Keski-ikäisten (+45) naisten voimakkaasti lisääntynyt kiinnostus avoimia suhteita kohtaan. Mikä on muutoksen taustalla?
Olen 47-vuotias nainen ja meillä on 8 hengen erittäin tiivis ystäväporukka, jonka kanssa ollaan tunnettu alakouluikäisistä asti. Olemme kaikki yhtä lukuunottamatta naimisissa erittäin pitkäaikaisten (yli 20 vuotta) puolisoiden kanssa. Viimeisten parin vuoden aikana keskustelut ovat hyvinkin usein menneet avoimiin suhteisiin tai jonkinlaisiin vastaaviin järjestelyihin ja olemme yhdessä huomanneet, että suurin osa meistä olisi jatkossa kiinnostunut toteuttamaan kokeiluita tällä sektorilla. Esim. tuo joitakin viikkoja sitten Hesarissa ollut artikkeli berliiniläisestä klubista on herättänyt hyvin paljon kiinnostusta meissä ja muutamat jo suunnittelevat reissua.
Koska tiedän ettemme ole ainoita ja tämä asia tuntuu herättävän paljon kiinnostusta nykyisin ikäistemme keskuudessa olisi kiva kuulla mielipiteitä tämän muutoksen taustalla. Onko kyse vain siitä, että asioista uskalletaan nykyisin keskustella avoimemmin vai onko naisten kiinnostus oikeasti lisääntynyt?
Kiitos asiallisista kommenteista, asiattomat voi jättää laittamatta.
Kommentit (841)
Miksi puhutte avointen suhteiden ketjussa pettämisestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 49 vuotias ja mieheni on 61 vuotias. Kun seksi loppui parisuhteessani niin sanoin miehelle että voi valita; joko erotaan tai laitetaan suhde avoimeksi. Mies valitsi jälkimmäisen. Yhdessä ollaan oltu yli 20 vuotta. Mitään riitoja ei ole ollut. Ja meillä homma toimii. Mieheni kehuu minua päivittäin kauniiksi ja seksikkääksi ja minuun on myös ihastuttu moneen kertaan. Rakastan yhä miestäni mutta seksin haen muualta.
Olen itsestäni huoltapitävä, miehiä olisi tarjolla niin paljon kuin jaksaisin nähdä, useat haluavat suhteen mutta en voi ja näin olemme mieheni kanssa sopineet. Seksi on vain seksiä, ei enempää.No tottakai seksi loppu kun aloit pihtaamaan. Miksei sulle kelvannu seksi oman miehen kanssa?
Olen hoikka ja sporttinen, olen erittäin siro ja DD-kupin kiinteät rinnat. Olemme
Tutustutaan, olen hoikka, sporttinen 50+ mies avoimessa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa sehän ois kätsyä kokeilla ja vähän katsella oisko siellä parempaa tarjolla.
Muista kertoa sille "huonommalle" kans!
Vierailija kirjoitti:
Liskoaivot ja "logiikka"
Vierailija kirjoitti:
Pipon löysääminen voi olla hyvä vaihtoehto pitää perhe muuten kasassa. Olen noin. 10 vuotta vanhempi mies ja kun kotona aktiviteetti rupesi hiipumaan, päätimme sallia toisillemme vapauden käydä muualla. Ei tästä mitään haittaa ole ollut.
Aivan, olet mies. Se sinun +45 vuotias vaimosi ei halunnut enää kanssasi seksiä. Ehkä oli jopa onnellinen, ettei sinua tarvinnut enää tyydyttää, joku muu nainen saa hänen puolestaan hoitaa sen työn.
Kuinka monta seksireissua se vaimosi on tehnyt? Kuinka monta kertaa olet ajatellut hänen puhuneen ystävilleen, ettei saa kotoa seksiä ja siksi on päättänyt siirtyä muihin miehiin ja lähteä berliiniläiseen klubiin? Mitä luulet, että tapahtuu, jos vaimosi löytää hyvän miehen, jonka kanssa seksi sujuu?
Sinä et ole +45 vuotias nainen, joten älä puhu heidän nimellään tai selitä mitä he ajattelevat ja tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liskoaivot ja "logiikka"
Ei vaan, etkös sinäkin kirjoita ihan höpöhöpöhommia?
Ihminen ei ole yksiavioinen nisäkäs, ja sinä paasaat liskoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liskoaivot ja "logiikka"
Ihminen on yleensä yksiavioinen eläin...
Mutta tietysti on olemassa joitain poikkeuksia....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa ja ketä ei. Tämmöistä meininkiä oli jo seiskytluvulla. On niinkuin keksitty pyörä uudestaan
Ei 70-luvulla ollut kaksi kertaa vuodessa 1500:n seksipositiivisen ihmisen kokoontumisia. Nettiaika on mahdollistanut paljon.
Pieni marginaalinen määrä. Se mikä ihmetyttää että miksi jotkut pitävät jatkuvaa meteliä siitä jos joku anonyymi tuomitsee poly tai avoimet suhteet. Mitä väliä sillä on vaikka joku tuomitsisi?
Väitän: ei noita artikkeleita ja tv-sarjoja tehtäisi jos aihe kiinnostaisi pientä marginaalista määrää. Ei noita juttuja tehdä ns. skeneläisille vaan suurelle yleisölle joka siis seuraa valtavirrassa suurella mielenkiinnolla.
Transseksuaalisuus, ja aiemmin homoseksuaalisuus, ovat myös aiheita joista on tehty paljon lehtijuttuja ja tv-sarjoja - sellaisia jotka kiinnostavat valtaväestöä. Tästä emme kuitenkaan voi päätellä että valtaväestö on nyt yhtäkkiä muuttunut homoiksi ja transseksuaaleiksi. Aiheet voivat kiinnostaa ihmisiä myös muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liskoaivot ja "logiikka"
Ei ihminen ole sitä biologisesti.
Biologisesti yksiavioinen ei pysty leskeksi jäätyään muodostamaan uutta suhdetta vaan ihminen pystyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa ja ketä ei. Tämmöistä meininkiä oli jo seiskytluvulla. On niinkuin keksitty pyörä uudestaan
Ei 70-luvulla ollut kaksi kertaa vuodessa 1500:n seksipositiivisen ihmisen kokoontumisia. Nettiaika on mahdollistanut paljon.
Pieni marginaalinen määrä. Se mikä ihmetyttää että miksi jotkut pitävät jatkuvaa meteliä siitä jos joku anonyymi tuomitsee poly tai avoimet suhteet. Mitä väliä sillä on vaikka joku tuomitsisi?
Väitän: ei noita artikkeleita ja tv-sarjoja tehtäisi jos aihe kiinnostaisi pientä marginaalista määrää. Ei noita juttuja tehdä ns. skeneläisille vaan suurelle yleisölle joka siis seuraa valtavirrassa suurella mielenkiinnolla.&nbs
Seksuaalista suuntautumista ei voi muuttaa mutta seksuaalisuuden toteuttamisen muotoja pystyy helpostikin.
Esimerkiksi rinnoista fashinoituminen voi muuntua jossain elämän vaiheessa saapasfetisismiksi.
Esimerkkini oli luvattoman huono mutta saa kelvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liskoaivot ja "logiikka"
Ei, ihminen ihan yksiselitteisesti ei täytä yksiavioisen eläimen kriteerejä. Ihmiset ei mitenkään automaattisesti ja vaistonvaraisesti ole seksuaalisesti yksiavioisia. Monille yksiavioinen parisuhdemalli toki sopii ihan hyvin.
Ei avoimet suhteet mitenkään erityisen tavallisia ole vielä tänäkään päivänä. Tiedän muutaman, jotka ovat niitä harrastaneet. Yksi on nykyään naimisissa oletettavasti monogaamisesti (en tiedä varmasti mutta on myös muilta osin muuttanut elämäänsä siitä miten oli ennen). Parista muusta en ole kuullut niin en tiedä mitä tekevät nykyään. Kovin tavallista tuo ei ole missään nimessä vaikka varmasti on tavallisempaa, että ihmiset on nykyään avoimempia siitä jos sellaista harrastavat.
Vierailija kirjoitti:
Ei avoimet suhteet mitenkään erityisen tavallisia ole vielä tänäkään päivänä. Tiedän muutaman, jotka ovat niitä harrastaneet. Yksi on nykyään naimisissa oletettavasti monogaamisesti (en tiedä varmasti mutta on myös muilta osin muuttanut elämäänsä siitä miten oli ennen). Parista muusta en ole kuullut niin en tiedä mitä tekevät nykyään. Kovin tavallista tuo ei ole missään nimessä vaikka varmasti on tavallisempaa, että ihmiset on nykyään avoimempia siitä jos sellaista harrastavat.
Jossain oli arvio että muutama kymmenen tuhatta suomalaista elää tuollaisissa suhteissa. Aikuisväestöstä noin yhden prosentin luokkaa. Eli täysin marginaalissa olevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Joitakin ottaa päähän kun avauksen sepitelmä ei uponnutkaan sillä tavalla lukijoihin kuin sepittelijä halusi.
Osaako joku kertoa, miksi avaus ei olisi totta? Eikö ole siis olemassa avoimessa suhteessa eläviä ihmisiä?
Koska se on ihan vieras todelliselle elämälle. Noi polyt ja muut on pelkkää median paskapuhetta. Minä en tunne ketään avoimessa suhteessa olevaa, pettämisetkin on ilmeisesti aika harvinaisia (tai sitten niistä ei jäädä kiinni, mutta ihan sama mulle). Toimittajan paskajuttu ihan selvästi. Ja ei, ei neuvota sinua valehtelemaan paremmin.
OT: homoseksuaalien osuus on saattanut säilyä ennallaan mutta aiheen esillä olo mediassa ja näkyvyys joidenkin urheilijoiden osalta ovat tuoneet homoja ulos kaapista.
Voisiko näin käydä myös avoimissa suhteissa? En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain oli arvio että muutama kymmenen tuhatta suomalaista elää tuollaisissa suhteissa. Aikuisväestöstä noin yhden prosentin luokkaa. Eli täysin marginaalissa olevia.
Voit hengittää jälleen! 😘
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Joitakin ottaa päähän kun avauksen sepitelmä ei uponnutkaan sillä tavalla lukijoihin kuin sepittelijä halusi.
Osaako joku kertoa, miksi avaus ei olisi totta? Eikö ole siis olemassa avoimessa suhteessa eläviä ihmisiä?
Koska se on ihan vieras todelliselle elämälle. Noi polyt ja muut on pelkkää median paskapuhetta. Minä en tunne ketään avoimessa suhteessa olevaa, pettämisetkin on ilmeisesti aika harvinaisia (tai sitten niistä ei jäädä kiinni, mutta ihan sama mulle). Toimittajan paskajuttu ihan selvästi. Ja ei, ei neuvota sinua valehtelemaan paremmin.
Pettämisprosentit avo- tai avioliitossa olevilla Väestöliiton tutkimusten mukaan alle 10 prosenttia. Toki on sarjapettäjiä jotka ensinnäkin nostavat tuota lukua ja toisekseen vääristelevät prosenttien suuruutta omaa sosiaalisen häpeänsä ja syyllisyyden tunteen projisoimiseksi pois itsestään. Epäilen ettå ap kuuluu tuohon joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuinka rumaa kieltä kirjoitat.
Noin paljon kirosanoja ei dialogisi olisi missään nimessä vaatinut 😞
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun ihan todellisessa elämässä on ja/tai on ollut kyllä polya, avoimia suhteita ja pettämistä. Sekä itsellä, että muilla. Tosin itse heittäydyin nyt keski-ikäisenä vihdoin ihan monogamiseen suhteeseen, jossa olisi tarkoitus rakentaa yhteinen loppuelämä.
Fakta 2. Tässä puhuttiin +45 vuotiaista naisista. Ei teineistä, ei miehistä, eikä 20 vuotiasta naista.
Minä en ole todennut tätä käytännön kiinnostusta tosielämässä ja minä voi ihan oikeasti sanovani, että tunnen tuota +45 vuotiasta naisryhmään kuuluvia ihmisiä.
Kyllä, se on median luoma illuusio. Se on miehet, nuoret ja teinit, jotka kuvittelevat kuinka heidän äitinsä tai vaimonsa eivöt muuta halua kuin harrastaa kaikenlaista seksiä, avoimia suhteita, tinderdeittejä ja seksilomia. Todellisuus on paljon tylsempää. Ei ole mitään suuria ystäväporukoita, saunailtoja, jossa puhutaan pikkutuhmia ja jaetaan kokemuksia tulevista seksireissuista. Parhaimmillaan joku saattaa heittää härskiä läppää, joita muut sitten kuuntelevat suuren myötähäpeän vallitessa.
Minä väitän, että monessa pettämisessä ei kyse ole seksistä vaan jännityksestä, siitä että tuntee itsensä halutuksi ja nähdyksi, jopa siitä, että rakastuu siihen toiseen. Se ei ole lähes koskaan seksin puute, joka johtaa pettämiseen. Päinvastoin, moni jatkaa ihan sen oman puolison kanssa sitä sukupuoliyhteyttä, vaikka vieressä pidetään toista. Mitä se kertoo?