Milleniaalin näkökulma syntyvyyden laskuun
Olen lapseton milleniaali (nainen). Myös kaikki ystäväni ovat lapsettomia. Haluaisin perheellistyä lähivuosina. Kuulun kuitenkin vähemmistöön ystäväpiirissäni, suuri osa joko tietää ettei halua, tai sitten vieläkin arpoo, että haluaisiko "sitten joskus" vai ei. Alla luetellut syyt ovat omia kokemuksiani, mutta ainakin omassa tuttavapiirissäni yleisimpä syitä lykätä/luopua lasten hankinnasta.
1. Seksuaalikasvatus. Sukupolveni on saanut hyvän mutta tiukan ehkäisyvalistuksen. Sen osana edelleen jossain takaraivossa istuu ajatus, että (vahinko-)raskaus olisi sama kuin pilaisi koko loppuelämänsä.
2. Ympäristöahdistus. Maailma on todennäköisesti ollut aika erilainen ennen nykyistä informaatiotulvaa. Kuulunen vieläpä oikein siihen kohderyhmään, jolle kohdistetaan ympäristön kurjistuvaan tilaan liittyvää uutisointia. Omaa hiilijalanjälkeä laskeskellessa tulee mieleen, haluanko pahentaa tilannetta tai olenko syyllinen sen pahenemiseen, jos alan vielä tehtailla uusia ihmisiä maapallolle.
3. Taloustilanne. Siitä huolimatta että olen ystäväpiirini hyväosaisimpia (hyvä tulotaso, vakityö, kumppanilla sama tausta), epävarmuus ja huoli pärjäämisestä ahdistaa. Työntekijän oikeuksien heikennyksiä, leikkauksia, uhkailua ja pelottelua siitä että talous ja esimerkiksi eläkejärjestelmä romahtavat. Iso kuva on tietysti se, että tarvitaan lisää niitä veronmaksajia. Mutta yksilönä mietin, että pitäisikö olla lisääntymättä ja säästää. Lapsettomissa ystävissäni on paljon niitä, jotka edelleen opiskelevat tai ovat pätkätöissä. Tai kumppanilla se tilanne. Ilman sitä vakautta en yhtään ihmettele, ettei perheen perustaminen ole prioriteettilistan kärjessä
4. Miehet ja deittailu. Olin vuosia deittimarkkinoilla etsimässä ikäistäni miestä, joka haluaisi myös perheellistyä. Olen onnekas, kun lopulta sellaisen löysin. Mutta kerkesin kyllä vajota epätoivoon ennen sitä. Ikäiseni miehet tuntuivat hyvin usein olevan lastenhankinnan suhteen sillä linjalla, että "sitten joskus, ehkä". Tätä näen myös ystävieni parisuhteissa; miesosapuoli, jolla biologinen kello ei tikitä samaan tahtiin, venyttää pahimmillaan vuosia omaa harkinta-aikaansa ja antaa sillä välin näitä ympäripyöreitä vastauksia. On kyllä myös naispuolisissa ystävissäni näitä "ehkä joskus" -tyyppejä. Syyt tälle varmaan samat kummallakin sukupuolella. Parisuhteen totaalinen puuttuminen kyllä, nyt kun mietin, lienee omilla ystävilläni se todellinen/yleisin syy tuon tyyppiselle vastaukselle. Tulkitsen tilanteessa vastauksen niin, että haave on, mutta ehtiikö toteutua.
5. Huoli jaksamisesta. Suunnilleen koko ystäväpiirini kokee tai on kokenut jonkinasteista uupumusta, joihin syyt liittynevät todennäköisesti työelämän, ylipäänsä työllistymisen, taloustilanteen, yleisen maailmatilan murehtimiseen. Eikä ruuhkavuosia varsinaisesti kuvata mediassa ainakaan yhtään helpompana ajanjaksona. Myöskin suuren osan ystävistäni on opinnot tai työelämä kuljettanut satojen kilometrien päähän tukiverkosta.
6. Vapauden, nuoruuden ihannointi. Sukupolveni arvottaa matkustelun, kokemukset, vapauden, nuoruuden niin korkealle, että ajatus lapsiperhearjesta tuntuu aika ankealta. Myöskin paljon törmää ainakin netin palstoilla syyllistävään asenteeseen, joita jo perheellistyneisiin kohdistetaan silloin, kun he uskaltavat jossain paljastaa toteuttaneensa tätä puolta itsestään viemällä vaikkapa lapset viikonlopuksi isovanhempien luo tai päiväkotiin omana vapaapäivänään. Se on sääli, koska näin lapsettoman näkökulmasta siihen lasten hankintaan kannustaisi huomattavasti enemmän tarinat ja kokemukset siitä, miten myös se oma aika ja vapaus on edes jollain tyydyttävällä tavalla onnistuttu yhdistämään.
Kommentit (214)
Tärkeimpänä: Ette saaneet riittävästi pokaaleja!
Järkevää pohdintaa. Itse hankin lapsen siitä huolimatta koska en vain pystynyt olemaan hankkimatta. Jos on vaihtoehtoja, kannattaa valita että ei hanki lasta.
Jos oikeasti olet milleniaani niin sitten on tosi kiire jo.
Joku voisi kertoa miksi niitä lapsia pitäisi hankkia? Miksi syntyvyyden väheneminen olisi ongelma?
Nytkin on 200 000 työttömänä. Eivät ne työpaikat ainakaan lisäänny kun robotit ja tekoäly vievät työpaikkoja koko ajan.
Hyvä vain että väki vähenee.
Melkoisen itsekäs teko hankkia yhtäkään lasta tähän maailmaan.
Se lapsi joutuu syntymään tänne koska SINÄ haluat. Siltä lapselta ei kysytä mitään.
Minä en voisi sellaista päätöstä tehdä. Jos itse olisin se lapsi ja voisin päättää, en todellakaan tänne syntyisi.
Et varmasti pysty takaamaan että lapsen elämästä tulee hyvä tai edes siedettävä. Se lapsi kasvaa, tulee aikuiseksi ja minkälainen maailma häntä odottaa? Ja vain koska hänen vanhempansa (yleensä äiti, isälle yhdentekevää) itsekkäästi niin haluaa.
Ei se ole pelkästään että kun minä minä minä minä haluan.
Vierailija kirjoitti:
Se lapsi joutuu syntymään tänne koska SINÄ haluat. Siltä lapselta ei kysytä mitään.
Minä en voisi sellaista päätöstä tehdä. Jos itse olisin se lapsi ja voisin päättää, en todellakaan tänne syntyisi.
Et varmasti pysty takaamaan että lapsen elämästä tulee hyvä tai edes siedettävä. Se lapsi kasvaa, tulee aikuiseksi ja minkälainen maailma häntä odottaa? Ja vain koska hänen vanhempansa (yleensä äiti, isälle yhdentekevää) itsekkäästi niin haluaa.
Minut ei maailmaan halunnut pelkästään äiti, vaan myös isä, serkut, siskot, veljet, tädit, sedät, isovanhemmat. On mahtavaa olla monen rakastama ja haluama. Oma elämäni tuntuu merkitykselliseltä, enkä koskaan ole toivonut, että en olisi syntynyt. Vanhempani tiesivät että pystyvät tarjoamaan minulle onnellisen elämän. Lapsia ei kannata hankkia, jos epäilee ettei pysty lapselleen hyvää elämää tarjoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti olet milleniaani niin sitten on tosi kiire jo.
Nuorin milleniaaleihin kuuluva ikäluokka taitaa täyttää tänä vuonna 28.
Mahdollinen lapsesi syntyisi silti parempiin ja turvallisimpiin oloihin kuin suunnilleen kaikki esivanhempansa.
Lemmikkivero olisi myös ilmastoteko
Suomalaiset hankkivat viime vuonna enemmän koiria kuin vauvoja
Maailmassa on yli miljardi koiraa!!
Herätkää!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009540051.html
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kuulla, mistä näin suuri viha ja katkeruus tähän aiheeseen liittyen kumpuaa. Tähänhän törmää aika usein. Onhan se toki yksi filosofian koulukuntansa, että elämä on pelkkää kärsimystä. Mutta on niin paljon muitakin suhtautumistapoja.
Tilanne on muuttunut ja maailman väestö tulee romahtamaan koska vauvoja syntyy lian vähän
Lapset ovat elämäni rakkain asia
Ei kannata odottaa liian kauan
Tai et saa niitä!
Munasolut menee nykyään nopeammin pilalle, kun muovit
Hyvää aikaa hankkia lapsia ei tule!!
Kadut jos et hanki nyt!
Miksi siirtää!
Oot vaan vanhempi ja väsyneempi ja keskenmenon todennäköisyys korkeampi
Et ehkä myöhemmin saa lasta!
Joillain naisilla hedelmällisyys alkaa nopeasti laskea jo 29 vuoden iässä
Toistan:
Hyvää aikaa hankkia lapsia ei tule!!
Syntyvät lapset ovat valo joka planeetan pelastaa, mutta niiden ympärillä on pimeys ja kuolema
Enemmän lapsia, enemään tutkijoita ja kehitystä, tekniikkaa myös sun planeetan pelastamiseen!
Ei kannata odottaa
Itse yritän juuri raskautua
Tuu mukaan
Ollaan yhdessä raskaana
Jos ne ystäväsi pysyvät lapsettomina, niin ne tulevat etääntymäään kun saat lapsen, tämä tulee monelle yllätyksenä, koska intressit eivät yksinkertaisesti enää kohtaa ja muuta eivät jaksa niitä tuoreen äidin lapsijuttuja.
Tämän jälkeen monelle on käynyt myös niin, että kun se mies siitä lähtee lapsen ollessa 0-3v, niin sitten sitä vasta yksin ollaankin.
Pahoittelut synkistelystä mutta kun erityisesti tuossa korostit tuota lapsetonta kaveriporukkaasi, niin ajattelin jakaa tämän tuhansille tutun tarinan.
Sinulla on hyvää pohdintaa. Mutta kuten itsekin ehkä tiedät, nuo syyt eivät ole hyviä. Riskit ovat naiselle paljon suuremmat kuin miehelle. Jos käy niin, että kaduttaa 45-vuotiaana? Mies voi lähteä ja etsii nuoren naisen. Sinä et voi valita uudelleen. Lapsia tekemään vaan rohkeasti!