Pistin välit poikki isääni kuusi vuotta sitten, nyt hän on saattohoidossa. Pitäisikö mennä katsomaan?
Ensin en edes harkinnut meneväni, mutta sitten siskoni alkoi puhua että pitäisi. Välit on laitettu poikki hyvästä syystä, enkä ole antanut lasteni olla missään tekemisissä hänen kanssaan. Sisko syyllistää, sanoo että kadun jos en mene edes kerran. Se ihminen on ollut minulle kuollut jo vuosia, miksi muka menisin? Isä on kuulemma ainakin vielä tajuissaan, mutta aikaa ei ole enää kuin ehkä muutamasta päivästä muutamaan viikkoon. Jopa äitini oli sitä mieltä että pitäisi, vaikka hän on eronnut isästä eikä halua enää tavata. Haluaisin vain antaa olla, en menisi hautajaisiinkaan, perittävää ei onneksi jää.
Kommentit (296)
En tiedä, ehkä itse kävisin ihan vain sen vuoksi, että näyttäisin pystyväni olemaan parempi ihminen kuin mikä hän ikinä oli.
Viimeinen kuitti.
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni makaa puhekyvyttömänä hoitolaitoksessa ja olen kokenut lohdulliseksi käydä välillä istumassa vieressä kertomassa omia ajatuksiani. Hän on siis vielä sillä lailla täällä, että ymmärtää. Siinä avuttomana maatessa joutuu monta asiaa kohtaamaan, kun olen saanut puhuttua.
Itselleni tuo on tehnyt hyvää. Tee juuri niinkuin itsestäsi tuntuu parhaalta.
Ei vtttu, sinä se hirviö vasta oletkin.
Vierailija kirjoitti:
Siskosi on hyvissä väleissä, joten miksi ei ap voisi myös välejään korjata.
Ei hän paha voi olla.
Ap on helvetin paha ihminen. Antoi lapsensa juopon hoitoon ja siitä sitten itse suuttui vaikka vika oli täysin ap:n.
Vierailija kirjoitti:
En menisi. Oma äitini on kohdellut minua huonosti lapsuudessa ja sanonut ettei tykkää. Emme ole olleet tekemisissä noin 15 vuoteen enkä aio mennä hautajaisiin jos ilmoitetaan että menehtynyt. Kylmä mielestäni en ole vaan herkkä, hyväsydämmellinen muita ajatteleva.
Äitisi hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
En menisi. Oma äitini on kohdellut minua huonosti lapsuudessa ja sanonut ettei tykkää. Emme ole olleet tekemisissä noin 15 vuoteen enkä aio mennä hautajaisiin jos ilmoitetaan että menehtynyt. Kylmä mielestäni en ole vaan herkkä, hyväsydämmellinen muita ajatteleva.
Tuskin sinä saat kutsua hautajaisiin. En ole kuullut koskaan, että hautajaisiin kutsuttaisiin henkilöitä, joiden kanssa vainajalla on välit poikki. Hullu ajatuksenakin tunkea sinne.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa jeesustelua ja tekopyhyyttä. Jos välit on syystä poikki niin ne on. Ei tarvitse puolin tai toisin vinkua eikä esittää mitään. Jos se vanhempi ei ole hyvässä hapessa mitään katunut tai anteeksi pyytänyt niin kuoleman portilla on turha katua.
Katua ja pyytää anteeksi voi puolin ja toisin niin kauan kuin molemmat osapuolet ovat elossa. Kuoleman jälkeen on menehtyneen osalta myöhäistä.
-Kristitty mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajalla on lupa julistaa potilaalle synnit anteeksi,eli ei sinun läsnäoloasi tarvita. On parempi että et mene häpäisemään kuolevaa ihmistä läsnäolollasi lainkaan. Osoitat hänelle enemmän kunnioitusta olemalla menemättä.
Kun ihminen on viimeisiä päiviä saattohoidossa, ei hän enää kykene pyytämään syntejään
anteeksi. Ne asiat hoidetaan aiemmin. Kun saattohoito alkaa, hoitajat voi kysyä , haluaako potilas tavata
pappia. Tai potilas itse voi pyytää sairaala papin käyntiä luonaan, kun hänen vointinsa
alkaa lopullisesti heikkenemään, ennen saattohiotoa.
Mikä sinä olet muka sanomaan, kuka kykenee pyytämään syntejään anteeksi ja kuka ei? Täysin yksilöllistä.
Et tietenkään mene. Ainoa syy, miksi tätä edes pohdit, on muilta tuleva syyllistys.
Myöskään minä en mene, kun oman isäni aika koittaa. En ole pitänyt yhteyttä kymmeneen vuoteen ja tähän päädyin vähintään kymmenen vuoden harkinnan jälkeen. Minä olen surutyöni tehnyt tuona aikana. En ole niinkään surrut saamaani isää, vaan sellaista isää, jota mulla ei ole koskaan ollutkaan.
Älä ota tässä asiassa neuvoja keneltäkään, joka ei ymmärrä tilannettasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme tiedä syitä välirikkoon. Joten vaikea sanoa. Lähipiiristä tiedän tapauksen, jossa isä oli väkivaltainen lapsiaan ja vaimoaan kohtaan. Kaikki lapset laittoivat välit poikki.
Kuolinvuoteella isä pyysi lapsiaan käymään. Vain yksi lapsista meni. Isä pyysi lapseltaan käytöstään anteeksi. Hän antoi ja pääsi elämässään eteenpäin.
Muut eivät menneet. Elivät valtavassa katkeruudessa elämänsä loppuun.
En voi luvata, että sinulle kävisi vastaavasti. Mutta itse menisin. En sen takia että äiti tai sisko vaatii, vaan sen takia, että olisin se vahvempi.
Voimia, oli päätöksesi mikä tahansa.
Ihan hirveää paskaa. Väkivaltainen isä pyytää lapseltaan anteeksi VASTA kuolinvuoteellaan, koska pelkää joutuvansa helvettiin. Liian myöhäistä. Anteeksipyyntö olisi pitänyt tehdä vuosia, vuosia sitten.
Ristin ryöväri on esimerkki päinvastaisesta. Viime hetkellä ennen kuolemaa sai syntinsä anteeksi.
Ap kuulostaa miltei trollilta sikäli, että millaisia ihme vastauksia odottaa aloitusviestiinsä, kun kukaan täällä ei tiedä, mitä tämän isä muka teki niin pahasti? Vähän vaikea vastata ja suhteuttaa ap:n käytöstä isänsä käytökseen, kun emme tiedä vieraan ihmisen asioista yhtään mitään. Vastaukseni riippuu hyvin vahvasti siitä, mitä isä on tehnyt, mutta sanonpahan vain, että pitää olla todella pahoja tekoja takana, että voi oikeutetusti jättää kuolevan vanhemman näkemisen väliin. Puhtaasti aloitusviestin perusteella ap vaikuttaa ikävältä tyypiltä.
Mene tapaamaan. Viimeinen tilaisuus hänen elossa ollessaan vielä repiä häntä hiuksista.
Lisääntyminen on itsekästä omien tarpeiden tyydyttämistä. Väkisin synnytetään toinen valmiiksi ylibuukatulle saastuneelle pallolle kuolemaan, jotta saa itse helpotusta primitiivisille tarpeilleen ja eksistentiaaliseen kriisiin.
Siksi epäitsekkäitä ihmisiä ei ole vanhempina.
Vierailija kirjoitti:
Ei hän paha voi olla.
Tämä. Siskoni mies hakkaa häntä. Itse en pidä miehestä, mutta siskoni pitää, joten ei hän paha voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Lisääntyminen on itsekästä omien tarpeiden tyydyttämistä. Väkisin synnytetään toinen valmiiksi ylibuukatulle saastuneelle pallolle kuolemaan, jotta saa itse helpotusta primitiivisille tarpeilleen ja eksistentiaaliseen kriisiin.
Siksi epäitsekkäitä ihmisiä ei ole vanhempina.
Hakeudu hoitoon, oikeasti.
Vastauksista voi päätellä, että vauva.fi:tä kansoittavat epätavallisen epävakaat ihmisrauniot, kun kommenteista päätellen joku puolet kirjoittajista ei suostuisi näkemään kuolevaa vanhempaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vastauksista voi päätellä, että vauva.fi:tä kansoittavat epätavallisen epävakaat ihmisrauniot, kun kommenteista päätellen joku puolet kirjoittajista ei suostuisi näkemään kuolevaa vanhempaansa.
Tämä. Tällainen ketju vetää puoleensa ihmishirviöitä, joiden kanssa ei haluta olla tekemisissä, eikä kommenteista jää epäselväksi miksi.
Vierailija kirjoitti:
No et tietenkään mene häiriköimään isäsi kuolemaa. Jos hänen asiansa ei ole kiinnostanut vuosikausiin, niin todella teennäistä mennä nyt sinne sängyn viereen itkemään.
Montako kymmentä kertaa vielä kirjoitat tämän asian? 20? 50?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tällainen ketju vetää puoleensa ihmishirviöitä, joiden kanssa ei haluta olla tekemisissä, eikä kommenteista jää epäselväksi miksi.
Just näin on. Lisäksi tulee selväksi, että nää jotka miettii menisikö tai sanovat ettei mene katsomaan kuolevaa, kuvittelevat olevansa hyvinkin haluttuja ja kaivattuja kuolevan mielestä.
Juttuhan on niin, että antakaa rauha sille kuolevalle, jonka kanssa välit on poikki. Minä en halua sellaisia ihmisiä lähelleni, joiden kanssa en ole ollut tekemisissä vuosiin. Vielä vähemmän haluaisin sellaisia ihmisiä kuolinvuoteeni viereen toljottamaan.
Ei hän paha voi olla.