Keski-ikäisten (+45) naisten voimakkaasti lisääntynyt kiinnostus avoimia suhteita kohtaan. Mikä on muutoksen taustalla?
Olen 47-vuotias nainen ja meillä on 8 hengen erittäin tiivis ystäväporukka, jonka kanssa ollaan tunnettu alakouluikäisistä asti. Olemme kaikki yhtä lukuunottamatta naimisissa erittäin pitkäaikaisten (yli 20 vuotta) puolisoiden kanssa. Viimeisten parin vuoden aikana keskustelut ovat hyvinkin usein menneet avoimiin suhteisiin tai jonkinlaisiin vastaaviin järjestelyihin ja olemme yhdessä huomanneet, että suurin osa meistä olisi jatkossa kiinnostunut toteuttamaan kokeiluita tällä sektorilla. Esim. tuo joitakin viikkoja sitten Hesarissa ollut artikkeli berliiniläisestä klubista on herättänyt hyvin paljon kiinnostusta meissä ja muutamat jo suunnittelevat reissua.
Koska tiedän ettemme ole ainoita ja tämä asia tuntuu herättävän paljon kiinnostusta nykyisin ikäistemme keskuudessa olisi kiva kuulla mielipiteitä tämän muutoksen taustalla. Onko kyse vain siitä, että asioista uskalletaan nykyisin keskustella avoimemmin vai onko naisten kiinnostus oikeasti lisääntynyt?
Kiitos asiallisista kommenteista, asiattomat voi jättää laittamatta.
Kommentit (841)
Tampereen seudulla oli aikanaan Pirkkalan moniste koululaisten aivopesua varten. Tämä poly ja avoin suhfde hössötys tuo mieleen nuo ajat. Liekö sielläpäin taas aktivoiduttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hipit. Mitäs niistä?
Aihe oli valtavirtaa 60 vuotta sitten.
Jep. Eiköhän se vieras petikumppani ole (ainakin osaa ihmisistä) kiinnostanut ihan aina. Varsinkin miesten osaltahan se on ollut joinain maailmanaikoina jopa täysin normaalia, että pidetään useampia kumppaneita ja joissain kulttuureissa jopa edelleen. Tarpeeksi taaksepäin kun mennään niin ei edes tiedä millaisia perhemalleja on ollut ja kuka on harrastanut seksiä kenenkin kanssa... Ei siis ole mikään uusi ilmiö sinällään.
Mielenkiinnolla kuulisi miten nämä poly ja avoimien suhteiden kannattajat suhtautuvat siihen vapauteen parisuhteissa mitä Välimeren itärannikolta sisämaahan olevissa maissa miehillä on.
On pilluja ja on kulleja, näin se on!
"Ok. Hyvä että selvästi sanot että on vain kaksi sukupuolta. Hienoa!"
Tämähän ei nyt liittynyt asiaan lainkaan, mut joo. En koe muunsukupuolisuutta tms. sukupuoli luokkana, vaan vähän niinkuin sen systeemin ulkopuolelle asettumisena. Naisia on sit toki sekä cis- että transnaiset, ja sama miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa tästä asiasta provosoitua, mutta ihan mielenkiintoista olisi kuulla, mitä tuollaista harrastavat saavat tuosta järjestelystä? Itse olen ehkä vanhanaikainen, mutta jotenkin tuntuu että omasta parisuhteesta puuttuu jotain, jos on tarve tuollaiselle?
Tietenkin omasta parisuhteesta puuttuu jotain tällaisessa tilanteessa.
Minä olen miettinyt vastaavia ja ehdottanutkin miehelle avointa suhdetta, mutta hän ei suostunut.
Mies on ollut haluton jo muutaman vuoden eli hänen takiaan olen ollut ilman seksiä jo vuosia. Sellainen asia meidän parisuhteesta siis tosiaan puuttuu.
N50+
Niinhän siitä puuttuu, ainakin meillä 5-kymppisillä. Meillä asia oli toisin päin. On käyty pariterapiassa ja vaikka mitä. Suhteen avaaminen oli ratkaisu eroamisen sijaan, ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Selvä keksitty juttu. Oikeasti etenkin nuorten arvot ovat konservatiivisia, toivotaan uskollista ja hyvää kumppania. Tosiaan hippiajat ja vapaa rakkaus meni jo: hommasta hävisi hohto jo kasarilla, kun HIV tuli.
Eikä keski-ikäiset naiset ole joukolla mihinkään seksimessuille ryntäämässä, ihan naurettavaa. Tuossa iässä syödään hormonikorvaustabletteja ja silti limakalvot kuivuvat, ajatus vieraasta miehestä on pelkästään vastenmielinen. Mutta ei tästä totuudesta mitään klikkiotsikkoa saa.
Millaisella ihmisellä on tarve sepitellä tänne tuollaisia avauksia? Joku seikkahan häntä ajaa siihen.
Eipä kyllä pätkääkään kiinnosta. Kun ei kiinnosta enää oikein seksi ylipäätään, koen että se on yliarvostettua ja ihan liikaa siitä vouhotetaan.
Jos oma kumppani ihan tuskissaan haluaisi kiksauttaa jotain toista, voisin jopa antaa luvan. Turha sitä olisi heittää 30 vuoden suhde romukoppaan jonkun seksin takia.
Minulla 50 vuotta lähenee ja halut vähenee. Kiintoisaa, että on niin aktiivisia, samaa ikää luokkaa olevia. Itselleni miehet eivät ole enää mikään rajattoman kiinnostava asia maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahingonilo on alhaista ja oikein hävettää sitä tuntea, mutta vähän muikeaksi vetää ajatus siitä, kuinka moni tässä keskustelussa monogamista suhdettaan ylistävä ei tiedä puolisonsa pettävän jatkuvasti :)
Pettäminen avo ja avioliitoissa on kotimaisten tutkimusten mukaan entistä harvinaisempaa kuin ennen. Myös asenteet sitä kohtaan ovat koko ajan muuttuneet entistä kielteisemmiksi. Erityisesti nuorilla. Asiassa tapahtunut siis murros. Pettäjät ovat koko ajan entistä halveksitumpia. Joillekin se on todella kova paikka myöntää. Edes. Itselleen.
Ja kerrataan nyt vielä sinullekin, että avoimet tai monisuhteet eivät ole pettämistä eivätkä sellaiseksi muutu, vaikka laittaisitkin joka sanan jälkeen pisteen :)
Usein mietin, että se miesten huomio on välivaihe, jonka lopputavoite miehillä on seksi. En oikein kaipaa sellaista, minkä lopputuleman näen jo etukäteen. On hurjaa miten paljon olen muuttunut iän myötä.
Teininä tein kaikkeni, että olisin ollut viehkeä. En ollut koskaan oikein suosittu silloin.
Pari-kolmekymppisenä tuli tosi paljon positiivista huomiota. Nyt kun olen reippaasti yli 40, on oma mielenkiinto miehiä kohtaan mennyt. Välillä mietityttää, miten se onkin mennyt näin, tavallaan libido kadonnut.
Ja samaan aikaan, on ikäisiäni naisia, jotka ovat tosi kiihkeitä seksuaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhutte avointen suhteiden ketjussa pettämisestä?
Liskoaivot ja "logiikka"
Ei vaan, etkös sinäkin kirjoita ihan höpöhöpöhommia?
Ihminen ei ole yksiavioinen nisäkäs, ja sinä paasaat liskoista!
Ihminen on yleensä yksiavioinen eläin...
Mutta tietysti on olemassa joitain poikkeuksia....Ei, ihminen ihan yksiselitteisesti ei täytä yksiavioisen eläimen kriteerejä. Ihmiset ei mitenkään automaattisesti ja vaistonvaraisesti ole seksuaalisesti yksiavioisia. Monille yksiavioinen parisuhdemalli toki sopii ihan hyvin.
T
Jos ihminen ei olisi yksiavioinen eläin, tätä keskustelua ei syntyisi, koska jos moniavioisuutta pidettäisiin normaalina, ihmiset eivät keskustelisi siitä. Se olisi tylsää. Ihmiset keskustelevat poikkeuksista tavallista enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Usein mietin, että se miesten huomio on välivaihe, jonka lopputavoite miehillä on seksi. En oikein kaipaa sellaista, minkä lopputuleman näen jo etukäteen. On hurjaa miten paljon olen muuttunut iän myötä.
Teininä tein kaikkeni, että olisin ollut viehkeä. En ollut koskaan oikein suosittu silloin.
Pari-kolmekymppisenä tuli tosi paljon positiivista huomiota. Nyt kun olen reippaasti yli 40, on oma mielenkiinto miehiä kohtaan mennyt. Välillä mietityttää, miten se onkin mennyt näin, tavallaan libido kadonnut.
Ja samaan aikaan, on ikäisiäni naisia, jotka ovat tosi kiihkeitä seksuaalisesti.
Minä olen 46-vuotias nainen. Tykkään kovasti seksistä, olen kiihkeä ja estoton. Mutta tykkään vain sellaisesta seksistä, jossa on molempien tunteet ja persoonallisuus mukana. Sellaista ei voi olla vieraan ihmisen kanssa.
Ts. minuakaan ei kiinnosta ne miehet, jotka huomioivat minua pelkkänä seksiobjektina. Mies, joka on minusta kiinnostunut ihmisenä (ja minä hänestä), on niin paljon laadukkaampaa seksiseuraa että miksi tuhlaisin aikaani muihin?
Kommenttini ketjun aiheeseen: polyamoria ja avoimet suhteet eivät kiinnosta minua lainkaan. Kun löydän yllä kuvatun kaltaisen miehen, niin hänen kanssaan on mahdollista kokea loputtomasti uusia leikkejä ja nautintoja. Ylimääräiset osallistujat olisivat siinä vain tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä keksitty juttu. Oikeasti etenkin nuorten arvot ovat konservatiivisia, toivotaan uskollista ja hyvää kumppania. Tosiaan hippiajat ja vapaa rakkaus meni jo: hommasta hävisi hohto jo kasarilla, kun HIV tuli.
Eikä keski-ikäiset naiset ole joukolla mihinkään seksimessuille ryntäämässä, ihan naurettavaa. Tuossa iässä syödään hormonikorvaustabletteja ja silti limakalvot kuivuvat, ajatus vieraasta miehestä on pelkästään vastenmielinen. Mutta ei tästä totuudesta mitään klikkiotsikkoa saa.
Millaisella ihmisellä on tarve sepitellä tänne tuollaisia avauksia? Joku seikkahan häntä ajaa siihen.
No raha tietysti, klikkiotsikkojuttuun haetaan materiaalia. Kun se todellisuus, jossa arvostetaan yhtä oikeaa ja uskollista suhdetta, ei myy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No raha tietysti, klikkiotsikkojuttuun haetaan materiaalia. Kun se todellisuus, jossa arvostetaan yhtä oikeaa ja uskollista suhdetta, ei myy.
Jep. Huvittavaa että sitten aletaan kiukuttelemaan kun huijaus paljastettiin ketjussa.
Pystyn samaistua kirjoitukseen 411. Ajatuskin seksistä täysin tuntemattoman kanssa aiheuttaa välitöntä ahdistusta. Pelkäisin seksitauteja kondomista huolimatta. Mitä jos toinen osapuoli olisikin väkivaltainen ja tapahtuisi raiskaus?
Ehkäpä olen siis demoseksuaali, eli henkilö jolla täytyy olla tunneside seksipartnerin kanssa. Polyamoriaa harrastaakseen täytynee siis olla tosi luottavainen lähes tuntemattomia ihmisiä kohtaan.
En pysty sellaiseen luottamukseen. Minulle seksi on asia, joka vaatii aikaa. Paljon aikaa ja rakkautta.
Korjaan demiseksuaali - ei demoseksuaali :-D
Ap:lle kyssäri: kimpassako te ladyt aiotte lesboilla vai miksi te keskenänne näistä sovitte?
Jos itse haluaisin vapaan suhteen niin kuvittelisin pohtivani ja puhuvani siitä aluksi vain mieheni kanssa. Sitten ehkä mainitsisin siitä ystävilleni jos mieheni ja minä pääsisimme sopuun asiasta.
Kukaan omassa ystäväpiirissäni ei ole ikinä väläytellyt tällaista puheenaihetta. Jokunen nainen on pohtinut teoriassa prostituutiota tai onlyfansia jos ajat vielä tästä kovenevat ja työpaikka lähtee alta. yli 40v:n on vaikea löytää uusia töitä vaikka olisi kuinka kova ja korkeakoulutettu ammattilainen.
Määrittele ensin, mitä tarkoitat asiattomalla kommentilla. Tarkoitatko, että haluat pohtia asiaa vain niiden kanssa, jotka ovat kiinnostuneita tekemään kuvaamallasi tavalla tai jo tekevät?
Muuten voi tulla myös erilaisia vastauksia. En ole itse koskaan ollut kiinnostunut, enkä tiedä henkilökohtaisesti ketään jolla olisi kiinnostusta tai tekemisiä sen suhteen.
Arvelen, että se on osoitus nykyajan kertakäyttökulttuurista ja ahneudesta. Jännitystä ja aina parempia elämyksiä halutaan koko ajan. Seksi ja seksuaalisuus on upeaa, ja joillekin voi tulla karkkikauppaefekti. Voi alkaa tuntua siltä, että "on sen arvoinen" että pitää saada ja kokea kaikki, ja voi tuntea että ikä alkaa painaa ja on viimeinen mahdollisuus "nauttia elämästä", kaikesta mistä vaan voi.
Voisin nähdä niinkin, että olen sen arvoinen, että minun ei tarvitse. Rakennan mieluummin sitä mitä on, ei tarvitse kerätä krääsää ja katinkultaa aarteeksi. Minulla on jo se mitä haluan ja tarvitsen, en etsi lisää ja parempaa.
Oliko tämä sellainen asiaton vastaus, mitä ei haluttu?
En elä avoimessa suhteessa siinä mielessä kuin monet ajattelevat, mutta käymme kyllä seksiklubeilla mieheni kanssa pari kertaa vuodessa. Olemme aina yhdessä, mutta myös muita voi olla mukana. Olen alkuperäisen viestin ikäryhmää enkä ole ainoa tuttavapiirissäni, joka tällaista harrastaa.
"Jos ihminen ei olisi yksiavioinen eläin, tätä keskustelua ei syntyisi, koska jos moniavioisuutta pidettäisiin normaalina, ihmiset eivät keskustelisi siitä. Se olisi tylsää. Ihmiset keskustelevat poikkeuksista tavallista enemmän."
Yhäkin, jos ihminen olisi yksiavioinen eläin, ei olisi olemassa mitään moniavioisuutta, josta keskustella.
Vierailija kirjoitti:
En elä avoimessa suhteessa siinä mielessä kuin monet ajattelevat, mutta käymme kyllä seksiklubeilla mieheni kanssa pari kertaa vuodessa. Olemme aina yhdessä, mutta myös muita voi olla mukana. Olen alkuperäisen viestin ikäryhmää enkä ole ainoa tuttavapiirissäni, joka tällaista harrastaa.
Meillä sanoin, tosin käymme klubeilla noin kerran kuukaudessa koska miksipä ei.
Tuttavapariskuntia me emme tiedä mutta kylläkin pari tuttua sinkkua.
Ok. Hyvä että selvästi sanot että on vain kaksi sukupuolta. Hienoa!