Milleniaalin näkökulma syntyvyyden laskuun
Olen lapseton milleniaali (nainen). Myös kaikki ystäväni ovat lapsettomia. Haluaisin perheellistyä lähivuosina. Kuulun kuitenkin vähemmistöön ystäväpiirissäni, suuri osa joko tietää ettei halua, tai sitten vieläkin arpoo, että haluaisiko "sitten joskus" vai ei. Alla luetellut syyt ovat omia kokemuksiani, mutta ainakin omassa tuttavapiirissäni yleisimpä syitä lykätä/luopua lasten hankinnasta.
1. Seksuaalikasvatus. Sukupolveni on saanut hyvän mutta tiukan ehkäisyvalistuksen. Sen osana edelleen jossain takaraivossa istuu ajatus, että (vahinko-)raskaus olisi sama kuin pilaisi koko loppuelämänsä.
2. Ympäristöahdistus. Maailma on todennäköisesti ollut aika erilainen ennen nykyistä informaatiotulvaa. Kuulunen vieläpä oikein siihen kohderyhmään, jolle kohdistetaan ympäristön kurjistuvaan tilaan liittyvää uutisointia. Omaa hiilijalanjälkeä laskeskellessa tulee mieleen, haluanko pahentaa tilannetta tai olenko syyllinen sen pahenemiseen, jos alan vielä tehtailla uusia ihmisiä maapallolle.
3. Taloustilanne. Siitä huolimatta että olen ystäväpiirini hyväosaisimpia (hyvä tulotaso, vakityö, kumppanilla sama tausta), epävarmuus ja huoli pärjäämisestä ahdistaa. Työntekijän oikeuksien heikennyksiä, leikkauksia, uhkailua ja pelottelua siitä että talous ja esimerkiksi eläkejärjestelmä romahtavat. Iso kuva on tietysti se, että tarvitaan lisää niitä veronmaksajia. Mutta yksilönä mietin, että pitäisikö olla lisääntymättä ja säästää. Lapsettomissa ystävissäni on paljon niitä, jotka edelleen opiskelevat tai ovat pätkätöissä. Tai kumppanilla se tilanne. Ilman sitä vakautta en yhtään ihmettele, ettei perheen perustaminen ole prioriteettilistan kärjessä
4. Miehet ja deittailu. Olin vuosia deittimarkkinoilla etsimässä ikäistäni miestä, joka haluaisi myös perheellistyä. Olen onnekas, kun lopulta sellaisen löysin. Mutta kerkesin kyllä vajota epätoivoon ennen sitä. Ikäiseni miehet tuntuivat hyvin usein olevan lastenhankinnan suhteen sillä linjalla, että "sitten joskus, ehkä". Tätä näen myös ystävieni parisuhteissa; miesosapuoli, jolla biologinen kello ei tikitä samaan tahtiin, venyttää pahimmillaan vuosia omaa harkinta-aikaansa ja antaa sillä välin näitä ympäripyöreitä vastauksia. On kyllä myös naispuolisissa ystävissäni näitä "ehkä joskus" -tyyppejä. Syyt tälle varmaan samat kummallakin sukupuolella. Parisuhteen totaalinen puuttuminen kyllä, nyt kun mietin, lienee omilla ystävilläni se todellinen/yleisin syy tuon tyyppiselle vastaukselle. Tulkitsen tilanteessa vastauksen niin, että haave on, mutta ehtiikö toteutua.
5. Huoli jaksamisesta. Suunnilleen koko ystäväpiirini kokee tai on kokenut jonkinasteista uupumusta, joihin syyt liittynevät todennäköisesti työelämän, ylipäänsä työllistymisen, taloustilanteen, yleisen maailmatilan murehtimiseen. Eikä ruuhkavuosia varsinaisesti kuvata mediassa ainakaan yhtään helpompana ajanjaksona. Myöskin suuren osan ystävistäni on opinnot tai työelämä kuljettanut satojen kilometrien päähän tukiverkosta.
6. Vapauden, nuoruuden ihannointi. Sukupolveni arvottaa matkustelun, kokemukset, vapauden, nuoruuden niin korkealle, että ajatus lapsiperhearjesta tuntuu aika ankealta. Myöskin paljon törmää ainakin netin palstoilla syyllistävään asenteeseen, joita jo perheellistyneisiin kohdistetaan silloin, kun he uskaltavat jossain paljastaa toteuttaneensa tätä puolta itsestään viemällä vaikkapa lapset viikonlopuksi isovanhempien luo tai päiväkotiin omana vapaapäivänään. Se on sääli, koska näin lapsettoman näkökulmasta siihen lasten hankintaan kannustaisi huomattavasti enemmän tarinat ja kokemukset siitä, miten myös se oma aika ja vapaus on edes jollain tyydyttävällä tavalla onnistuttu yhdistämään.
Kommentit (214)
https://voipiipnyttaas.blogspot.com/2023/11/olen-aiti-teen-siis-kaiken-…
Siinä muutama muu syy, miksi jotkut jättävät lapset hankkimatta, eikä tuossakaan ole kuin jäävuoren huippua raapaistu asian suhteen.
Kaksi penniäni tähän keskusteluun.
Olen ollut lapsesta asti vela. Ainut teoreettinen tilanne, jossa olisin voinut kelkkani kääntää, olisi ns. "kolmenkympin tyhjyys".
Olen nyt kolkytjotain. Jos olisin tällä hetkellä sellaisessa tilanteessa, että "työelämä on jo nähty ja siitä kaikki elämänilo jo imetty" ja pohtisin, että "tässäkö tää oli", voisin melkein kuvitella, että saattaisin lähteä etsimään Elämäni Uutta Tarkoitusta jopa lapsesta.
Mutta elämäni ei ole sellaista. Olen tehnyt pätkätöitä, etsinyt paikkaani ja vihreää oksaani. Minulla on valtavasti motivaatiota tehdä eri asioita, mutta en ole oikein päässyt kunnolla elämään. Ja taas olen koulun penkillä, toista kk-tutkintoa tekemässä. Josko sitten saisin hyviä töitä ja pankista lainaa asuntoon?
Minä olen menetetty tapaus lapsiasian suhteen ja muutenkin.
Mutta lukekaa tuo tummennettu osuus uudelleen ja hyvin tarkkaan. Koska se todennäköisesti toimisi normaalin naisen kohdalla. Päästäkää nuoret naiset aikuisen elämään kiinni tarpeeksi ajoissa, jotta he "ehtivät kyllästyä arkeensa" ja alkavat etsiä merkitystä muualta. AAMEN.
Tässä ketjussa ei ole mainittu vielä sitä, että milleniaalit ovat lama-ajan lapsia. Kun on nuorena jo nähnyt miten pahasti asiat voivat mennä pieleen ja kasvaa epävarmuudessa niin se vaikuttaa koko aikuisuuteen ja valintoihin.
Feminismi. Miehet sortaa naisia. Kuka nyt sortajan kanssa haluaa olla?
Näin 5-kymppisenä velana voin todeta, että lapsettomuus paras päätös ikinä! Siis minulle, ei kaikille. Jos elämäsi on tyhjää, tylsää ja merkityksetöntä sekä tarvitset lapsen kasvattamaan sinusta aikuisen, niin lapsi on varmaan hyvä idea. Jos on siis lapsellisia uskominen. Oma tilanteeni oli päinvastainen ja sellaisena näyttää jatkuvan.
Vierailija kirjoitti:
Näin 5-kymppisenä velana voin todeta, että lapsettomuus paras päätös ikinä! Siis minulle, ei kaikille. Jos elämäsi on tyhjää, tylsää ja merkityksetöntä sekä tarvitset lapsen kasvattamaan sinusta aikuisen, niin lapsi on varmaan hyvä idea. Jos on siis lapsellisia uskominen. Oma tilanteeni oli päinvastainen ja sellaisena näyttää jatkuvan.
Kirjoitat kuin lapsi olisi tuote joka hankitaan täyttämään jokin kolo vanhempansa tyhjässä ja merkityksettömässä elämässä. Hyvä että olet lapseton ja sellaiseksi jäät.
Et tajua hommasta mitään.
Olen 30v ja omassa korkeakoulutettujen naisten piireissä oikeastaan kellään ei ole ainakaan vielä lapsia. Ja kerta toisensa jälkeen toistuva teema on talouden ja ennenkaikkea työelämän epävarmuus. Edes korkeakoulutus ei ole minkäänlainen tae työllistymisestä mikä on ihan todella masentavaa. Kun omat paukut menee jatkuvaan YT-ralliin ja työelämässä tarpomiseen, on hyvin vaikea nähdä miten olisi resursseja hankkia lapsia. Puhumattakaan siitä että nykyään vaatimatonkin elintaso maksaa todella paljon eli töihin on mentävä. Tuo on aika fundamentaalinen ongelma ja huolenaihe josta moni kaltaiseni koulut käynyt nainen tuskailee.
Minä en esim. harrasta matkailuja tai muuta kovin hedonistista ja olisin varmaan ihan hyvä äiti. En kuitenkaan voi tarjota taloudellista varmuutta ja hyviä olosuhteita joten en uskalla hankkia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti olet milleniaani niin sitten on tosi kiire jo.
Nuorin milleniaaleihin kuuluva ikäluokka taitaa täyttää tänä vuonna 28.
Miehillä ei ole kiirettä. naisten kohdalla juna meni jo.
Aivan samoin miehen hedelmällisyys laskee ja lisääntyy kaikkien häiriöiden mahdollisuus Vanhojen isien lapsilla on korkeampi riski olla sutodteja tai skitsofrenikoita yms.
Kuitenkin yli 30 vuotias nainen on riskisynnyttäjä.
EI ole.
Synnyttäjän korkeampi ikä nostaa riskiä, että lapsella on syntyessään tiettyjä sairauksia, kuten kromosomivirheitä, Downin syndrooma, ruokatorven epämuodostumia, syöpä, tyypin 1 diabetes, CP-vamma, autismi tai skitsofrenia.
Lähde: T. Sobotka, väestötieteilijä, Wienin yliopisto
tulisi ottaa huomioon yli 35-vuotiaana raskaaksi tulevilla, on se tosiasia, että vanhemmalla iällä sikiön kromosomihäiriöiden riski lisääntyy. Näihin häiriöihin kuuluu muun muassa Downin syndrooma.
Keskenmeno tapahtuu useimmiten raskauden ensimmäisellä kolmanneksella. Tämän todennäköisyys lisääntyy iän kasvaessa. Esimerkiksi 20-30 -vuotiailla naisilla keskenmenon riski on noin 15 %, kun taas 40 hujakoilla tämä todennäköisyys on 25 %. Tämä on yhteydessä siihen faktaan, että 35-vuotiailla naisilla on suurempi riski sen suhteen, että sikiö saisi jonkin tyyppisen kromosomikomplikaation. Siten vanhemmalla iällä on myös suurempi riski saada keskenmeno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin milleniaali enkä vaihtaisi lapsetonta elämääni mihinkään. Rakastan ja arvostan vapauttani.
Rakastat itseäsi.
Tuo on itsestäänselvyys.
Jokainen ihminen rakastaa itseään, tai ainakin jokaisen ihmisen pitäisi rakastaa itseään. Jos ei rakasta itseään, niin silloin asiat ovat TODELLA HUONOSTI!
Sinun rakkautesi itseäsi kohtaan taas erilaista. Se on itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole varma, koittaako tämä viimeisin kommentoija sanoa, että VASTA 28 vai JO 28, mutta faktahan on se, että jos nuorin ikäluokka on jo 28, niin kyllä alkaa olemaan kiire. Etenkin jos vielä pitäisi se vakaa parisuhde hankkia ennen lapsia ja erityisesti jos niitä lapsia halutaan monikossa. Vaikka saahan niitä hedelmöityshoitoja vielä alle 40v ja yksityisellä vanhemmatkin, mutta kyllä nuorempana on helpompaa jaksaa pikkulapsiaika ja vanhempanakin mukavaa, jos lasten kanssa pystyy harrastamaan muutakin kuin kahvittelua.
28v on oikein sopiva ikä alkaa suunnitella lapsen tekoa. Hyvin on vielä aikaa tehd
Ihan viimeisiä hetkiä tehdä. Herää kysymys mitä ihminen on tehnyt viimeiset 10 vuotta? Varmaan miettinyt jotain omia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole varma, koittaako tämä viimeisin kommentoija sanoa, että VASTA 28 vai JO 28, mutta faktahan on se, että jos nuorin ikäluokka on jo 28, niin kyllä alkaa olemaan kiire. Etenkin jos vielä pitäisi se vakaa parisuhde hankkia ennen lapsia ja erityisesti jos niitä lapsia halutaan monikossa. Vaikka saahan niitä hedelmöityshoitoja vielä alle 40v ja yksityisellä vanhemmatkin, mutta kyllä nuorempana on helpompaa jaksaa pikkulapsiaika ja vanhempanakin mukavaa, jos lasten kanssa pystyy harrastamaan muutakin kuin kahvittelua.
Y-sukupolvi tarkoittaa 1980-luvun alun ja 1990-luvun lopun välillä syntynyttä sukupolvea.[1][2][3] Samasta väestökohortista käytetään myös muun muassa nimityksiä nettisukupolvi ja millenniaalit. Jälkimmäinen sana viittaa millenniumiin eli kolmannen vuosituhannen alkuun, jolloin sukupolvi tuli täysi-ikäiseksi.[
Eli he ovat nyt 34-44 vuotiaita. ei enää lapsia synnytetä. Paras hyväksyä että juna meni jo. Paras ikä synnyttää lapset on alle 20 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on muuttunut ja maailman väestö tulee romahtamaan koska vauvoja syntyy lian vähän
Ja se on helvetin hyvä asia ja korkea aika että romahtaa.
https://www.worldometers.info/world-population/
200000 vauvaa syntyy päivässä ympäri maailmaa.
Uusia sukupolvia syntyy, mutta ne ovat aiempaa pienempiä, et taida paljon elämästä tietää kun keksit tällaisia.