Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt avautuu mummo

Vierailija
30.03.2024 |

Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)

Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.

Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.

Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene. 

Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.

olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?

Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki. 

ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus 

Kommentit (1648)

Vierailija
381/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos mies arvioisi tuohon tyyliin anoppinsa ruokia, niin puoliso tuskin hyrisisi vieressä tukemassa... paitsi jos tämä mies olisi väkivaltainen umpinarsisti."

Eihän miniä ruokaa arvostellut, vaan julkitoi suuren luokan tunteensa eläinten kärsimyksestä ja maapallon tuhoutumisesta. Ei sitä olisi kannattanut ottaa loukkauksena. Siitä olisi voinut tulla hyvä ja pohtiva keskustelu, eikä mikään sivistymätön huutokilpailu.

Älä viitsi valehdella - miniä riehuu ja mekastaa oma ideologiaansa, ja se on aina muiden vika. Mikä sua vaivaa?

Omaa ideologiaa? Kyllä hän oli ihan oikeassa. Ei ne eläimet onnellisia ole ennen eikä jälkeen päätyessään ihmisten ruokapöytään. Kuitenkin väärä aika ja paikka mielipiteen julkituomiselle. Muutenkin ihmisten pitäisi syödä paaaljon enemmän kasviksia ja jättää punaiset lihat minimiin. Ihan jo terveyden vuoksi. Eikä tarvitse ryhtyä edes vegaaniksi. 

Vierailija
382/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos tarina on tosi, niin perusongelma tuossa ei ole se vegaanisuus/kasvissyönti tai sekasyönti. Ongelma on huonot käytöstavat ja mustavalkoinen maailmankuva. Aina kun aletaan puuttumaan toisten elämiseen/olemiseen/syömiseen, niin siinä puhuu rajattomuus ja vallanhalu. Ajatuksena että minulla on oikeus päättää mitä muut tekevät ja miten elävät. Se on tosi ikävä piirre ihmisessä, eikä se sinänsä liity mitenkään kasvissyöntiin, yhtä lailla se voi manifestoitua lihansyöntinä, uskontona tai oikeastaan millaisena elämänkatsomuksena vain. 

Jos tarina on tosi, niin voimia ap:lle. Tuollainen joustamaton elämänkatsomus ei varmasti jää pelkkiin ruoka-asioihin, se tulee ilmenemään monin tavoin myös tulevaisuudessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.

Ihan turha tehdä asioista vaikeita.

Allergia on eria asia kuin kasvissyöjä. Ei voi verrata toisiinsa. Ap. oli ottanut kaikki huomioon. Oli syötävää jokaiselle.

Miksi hän laittaa turhaan jokaiselle erikseen jotain? Aivan turhaa. Yhdesäsolohan siinä on tärkeintä.

Totta. Olisi vain jättänyt ne vegaaniset ruuat laittamatta, koska kyse ei ole allergiasta vaan syömishäiriöstä.

Syömishäiriö? Vaikka tämä on varmasti provoilua, niin kertoo kyllä paljon siitä millaista epäasiallista käytöstä vegaanit ja kasvissyöjät saa osakseen.

Vierailija
384/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me söimme nyt, koska saatiin perjantaiksi koko perhe koolle. Pääsiäisen muina pyhinä lapset ovat kumppaneidensa perheiden luona. Se sopii minulle ja miehelle. Lähdemme tänään mökille laittamaan sitä kuntoon.

en myös ymmärrä että miksi vain kasvista olisi pitänyt olla. Kun me (minä ja kaikki perheen miehet) halutaan lammasta pääsiäisenä niin siksi sitä on. Kasvissyöjä ja vegaani söi tyytyväisenä myös omaa ateriaansa kunnes meidän lammas alkoi häiritsemään

ap

Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Alkoi vaan naurattaa tuo: kunnes meidän lammas alkoi häiritsemää . Oliko elossa ja määki😻

Minä en ole mitään miniälle kelpaavaa ruokaa osannut laittaa, paitsi yksi kanakeitto(anteekisi kana, mutta olet hyvää)

Vierailija
385/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniöiden uhkailut ja kiristykset, etteivät enään isovanhemmat näe lastenlastaan, ovat huvittavia ja lapsellisia, kun he omalla käytöksellään todistavat vallankäyttönsä ja unohtavat, kun sillä isällä on samat oikeudet lapseen, kuin äidillä. 

No isi jäi pukkaamaan mummon ja vaarin sohvalle. Eipä paljon lapsi kiinnostellut.

Tuo on ollut jo virhe siltä pojalta, lisääntyä tuollaisen hörhön kanssa.

Vierailija
386/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vegaanit saa vapaasti kaivella jääkaapin vihanneslaatikkoa. Siellä on tomaattia, kurkkua, salaattia, parsakaalia, sipulia, porkkanaa ja perunaa aina. Löytyy myös kauramaitoa ja öljyä.

Itse teen tavallista ruokaa peruselintarvikkeista. Pääruokana kalaa, kanaa ja myös sikaa ja sikanautaa. Kananmunaakin syödään tietenkin. Maitoa laitan perunamuusiin ja kahviin.

Minä en myöskään aio kenenkään syömishäiriöitä ylläpitämään. Jokainen syököön kotonaan mitä haluaa. Jos meillä itse kokkaa pastaa ja pestoa, niin ihan ok. Kaikenlaista löytyy kaapista, mutta enemmistön ja tämän kokin päätöksillä mennään.

Vierailija
387/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vegaanit saa vapaasti kaivella jääkaapin vihanneslaatikkoa. Siellä on tomaattia, kurkkua, salaattia, parsakaalia, sipulia, porkkanaa ja perunaa aina. Löytyy myös kauramaitoa ja öljyä.

Itse teen tavallista ruokaa peruselintarvikkeista. Pääruokana kalaa, kanaa ja myös sikaa ja sikanautaa. Kananmunaakin syödään tietenkin. Maitoa laitan perunamuusiin ja kahviin.

Minä en myöskään aio kenenkään syömishäiriöitä ylläpitämään. Jokainen syököön kotonaan mitä haluaa. Jos meillä itse kokkaa pastaa ja pestoa, niin ihan ok. Kaikenlaista löytyy kaapista, mutta enemmistön ja tämän kokin päätöksillä mennään.

Tomaattia, kurkkua ja sipulia ei säilytetä jääkaapissa.

Vierailija
388/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samatyyppiset ruokavaliot, mutta kaikille sopii. Hyväksytään toisten valinnat, eikä kukaan määräile muita. Tuo oli huonoa käytöstä aikuisilta ihmisiltä. Itsekkyyttä. 

Vierailija
389/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olet pas-ka isäntä/emäntä vieraille.

Vierailija
390/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka ongelmaiset voisi mennä omien eväittensä kanssa eikä valittaa tarjottavista.

Vierailija
391/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhkaus on, en tuo vauvaani enään tänne jos arvot erilaiset.On selvä halventava uhkaus.Lapsen mmmoa ,vanhempaa ihmistä kohtaan.

Ei se mikään uhkaus ole vaan toteamus. 

Aikuiselta ihmiseltä. 

Lapsellista käytöstä, kuin 5v. 

Millä lailla lapsellista? Hän toteaa että jos arvomaailma on tuollainen, hän ei voi lastaan sinne viedä. 

Vain hänellä siis päätäntävalta? Isä voidaan ohittaa tyystin? Ja arvomaailma on tullut yllätyksenä ja selvinnyt vasta tällä aterialla?

Miksi muuten on ottanut sekasyöjän puolisoksi jos arvomaailma on niin tärkeä?

Vierailija
392/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvistelijät, jotka oman hyvistelynsä ohessa kohtelevat muita ihmisiä huonosti, tekevät oman hyvän tarkoituksensa täysin tyhjäksi.

Suvussani on kasvissyöjiä ja vegaaneja mutta he onneksi antavat muiden ihmisten elää rauhassa omaa elämäänsä. 

Vierailija
393/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhkaus on, en tuo vauvaani enään tänne jos arvot erilaiset.On selvä halventava uhkaus.Lapsen mmmoa ,vanhempaa ihmistä kohtaan.

Ei se mikään uhkaus ole vaan toteamus. 

Aikuiselta ihmiseltä. 

Lapsellista käytöstä, kuin 5v. 

Millä lailla lapsellista? Hän toteaa että jos arvomaailma on tuollainen, hän ei voi lastaan sinne viedä. 

Vain hänellä siis päätäntävalta? Isä voidaan ohittaa tyystin? Ja arvomaailma on tullut yllätyksenä ja selvinnyt vasta tällä aterialla?

Miksi muuten on ottanut sekasyöjän puolisoksi jos arvomaailma on niin tärkeä?

On eri asia olla sekasyöjä kuin sekopää.

Vierailija
394/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniälläsi on heikot sosiaaliset taidot ja sikäli tyhmä, että koittaa päteä särmikkäästi päästäkseen tarpeeksi fiksuksi perheeseen, mutta meneekin mönkään. 

Ei sun syy, ellei tuollaiseen kostamiseen ole aihetta, tai riidan haastamiseen. Toisen kotiin ei mennä loukkaamaan, joten hyvä että älysi lähteä. 

Vierailija
395/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivatko nämä tiukan linjan vegaanit syödä ollenkaan töissä tai juhlissa toisten seurassa tai kaverien kanssa ilman, että puuttuvat lihansyöjien ruokiin? Voipa tulla aika haastavia tilanteita vielä elämässä vastaan, jos vegaani ei voi samassa pöydässä lihansyöjien kanssa ideologiansa vuoksi syödä. Ruokarauha kaikille syöjille!

Vierailija
396/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti asianomaiset päätyvät lukemaan ketjun. Toivottavasti vävy puhuu miniän käytöksestä ja raivareista neuvolassa. Ehkä joku lääkitys voisi auttaa. Joillakin naisilla menee pää sekaisin hormoneista. Kannattaa huomioida, noitakin tragedioita on välillä.

Ja kannattaa ottaa huomioon, että jotkut anopit on myös hormoniensa tai ties minkä demonin armoilla.

Eiköhän tuossakin suhteessa ole ollut skismoja jo aiemminkin.

Poika on jo tehnyt pahan virheen antamalla äidilleen käsityksen, että pikkuvaimon asema ykkösenä ei ole kiveen hakattu.

Kun on vauvakin, anopin pojan paikka on olla vaimonsa tukena sekä antaa mammansa ymmärtää asia myös. 

Ap ei pitkästä aloituksesta huolimatta kerro kaikkea.

Henkilökohtaisen kokemuksen pohjalta sekä sivusta seuranneena voin sanoa, että jotkut anopit todella hallitsevat hyvin narsistise

Ei kyllä aloittajasta sellaista kuvaa saa mitenkään, niin asiallisesti oli tilanne kuvattu. 

Kaikenlaisia ihmisiä tietysti on mutta nyt puhuttiin vanhan ajan hyvistä käytöstavoista ja suvaitsevuudesta. Toinen otti huomioon, toisen pitäisi arvostaa sitä.

En haluaisi ajatella että vegaanifanaatikkoja on mutta olen lukenut muutaman tuoreen lihantuotantoa hyvin jyrkästi vastustavan kirjan että ei yllätä yhtään. Oikein mässätään menneiden vuosikymmenten lihafiilistelyllä ja kehystetään se joksikin ihan kammottavaksi rappiiksi ja ihmisyyden alennustilaksi. Tuli kyllä niin selkeästi se selväksi että näiden mukaan lihansyönti on väärin, piste.

En vaan niele tuota peruslähtökohtaa että eläinten käyttö ihmisravinnoksi on väärin. Tapoja tuottaa voi ja saa arvostella. Nämä ovat silti kaksi eri asiaa.

Vierailija
397/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.

Eli anopin pitäisi alistua miniän tahtoon omassa kodissaan? 

Näkisin asian niin, että kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. 

Kivasti oli laitettu vegaanillekin omat ruuat ja huomioitu. Arvostan sitä. Itse en syö lihaa kuin harvoin mutta se johtuu siitä, että vatsa menee tukkoon lihasta.

Mietin myös sitäkin, miksi miniä päättää tuleeko lapsesta vegaani. Eikö sen pitäisi olla jokaisen oma päätös? Toki kasvispainoitteisesti pitäisi kaikkien syödä.

Vierailija
398/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos tarina on tosi, niin perusongelma tuossa ei ole se vegaanisuus/kasvissyönti tai sekasyönti. Ongelma on huonot käytöstavat ja mustavalkoinen maailmankuva. Aina kun aletaan puuttumaan toisten elämiseen/olemiseen/syömiseen, niin siinä puhuu rajattomuus ja vallanhalu. Ajatuksena että minulla on oikeus päättää mitä muut tekevät ja miten elävät. Se on tosi ikävä piirre ihmisessä, eikä se sinänsä liity mitenkään kasvissyöntiin, yhtä lailla se voi manifestoitua lihansyöntinä, uskontona tai oikeastaan millaisena elämänkatsomuksena vain. 

Jos tarina on tosi, niin voimia ap:lle. Tuollainen joustamaton elämänkatsomus ei varmasti jää pelkkiin ruoka-asioihin, se tulee ilmenemään monin tavoin myös tulevaisuudessa. 

Kyse on nuoresta ihmisestä. Hieman pelisilmää nyt.

Vierailija
399/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivasti oli laitettu vegaanillekin omat ruuat ja huomioitu. Arvostan sitä. Itse en syö lihaa kuin harvoin mutta se johtuu siitä, että vatsa menee tukkoon lihasta.

Mietin myös sitäkin, miksi miniä päättää tuleeko lapsesta vegaani. Eikö sen pitäisi olla jokaisen oma päätös? Toki kasvispainoitteisesti pitäisi kaikkien syödä.

Vaikea päätös, jos mummu tarjoaa hyvää liharuokaa ja äiti yrittää saada tykkäämään vegaanisesta. Äidillä on mielestäni etuoikeus yrittää vaikuttaa asiaan. Mutta ap ei kerro kaikkea, mitä pöydästä on tapahtunut ja puhuttu. Ja jo aiemmin.

Vierailija
400/1648 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniä ei halua laulaa anopin lauluja. Ja kun poika näyttää haluavan valita anopin laulut miniän laulujen sijasta, miniä näkee parhaaksi ratkaisuksi välttää koko paikkaa. Ehkä jopa poikaa. Ehkei mummu enää näe lapsenlastaan vuosiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän