Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milleniaalin näkökulma syntyvyyden laskuun

Vierailija
26.03.2024 |

Olen lapseton milleniaali (nainen). Myös kaikki ystäväni ovat lapsettomia. Haluaisin perheellistyä lähivuosina. Kuulun kuitenkin vähemmistöön ystäväpiirissäni, suuri osa joko tietää ettei halua, tai sitten vieläkin arpoo, että haluaisiko "sitten joskus" vai ei. Alla luetellut syyt ovat omia kokemuksiani, mutta ainakin omassa tuttavapiirissäni yleisimpä syitä lykätä/luopua lasten hankinnasta.

1. Seksuaalikasvatus. Sukupolveni on saanut hyvän mutta tiukan ehkäisyvalistuksen. Sen osana edelleen jossain takaraivossa istuu ajatus, että (vahinko-)raskaus olisi sama kuin pilaisi koko loppuelämänsä.

2. Ympäristöahdistus. Maailma on todennäköisesti ollut aika erilainen ennen nykyistä informaatiotulvaa. Kuulunen vieläpä oikein siihen kohderyhmään, jolle kohdistetaan ympäristön kurjistuvaan tilaan liittyvää uutisointia. Omaa hiilijalanjälkeä laskeskellessa tulee mieleen, haluanko pahentaa tilannetta tai olenko syyllinen sen pahenemiseen, jos alan vielä tehtailla uusia ihmisiä maapallolle.

3. Taloustilanne. Siitä huolimatta että olen ystäväpiirini hyväosaisimpia (hyvä tulotaso, vakityö, kumppanilla sama tausta), epävarmuus ja huoli pärjäämisestä ahdistaa. Työntekijän oikeuksien heikennyksiä, leikkauksia, uhkailua ja pelottelua siitä että talous ja esimerkiksi eläkejärjestelmä romahtavat. Iso kuva on tietysti se, että tarvitaan lisää niitä veronmaksajia. Mutta yksilönä mietin, että pitäisikö olla lisääntymättä ja säästää. Lapsettomissa ystävissäni on paljon niitä, jotka edelleen opiskelevat tai ovat pätkätöissä. Tai kumppanilla se tilanne. Ilman sitä vakautta en yhtään ihmettele, ettei perheen perustaminen ole prioriteettilistan kärjessä 

4. Miehet ja deittailu. Olin vuosia deittimarkkinoilla etsimässä ikäistäni miestä, joka haluaisi myös perheellistyä. Olen onnekas, kun lopulta sellaisen löysin. Mutta kerkesin kyllä vajota epätoivoon ennen sitä. Ikäiseni miehet tuntuivat hyvin usein olevan lastenhankinnan suhteen sillä linjalla, että "sitten joskus, ehkä". Tätä näen myös ystävieni parisuhteissa; miesosapuoli, jolla biologinen kello ei tikitä samaan tahtiin, venyttää pahimmillaan vuosia omaa harkinta-aikaansa ja antaa sillä välin näitä ympäripyöreitä vastauksia. On kyllä myös naispuolisissa ystävissäni näitä "ehkä joskus" -tyyppejä. Syyt tälle varmaan samat kummallakin sukupuolella. Parisuhteen totaalinen puuttuminen kyllä, nyt kun mietin, lienee omilla ystävilläni se todellinen/yleisin syy tuon tyyppiselle vastaukselle. Tulkitsen tilanteessa vastauksen niin, että haave on, mutta ehtiikö toteutua.

5. Huoli jaksamisesta. Suunnilleen koko ystäväpiirini kokee tai on kokenut jonkinasteista uupumusta, joihin syyt liittynevät todennäköisesti työelämän, ylipäänsä työllistymisen, taloustilanteen, yleisen maailmatilan murehtimiseen. Eikä ruuhkavuosia varsinaisesti kuvata mediassa ainakaan yhtään helpompana ajanjaksona. Myöskin suuren osan ystävistäni on opinnot tai työelämä kuljettanut satojen kilometrien päähän tukiverkosta.

6. Vapauden, nuoruuden ihannointi. Sukupolveni arvottaa matkustelun, kokemukset, vapauden, nuoruuden niin korkealle, että ajatus lapsiperhearjesta tuntuu aika ankealta. Myöskin paljon törmää ainakin netin palstoilla syyllistävään asenteeseen, joita jo perheellistyneisiin kohdistetaan silloin, kun he uskaltavat jossain paljastaa toteuttaneensa tätä puolta itsestään viemällä vaikkapa lapset viikonlopuksi isovanhempien luo tai päiväkotiin omana vapaapäivänään. Se on sääli, koska näin lapsettoman näkökulmasta siihen lasten hankintaan kannustaisi huomattavasti enemmän tarinat ja kokemukset siitä, miten myös se oma aika ja vapaus on edes jollain tyydyttävällä tavalla onnistuttu yhdistämään.

Kommentit (214)

Vierailija
161/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vetoaminen ettei ole rahaa tehdä lapsia on puhtaasti tekosyy. jokainen tietää että suomessa on ihan hyvät tuet myös täysin köyhänkin hankkia lapsia.

Urakeskeisyys on itsekkyyden seurausta.

-milleniaali joka on etsinyt vaimoa 20 vuotta tuloksetta.

Sinulla on kohtalotovereita. Toivotaan muutosta asiaan.

Ajoitkohan tällä takaa, että nimenomaan naisten urakeskeisyys on itsekkyyden seurausta?

Miksi olisin naisena uhrannut urani perhe-elämän takia, tyytynyt elelemään jollain minimillä ja tukien varassa ilman, että kartutan säästöjä ja varallisuutta? Katsellen samalla vierestä kun mies kerryttää omaisuuttaan ja etenee urallaan...

Minusta tässä ei ole kyse itsekkyydestä, vaan tasa-arvosta; tuohan on naisen näkökulmasta ihan todella huono

Uhraus olisi ollut epäitsekästä. tietenkin jos on täysin itsekäs on vaikea nähdä muuta kuin oma talous ja elämä.

Vierailija
162/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää pohdintaa. Olen itsekin samaa ikäluokkaa ja allekirjoitan kyllä monen noista kohdista. Tuohon seksuaalikasvatuksen oheen lisäisin myös parantuneet ehkäisymenetelmät. En itse koe, että omaan lapsettomuuteeni (olen vela) olisi seksuaalikasvatus merkittävällä tavalla osallisena, mutta teiniraskauksien väheneminen luotettavalla ehkäisyllä on varmasti myös syy siihen, miksi yhä harvempi hankkii lapsen nuorena (<30v). Niitä ei pääse tulemaan vahingossa, eikä näitä vahinkoja silloin myöskään voida päättää pitää. Aika moni olisi jäänyt nytkin syntymättä, jos kaikki lapset olisivat suunniteltuja perheenlisäyksiä. Kaiken kaikkiaan kyse on hyvästä asiasta, mutta kyllähän se vaikuttaa myös vanhempiin naisiin ja tuo tietynlaista vapauden ja turvan tunnetta, kun parisuhteessa ei tarvitse enää pelätä yllätysraskauksia ja lapsien hankkiminen voi oikeasti olla suunniteltua eikä vaan erittäin todennäköinen sivuvaikutus. Ainakin muistan oman

Ehkäisy ei liity asiaan mitenkään. kyllä se korvien välissä on tehdäänkö lapsi vai ei. ehkäisy vain loi holtittoman seksin missä pannaan kaikkea mikä liikkuu koska se on kivaa.

On tabu vieläkään puhua julkisuuteen montako lasta viime vuosikymmeninä on syntynyt tällaisen hauskan pidon tuoman vahingon myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin milleniaali enkä vaihtaisi lapsetonta elämääni mihinkään. Rakastan ja arvostan vapauttani.

Rakastat itseäsi.

Vierailija
164/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vetoaminen ettei ole rahaa tehdä lapsia on puhtaasti tekosyy. jokainen tietää että suomessa on ihan hyvät tuet myös täysin köyhänkin hankkia lapsia.

Missä tynnyrissä oikein asut? Justiinsa tehdään leikkauksia, jotka heikentävät ja kurjistavat kaikista köyhimpien elämää. "Ihan hyvä" on totta vaan, jos vertaa tilanteeseen "ei mitään", mutta niillä tuilla ei kyllä lasta kasvata ja Suomen palkkataso ei ole mikään kehuttava kuluihin nähden. Jos yksinäisenkin ihmisen on vaikea tulla toimeen pienellä palkalla saati jollain tukiaisilla, niin lapsi siihen yhtälöön vetää kyllä reilusti miinuksille.

Olen kasvanut 90 luvun laman alla missä minun vanhemmilla oli valtavat velat. Älä jauha mulle mitään roskaa taloudesta sillä hyvin kasvoin kun vanhemmat oli läsnä ja rakasti. ruoka toki oli yksitoikkosta mutta päivääkään en vaiha pois vaan olen kiitollinen että olen olemassa.

Nykyään tuet on vielä paremmat kuin silloin.

Vierailija
165/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, tämä keskustelu otti aika erilaisen suunnan kuin olin kuvitellut. Tarkoituksena oli ehkä enemmänkin herätellä yleistä keskustelua syistä ja mahdollisista ratkaisuista

- Ap

Aloituksessa sanoit syyt ja siellä ne ratkaisut on. asenne muutosta vaaditaan. Nykyään alle 20 vuotias ei tee lapsia kuin vahingossa ja jopa avioliittokin on laitonta alle 18 vuotiailta.

Miksi alle 18v pitäisi saada mennä naimisiin? Kyse on alaikäisestä ihmisestä ja avioliitto on juridinen sopimus.

Miksi 16 vuotias voi tulla vanhemmaksi ja ottaa isoimman vastuu mitä on mutta ei saa mennä armeijaan, äänestää, ajaa autoa jne?

Täysi-ikäisyyden rajaa pitää laskea.

Vierailija
166/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloustilanteen kyllä allekirjoitan, muut on ehkä vähän niin ja näin.

4. kohtaan kyllä se on että ihan molemmissa sukupuolissa on tuota "ehkä sitten joskus lapsia". kaikki haluavat vaan elää nykyään sellaista huoletonta elämää.. niin miehet kuin naisetkin.

Onko sinun mielestäsi tämä nykyinen elämä kovinkin huoletonta?

Minusta tämä on ollut sellaista kyytiä viime vuodet eikä loppua näy, että ihan sama onko siinä liuta lapsia tuomassa lisästressiä vai ei. Yksi hyttysenpaska isossa läjässä.

"lisä stressi" li taas paistaa se vanha kunnon minäminäminäminäminä....

Vierailija
167/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on kohtalotovereita. Toivotaan muutosta asiaan.

Ajoitkohan tällä takaa, että nimenomaan naisten urakeskeisyys on itsekkyyden seurausta?

Miksi olisin naisena uhrannut urani perhe-elämän takia, tyytynyt elelemään jollain minimillä ja tukien varassa ilman, että kartutan säästöjä ja varallisuutta? Katsellen samalla vierestä kun mies kerryttää omaisuuttaan ja etenee urallaan...

Minusta tässä ei ole kyse itsekkyydestä, vaan tasa-arvosta

Sana elättää kärsii saman inflaation kuin sana mmuuttaja. Korvataan sana "pitää huolta".

Suomessa on ollut kotiäitejä. Tämä aihe on monessa ketjussakin todistettu. Monessa maassa on normi että on laki mikä huolehtii naisen hyvinvoinnista. suomessa näin ei ole.

Lähtökohtaisesti naiset jotka ei ole feministejä haluaa helpon elämän. Tän takaa taloudellinen riippumattomuus.

Yhdysvalloissa on 300 miljoonaa ihmistä. Siellä on uskontoja mitä ei ole suomessa. On monia perheitä missä on kotiäiti.

Vierailija
168/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myöhäiskeski-ikäinen mies ja olen niiin onnellinen, että lopulta hankimme ja saimme lapsen.

Tämä. Ihan absurdia että täällä verrataan lapsen saamista johonkin matkailuun! Itse ollaan pariskunta joka lykkäsi ihan saamattomuuttaan lapsen hankkimista, teki väitöskirjat, matkusti, harrasti ja hommasi työpaikat. Oman kokemuksen mukaan mikään tuollainen ei tule LÄHELLEKÄÄN lapsen saamista. Eihän se eka vuosi tietysti herkkua ole, jos yöunet jäävät vähiin, mutta pitkälle plussan puolelle menee sekin.

Te kuitenkin halusitte sen lapsen, vaikka saamattomia ensin olittekin. Korkeasti koulutettuina teillä on myös paremmat mahdollisuudet kattaa kulut ja tarjota lapselle sen mitä hän tarvitsee. En edes oleta, että olette rikkaita, mutta tekstistä päätellen ette elä millään tuilla. Ap:n aloituksessa on ai

Taas nostettiin raha pöydälle. Jos jokainen nainen saisi miljoona euroa silti he lykkää lapsen tekoa koska haluaa olla "vapaita ja itsenäisiä" Raha on tekosyy uskokaa jo!

Vierailija
169/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tiennyt vaan olet päättänyt näin.

Vierailija
170/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milleniaalina allekirjoitan nuo kaikki, ja lisäisin vielä edelleen tänäkin päivänä naiselle kasautuvan hoivavastuun ja paineet. Olen ajatellut jo pitkään, että voisin olla isä, mutta en jaksaisi äitiyttä.

Kaikki tuntemani äidit kantavat jo suhteessa ollessaan päävastuun lapsesta ja eron jälkeen se korostuu entisestään. Mies aloittaa uuden vapaan sinkkuelämän, naisen harteille jää kaikki. 

Joskus on vaikea rakastaa toista oli se sitten oma lapsi kun rakastaa yli kaiken itseään.

Vierailija
171/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, tämä keskustelu otti aika erilaisen suunnan kuin olin kuvitellut. Tarkoituksena oli ehkä enemmänkin herätellä yleistä keskustelua syistä ja mahdollisista ratkaisuista

- Ap

Aloituksessa sanoit syyt ja siellä ne ratkaisut on. asenne muutosta vaaditaan. Nykyään alle 20 vuotias ei tee lapsia kuin vahingossa ja jopa avioliittokin on laitonta alle 18 vuotiailta.

Nuo ikärajat ovat aivan liian matalat.

Aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi asti, joten sitä nuorempien ei pidä tehdä lapsia eikä mennä avioliittoon. Ei alle 25-vuotias saa adoptiolastakaan mistään, koska on liian nuori, joten on aivan sairasta painostaa sen ikäisiä lastentekoon.

Tämä on juuri

Kotiäiti.

Vierailija
172/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen tilanne on harhaa https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010309764.html

Ympäristön ei pitäisi yksilötasolla vaikuttaa.

Osalla miehen puute, mutt Paljon on myös ihmisiä, joilla on se mies, mutta silti eivät itse halua lapsia.

osalla jaksaminen, mutta Suurella osalla on myös turvaverkot, niitä voi itse rakentaa.

Eli eiköhän suurin olen nuoruuden ja vapauden ihannointi.

Vierailija
173/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milleniaalina allekirjoitan nuo kaikki, ja lisäisin vielä edelleen tänäkin päivänä naiselle kasautuvan hoivavastuun ja paineet. Olen ajatellut jo pitkään, että voisin olla isä, mutta en jaksaisi äitiyttä.

Kaikki tuntemani äidit kantavat jo suhteessa ollessaan päävastuun lapsesta ja eron jälkeen se korostuu entisestään. Mies aloittaa uuden vapaan sinkkuelämän, naisen harteille jää kaikki. 

tuo on totta. isänä olisi paljon helpompaa. Mutta äitinä sinulla on erityinen suhde lapsiin.

Vierailija
174/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lemmikkivero olisi myös ilmastoteko

Suomalaiset hankkivat viime vuonna enemmän koiria kuin vauvoja

Maailmassa on yli miljardi koiraa!!

Herätkää!

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009540051.html

Varsinkin kun koira aiheuttaa vuodessa saman verran päästöjä kuin ajaisi 10 000 km maastoautolla.

Mutta koirat on kivoja. 

Ihmiset ei.

Vierailija
175/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperhe-elämä on ihanaa!

Lapset lisäävät elämän merkityksellisyyttä ja aikuisenakin ovat ihan parasta seuraa.

Mistä negatiiviset käsitykset kumpuavat?

Vierailija
176/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on hyvää pohdintaa. Mutta kuten itsekin ehkä tiedät, nuo syyt eivät ole hyviä. Riskit ovat naiselle paljon suuremmat kuin miehelle. Jos  käy niin, että kaduttaa 45-vuotiaana? Mies voi lähteä ja etsii nuoren naisen. Sinä et voi valita uudelleen.  Lapsia tekemään vaan rohkeasti!

Niin että kakaroita lykkämmään vaikka hampaat irvessä.

Varmuuden vuoksi, sillä koskaan ei voi tietää että jos sitteen myöhemmin kaduttaa!  -Koskaan ei myöskään tiedä kuinka paljon voi v-tuttaa kun niitä varmuuden vuoksi tehtyjä pentuja tuli tehtyä.

Niin että kumpi on isompi riski? Mitä järkeä näitä pohtia. Elämä on tässä ja nyt, kukaan ei osaa eikä voi tulevaisuutta ennustaa. Se on vain hypättävä siihen mikä oikealle tuntuu.

Elämässä ei voi pelata varman päälle. Varmaa ei ole kuin kuolema tai kuten eräs viisastelija kerran sanoi; ei sekään kun muistaa hengittää.

Melkoisen ankeaa ja köyhää jos elämä on vain yksi suora jana, ilman minkäänölaisia sivupolkuja ja vaihtoehtoja. Itselleni on selvää että pettymyskiä ja takapakkeja taatusti tulee, mutta jos niitä alkaa varomaan ja miettimään ja tekemään varmuuden-vuoksi ratkaisuja teulee tehtyä paljon hallaa itselleen.

Jos tuntee etttä perhe-elämä ei itelle ole se oikea, on täyttä hullluutta pakottaa itsensä siihen kitumaan vain koska ehkä se mieli sitten muuttuu. Entäs jos ei muutukaan? entäs jos sitten herääkin huomaamaan että elämä meni jo, täysin erilainen kuin olisin oikeasti halunnut?

Terv. nelikymppinen nainen ilman lapsia ja perhettä, monta virhettä tehnyt mutta tuplasti enemmän elämästä nauttinut. 

Vierailija
177/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyway oma lapsi on upea, ihana asia.

Suuri ilo ja rakkaus.

Lapsi on tärkeä osa ihmisen elämää.

Terv mies 50

Vierailija
178/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudellinen tilanne on harhaa https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010309764.html

Ympäristön ei pitäisi yksilötasolla vaikuttaa.

Osalla miehen puute, mutt Paljon on myös ihmisiä, joilla on se mies, mutta silti eivät itse halua lapsia.

osalla jaksaminen, mutta Suurella osalla on myös turvaverkot, niitä voi itse rakentaa.

Eli eiköhän suurin olen nuoruuden ja vapauden ihannointi.

Kummallinen väite myös Hesarin toimittajalla, kun samassa jutussa todetaan, että Etelä-Korean  työkulttuuri ei mahdollista perheen perustamista. Tietysti tuollaisiin asioihin voisi halutessaan vaikuttaa.

Vierailija
179/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin on hassua miten täällä panikoidaan että hoitajia ei tule riittämään tulevina vuosikymmeninä. Ihan kuin työpaikat eivät koko ajan vähenisi.

Jotenkin näitä asioita ei uskota ennen kuin ovat tapahtuneet. Osa ei vieläkään tunnu esimerkiksi uskovan että kaupan kassat tulevat muuttumaan itsepalveluksi, ja tulevaisuudessa myyjiä ei tarvita kuin murto-osa. Sieltä vapautuu aika paljon työvoimaa.

Mutt ryhtyvätkö kaupan kassamyyjät hoitajiksi? Haluavatko he? Vai onko heistä edes siihen?

Aiemmin täällä palstalla oltiin sitä mieltä, ettei työttömistä rakennusmiehistä voi tulla hoitajia. Sellaista ei vain saa vaatia miehiltä. Itse tiedän kyllä useita miespuolisia hoitajia, jotka olivat ennen raksamiehiä, mutta huonon työtilanteen takia vaihtoivat alaa hoitajiksi. Mutta täällä palstalla sitä ei uskottu, vaan jankutettiin, ettei raksamiehiä voi pakottaa hoitajiksi.

Ei myyjiäkään saa pakottaa hoitajiksi. Myyjän ja hoitajan ammatit poikkeavat toisistaan suuresti. Hyvä myyjä ei välttämättä ole hyvä hoitaja. Työttömiksi jäävien myyjien omaa tahtoa on kunnioitettava, eikä heitä saa pakottaa hoitajiksi pelkästään sukupuolen takia.

Vierailija
180/214 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraili ja kirjoitti:

Sekin on hassua miten täällä panikoidaan että hoitajia ei tule riittämään tulevina vuosikymmeninä. Ihan kuin työpaikat eivät koko ajan vähenisi.

Jotenkin näitä asioita ei uskota ennen kuin ovat tapahtuneet. Osa ei vieläkään tunnu esimerkiksi uskovan että kaupan kassat tulevat muuttumaan itsepalveluksi, ja tulevaisuudessa myyjiä ei tarvita kuin murto-osa. Sieltä vapautuu aika paljon työvoimaa.

Myös kirjastojen kirjojen hyllytys voidaan robotoida,

Kirjastoissa ei työskentele mitään hyllyttäjiä. Kirjastonhoitajilla on laaja työkenttä, eikä sitä voi korvata roboteilla.