Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokapöytä ei ole oikea paikka tuoda näkemyksiään esille. Yhtä paheksuttavia kommentteja ovat näiden true lihansyöjien kommentit "ah, ihanaa kärsinyttä lammasta", joilla kiusaavat niitä, jotka ovat vegaaneja/kasvissyöjiä. Ja kyllä, itse olen kasvissyöjänä kuullut monesti tällaista pään aukomista etenkin vähän vanhemmilta miespuolisilta. Jokainen ottaa mitä ottaa, syö omaa annostaan ja kommentoi omaa annostaan kehuen, koska se nyt on vaan kohteliasta.
Ai taas pitää vegaani ja kasvisääliöille antaa periksi. Minä en suostu vegaanien ja kasvissyöjien pillin mukaan menemään. Laita ruuaksi sitä mitä suurin osa syö, otan vain oikeat allergiat huomioon
Lapselleni, kun järjestän kaverisynttärit niin huomioin allergiat. Onneksi hänen parhaisiin kavereihin ei kuulu vegaanit ja kasvissyöjät, niitäk
Vegaanin käytös voi myös olla todella junttia ja epäkohteliasta. Kuten ap:n miniän, jolle ei riittänyt edes se että hän itse syö kylässä ollessaan vegaanisia ruokaa.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" MIKSI juuri pitkäperjantaina pitää syödä lihaa? Normaalistihan perinteen mukaan silloin syödään vähän tai ei ollenkaan, ennen pääsiäispyhiä ja pääsiäisateriaa. "
Jokainen saa itse päättää mitä ja minä päivänä syö.
Paitsi että täällä nimenomaan julistettiin että pitkäperjantaina syödään pääsiäisteria. Piste.
Koita nyt päästä sen yli. On oikeasti ihan sama milloin kukakin sen syö. Joka päivä pääsiäisenä voi syödä pääsiäisaterian jos niin haluaa, tai olla syömättä. Ihan itse voi myös määritellä mitä siihen pääsiäisateriaan kuuluu.
Ei minulla sen suhteen ole ongelmaa. Sen sijaan täällä julistettii
Tääällä julistettiin, minä kirjoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön täysin vaivattomasti kasvisruokaa, laktoositonta pullaa, gluteenitonta leipää, kikherneestä tehtyä marenkia
Usein valitsen kasvisvaihtoehdon työpaikan ruokalassakin.
Lampaanliha ei edes ole hyvää.
t kasvissyöjä
Onko se kasvissyönti tuhonnut sun aivot, kun et tajunnut jutun pointtia?
Kyllä minä tajusin pointin. Vallankäyttö ja riehuminen mitättömistä asioista ja joustamattomuus. Sillähän se mummon pääsiäistunnelma luodaan.
Joo, miniä tosiaan osasi luoda pääsiäistunnelman mummolle, joka oli huomioinut hänet ja laittanut sopivaa ruokaa, joka kelpasi. Kunnes tytön piti alkaa riehua siitä, että toiset söivät lammasta. Piti osoittaa mieltään lähtemällä pois, kun häntä ei toteltu. Piti käyttää valtaa vihjailemalla, että vauva ei sitten kyläile, koska on tuleva vegaani.
Tosi raskas ja joustamaton tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen uskova äiti. En syö pääsiäisateriaa, kaikki muut perheenjäsenet on kuka missäkin. Poika on nyt käymässä.
Koitan syödä vain raakoja kananmunia, että vähän laihtuisi ja käyn tekemässä pitkän lenkin. Ja vähän jäätelöä illalla. Jeesus ei tästä pahastu. Sunnuntaina taas kokoukseen.
Raaka muna jäisi multa nyt syömättä, niissä on matoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti asianomaiset päätyvät lukemaan ketjun. Toivottavasti vävy puhuu miniän käytöksestä ja raivareista neuvolassa. Ehkä joku lääkitys voisi auttaa. Joillakin naisilla menee pää sekaisin hormoneista. Kannattaa huomioida, noitakin tragedioita on välillä.
Toivottavasti miniä puhuu hankalasta anoppisuhteestaan ja miehestään, jonka napanuora ei ole katkennut ja joka ei osaa seisoa vaimonsa tukena, neuvolassa.
Miniä varmaan tiesi, että appivanhemmilla on lihaa tarjolla. Toisten kotiin ei mennä saarnaamaan omaa ideologiaa, Jos ei kestä toisten tapoja, ei pidä mennä kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti asianomaiset päätyvät lukemaan ketjun. Toivottavasti vävy puhuu miniän käytöksestä ja raivareista neuvolassa. Ehkä joku lääkitys voisi auttaa. Joillakin naisilla menee pää sekaisin hormoneista. Kannattaa huomioida, noitakin tragedioita on välillä.
Toivottavasti miniä puhuu hankalasta anoppisuhteestaan ja miehestään, jonka napanuora ei ole katkennut ja joka ei osaa seisoa vaimonsa tukena, neuvolassa.
Kun vaimo yrittää määrätä muiden kotona mitä muut saavat syödä... niin ei tarvitse seisoa tukena.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Ihan turha tehdä asioista vaikeita.
Eli anopin pitäisi alistua miniän tahtoon omassa kodissaan?
Sehän on vieraiden huomioimista. Ja lapsenlapsen. Minä laittaisin sellaista ruokaa, mitä miniä ja tyttäreni toivovat, lapsenlapsen vuoksi. Ottaisin selvää. Omat lapset tuovat kohta tyttö- ja poikaystäviään ruokapöytään ensimmäistä kertaa ja valmistaudun ajatukseen.
No eikös nyt niin tehykin. Miniä vaan halusi, että muutkin söisivät kuten hän.
Mielestäni on kohteliasta ottaa huomioon miniän toive lapsenlapsen kasvatuksesta, tässä tapauksessa siihen liittyy myös vegaanius. Onhan kyseessä perhepiiri. Miniä saattaa kokea suurta stressiä siitä ajatuksesta, että se tulee olemaan vaikeaa. Siihen voi liittyä itse itse tai sukunsa kokemia terveysongelmia ja kokemus siitä, että vegaaniruokavalio auttaa. Lapsen puolesta on huolissaan. Ehkä mies on kotona jo nostanut suuret joustamaytomato metelit asiasta, ehkä anoppi on puhunut pojalleen poikkipuolisia asioita moisesta ruokavaliosta ja miniä tietää sen?
Toki erillisen kasvisruoan teko miniälle on huomaavainen asia. Ainakin, jos se ei ole tehty pitkin hampain ja moittein. Parhaiten kai asia hoituisi, jos tekisi koko porukalle samoin tein. Onhan perheen tytärkin kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään epäile, etteikö puhuisi. :D Haluaisin olla kärpäsenä katossa ja kuulla volinan: "Anoppi on tosi hankala, byääh.. Olisi voinut laittaa kaikille vegeruokaa, mutta käytti valtaansa ja laittoi kaikille muille LAMMASTA! Eikä mun mies seisonut tukemassa mua, byääh. Ei laittanut äitiään kuriin, kun se kiusasi mua. Sen mieslapsen napanuora on vielä äidissään kiinni, byääh!"
Minusta se vaimo voisi oppia käytöstapoja ja seistä vähän enemmän omilla jaloillaan. Typeryyttä ja epäkohteliaisuutta ei tarvitse tukea.
Ei miehen tarvitse määkiä aivottomasti aivottoman naisensa mieliksi. Hänellä saa olla oma mielipide omista syömisistään ja siitä, sopiiko vaimon törkeillä hänen äidilleen ja kiukutella toisten ruokapöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vaimo yrittää määrätä muiden kotona mitä muut saavat syödä... niin ei tarvitse seisoa tukena.
-ohis
Kyllä pitää seistä tukena, vaikkei olisikaan samaa mieltä. Niin se vain menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Sehän on vieraiden huomioimista. Ja lapsenlapsen. Minä laittaisin sellaista ruokaa, mitä miniä ja tyttäreni toivovat, lapsenlapsen vuoksi. Ottaisin selvää. Omat lapset tuovat kohta tyttö- ja poikaystäviään ruokapöytään ensimmäistä kertaa ja valmistaudun ajatukseen.
Miel
Miniän stressin takia stressaa koko suku? Hienoa 😑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurin mummo se vasta liemssä on, hänen kahdella pojallaan on miniät Afrikasta ja Thaimaasta. Juoksee raukka hiki hatussa hakemassa sopivaa tarjottavaa ettei kukaan vaan loukkaannu ja koe rasismia. Minä iskisin pöytään mustan lampaan, mämmillä kuorrutettuna.
Millä tavoin Afrikka tai Thaimaa rajoittaa ruokia?
Ja aika harva vie miniänsä syömään vanhalle äidilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miel
Seli seli - mammelit ei kestä sitä, että kun miniä itse käyttäytyy kuin hirviö, niin mummolla on oikeus loukkaantua siitä. Näitä uniikkeja lumihiutaleita on niin helvetin vaikeaa miellyttää, vaikka kuinka on ruokaa laitettu jokaisen makuun. Käytöstavat on tuollakin miniällä täysin hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraiden loputonta huomioonottamista ei suinkaan jaksa loputtomiin. Yksi on lihan syöjä, toinen vegaani, kolmas ei siedä sipulia, joku ei tykkää porkkanasta, joillekin kala pitää olla ruodoton, joku ei siedä kaalin hajua, ruuassa liikaa suolaa tai liian vähän. jne. Ja jokaisella pitäisi kokata oma ruoka-annos ja olla oma tila, jossa pystyy ruokailemaan. Ja ne ruokailussa käytetyt astiat yököttävät, kun ruuan tuoksu tarttuu.
Meillä perhepäivälliset ovat loppuneet lähes kokonaan. Ei vain jaksa sitä show, kun on kaksi miniää ja vävy. Jos syödään yhdessä, tilataan valmisruokaa ja jokainen itse päättää mitä syö ja maksaa myös. Vaikka muuten me molemmat vanhemmat tykätään kokota.
Ei tyrkytetä, jos ruoka ei kelpaa.
No mutta kunhan tuo poika ja miniä eroavat, lapsi pääsee tuosta vegaanisekoilusta. Viikko-viikko systeemillä lapsi voi pojan viikolla syödä mitä lystää ja äitinsä luona heinää. Lapsen etu olisi ero tässä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
Eli jos se rakas puolisosi julistaisi kyläpaikan ruokapöydässä omaa p^rsu-uskoaan ja muut pöydässä olijat olisivat poliittisesti jotain ihan muuta, niin tukisit rakkaasi pöytäpuheita vai toteaisit, että vaihdetaan puheenaihetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniä varmaan tiesi, että appivanhemmilla on lihaa tarjolla. Toisten kotiin ei mennä saarnaamaan omaa ideologiaa, Jos ei kestä toisten tapoja, ei pidä mennä kylään.
Kun ideologiat niin eroavat, vanhempi ja viisaampi sukupolvi voi aina vähän hölkätä otettaan ja joustaa. Jos vain haluaa... Kysehän ei ole perheen keskinäisistä ruokailusta, vaan yhdessäolosta lasten perheiden kanssa. Nuoret oppivat sitten siitä esimerkistä itsekin joustavuutta, joka voi vuosien myötä jalostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
Höpö höpö, jos idi*otti käyttäytyy huonosti, sitä ei todellakaan tarvitse tukea. Ihme sekoilua - ilmankos sinäkin käyttäydyt niin huonosti, kun kukaan ei uskalla sanoa totuutta.
Kuinka vanhoja nämä ovat? Nuoret ovat usein ehdottomia, mutta vanhemmiten mielipiteet avartuvat useimmilla.
Jaksamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
Opettele tekemää
MIKSI AP. EI SAISI TEHDÄ ITSELLEEN JA MIESVÄELLE LIHARUOKAA? KUN VEGETKIN OLI HUOMIOITU. IHMEELLISTÄ JENGIÄ TÄÄLLÄ.
Eikö päättänyt. AP mainitsi pitkäperjantain aterian, ei julistanut sitä ainoana oikeana pääsiäisateriana. Lue aloitus uudelleen ja sisäistä se.