Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pistin välit poikki isääni kuusi vuotta sitten, nyt hän on saattohoidossa. Pitäisikö mennä katsomaan?

Vierailija
24.03.2024 |

Ensin en edes harkinnut meneväni, mutta sitten siskoni alkoi puhua että pitäisi. Välit on laitettu poikki hyvästä syystä, enkä ole antanut lasteni olla missään tekemisissä hänen kanssaan. Sisko syyllistää, sanoo että kadun jos en mene edes kerran. Se ihminen on ollut minulle kuollut jo vuosia, miksi muka menisin? Isä on kuulemma ainakin vielä tajuissaan, mutta aikaa ei ole enää kuin ehkä muutamasta päivästä muutamaan viikkoon. Jopa äitini oli sitä mieltä että pitäisi, vaikka hän on eronnut isästä eikä halua enää tavata. Haluaisin vain antaa olla, en menisi hautajaisiinkaan, perittävää ei onneksi jää.

Kommentit (296)

Vierailija
201/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksista voi päätellä, että vauva.fi:tä kansoittavat epätavallisen epävakaat ihmisrauniot, kun kommenteista päätellen joku puolet kirjoittajista ei suostuisi näkemään kuolevaa vanhempaansa. 

Tämä. Tällainen ketju vetää puoleensa ihmishirviöitä, joiden kanssa ei haluta olla tekemisissä, eikä kommenteista jää epäselväksi miksi.

Just näin on. Lisäksi tulee selväksi, että nää jotka miettii menisikö tai sanovat ettei mene katsomaan kuolevaa, kuvittelevat olevansa hyvinkin haluttuja ja kaivattuja kuolevan mielestä.

Juttuhan on niin, että antakaa rauha sille kuolevalle, jonka kanssa välit on poikki. Minä en halua sellaisia ihmisiä lähelleni, joiden kanssa en ole ollut tekemisissä vuosiin. Vielä vähemmän haluaisin sellaisia ihmisiä kuolinvuoteeni viereen toljottamaan.

Just näin. Välit on syystä poikki kuten ap:kin toteaa. Mitään velvollisuutta hänellä ei ole joutua ihmishirviöiden läheisyyteen enää.

Vierailija
202/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä sitä suotta menemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julma tyyppi olet!

Ei, vaaan itseänsä ja perhettään suojeleva.

Vierailija
204/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ollut sama tilanne tänä keväänä, isä ei ole vielä kuollut. Kävin kerran, uudestaan en enää mene enkä vielä tiedä menenkö hautajaisiin. Millään lailla hyvä kokemus isän näkeminen ei ollut eikä se korjannut mitään. Ainakaan ei tarvii enää miettiä, pitäiskö mennä vai ei.

Vierailija
205/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on ollut sama tilanne tänä keväänä, isä ei ole vielä kuollut. Kävin kerran, uudestaan en enää mene enkä vielä tiedä menenkö hautajaisiin. Millään lailla hyvä kokemus isän näkeminen ei ollut eikä se korjannut mitään. Ainakaan ei tarvii enää miettiä, pitäiskö mennä vai ei.

Miksi työnnyit kiusaamaan kuolevaa viimemetreillä?

Vierailija
206/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäsi ei ole tunnetasolla tai psykologisesti kuollut sinulle, vaikka olisit kuinka laittanut välit poikki. Nyt on mahdollisuus antaa ja saada anteeksi puolin ja toisin. Kukaan meistä ei ole superihminen, vaan olemme ihmisiä täynnä heikkouksia ja puutteita ja teemme virheitä. 

Isä on kuitenkin isäsi, puolet sinusta on tullut isältä, ja kaikki se kauna, katkeruus ja mahdollisesti viha ei lähde pois välit katkaisemalla, vaan antamalla itsellesi anteeksi ja vanhemmallesi anteeksi sen, ettette tiennyt ja osanneet tehdä paremmin. 

Voit mennä ja sanoa isällesi: Kiitos elämästä jonka sain ja pyytää anteeksi jos ja kun olet tehnyt hänelle väärin. 

Hyvä omatunto, kädenojennus tuo paremmin nukuttuja öitä ja hyvän omantunnon että teit parhaasi, ja toimit silloin kun isä oli elossa. 

Sopimatta jääneet asiat ja mahdollinen katkeruutesi siirtyy seuraaville sukupolville ja kierre jatkuu. 

Oso

Outoa porukkaa täällä kun tämä hieno teksti on saanut niin paljon alapeukutuksia. Kannattaisi miettiä mitä sitä itse sitten vanhana katuu. Tuskin tehtyjä asioita niinkään kuin tekemättömiä. Toivoisitko itse vastaavassa tilanteessa että lapsesi tulisi sinua katsomaan?

Vierailija
207/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en varmaan menisi. Vaikka onkin jo vanha ja sairastanut pitkään syöpää. Mutta kun välejä ei käytännössä ole niin ei ole.

Vierailija
208/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet juuri kuten oikealta tuntuu. En tiedä mitä hän on tehnyt että olet välit katkaissut joten vaikea sanoa mikä omata mielestä oikein ja mitä itse tekisi. 

Vierailija
209/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksista voi päätellä, että vauva.fi:tä kansoittavat epätavallisen epävakaat ihmisrauniot, kun kommenteista päätellen joku puolet kirjoittajista ei suostuisi näkemään kuolevaa vanhempaansa. 

Kyse on myös siitä, että kuoleva vanhempi ei halua tavata lastaan. Monet jopa kieltävät tulemasta ja on tapauksia, jotka kieltävät hautajaisiinkaan tulon. Viesti tulee kolmannen osapuolen kautta, ei suoraan.

Miksi silloin pitäisi väkisin tyrkyttää itsensä "anteeksiantoa tai -pyytelyä hakemaan"? Nämä kieltäjät ei halua kumpaakaan, ei kuolinvuoteellakaan.

Vierailija
210/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös täällä nimenomaan käsketä menemään kuolevaa katsomaan? Nytkö se oli väärin?

Vierailija
211/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mene, kun isästä aika jättää. Hän on jo kuollut mulle, ollut viimeiset 15 vuotta. Väkivaltainen alkoholisti ja oikeastaan mulle täysin vieras ihminen. Ei sun muita tarvitse miettiä, vaan teet niin kuin susta itsestä tuntuu oikealta. Jos tuntuu, että et halua mennä, niin ei todellakaan tarvitse. Muiden mielipiteistä viis.

Vierailija
212/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en mene, kun isästä aika jättää. Hän on jo kuollut mulle, ollut viimeiset 15 vuotta. Väkivaltainen alkoholisti ja oikeastaan mulle täysin vieras ihminen. Ei sun muita tarvitse miettiä, vaan teet niin kuin susta itsestä tuntuu oikealta. Jos tuntuu, että et halua mennä, niin ei todellakaan tarvitse. Muiden mielipiteistä viis.

Kyllä isän oma mielipide ratkaisee. Isän elämä, isän tahto. Penskalla ei ole mitään valtaa päättää siitä, ottaako isä vastaan vai ei.

Vierailija
213/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös täällä nimenomaan käsketä menemään kuolevaa katsomaan? Nytkö se oli väärin?

Ei käsketä. Välejä ei ole. Silloin ei tyrkytetä itseään kuolevaa kiusaamaan.

Vierailija
214/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme tiedä syitä välirikkoon. Joten vaikea sanoa. Lähipiiristä tiedän tapauksen, jossa isä oli  väkivaltainen lapsiaan ja vaimoaan kohtaan. Kaikki lapset laittoivat välit poikki.

Kuolinvuoteella isä pyysi lapsiaan käymään. Vain yksi lapsista meni. Isä pyysi lapseltaan käytöstään anteeksi. Hän antoi ja pääsi elämässään eteenpäin.

Muut eivät menneet. Elivät valtavassa katkeruudessa elämänsä loppuun. 

En voi luvata, että sinulle kävisi vastaavasti. Mutta itse menisin. En sen takia että äiti tai sisko vaatii, vaan sen takia, että olisin se vahvempi.

Voimia, oli päätöksesi mikä tahansa.

Ihan hirveää paskaa. Väkivaltainen isä pyytää lapseltaan anteeksi VASTA kuolinvuoteellaan, koska pelkää joutuvansa helvettiin. Liian myöhäistä. Anteeksipyyntö olisi pitänyt tehdä vuosia, vuosia sitten.

Samaa mieltä, VMP. Tuokin luultavasti vain siitä helvetin pelosta, eikä sen takia, että aidosti katuisi. Muutenhan olisi pyytänyt anteeksi jo aiemmin.

Lisäksi siellä saattohoidossakin on varmaan puhelin, jolla isä voi soittaa tyttärelleen sen anteeksipyyntöpuhelun. Harvemmin varmaan näin kuitenkaan käy. Jännä juttu. Ei edes kuolinvuoteella tunnusteta, että olin kamala ihminen omille lapsilleni.

Vierailija
215/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä isän oma mielipide ratkaisee. Isän elämä, isän tahto. Penskalla ei ole mitään valtaa päättää siitä, ottaako isä vastaan vai ei.

Hah. Kiva voimafantasia, mut kenet se ottaa vastaan, kun kaikki vihaa sitä ja omat lapset ei halua olla missään tekemisissä? Itse on sänkynsä pedannut olemalla ihmishirviö, siinä voi maata siihen saakka, kun alakerta kutsuu omansa.

Vierailija
216/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme tiedä syitä välirikkoon. Joten vaikea sanoa. Lähipiiristä tiedän tapauksen, jossa isä oli  väkivaltainen lapsiaan ja vaimoaan kohtaan. Kaikki lapset laittoivat välit poikki.

Kuolinvuoteella isä pyysi lapsiaan käymään. Vain yksi lapsista meni. Isä pyysi lapseltaan käytöstään anteeksi. Hän antoi ja pääsi elämässään eteenpäin.

Muut eivät menneet. Elivät valtavassa katkeruudessa elämänsä loppuun. 

En voi luvata, että sinulle kävisi vastaavasti. Mutta itse menisin. En sen takia että äiti tai sisko vaatii, vaan sen takia, että olisin se vahvempi.

Voimia, oli päätöksesi mikä tahansa.

Ihan hirveää paskaa. Väkivaltainen isä pyytää lapseltaan anteeksi VASTA kuolinvuoteellaan, koska pelkää joutuvansa helvettiin. Liian myöhäistä. Anteeksipyyntö olisi pitänyt teh

Tarinan isä ei ole väkivaltainen. Isukilla ei ole aikomus anella keneltäkään mitään. Isukki ei halua nähdä uniikkia lumihiutaletta.

Vierailija
217/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Kiva voimafantasia, mut kenet se ottaa vastaan, kun kaikki vihaa sitä ja omat lapset ei halua olla missään tekemisissä? Itse on sänkynsä pedannut olemalla ihmishirviö, siinä voi maata siihen saakka, kun alakerta kutsuu omansa.

Ei se isä venaa siellä ap:tä. Suuret on luulot tuolla ap:llä. Luulee, että isukki itku silmässä ja kieli pitkällä odottelee juuri häntä.

Vierailija
218/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisääntyminen on itsekästä omien tarpeiden tyydyttämistä. Väkisin synnytetään toinen valmiiksi ylibuukatulle saastuneelle pallolle kuolemaan, jotta saa itse helpotusta primitiivisille tarpeilleen ja eksistentiaaliseen kriisiin.

Siksi epäitsekkäitä ihmisiä ei ole vanhempina.

Mitä sitten?

Vierailija
219/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes haluaisi välit poikki pistänyttä tytärtäni lähellekään viimeisinä päivinäni. Ihan rauhassa saa pitää lapsensa, miehensä ja kaiken muunkin elämänsä nyt ja ikuisesti. Onneksi ei ole ainoa lapsi. 

Tuolla asenteella ehdit kyllä etäännyttää ne muutkin lapset ennen niitä viimeisiä päiviä. Syystä on välit poikki ja muut sisarukset seuraavat perässä, kun havahtuvat tuohon toksisuuteen.

Vierailija
220/296 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ei jää perittävää. Siinähän se totuus tuli. Jos olisi tiedossa perittävää, niin ap olisi jo ryöminyt mielistelemään isää, ettei vaan jää ilman perintöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi