Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keski-ikäisten (+45) naisten voimakkaasti lisääntynyt kiinnostus avoimia suhteita kohtaan. Mikä on muutoksen taustalla?

Vierailija
24.03.2024 |

Olen 47-vuotias nainen ja meillä on 8 hengen erittäin tiivis ystäväporukka, jonka kanssa ollaan tunnettu alakouluikäisistä asti. Olemme kaikki yhtä lukuunottamatta naimisissa erittäin pitkäaikaisten (yli 20 vuotta) puolisoiden kanssa. Viimeisten parin vuoden aikana keskustelut ovat hyvinkin usein menneet avoimiin suhteisiin tai jonkinlaisiin vastaaviin järjestelyihin ja olemme yhdessä huomanneet, että suurin osa meistä olisi jatkossa kiinnostunut toteuttamaan kokeiluita tällä sektorilla. Esim. tuo joitakin viikkoja sitten Hesarissa ollut artikkeli berliiniläisestä klubista on herättänyt hyvin paljon kiinnostusta meissä ja muutamat jo suunnittelevat reissua. 

Koska tiedän ettemme ole ainoita ja tämä asia tuntuu herättävän paljon kiinnostusta nykyisin ikäistemme keskuudessa olisi kiva kuulla mielipiteitä tämän muutoksen taustalla. Onko kyse vain siitä, että asioista uskalletaan nykyisin keskustella avoimemmin vai onko naisten kiinnostus oikeasti lisääntynyt? 

Kiitos asiallisista kommenteista, asiattomat voi jättää laittamatta.

Kommentit (841)

Vierailija
321/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Joitakin ottaa päähän kun avauksen sepitelmä ei uponnutkaan sillä tavalla lukijoihin kuin sepittelijä halusi. 

Oli siinä ap:n avauksen lopussa kysymys josta voidaan silti keskustella. 

Eilen illalla MTV Avalta alkoi britti-lifestyle -ohjelma parinvaihdosta. Puhutaanko avoimista suhteista nykyään enemmän? Ainakin mediassa aihe on esillä lähes päivittäin. 

Emmi Nuorgam puhuu avoimesti avoimista suhteista. Muut ymmärtävät olla hiljaa. 

Fakta on, että jos suhde halutaan avata, jotain puuttuu. Molemmat osapuolet voisivat miettiä, haluavatko tuntea itsensä riittämättömiksi parisuhteessa.

Se ei ole fakta. Se on sinun mielipide ja sinun oma ajatusmaailmasi. Kaikilla muilla ei välttämättä ole

Avoin suhde on pettämistä luvan kanssa. Jos tekee mieli muita kuin kumppania, niin silloin haluaa jotain lisää eli jotain puuttuu. Hyvin yksinkertaista. 

Toisaalta taustalla voi olla sitoutumiskammo. Ei haluta sitoutua siihen yhteen seksuaalisesti, koska maailmassa on paljon himoittavia ihmisiä. Jälleen kerran voi miettiä riittämättömyyden tunteita. 

Ja ilmeisesti näin on myös teillä, koska koit tarvetta puolustautua.

Vierailija
322/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nelikymppinen nainen, ja ystäväpiirissäni on lukuisia nelikymppisiä naisia. En ole kertaakaan kuullut kenenkään heistä sanovan, että haluaisivat avoimen suhteen.

Miten reagoisit, jos joku sanoisi, että haluaa avoimen suhteen?

Oliko kysymys tarkoitettu yleisesti kommentoitavaksi?

Jos oli; se riippuu olisinko itse osallisena tuossa suhdekuviossa.

Itselleni sopii eettinen monisuhteisuus eli käytännössä ryhmäseksi mutta mihinkään romanttisiin suhteisiin tai asumisjärjestelyihin en ole halukas. + sama puolison osalta. 

Eettinen monisuhteisuus ei ole sama asia kuin ryhmäseksi. 

Siihen voi sisältyä sekä romanttisia suhteita, sitä, mitä kutsut asumisjärjestelyiksi että ryhmäseksiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Joitakin ottaa päähän kun avauksen sepitelmä ei uponnutkaan sillä tavalla lukijoihin kuin sepittelijä halusi. 

Eilen illalla MTV Avalta alkoi britti-lifestyle -ohjelma parinvaihdosta. Puhutaanko avoimista suhteista nykyään enemmän? Ainakin mediassa aihe on esillä lähes päivittäin. 

Fakta on, että jos suhde halutaan avata, jotain puuttuu. Molemmat osapuolet voisivat miettiä, haluavatko tuntea itsensä riittämättömiksi parisuhteessa.

Se ei ole fakta. Se on sinun mielipide ja sinun oma ajat

Avoin suhde on pettämistä luvan kanssa. Jos tekee mieli muita kuin kumppania, niin silloin haluaa jotain lisää eli jotain puuttuu. Hyvin yksinkertaista. 

Ketä siis petetään, kun asiasta on avoimesti sovittu? Sinua, joka et asiaa hyväksy ventovieraiden makuuhuoneissakaan? Jumalaa? Joulupukkia?

Vierailija
324/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nykyään vaan naiset vähän julkisemmin tekee sitä mitä miehet ennen, eli kun tulee viidenkympin villitys niin vähän kokaistaan vielä että saisko seuraa. 

en oikeastaan usko että mikään muu on muttunut vuosikymmenien saatossa kuin se, että aikaisempina vuosikymmeninä nämä oli hyshys. Miehet vähän rehenteli ja kuittaili toisilleen siitä, mitä työmatkoilla tapahtui,  mutta jos joku nainen sortui moiseen niin sekä miehet että naiset puhui kovasti pahaa. Mutta tilaisuuden tullen luulen että naisiakin vähän kiinnosti. 

Vierailija
325/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nelikymppinen nainen, ja ystäväpiirissäni on lukuisia nelikymppisiä naisia. En ole kertaakaan kuullut kenenkään heistä sanovan, että haluaisivat avoimen suhteen.

Oliko kysymys tarkoitettu yleisesti kommentoitavaksi?

Jos oli; se riippuu olisinko itse osallisena tuossa suhdekuviossa.

Itselleni sopii eettinen monisuhteisuus eli käytännössä ryhmäseksi mutta mihinkään romanttisiin suhteisiin tai asumisjärjestelyihin en ole halukas. + sama puolison osalta. 

Eettinen monisuhteisuus ei ole sama asia kuin ryhmäseksi. 

Siihen voi sisältyä sekä romanttisia suhteita, sitä, mitä kutsut asumisjärjestelyiksi että ryhmäseksi

Tuota termiä käytämme puolisoni kanssa myös kolmen kimpoista. Pääasia lienee että me molemmat olemme keskustelleet paljon aiheesta ja tiedämme mitä tarkoitamme eettisellä monisuhteisuudellamme. Meillä se ei sisällä romanttisia suhteita. 

Vierailija
326/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että avoimuus lisääntynyt mediassa. Toisaalta myös oma itsevarmuus on iän myötä kasvanut.

Vierailija
327/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laaja on kaveripiiri minullakin ja kaikesta juttelemme, mutta tiedän 100% varmasti ettei kukaan tuollaisesta haaveile. Hyvin uskollisia kaikki omassa kaveripiirissä. Ja olen myös samaa ikäluokkaa.

Nämä on aina parhaita, kun joku vatipäinen tauno tulee vinkumaan, kuinka hän tietää sataprosenttisella varmuudella sen, mistä joku haaveilee ja mistä joku ei haaveile. Kuinkahan tyhmä ihmisen pitää oikein olla, että tuollaiseen sontaan uskoo?

Ei, sinä et todellakaan tiedä, mistä kaveripiirisi haaveilee. Ja kun kaikki varmasti tietävät kaltaisesti vinkujan asenteen tuosta, niin kukaan ei myöskään sinulle kerro, jos haaveileekin. 

Tietenkin me kaikki tiedämme, että ihmiset saattavat miettiä omassa päässä vaikka niitä ihan kaikkein sairaampiakin fantasioita. Mutta siinä samalla tiedämme myös sen, jos joku ystävistämme lähtee ilman miestään ja perhettään jonnekin Berliiniin tai Thaimaaseen. Olet siinä oikeassa ettei toinen voi koskaa 100% varmuudella tietää toisesta ja hänen ajatuksistaan kaikkea, mutta kyllä se silti tulee vuosien saatossa esille millaisen arvomaailman omistaa ja ennenkaikkea mitä kaikkea jonkun seksin takia on valmis tekemään.

Vaikka ketjussa annetaan ymmärtää kuinka kaikki naiset elävät seksittömässä suhteessa ja haaveilevat vain seksistä jonkun maksullisen miehen tai muiden kanssa, se ei suurimman osan omakohtaisen kokemuksen mukaan pidä paikkaansa. Koska jos pitäisi, niin jossain se todistusaineisto asiasta pitäisi näkyä.

Mutta se ei näy. Ei ole puhetta, ei ole matkoja, ei ole edes pientä vihjailua asiasta. Vaan pikemmin juttuja, kuinka jos jäisi sinkuksi ei ottaisi enää miestä. Kuinka seksi ei enää kiinnosta, kun on muutakin paljon mielenkiintoisempaa. Kuinka seksi oman miehen kanssa on parasta. Kuinka raskasta työpäivän jälkeen on, että haluasi vain nukkua. Kuinka haluasi enemmän aikaa, jotta voisi harrastaa, olla ystävien kanssa jne. 

En edes epäile sitä, etteikö joku voisi heittää kaikenlaista läppääkin asiasta jossain saunaillassa, mutta se ihan oikeasti ns, haaveilee siitä ihan tosissaan ja myös toteuttaa sen haaveen, niin kyllähän tuollainen tulee esille, jos puhutaan lähiystävistä. Ei jotkut naimisissa olevat naiset noin vaan yksin ota ja lähde minnekään lomalle harrastamaan seksiä, kuin ihan marginaalisissa tapauksissa. 

Näitä super seksiaktiivisia sinkkuja varmasti löytyy, mutta itse en edes usko, että naisissa heitäkään on kovin paljon. Mitä nyt lukee miesten kokemuksista vaikka tinderissä.

Mutta sinkku ei tietysti voi lähtökohtaisesti olla avoimessa tai muussakaan suhteessa, koska silloinhan hän ei olisi enää sinkku. Pettäviä taas löytyy vaikka kuinka paljon, mutta sekin vaatii suljetun suhteen tai et ole pettäjä. Vaikka löytyyhän näitä tyyppejä, jotka kuvittelevat ja sanovat olevansa avoimessa suhteessa, mutta harmi vaan ettei myös puolisolle ole kerrottu asiasta. 

Vierailija
328/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole fakta. Se on sinun mielipide ja sinun oma ajat

Jotkut ahdistuvat tasapainoisissa rakkautta täynnä olevissa parisuhteissa. Heidän kannattaisi pysähtyä sen äärelle mistä se ahdistus oikein kumpuaa. Koska kumppanista se ei johdu.

Vierailija
329/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, olen nelikymppinen nainen ja minulla on laaja ystäväpiiri. Minä tunnen useita, joilla on avoin suhde ja muutaman, joita asia kiinnostaa. Berliinin klubeista ei puhu kukaan tuttuni, en ole aloittaja. 

Entä Wildclub? Onko sieltä seurueellanne aikalaishavaintoja?

Ei sieltäkään. Olen itse käynyt pienessä seksipositiivisessa tapahtumassa joitakin vuosia sitten. Suostumus ja turvallisuus olivat järjestäjille kunnia-asia ja kokemus oli ihan hyvä, mutta en ole kokenut tarvetta lähteä uudelleen. Kumpikaan kumppanini ei myöskään käy tällaisissa tapahtumissa. 

Vierailija
330/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laaja on kaveripiiri minullakin ja kaikesta juttelemme, mutta tiedän 100% varmasti ettei kukaan tuollaisesta haaveile. Hyvin uskollisia kaikki omassa kaveripiirissä. Ja olen myös samaa ikäluokkaa.

Nämä on aina parhaita, kun joku vatipäinen tauno tulee vinkumaan, kuinka hän tietää sataprosenttisella varmuudella sen, mistä joku haaveilee ja mistä joku ei haaveile. Kuinkahan tyhmä ihmisen pitää oikein olla, että tuollaiseen sontaan uskoo?

Ei, sinä et todellakaan tiedä, mistä kaveripiirisi haaveilee. Ja kun kaikki varmasti tietävät kaltaisesti vinkujan asenteen tuosta, niin kukaan ei myöskään sinulle kerro, jos haaveileekin. 

Tietenkin me kaikki tiedämme, että ihmiset saattavat miettiä omassa päässä vaikka niitä ihan kaikkein sairaampiakin fantasioita. Mutta siinä samalla tiedämme myös s

Itselleni on vieraannuttava ajatus että suhteen avaaminen olisi verrattavissa sinkkuuteen. Ei se noin mene niissä monisuhteisissa pareissa joita tunnen - eikä meilläkään. Hyvä tavaton!

No miten se sitten menee?; kysytte.

Suhteen avaaminen tuo suhteeseen lisää rakkautta:

Suhteen osapuolet he voivat jakaa seikkailujensa annin toisilleen, ja se jos jokin tuo uutta eloa pitkään suhteeseen. 

Vierailija
331/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa sille että ihmisillä ei ole hajuakaan siitä mitä on avoin suhde.

Avoin parisuhde on suhde, jossa molemmilla puolisoilla on lupa harrastaa seksiä tai ryhtyä myös romanttiseen suhteeseen muidenkin kanssa. Avoin suhde on avoin sekä fyysisessä että henkisessä mielessä, ja avainsanana on puolisoiden välinen keskinäinen luottamus ja vapaus.

Jokaisessa avoimessa suhteessa ovat omat sääntönsä, joista usein pystytään puhumaan ainakin jonkin verran avoimemmin kuin ns. tavallisessa parisuhteessa, jossa puolisot eivät halua toistensa harrastavan seksiä muiden kanssa.

Koska jokainen luo oman parisuhteensa ja myös avoimen suhteensa omista lähtökohdistaan, jokainen avoin suhde on omanlaisensa. Se, mikä on sallittua toisessa avoimessa suhteessa, voikin olla kiellettyä toisessa avoimessa parisuhteessa. Jokaisen rajat menevät eri kohdissa.

Avoin suhde tarkoittaa siis sitä, että pari sopii yhteisymmärryksessä heille kummallekin sopivat rajat.  En ymmärrä mitä ihmeen tekemistä kenelläkään on siinä mitä jotkut muut elämässään tekevät?

Avoin suhde ei tarkoita sitä että hillutaan valtoimenaan ympäriinsä. 

Ehkäpä onkin niin että asia pelottaa?  Entä jos oma puoliso haluaakin jotain sellaista?Luottamus omassa suhteessa ei olekaan niin vakaa?

Et sinä enkä minä voi omistaa ketään.  Yhdessäolo on aina valinta. Siitä voi lähteä tai siihen voi jäädä.  Olisi hyvä miettiä sitä omaa suhdettaan, voiko se hyvin?  Onko sinulla tai minulla varaa tuomita muita?

Vierailija
332/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Mielenkiintoinen on joidenkin toisia ihmisiä esineellistävä asenne. Nähdään muut ihmiset seikkalujen välineinä.

Vierailija
333/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mielenkiintoinen on joidenkin toisia ihmisiä esineellistävä asenne. Nähdään muut ihmiset seikkalujen välineinä.

No on kyllä erikoinen ajattelutapa mutta toisaalta näinhän elämä kulkee.

Toiset ihmiset ovat matkakumppaneita elämän polulla. 

Hyvänä esimerkkinä bändikaverit; yhdessä musisointi on parhaimmillaan kuin transsi. 

Vierailija
334/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin, että miksi ihmeessä? Sitten kysyisin mitä hänen miehensä ajattelee ja onko hän miettinyt miten muulla tavalla voisi ratkaista tuon ongelman, jos hän kaipaa enemmän seksiä elämäänsä.

Oikeasti ajattelen ettei kyse ole usein edes seksistä, vaan siitä ettei koe itseään halutuksi ja nähdyksi siinä omassa parisuhteessa. Epävarmuutta omasta viehätyksestä ja egobuustauksen hakemista ja kehottaisin oikeasti miettimään niitä omia motiiveja. Yhden tai kahden orgasmin takia ei kannatta lähteä matkustamaan ympäri maailmaa. Se ei huomenna kun tulee takaisin kotiin, ole muuttanut mitään siinä parisuhteessa. 

Sen jälkeen alkaisin puhumaan hänelle järkeä. En usko avoimiin suhteisiin. Lopulta ne päättyvät aina huonosti. Jompikumpi rakastuu, jompikumpi haluaa eron, jompikumpi kyllästyy tai ehkä jopa molemmat ja lopulta uskon, että se mikä alkujaan kuviteltiin piristykseksi muuttuukin vain katkeruudeksi ja vihaksi. Joko pariskunta harrastaa noita juttuja yhdessä tai sitten ei harrasta niitä ylipäätään, mutta en vaan usko, että pidemmän päälle kenenkään ego kestää sitä, että vaimo käy Saksassa seksilomilla tai mies Thaimaassa tai käyttää tinderiä vuodesta toiseen ilman, että alkavat miettimään eroa. Koska kun joku samoilla seksihaluissaan tulee vastaan ja on vielä mukava tyyppi ellei parempi, se vertailu alkaa ja päättyy aina samaan. Eroon. 

Jos ei halua erota, avoin suhde ei ole ratkaisu. Uskon, että jopa se satunnainen pettäminenkin on silloin parempi vaihtoehto, vaikka se moraalisesti nähdäänkin tuomittavampana. Suurempi mahdollisuus säilyttää se avioliitto jos sitä tavoittelee. Jos taas ei tavoittele, niin voi kysyä, miksei sitten suoraan eroa ja deittaa sinkkuna niin paljon kun sielu sietää.

Vierailija
335/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet suhteista päättyy eroon joka tapauksessa. Olet siis sitä mieltä että monisuhteisuus päättyy eroon mutta vasta parin orgasmin jälkeen?^

Vierailija
336/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin, että miksi ihmeessä? Sitten kysyisin mitä hänen miehensä ajattelee ja onko hän miettinyt miten muulla tavalla voisi ratkaista tuon ongelman, jos hän kaipaa enemmän seksiä elämäänsä.

Oikeasti ajattelen ettei kyse ole usein edes seksistä, vaan siitä ettei koe itseään halutuksi ja nähdyksi siinä omassa parisuhteessa. Epävarmuutta omasta viehätyksestä ja egobuustauksen hakemista ja kehottaisin oikeasti miettimään niitä omia motiiveja. Yhden tai kahden orgasmin takia ei kannatta lähteä matkustamaan ympäri maailmaa. Se ei huomenna kun tulee takaisin koti

Word. Avoimen suhteen haluaja ei uskalla olla yksin. Ei uskalla kantaa vastuuta itsestään. Hyvin usein näistä tuon alueen aktiivisista omaa hyvin rikkonaisen taustan. Kaunopuheisuutta somessa aiheesta heillä riittää mutta elämänvalinnat ja teot kertovat toista.

Vierailija
337/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Saatetaan kysyä 20 vuotiaana tulevalta puolisolta, lähdetkö elämän seikkailuun kanssani ja sitten elelevät 60 vuotta yhdessä onnellisena. Outoa esineellistämistä.

Vierailija
338/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 44v nainen ja pitkässä parisuhteessa (18v) ja kyllä, avoin suhde kiinnostaa. 

Mahdollisia syitä: iän mukana tuoma itsevarmuus, asiasta tullut vähemmän tuomittua, oma vaihtelunhalu. Toisaalta myös oma taloudellinen riippumattomuus toisesta tekee sen että voi hyvin harkita erilaisia tapoja elää. Mutta, oma mieheni ei ole avoimeen suhteeseen osoittanut kiinnostusta joten elämme ihan perinteistä monogaamista avioliittoa ja perhe-elämää.

Vierailija
339/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti ajattelen ettei kyse ole usein edes seksistä, vaan siitä ettei koe itseään halutuksi ja nähdyksi siinä omassa parisuhteessa. Epävarmuutta omasta viehätyksestä ja egobuustauksen hakemista ja kehottaisin oikeasti miettimään niitä omia motiiveja. Yhden tai kahden orgasmin takia ei kannatta lähteä matkustamaan ympäri maailmaa. Se ei huomenna kun tulee takaisin koti

Huh. No enpä tuon luettuani ihmettele, ettei sulle tulla kertomaan ja ettei "sinun lähipiirissä" ole yhtään avoimen suhteen kannattajaa. Miksi kukaan haluaisi avautua sinulle, kun vastassa on tuollainen bessewisser?

Vierailija
340/841 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo ole pitkälti biologiaa; naisella on viimeiset hedelmälliset vuodet käsillä ja seksuaalinen itsevarmuus huipussaan. Näin ainakin itse koen +40v naisena, panettaa kuin teinipoikaa ja mies on välillä hätää kärsimässä. Voisin helpottaa paineita myös aviosängyn ulkopuolella mutta mies ei ole innostunut. Itse kaipaisin vaihtelua ja sitä sähköä mikä uuden seksikumppanin kanssa (joskus) on. Olen tyytyväinen avioseksin määrään ja laatuun, ei tee tiukkaa jatkaa yksiavioisena.