Keski-ikäisten (+45) naisten voimakkaasti lisääntynyt kiinnostus avoimia suhteita kohtaan. Mikä on muutoksen taustalla?
Olen 47-vuotias nainen ja meillä on 8 hengen erittäin tiivis ystäväporukka, jonka kanssa ollaan tunnettu alakouluikäisistä asti. Olemme kaikki yhtä lukuunottamatta naimisissa erittäin pitkäaikaisten (yli 20 vuotta) puolisoiden kanssa. Viimeisten parin vuoden aikana keskustelut ovat hyvinkin usein menneet avoimiin suhteisiin tai jonkinlaisiin vastaaviin järjestelyihin ja olemme yhdessä huomanneet, että suurin osa meistä olisi jatkossa kiinnostunut toteuttamaan kokeiluita tällä sektorilla. Esim. tuo joitakin viikkoja sitten Hesarissa ollut artikkeli berliiniläisestä klubista on herättänyt hyvin paljon kiinnostusta meissä ja muutamat jo suunnittelevat reissua.
Koska tiedän ettemme ole ainoita ja tämä asia tuntuu herättävän paljon kiinnostusta nykyisin ikäistemme keskuudessa olisi kiva kuulla mielipiteitä tämän muutoksen taustalla. Onko kyse vain siitä, että asioista uskalletaan nykyisin keskustella avoimemmin vai onko naisten kiinnostus oikeasti lisääntynyt?
Kiitos asiallisista kommenteista, asiattomat voi jättää laittamatta.
Kommentit (841)
Mulle kävi päinvastoin, vasta näin nelikymppisenä löysin miehen, jonka kanssa pystyin edes harkitsemaan monogamista suhdetta.
Vahingonilo on alhaista ja oikein hävettää sitä tuntea, mutta vähän muikeaksi vetää ajatus siitä, kuinka moni tässä keskustelussa monogamista suhdettaan ylistävä ei tiedä puolisonsa pettävän jatkuvasti :)
Kohta lähes 350 kommenttia ja näistä n. 275 haukkumista tai sen pohtimista, onko avaus (minusta ainakin oikein fiksu kirjoitus) ylipäätään totta. Kyllä keskivertosuomalainen on fiksu!
Ei minulle tarvitse kertoa mitään ja vielä vähemmän avautua, osaan vetää johtopäätöksiä asioista. Omassa päässä ajatuksilla leikitteleviä , jopa suorastaan hirveitä asioita, on vaikka kuinka paljon, mutta lopulta se on ne teot, jotka ratkaisevat.
Minä en ole besserwisser, vaan minulla on mielipide kysymykseen, miten reagoisit jos joku sanoisi haluavansa avointa suhdetta. Sinä taas ahdasmielisenä, et vaikuta hyväksyvän vastausta, joka ei ole mieleinen, vaan lähdet heti nimittely linjalle. Ei pidä kysyä, jos ei halua vastauksia.
Minä en pelkää muiden ajatuksia, ajatelkoot vaikka mitä. Ajatelkoot, että karvojen ajaminen partahöylällä alapäästä on hyvä asia, mutta minusta se ei ole ja sanon sen myös, jos sitä kysytään. Itse suosittelisin jotain muuta tapaa, mutta totta, jokainen höylää mitä tykkää ja mistä tykkää.
Muutama fakta:
Fakta 1: valtaosa ihmisistä on edelleen monogamisia, koska tämä suhdemuoto sopii paremmin keskivertoihmiselle. Yhteisesti sovittu päätös monogamiasta tuo turvaa valtaosalle parisuhteissa elävistä.
Fakta 2: n. 30% "monogamisissa" suhteista on sellaisia, joissa jompi kumpi osapuoli on pettänyt. Herättää kysymyksen, mistä tämä johtuu?
Fakta 2: kiinnostus muihin kuin monogamisiin suhdemuotoihin on lisääntynyt eikä se ole vain median luoma illuusio.
Vierailija kirjoitti:
Vahingonilo on alhaista ja oikein hävettää sitä tuntea, mutta vähän muikeaksi vetää ajatus siitä, kuinka moni tässä keskustelussa monogamista suhdettaan ylistävä ei tiedä puolisonsa pettävän jatkuvasti :)
Pettäminen avo ja avioliitoissa on kotimaisten tutkimusten mukaan entistä harvinaisempaa kuin ennen. Myös asenteet sitä kohtaan ovat koko ajan muuttuneet entistä kielteisemmiksi. Erityisesti nuorilla. Asiassa tapahtunut siis murros. Pettäjät ovat koko ajan entistä halveksitumpia. Joillekin se on todella kova paikka myöntää. Edes. Itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Kohta lähes 350 kommenttia ja näistä n. 275 haukkumista tai sen pohtimista, onko avaus (minusta ainakin oikein fiksu kirjoitus) ylipäätään totta. Kyllä keskivertosuomalainen on fiksu!
No näistä valtaosa lienee rokotevastaisia persuja, jotka vannovat monogamiaan nimeen ja pettävät seuraavan viikonloppuna kännissä puolisoaan. Näinhän se nettikeskusteluissa yleensä on.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Joitakin ottaa päähän kun avauksen sepitelmä ei uponnutkaan sillä tavalla lukijoihin kuin sepittelijä halusi.
Osaako joku kertoa, miksi avaus ei olisi totta? Eikö ole siis olemassa avoimessa suhteessa eläviä ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näistä valtaosa lienee rokotevastaisia persuja, jotka vannovat monogamiaan nimeen ja pettävät seuraavan viikonloppuna kännissä puolisoaan. Näinhän se nettikeskusteluissa yleensä on.
Onko sulla mutuilua parempaa tarjota ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Joitakin ottaa päähän kun avauksen sepitelmä ei uponnutkaan sillä tavalla lukijoihin kuin sepittelijä halusi.
Osaako joku kertoa, miksi avaus ei olisi totta? Eikö ole siis olemassa avoimessa suhteessa eläviä ihmisiä?
Aloituksesta on osuva tekstianalyysi muutama sivu taaksepäin joka pureutuu myös sen epäloogisuuteen.
Joku siis osaa kertoa. Etkö lukenut ketjua vaikka kommentoit?
Vierailija kirjoitti:
Koet jotenkin olevan paremmassa asemassa, koska tiedät puolisosi hinkkaavan muita, verrattuna heihin, jotka eivät tiedä? Käytännössä ihmiselle, joka ei halua avointa suhdetta se on yksi ja sama. Hän joutuu elämään tilanteessa, jossa ei halua, jollei halua erota.
Minä ylistän monogaamista suhdetta, haluan elää sellaisessa, en halua muita miehiä, en halua, että miehelläni on muita naisia. En luvalla, enkä ilman. En kaipaa seksilomaa Berliinissä, enkä todellakaan halua, että mieheni matkustaa Viroon seksilomalle. Minua ei kiinnosta parinvaihto, eikä muutkaan kimppakivat. Minulle riittää se mitä alttarilla lupasimme. Enkä välitä vaikka joku aaveemamma pitää minua tylsänä, vaniljana tai jopa naivina, koska hän on vakuuttunut, että mieheni pettää. Ja ehkä hän tekee sitä, mutta minä en siltikään halua avointa suhdetta. Enkä edes ajattele, että se on oikea ratkaisu suurimmalle osalle. En myöskään halua suhdetta, jossa petetään.
Haluan sen kaikkein perinteisimmän vaihtoehdon. Sen jossa ollaan vain ja ainostaan sen oman puolison kanssa. Haluan ja ylistän sitä, koska minusta se on paras ja miksi tyytyä huonompaan? Mutta ymmärrän kyllä, että maailma on täynnä näitä, joiden mielestä parasta olisi saada ja mennä juuri niinkuin haluaa ja se oma pikku vaimo tai mies on aina siellä kotona odottamassa ja kuuntelemassa niitä heidän kokemuksiaan reissuiltaan. Usein vaan nämä täysin hedonisesti elämäänsä elävät, eivät lopulta kuitenkaan saa sitä onnellista loppua, koska ihminen on mitä on ja sen oman nautinnon perässä juokseminen koituu todella usein omaksi tuhoksi. Oli se sitten pettämisestä tai vapaasta suhteesta tai monessa muussakin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman konkretiaa: Sanna Ukkola oli ottamassa eroa Matiaksesta. Liittyikö case kullin uittamiseen vieraassa vaginassa vai mistä oli kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moralisoidaan hieman Jussi Halla-ahon suoritusta. 8v putkeen vaimon ja 4 lapsen pettämistä.
*klunks*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moralisoidaan hieman Jussi Halla-ahon suoritusta. 8v putkeen vaimon ja 4 lapsen pettämistä.
*klunks*
Sitä varten voit perustaa ihan oman ketjun tai vaikka kokonaisen sivuston.
Vierailija kirjoitti:
Johan sinullekin analysoitiin miksi se ei todennäköiset ole totta? Mutta jos vielä on epävarmuutta asiasta, niin mikä on todennäköisyys, että 8 ala-asteella tavannutta, aivan, koska nyt 47-vuotiaat kävivät ala-astetta, eivät alakoulua, kuten ap kirjoitti, ovat vielä lähes 40 vuoden jälkeen tiivis kaveriporukka? Ettei näistä naisista yksikään ole eronnut? Että kaikki paitsi yksi ovat yli 20- vuotta naimisissa saman miehen kanssa, että heillä on ongelmia seksin kanssa tai ja he haluavat ratkaisun asiaan, koska heidän halut ovat kovat, mutta sen miehen halut ovat kadonneet. He haluavat ratkaista asian seksilomalla ja tekemällä suhteen avoimeksi.
Tuon teksti on muka jonkun kokemus ja kuvitelma, että se on ehkä yleinen. Nyt naiset tuossa ikäryhmässä jota puhutellaan, siis +45 vuotiaat, kertovat missä mennään, eikä se muistuta tuollaista sitten yhtään. Ei yhtään. Ei ole 8 hengen tiivistä ystäväporukkaa. Ei käyty alakoulua, eikä mies ole se ongelma seksin saralla, jos se aviomies on tuohon ikään asti jaksettu pitää elämässä mukana. Elämässä on muutakin rahareikää, kun miettiä seksilomaa. Ylimääräinen aika käytetään mielummin muuhun kun vieraisiin miehiin. Ja kun ystäviä tavataan parisuhteessa elävien puheenaiheet eivät pyöri seksin ympärillä. Minä en vaan jostain syystä halua kuulla ystäväpariskuntien seksielämästä, mutta kai näitä sitten on, joita sellaisten juttujen kuuleminen innostaa suuresti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*klunks*
Sitä varten voit perustaa ihan oman ketjun tai vaikka kokonaisen sivuston.
Itse pyysit konkretiaa. Ole hyvä 😘
45-naisella ei ole aikaa ravata kodin ulkopuolisen seksin perässä. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän olen kiitollinen miehestäni, joka tuntee minut ja jonka minä tunnen läpikotaisin. Joku johon voi luottaa elämän karikoissa. Joku joka on hoivannut minua kun olen ollut sairas ja joku jota minä olen hoivannut.
Tuo Ap kuulostaa ihan mieheltä. Joo, onhan näitä vanhempia naisia, jotka harrastavat vapaita irtosuhteita tai onlyfansia tms, mutta eivät he siitä muiden naisten kanssa keskustele tai heidän mielipiteitään tai lupaa kysele.
Miehet jostain kumman syystä kuvittelevat, että naisilla on joku ylhäältäpäin johdettu kollektiivinen ja ankara laumaäly, joka sanelee naisille mitä saa tehdä ja mitä ei ja matrix on sanellut naisparoille että vapaat suhteet on kiellettyjä ja miehen tehtävä on vapauttaa nainen tuosta matrixista ainakin seksikäsityksien suhteen.
Jos jostain kumman syystä saisin jonkun "seksuaalisen mielenhäiriön" että olisi ihan pakko päästä paneen vieraiden random äijien kanssa, niin rupeisin seksityöläiseksi ja löisin rahoiksi. Naissukupuolella on tämä etuoikeus ja aika tyhmää olisi, jos ei sitä hyödyntäisi.
Pipon löysääminen voi olla hyvä vaihtoehto pitää perhe muuten kasassa. Olen noin. 10 vuotta vanhempi mies ja kun kotona aktiviteetti rupesi hiipumaan, päätimme sallia toisillemme vapauden käydä muualla. Ei tästä mitään haittaa ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
45-naisella ei ole aikaa ravata kodin ulkopuolisen seksin perässä. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän olen kiitollinen miehestäni, joka tuntee minut ja jonka minä tunnen läpikotaisin. Joku johon voi luottaa elämän karikoissa. Joku joka on hoivannut minua kun olen ollut sairas ja joku jota minä olen hoivannut.
Tuo Ap kuulostaa ihan mieheltä. Joo, onhan näitä vanhempia naisia, jotka harrastavat vapaita irtosuhteita tai onlyfansia tms, mutta eivät he siitä muiden naisten kanssa keskustele tai heidän mielipiteitään tai lupaa kysele.
Miehet jostain kumman syystä kuvittelevat, että naisilla on joku ylhäältäpäin johdettu kollektiivinen ja ankara laumaäly, joka sanelee naisille mitä saa tehdä ja mitä ei ja matrix on sanellut naisparoille että vapaat suhteet on kiellettyjä ja miehen tehtävä on vapauttaa nainen tuosta matrixista ainakin seksikäsityksien suhteen.
Jos jostain kumman syystä saisin jonkun "seksua
Osuit todella hyvin asian ytimeen. Ap joka todennäköisimmin on mies joka kärsinee jostain Napoleon-kompleksista. Hän vapauttaa naiset. Mutta loppu viimein mistä?
Mulle on aivan sama mitä muut tekee, mutta itse en halua avointa suhdetta.