Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milleniaalin näkökulma syntyvyyden laskuun

Vierailija
26.03.2024 |

Olen lapseton milleniaali (nainen). Myös kaikki ystäväni ovat lapsettomia. Haluaisin perheellistyä lähivuosina. Kuulun kuitenkin vähemmistöön ystäväpiirissäni, suuri osa joko tietää ettei halua, tai sitten vieläkin arpoo, että haluaisiko "sitten joskus" vai ei. Alla luetellut syyt ovat omia kokemuksiani, mutta ainakin omassa tuttavapiirissäni yleisimpä syitä lykätä/luopua lasten hankinnasta.

1. Seksuaalikasvatus. Sukupolveni on saanut hyvän mutta tiukan ehkäisyvalistuksen. Sen osana edelleen jossain takaraivossa istuu ajatus, että (vahinko-)raskaus olisi sama kuin pilaisi koko loppuelämänsä.

2. Ympäristöahdistus. Maailma on todennäköisesti ollut aika erilainen ennen nykyistä informaatiotulvaa. Kuulunen vieläpä oikein siihen kohderyhmään, jolle kohdistetaan ympäristön kurjistuvaan tilaan liittyvää uutisointia. Omaa hiilijalanjälkeä laskeskellessa tulee mieleen, haluanko pahentaa tilannetta tai olenko syyllinen sen pahenemiseen, jos alan vielä tehtailla uusia ihmisiä maapallolle.

3. Taloustilanne. Siitä huolimatta että olen ystäväpiirini hyväosaisimpia (hyvä tulotaso, vakityö, kumppanilla sama tausta), epävarmuus ja huoli pärjäämisestä ahdistaa. Työntekijän oikeuksien heikennyksiä, leikkauksia, uhkailua ja pelottelua siitä että talous ja esimerkiksi eläkejärjestelmä romahtavat. Iso kuva on tietysti se, että tarvitaan lisää niitä veronmaksajia. Mutta yksilönä mietin, että pitäisikö olla lisääntymättä ja säästää. Lapsettomissa ystävissäni on paljon niitä, jotka edelleen opiskelevat tai ovat pätkätöissä. Tai kumppanilla se tilanne. Ilman sitä vakautta en yhtään ihmettele, ettei perheen perustaminen ole prioriteettilistan kärjessä 

4. Miehet ja deittailu. Olin vuosia deittimarkkinoilla etsimässä ikäistäni miestä, joka haluaisi myös perheellistyä. Olen onnekas, kun lopulta sellaisen löysin. Mutta kerkesin kyllä vajota epätoivoon ennen sitä. Ikäiseni miehet tuntuivat hyvin usein olevan lastenhankinnan suhteen sillä linjalla, että "sitten joskus, ehkä". Tätä näen myös ystävieni parisuhteissa; miesosapuoli, jolla biologinen kello ei tikitä samaan tahtiin, venyttää pahimmillaan vuosia omaa harkinta-aikaansa ja antaa sillä välin näitä ympäripyöreitä vastauksia. On kyllä myös naispuolisissa ystävissäni näitä "ehkä joskus" -tyyppejä. Syyt tälle varmaan samat kummallakin sukupuolella. Parisuhteen totaalinen puuttuminen kyllä, nyt kun mietin, lienee omilla ystävilläni se todellinen/yleisin syy tuon tyyppiselle vastaukselle. Tulkitsen tilanteessa vastauksen niin, että haave on, mutta ehtiikö toteutua.

5. Huoli jaksamisesta. Suunnilleen koko ystäväpiirini kokee tai on kokenut jonkinasteista uupumusta, joihin syyt liittynevät todennäköisesti työelämän, ylipäänsä työllistymisen, taloustilanteen, yleisen maailmatilan murehtimiseen. Eikä ruuhkavuosia varsinaisesti kuvata mediassa ainakaan yhtään helpompana ajanjaksona. Myöskin suuren osan ystävistäni on opinnot tai työelämä kuljettanut satojen kilometrien päähän tukiverkosta.

6. Vapauden, nuoruuden ihannointi. Sukupolveni arvottaa matkustelun, kokemukset, vapauden, nuoruuden niin korkealle, että ajatus lapsiperhearjesta tuntuu aika ankealta. Myöskin paljon törmää ainakin netin palstoilla syyllistävään asenteeseen, joita jo perheellistyneisiin kohdistetaan silloin, kun he uskaltavat jossain paljastaa toteuttaneensa tätä puolta itsestään viemällä vaikkapa lapset viikonlopuksi isovanhempien luo tai päiväkotiin omana vapaapäivänään. Se on sääli, koska näin lapsettoman näkökulmasta siihen lasten hankintaan kannustaisi huomattavasti enemmän tarinat ja kokemukset siitä, miten myös se oma aika ja vapaus on edes jollain tyydyttävällä tavalla onnistuttu yhdistämään.

Kommentit (214)

Vierailija
181/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoisen itsekäs teko hankkia yhtäkään lasta tähän maailmaan.

Se lapsi joutuu syntymään tänne koska SINÄ haluat. Siltä lapselta ei kysytä mitään.

Minä en voisi sellaista päätöstä tehdä.  Jos itse olisin se lapsi ja voisin päättää, en todellakaan tänne syntyisi.

Et varmasti pysty takaamaan että lapsen elämästä tulee hyvä tai edes siedettävä. Se lapsi kasvaa, tulee aikuiseksi ja minkälainen maailma häntä odottaa?  Ja vain koska hänen vanhempansa (yleensä äiti, isälle yhdentekevää) itsekkäästi niin haluaa.

Ei se ole pelkästään että kun minä minä minä minä haluan.

Kiinnostaisi kuulla, mistä näin suuri viha ja katkeruus tähän aiheeseen liittyen kumpuaa. Tähänhän törmää aika usein. Onhan se toki yksi filosofian koulukuntansa, että elämä on pelkkää kärsimystä. Mutta on niin paljon muitakin suhtaut

Juu varmasti voi suhtautua toisinkin tavoin, kun kulkee laput silmillä, eikä kohtaa todellisuutta.

-eri

Vierailija
182/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti olet milleniaani niin sitten on tosi kiire jo.

Nuorin milleniaaleihin kuuluva ikäluokka taitaa täyttää tänä vuonna 28. 

Miehillä ei ole kiirettä. naisten kohdalla juna meni jo.

Aivan samoin miehen hedelmällisyys laskee ja lisääntyy kaikkien häiriöiden mahdollisuus  Vanhojen isien lapsilla on korkeampi riski olla sutodteja tai skitsofrenikoita yms.

Kuitenkin yli 30 vuotias nainen on riskisynnyttäjä.

EI ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
183/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku voisi kertoa miksi niitä lapsia pitäisi hankkia? Miksi syntyvyyden väheneminen olisi ongelma?

Nytkin on 200 000 työttömänä. Eivät ne työpaikat ainakaan lisäänny kun robotit ja tekoäly vievät työpaikkoja koko ajan.

Hyvä vain että väki vähenee.

No siis tämä. Tätä olen myös ihmetellyt. Toki foliohattuteoriani on että hallitus tarvitsee työttömiä koska ovat ainoa ihmisryhmä jota voivat sitten syyttää valtion huonosta tilanteesta ja kyykyttää. Jos heitä ei olisi niin keitä sitten voisivat valita syntipukeiksi?

Vierailija
184/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin lapsia syntyy vain joko omasta valinnasta tai koska ei ole ehkäisyä käytettävissä. Maapallon kantokyvyn kannalta nyt väistämätön väestön väheneminen vaan tulee liian myöhään.

Tätä valhetta joka on montakertaa ammuttu alas jaksetaan vaan jauhaa propagandan tyyliin. Väkiluku voi olla moninkertainen kunhan varat jaetaan tasan mitä nyt ei tapahdu.

Tämä on juuri sitä feministien aivopesua nuorille naisille.

Varoja ei jaeta tasan kaikille, joten sen varaan on turha laskea.

Feministit eivät aivopese ketään. Persut aivopesevät.

Vierailija
185/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemmikkivero olisi myös ilmastoteko

Suomalaiset hankkivat viime vuonna enemmän koiria kuin vauvoja

Maailmassa on yli miljardi koiraa!!

Herätkää!

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009540051.html

Varsinkin kun koira aiheuttaa vuodessa saman verran päästöjä kuin ajaisi 10 000 km maastoautolla.

Miljardista yli 90 % asuu kadulla ja syö jätteitä. Tuskin on kovin suuri hiilitassunjälki heillä.

Vierailija
186/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole varma, koittaako tämä viimeisin kommentoija sanoa, että VASTA 28 vai JO 28, mutta faktahan on se, että jos nuorin ikäluokka on jo 28, niin kyllä alkaa olemaan kiire. Etenkin jos vielä pitäisi se vakaa parisuhde hankkia ennen lapsia ja erityisesti jos niitä lapsia halutaan monikossa. Vaikka saahan niitä hedelmöityshoitoja vielä alle 40v ja yksityisellä vanhemmatkin, mutta kyllä nuorempana on helpompaa jaksaa pikkulapsiaika ja vanhempanakin mukavaa, jos lasten kanssa pystyy harrastamaan muutakin kuin kahvittelua.

Vierailija
187/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvanut 90 luvun laman alla missä minun vanhemmilla oli valtavat velat. Älä jauha mulle mitään roskaa taloudesta sillä hyvin kasvoin kun vanhemmat oli läsnä ja rakasti. ruoka toki oli yksitoikkosta mutta päivääkään en vaiha pois vaan olen kiitollinen että olen olemassa.

Nykyään tuet on vielä paremmat kuin silloin.

Nykyään lapsilisän reaaliarvo on enää n.50% ysärin vastaavasta. Mitä nämä paremmat tuet siis ovat, jota normaali palkansaajaperhe saa verrattuna ysäriin?

Toki syntyvyyteen vaikuttaa kaikki, mutta esimerkiksi hesarin jutussa tänään, ei mitenkään sivuttu aihetta, että nykyään tarvitsee olla ihan eri tavalla peliä ja pensseliä lapsille ja silti lapsilisän arvo on romahtanut ysäristä. Kyllähän se vaikuttaa varmasti, etenkin jos mietitään, yritetäänkö vielä toista tai kolmatta lasta vai ei.

Vierailija
188/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nuoremmasta päästä milleniaaleja (syntynyt -89) ja mun tuttavapiirissä on lapsia tehty viime vuosina paljon. Jatkuvasti on jonkun tutun vauvauutisia facessa/instassa. Ja nää on enimmäkseen korkeakoulutettuja kaupunkilaisia (ei pk-seutu kuitenkaan).

Vierailija
189/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää yh-tulevaisuutta, näin monelle äidille on käynyt lastenhankinnan jälkeen.

Vierailija
190/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milleniaalina allekirjoitan nuo kaikki, ja lisäisin vielä edelleen tänäkin päivänä naiselle kasautuvan hoivavastuun ja paineet. Olen ajatellut jo pitkään, että voisin olla isä, mutta en jaksaisi äitiyttä.

Kaikki tuntemani äidit kantavat jo suhteessa ollessaan päävastuun lapsesta ja eron jälkeen se korostuu entisestään. Mies aloittaa uuden vapaan sinkkuelämän, naisen harteille jää kaikki. 

tuo on totta. isänä olisi paljon helpompaa. Mutta äitinä sinulla on erityinen suhde lapsiin.

Mun lapsilla on oikein hyvä isä. Mutta kyllä olen samaa mieltä, että isä pääsee helpommalla. Jos voisin saada lapsen isän roolissa, voisin hyvin tehdä vielä yhden tai kaksi lisääkin, lapset on kivoja, mutta se raskaus, synnytys, vauvavuosi, imetys, kaikki mikä siihen liittyy, ei jaksa enää.

Vierailija
191/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin milleniaali enkä vaihtaisi lapsetonta elämääni mihinkään. Rakastan ja arvostan vapauttani.

Rakastat itseäsi.

Tuo on itsestäänselvyys.

Jokainen ihminen rakastaa itseään, tai ainakin jokaisen ihmisen pitäisi rakastaa itseään. Jos ei rakasta itseään, niin silloin asiat ovat TODELLA HUONOSTI!

Vierailija
192/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole varma, koittaako tämä viimeisin kommentoija sanoa, että VASTA 28 vai JO 28, mutta faktahan on se, että jos nuorin ikäluokka on jo 28, niin kyllä alkaa olemaan kiire. Etenkin jos vielä pitäisi se vakaa parisuhde hankkia ennen lapsia ja erityisesti jos niitä lapsia halutaan monikossa. Vaikka saahan niitä hedelmöityshoitoja vielä alle 40v ja yksityisellä vanhemmatkin, mutta kyllä nuorempana on helpompaa jaksaa pikkulapsiaika ja vanhempanakin mukavaa, jos lasten kanssa pystyy harrastamaan muutakin kuin kahvittelua.

28v on oikein sopiva ikä alkaa suunnitella lapsen tekoa. Hyvin on vielä aikaa tehdä useampikin lapsi, mutta jos ei kovin pieniä ikäeroja halua niin kannattaa kyllä ryhtyä toimeen melko nopeasti. 

Vierailija
193/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

28v on oikein sopiva ikä alkaa suunnitella lapsen tekoa. Hyvin on vielä aikaa tehd

Kyllä, ja koska nuorimmat milleniaaleista on oikein sopivassa iässä, se tarkoittaa, että kokonaisuutena milleniaaleilla alkaa olla jo tosi kiire ja vanhimmilla juna on jo mennyt, ellei hoitojen kautta onnistu.

Vierailija
194/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me milleniaanit olemme varovaisia. Elämä on niin sekavaa ja epävarmaa. Samaan aikaan ikään kuin kaikki on mahdollista se on myös hyvin epätodennäköistä, ellei mahdotonta.

Luulen, että ehkäisyn kehittyminen on vaikuttanut sikäli, että nyt lapsenteon tulee olla hyvin tietoinen päätös. Päätös on kuitenkin niin suuri, ja olo niin ristiriitainen, että se on vaikea tehdä. Kun "vahinkoja" ei tapahdu, eivät myöskään epävarmat, jotka olisivat ehkä tarvinneet ulkoisen "pakon",  hanki lapsia.

Huom. En todellakaan glorifioi ei-toivottuja raskauksia tai ikävöi maailmaa ilman ehkäisyä. Kunhan pohdin asiaa.

Totta. Lapsentekoon ryhtymisestä on tullut aivan valtavan suuri, elämää mullistava päätös (mitä lapsen syntymä toki onkin). Sellaisen päätöksen tekeminen on tosi vaikeaa. Lisäksi joka puolelta maalaillaan kauhukuvia siitä, mikä kaikki voi lapsen kanssa mennä pieleen ja mitä virheitä vanhemmat tekee, se ei ainakaan helpota päätöksentekoa. Onko minusta vanhemmaksi? Entäs jos minulle käy noin? Entäs jos parisuhde ei kestä tai talous horjuu? Entäs jos tulee sota? Entäs jos lapsi ei olekaan terve? Ja niin edelleen. 

Vierailija
195/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

28v on oikein sopiva ikä alkaa

Kyllä, ja koska nuorimmat milleniaaleista on oikein sopivassa iässä, se tarkoittaa, että kokonaisuutena milleniaaleilla alkaa olla jo tosi kiire ja vanhimmilla juna on jo mennyt, ellei hoitojen kautta onnistu.

En tajua logiikkaasi. Millenniaalit eivät halua lapsia, joten miksi heillä olisi kiire? Ja miksi heidät vietäisiin hoitoihin vasten tahtoaan?

Vierailija
196/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

28v on oikein sopiva ikä alkaa

Totta. Vanhimmat milleniaalit on jo hyvinkin keski-ikäisiä. Mutta noin puolet on vielä ihan hyvässä lapsentekoiässä. Nuorimmilla ei ole vielä mitenkään akuutti kiire. 

Vierailija
197/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua logiikkaasi. Millenniaalit eivät halua lapsia, joten miksi heillä olisi kiire? Ja miksi heidät vietäisiin hoitoihin vasten tahtoaan?

Ei ihme, sillä en ole oikeastaan ottanut kantaa siihen, pitääkö niitä lapsia haluta ja saada. Luulin, että sen ymmärtää ilman auki kirjoittamistakin, että kiire on vain, jos niitä lapsia halutaan. Ja jos on milleniaali ja haluaa lapsia, on enemmän tai vähemmän kiire ja osalta on jo juna mennyt. Vanhimmat milleniaalit kun ovat jo reilusti yli 40v ja silloin on jo aika harvinaista raskautua ja vielä harvinaisempaa luomuna. 

Vierailija
198/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisikymppinen. Ihan samoja pohdintoja oli minulla ja tuttavapiirilläni aikanaan. Ei ne asiat oikeasti ole muuttuneet tältä osin. Omassa ikäluokassa vaan ehkä pariuduttiin keskimäärin nuorempina ja siksi lapsetkin saatiin nuorempina. Nyt jos aletaan yrittämään vasta lähempänä neljääkymppiä niin onhan se epätodennäköisempää.

Vierailija
199/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alieeni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku voisi kertoa miksi niitä lapsia pitäisi hankkia? Miksi syntyvyyden väheneminen olisi ongelma?

Nytkin on 200 000 työttömänä. Eivät ne työpaikat ainakaan lisäänny kun robotit ja tekoäly vievät työpaikkoja koko ajan.

Hyvä vain että väki vähenee.

No siis tämä. Tätä olen myös ihmetellyt. Toki foliohattuteoriani on että hallitus tarvitsee työttömiä koska ovat ainoa ihmisryhmä jota voivat sitten syyttää valtion huonosta tilanteesta ja kyykyttää. Jos heitä ei olisi niin keitä sitten voisivat valita syntipukeiksi?

Syntyvyyden väheneminen on ongelma koska tarvitaan uusia maksajia ja työvoimaa. Mitään uutta ei synny ellei tule uusia sukupolvia. Mitäpä luulet miten käy jos Suomessa on pelkkiä eläkeläisiä? 

Vierailija
200/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää jos nyt yhtäkkiä tulisi kova synnytysbuumi ja samaan aikaan suuret ikäluokat ovat eniten hoitoa tarvitsevassa vaiheessa. Miten ns. aktiivi-ikäluokka selviäisi kaikesta ja mistä saataisiin samaan aikaan niin paljon rahaa, hoitajia ja opettajia.