Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pistin välit poikki isääni kuusi vuotta sitten, nyt hän on saattohoidossa. Pitäisikö mennä katsomaan?

Vierailija
24.03.2024 |

Ensin en edes harkinnut meneväni, mutta sitten siskoni alkoi puhua että pitäisi. Välit on laitettu poikki hyvästä syystä, enkä ole antanut lasteni olla missään tekemisissä hänen kanssaan. Sisko syyllistää, sanoo että kadun jos en mene edes kerran. Se ihminen on ollut minulle kuollut jo vuosia, miksi muka menisin? Isä on kuulemma ainakin vielä tajuissaan, mutta aikaa ei ole enää kuin ehkä muutamasta päivästä muutamaan viikkoon. Jopa äitini oli sitä mieltä että pitäisi, vaikka hän on eronnut isästä eikä halua enää tavata. Haluaisin vain antaa olla, en menisi hautajaisiinkaan, perittävää ei onneksi jää.

Kommentit (296)

Vierailija
161/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja että näillää yyhhoilla riittää murheita aina kissan ruuan hinnoista isoisän kuolemaan .

Ikuista yyhhoo ulinaa jos ei perseenhedelmän repimän perseen tähden niin aina ne jonkin syyn keksii ulinaansa.

No mitä sinä täällä teet. Olet itsekin perseenhedelmä.

Vierailija
162/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on mies- ja isänvihaajilla taas mukavaa täällä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi. Oma äitini on kohdellut minua huonosti lapsuudessa ja sanonut ettei tykkää. Emme ole olleet tekemisissä noin 15 vuoteen enkä aio mennä hautajaisiin jos ilmoitetaan että menehtynyt. Kylmä mielestäni en ole vaan herkkä, hyväsydämmellinen muita ajatteleva. 

Vierailija
164/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes haluaisi välit poikki pistänyttä tytärtäni lähellekään viimeisinä päivinäni. Ihan rauhassa saa pitää lapsensa, miehensä ja kaiken muunkin elämänsä nyt ja ikuisesti. Onneksi ei ole ainoa lapsi. 

Tyttäresi on pannut sinuun välit poikki, koska olet hirviövanhempi.

Vierailija
165/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on mies- ja isänvihaajilla taas mukavaa täällä!

No enemmän täällä näyttää olevan ap:n vihaajia. Jos ei ole pitänyt yhteyttä moneen vuoteen, niin jatkakoon samalla linjalla. 

Vierailija
166/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tietenkään mene häiriköimään isäsi kuolemaa. Jos hänen asiansa ei ole kiinnostanut vuosikausiin, niin todella teennäistä mennä nyt sinne sängyn viereen itkemään. 

Vierailija
167/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään mene. Etkä hautajaisiin itkemään krokotiilin kyyneleitä. Ja perinnöstä kieltäydyt.

Kukaan ei voi koskaan eikä missään itkeä, ellei todella itketä.

Itku tulee aina spontaanisti.

Katso vaikka videoita Pohjois-Koreasta. Siellä kannattaa itkeä tietyissä tilanteissa suuren johtajan läsnäollessa - tai itket ja itket.

Vierailija
168/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni makaa puhekyvyttömänä hoitolaitoksessa ja olen kokenut lohdulliseksi käydä välillä istumassa vieressä kertomassa omia ajatuksiani. Hän on siis vielä sillä lailla täällä, että ymmärtää. Siinä avuttomana maatessa joutuu monta asiaa kohtaamaan, kun olen saanut puhuttua. 

Itselleni tuo on tehnyt hyvää. Tee juuri niinkuin itsestäsi tuntuu parhaalta.

Vierailija
169/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni makaa puhekyvyttömänä hoitolaitoksessa ja olen kokenut lohdulliseksi käydä välillä istumassa vieressä kertomassa omia ajatuksiani. Hän on siis vielä sillä lailla täällä, että ymmärtää. Siinä avuttomana maatessa joutuu monta asiaa kohtaamaan, kun olen saanut puhuttua. 

Itselleni tuo on tehnyt hyvää. Tee juuri niinkuin itsestäsi tuntuu parhaalta.

Onko tuo tehnyt hyvää isällesi? Avuttomana joutuu kuuntelemaan jorinoitasi, että sulle tulee hyvä mieli? 

Vierailija
170/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdin katsomaan häntä, enkä voinut tietää että hän kuolisi seuraavana aamuna. Meille oli väitetty, että täällä (sairaalassa) ei kenenkään tarvitse kärsiä kivuista. Valhe. Istuin mummin vuoteen vieressä monta tuntia, eikä koko aikana yksikään hoitaja käynyt katsomassa. Mummi ei halunnut että pidän häntä kädestä, hän oli koko ajan silmät kiinni, ei reagoinut puheeseen. Hän irvisteli ja ynähteli

Lopulta lähdin rautatieasemalle ja matkustin kotiin. Soimaan itseäni toistuvasti siitä, että tyydyin siihen ettei käytävillä näkynyt ketään henkilökuntaan kuuluvaa. Minun olisi pitänyt etsiä joku hoitaja vaikka kivensilmästä ja vaatia mummille kipulääkettä. Koska nyt aikuisena ymmärrän että hänellä oli hirveät kivut. Silloin en ymmärtänyt, olin liian nuori ja kokematon.

Voin lohduttaa sinua, on niitäkin omaisia, jotka kieltävät aivoihin asti levinnyttä syöpää sairastavalta  ja erittäin kivulilaalta vanhukselta hoitopaikassa kaiken kipulääkityksen, mukaan lukien Panadolin, ettei "vanhus mene päästään sekaisin". Kunpa nämä omaiset joutuisivat aikanaan itse kokemaan saman kohtalon ennen kuolemaansa.

Älä syytä itseäsi millään tavalla.

Vierailija
171/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luoja miten pienestä jotkut pistävät välit poikki vanhempaansa. Kuinkahan moni isovanhempi on puhunut puhelimeen tai tekstannut ajaessaan, kun lapsenlapsi on ollut kyydissä. Vähintään yhtä vaarallista kuin humalassa ajaminen. Kannattaisikohan sinun opetella antamaan anteeksi?

Kun olin yläasteella, eräs meidän koulun opettaja oli kuljettanut liikenteen seassa lapsenlastaan polkupyöränsä takana, siihen aikaan 80-luvulla lastenistuimet eivät olleet pyörissä kovin tavallisia, en tiedä oliko sellaista, mutta se on sivuseikka. Ope oli sitten kaatunut pyöräillessään ja lapsenlapsi joutui perässä tulevan auton yliajamaksi ja kuoli.

Vierailija
172/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun pidä mennä. Lähdetäänpä siitä, että isäsi päättää sen, ketä haluaa nähdä ja ketä ei halua nähdä.

Isän mielipide on tärkeämpi. Hän siinä kuolemaa tekee, elää oman elämänsä viimeisiä hetkiä. Hän päättää tästä sopiiko tulla tai eikö sovi tulla katsomaan, et ap sinä.

Vierailija
173/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua mennä niin ei tarvitse mennä.

Itse olen katkaissut välit omaan vanhempaani, koska hän pahoinpiteli minua lapsena fyysisesti sekä henkisesti. Oli hyväksikäyttöäkin. Jäi pahat traumat ja terapiassa olen käynyt jo vuosia. Jos hän olisi nyt kuolinvuoteellaan niin en menisi katsomaan. Olen mennyt elämässäni eteenpäin, eikä hänen anteeksipyyntönsä merkitsisi minulle enää mitään, jos hän edes sellaista osaisi tehdäkään. Joten ymmärrän, jos ap ei halua mennä, oli se syy mikä tahansa. Jos koet, että tapaaminen enemmän positiivinen kuin negatiivinen kokemus, niin käy tapaamassa. Mutta älä tee tai jätä tekemättä vain painostuksen tai "mutta hän on verisukulaisesi"-argumenttien vuoksi. 

Vierailija
174/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sannan isä sanoi ollessaan viimeisillään: "Sanna, kaipaan sinua"

Mutta Sanna pysyi tyylilleen uskollisena eikä suonut isänsä sanoa anteeksi. Sitten se olikin jo myöhäistä.

Vierailija
175/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko mennä. On olemassa niin pahoja asioita, ettei niitä tarvitse antaa anteeksi.

Ei ole.

Voit kiittää onneasi, ettet niistä tiedä.

Vierailija
176/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitaanko niin, ettei tunkeuduta kenenkään kuolinvuoteellaan makaavan luokse kutsumatta.

Kyse on kuolevan omasta tahdosta, ja hänen elämästä.

Olisihan isä jo kutsunut tapaamaan jos oikeasti haluaisi tavata. Vaivaannuttavaa tuollainen ap:n marttyyriksi heittäytyminen vaan olisi.

Vierailija
177/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en mennyt enkä ole katunut asiaa kertaakaan. Katosi itse maisemista kun olin 14 ja ilmestyi takaisin 20 vuotta myöhemmin kuolemaan tekevänä. Totesin vain etten edes tiennyt hänen olevan hengissä.

Vierailija
178/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, katkerat vanhemmat joilta luultavasti lapset otettu huostaan ap:n kimpussa xDD

Vierailija
179/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää nyt itseäsi ajatellen miettiä kumpi tulisi harmittamaan enemmän, se, että menet vai et mene.

Ei kannata miettiä onko se oikein/väärin, mitä muut sanovat/haluavat/odottavat. Teet niinku sun pitää tehdä itsesi takia.

Vierailija
180/296 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle ap:  jos välien rikkoontumisen syynä on insesti tai esim.isäsi on pahoinpidellyt äitiäsi, sisaruksiasi, älä mene.

Mutta jos syy on jokin vähäisempi, mene.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän