata kiittää ja olla hiljaa - sekä kunnioittaa sitä, että kaikki eivät ole samanlaisia ja tee samoja valintoja kuin he. Hän saattaa nähdä asiat aivan eri tavalla kuin muut, eikä siinä ole mitään vikaa - niin kauan kuin se ei mene muiden loukkaamiseksi ja saarnaamiseksi. Tuollaiset ihmiset ovat todella raskaita, ja varmasti iso syy siihen miksi monet karttavat veganismia edes ajatuksen tasolla - itseni mukaan lukien.
Oli sitten kyse uskonnosta, ruokavaliosta tai harrastuksista, jokainen saa tehdä omat valintansa ja meidän kaikkien tulisi ymmärtää se. Minä sanoisin tuollaiselle ihmiselle että ruokapöytään ei kaivata mitään maailmanpelastus saarnaa, kun yritetään viettää aikaa läheisten kanssa ja aterioida. Jos sama meininki jatkuu, lakkaisin kutsumasta ja/tai ilmoittaisin että voi sitten syödä toisessa huoneessa jos muiden ruoka häiritsee liikaa. N23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viihtyisän aterian?
Siltä olisi vältytty, kun olisi tehty kuten neuvoin. Sitten voi mättää viisi ateriaa lammasta torstaina, lauantaina, sunnuntaina ja maanantaina ja neljä perjantain muuta ateriaa myös.
Siltä vältytään ihan ajan kanssa, kun pariskunta joka riitelee jo vauvansa vegaanisuudestakin lopulta eroaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viihtyisän aterian?
Siltä vältytään ihan ajan kanssa, kun pariskunta joka riitelee jo vauvansa vegaanisuudestakin lopulta eroaa.
Mitään riitaa ei olisi myöskään syntynytkään, jos olisi toimittu järkevästi kuten neuvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että eipä ole tainnut minunkaan appiukolla olla kovin hyvää kotikasvatusta, kun on arvostellut minun ruokailujani ja heille tarjoamaani ruokaa. Olen kasvissyöjä enkä syö punaista lihaa - en myöskään valmista tällaista. Se, ettei minun ruokapöydässäni ole tarjolla perunaa ja läskisoosia on tietysti ihan naurettavaa. Mikä minäkin kuvittelen olevani, ei millään pupunruualla elä, mitä sotkua tämäkin on (couscous) jne. Ja
Ei kannata ottaa niin kirjaimellisesti. Meillä kyllä syödään esim. kalaa, äyriäisiä ja kananmunia. Ei olla siis vegaaneja, mutta pääasiassa kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että eipä ole tainnut minunkaan appiukolla olla kovin hyvää kotikasvatusta, kun on arvostellut minun ruokailujani ja heille tarjoamaani ruokaa. Olen kasvissyöjä enkä syö punaista lihaa - en myöskään valmista tällaista. Se, ettei minun ruokapöydässäni ole tarjolla perunaa ja läskisoosia on tietysti ihan naurettavaa. Mikä minäkin kuvittelen olevani, ei millään pupunruualla elä, mitä sotkua tämäkin on (couscous) jne. Ja
Sekö oikeuttaa haukkumaan muiden kasvisruokia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaako miehesi ruoka
Miksi sinua kiinnostaa tämä? Eikö mies voi syödä kasvisruokaa?