Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulin lapsena että naapurit ilahtui kun menin virpomaan. Täällä palstalla olen oppinut että olinkin rasite

Vierailija
24.03.2024 |

Tosin asuin maaseudulla ja olin yleensä se ainoa virpoja. 

Kommentit (298)

Vierailija
61/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitä voi yksioikoisesti rasitteeksikaan sanoa. Pennut virpovat, saavat palkan ja siirrytään eteenpäin. Koska en tästä hommasta oikein mitään ymmärrä, suhtaudun "yleisesti hyväksyttyjen kohteliaisuussääntöjen puitteissa" neutraalisti. Annan jotain suklaakarkkeja tms naposteltavaa tyyliin "mitä neukkarin kulhossa pyörii" jotain Marianne tms karkkeja. Kuuntelen lorut ja otan ne risut vastaan. Olen siis mies ja itse en koskaan lapsena virponut eikä edes tiedetty koko hommasta, pääsiäistä toki vietettiin Raamatun mukaisesti, tuohon aikaan kuuluin n.s. "hallituksen kirkkoon". Hyvä sitten jos pennut tästä risusavotastaan ilahtuvat, onhan tuo vastapainoa älypuhelinhommille. M57

Vierailija
62/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksinäinen ihminen ja olisin iloinen virpojista. Taas minulla on somisteltu kori pääsiäismunilla odottamassa, mutta pelkään ettei ketään käy😔

Minulla on valmiina jo palkat virpojille. Toivoisin että mahdollisimman monta tulisi ilostuttamaan tätä harmaata päivää😁 . Toivoo aikuinen joka ei vielä ole oppinut lapsia vihaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että ohjeistettiin, ettei yksinäisten miesten luo kannata mennä virpomaan tai myymään mitään tuotteita, joilla kartutettiin retkikassaa. Jossain pappaiässä olevat olivat jo vaarattomia, vaikka näinhän ei tietenkään ollut ja jotain pervoja olisi voinut sielläkin olla.

Vierailija
64/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitsi syö herkut itse, röyh.

Perus av-mammeli 160 cm/140 kg

Ajatella että sinä vietät nähtävästi mielelläsi vapaa-aikaasi näiden porsaitten kanssa. Mikä sinussa on vikana?

Vierailija
65/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä pohjaton lapsiviha kumpuaa?

Varmasti aika moni "kerjäämisestä" valittava on itse lapsena käynyt virpomassa / trullaamassa. 

Vierailija
66/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotan virpojia, koska haluan lasten ilahtuvan kun annan heille suklaapatukoita. En erityisemmin pidä lapsista, mutta haluan olla se kiva aikuinen.

Vierailija
67/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä maaseudella ainakin kylän mummot ja papat vaikuttivat ilahtuvan, että tultiin virpomaan. Suklaata ja karkkia oli aina kasapäin valmiina. Meillä oli toki aina hyvin tehdyt oksat ja trullipuvut päällä.

Nykyään meillä käyneiden virpojien varusteet ovat olleet luokkaa yksi tai kaksi höyhentä just ja just teipattu oksaan, jos sitäkään. Laitettu ehkä kissakorvapanta päähän tai sitten ei mitään. Luokattomin tapaus oli viime vuonna kun ei ollut asua, ei koristeita ja oksakin oli pelkkä suora keppi, jossa yksi pajunkissa?? Ei tollasille jaksa mitään antaa ja toivon, etteivät tulisi ovikelloa pimpottamaan.

Vierailija
68/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi viime vuonna enemmän virpojia kuin pitkään aikaan 

Vierailija
69/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien pitäisi opettaa lapsille, että pääasiassa virvotaan vain tuttuja ja jos mennään vieraita ihmisiä virpomaan, niin katsotaan onko ovessa tai etupihalla omakotitalossa jotain pääsiäiseen liittyviä koristeita.

Em. tapauksissa virpojat ovat tervetulleita. Kaikki eivät vietä pääsiäistä, eivätkä välitä traditioista.

Se, ettei pidä toisten traditioista ei oikeuta minkäänlaiseen huonoon käytökseen.

Onko oikeasti huonoa käytöstä, jos ei vietä pääsiäistä? 

Onko huonoa käytöstä olla avaamatta ovea tuntemattomille?

Tätä en tiennytkään.

Vierailija
70/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En avaa ovea tänään lainkaan, koska vaarana on, että siellä on virpojia. En jaksa lapsia, joten joudun piileskelemään kotonani verhot kiinni, ettei meille näy sisälle kadulta. En avaa ovea, koska en halua näyttää heille töykeyttäni.

Rasittava tapa, jonka onneksi on muuttunut aika lailla noihin sovittuihin käynteihin. 

Vierailija
71/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla käytiin virpomassa naapureille jotka tunnettiin tai tiedettiin.

Oksia koristeltiin pitkään ja pukeutumiseen nähtiin vaivaa.

Herkut ja suklaamunat olivat kruunaus päivään eikä silloin käynyt mielessäkään että markkoja olisi pitänyt koriin saada palkaksi.

Nykyään virpojat tuntuvat katsovan hyvin kieroon kun antaa suklaamunan palkaksi kun pitäisi olla euroja.

Tästä syystä en avaa ovia virpojille.

Poikkeuksena sovitut virpojat joista tietää että suklaamuna on se odotettu palkka.

Vierailija
72/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsuudessani käytiin vain omia sukulaisia virpomassa. Ei tarvinnut pelätä virpojan eikä virvottavan.

Kovin on ajat muuttuneet, kun omassa lapsuudessani, joka nyt ei ihan muinaisessa historiassa ole, reilu 20 vuotta sitten, ei itselläni kyllä käynyt mielessänikään, että siinä olisi jotain vaarallista. Enkä muista yhdenkään sukulaisen luona virponeeni, vaan ihan niin kauas kotia mentiin kuin vaan jaksoi kävellä. 

Vierailija
73/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsuudessani käytiin vain omia sukulaisia virpomassa. Ei tarvinnut pelätä virpojan eikä virvottavan.

Kovin on ajat muuttuneet, kun omassa lapsuudessani, joka nyt ei ihan muinaisessa historiassa ole, reilu 20 vuotta sitten, ei itselläni kyllä käynyt mielessänikään, että siinä olisi jotain vaarallista. Enkä muista yhdenkään sukulaisen luona virponeeni, vaan ihan niin kauas kotia mentiin kuin vaan jaksoi kävellä. 

Huono-osaisten lapset asuinalueellamme  tekivät näin 90-luvulla kuten kerroit. 

Normaalisti lapset vietiin isovanhemmille, kummeille ja muille TUTUILLE vanhuksille autolla virpomaan. Näin siis perheissä, joissa vanhemmat olivat lapsille muutenkin läsnä ja osallistuivat tähän perinteeseen.

Vierailija
74/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En erityisesti ilahdu, mutten toisaalta häiriinnykään. Ymmärrän, että lapsille kiva juttu.

Vierailija
75/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virpominen ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Hyvin uusi ilmiö karkin ja rahan kerjäämiseen.

Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa

Vierailija
76/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä pohjaton lapsiviha kumpuaa?

Varmasti aika moni "kerjäämisestä" valittava on itse lapsena käynyt virpomassa / trullaamassa. 

"Vihaa" ei millään määrällä itseriittoista, yksipuolista lässytystä ja peppukipua ole se, ettei halua pyytämättään ja/tai lupaa antamattaan kotirauhaansa häirittävän/rikottavan yhtään kenenkään kaupustelijan, uskonlahkontuputtajan tai kerjurin toimesta. Onhan toki (vähemmistö) niitä aitoja vihaajiakin ja millä oikeudella heitäkään pitäisi saada virpomaterrorisoida?

Vierailija
77/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suurin osa ihmisistä ole sellaisia kuin tämän palstan ihmisvihaajat. Me käytiin viime vuonna naapurustossa virpomassa (oli kunnolla koristellut oksat ja asut lapsilla, aikuinen kauempana katsomassa perään), ja positiivista palautetta tuli. En myöskään tunne ketään, joka ei haluaisi virpojia, monia sellaisia taas kyllä jotka harmittelee kun kukaan ei käy. 

Vierailija
78/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilahtuisin jos lapset tulisivat virpomaan. Ostin karkkia varmuuden varalta. Viimeksi käynyt ennen koronaa vuonna 2019.

Vierailija
79/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virpominen ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Hyvin uusi ilmiö karkin ja rahan kerjäämiseen.

Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa

Minä törmäsin siìhen ensimmäistä kertaa 90-luvulla. Toki on erilaisia mielipiteitä siitä, mitä pitää uutena ilmiönä.

Vierailija
80/298 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No otatko ap nyt uhriutumisen sijasta huomioon muidenkin tunteet vai jatkatko tietoisesti epätoivottua tuppaamistasi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä