Luulin lapsena että naapurit ilahtui kun menin virpomaan. Täällä palstalla olen oppinut että olinkin rasite
Tosin asuin maaseudulla ja olin yleensä se ainoa virpoja.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien pitäisi opettaa lapsille, että pääasiassa virvotaan vain tuttuja ja jos mennään vieraita ihmisiä virpomaan, niin katsotaan onko ovessa tai etupihalla omakotitalossa jotain pääsiäiseen liittyviä koristeita.
Em. tapauksissa virpojat ovat tervetulleita. Kaikki eivät vietä pääsiäistä, eivätkä välitä traditioista.
Se, ettei pidä toisten traditioista ei oikeuta minkäänlaiseen huonoon käytökseen.
Huonompaa käytöstä se on mennä tyrkyttämään traditioitaan tuntemattoman ihmisen ovelle. Täysin vanhempien vastuulla ja ohjeistuksesta kiinni, tajuavatko pienemmät lapset tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virpominen ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Hyvin uusi ilmiö karkin ja rahan kerjäämiseen.
Minä virvoin kaverilauman kanssa tutulla omakotialueella jo 60-luvulla. Meistä tykättiin kovasti ja välillä piti mennä kotiin kuparikahvipannu käydä tyhjentämänässä ja taas jatkettiin :) Rahaa ei muuten kukaan edes odottanut, ajat olivat niukat silloin.
Minä olen syntynyt 50-luvulla. Lapsuudessa ei kukaan käynyt virpomassa. Ensimmäisen kerran törmäsin virpojiin 80-luvun lopulla. Virpominen on varmasti kuulunut joidenkin alueiden kulttuuriin, mutta mikään koko Suomen perinne se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien pitäisi opettaa lapsille, että pääasiassa virvotaan vain tuttuja ja jos mennään vieraita ihmisiä virpomaan, niin katsotaan onko ovessa tai etupihalla omakotitalossa jotain pääsiäiseen liittyviä koristeita.
Em. tapauksissa virpojat ovat tervetulleita. Kaikki eivät vietä pääsiäistä, eivätkä välitä traditioista.
Se, ettei pidä toisten traditioista ei oikeuta minkäänlaiseen huonoon käytökseen.
Huonompaa käytöstä se on mennä tyrkyttämään traditioitaan tuntemattoman ihmisen ovelle. Täysin vanhempien vastuulla ja ohjeistuksesta kiinni, tajuavatko pienemmät lapset tämän.
Kun osaa vähän katsoa oman pihapiirinsä ulkopuolelle, niin se saattaa avartaa ajatusmaailmaa. On ihan yleistietoa että Suomessa virvotaan. Jos ei halua osallistua niin voi vastata "kiitos ei" siihen kysymykseen: saako virpoa?
Kaikenmaailman muun maailman traditioita ollaan valmiita varauksetta vastaanottamaan, mutta ei näitä kotimaisia. Mistä kumpuaa tämä viha omaan kulttuuriin.
Marttyyrinä viittaa havittelet näin jälkikäteen?
No, joo- Sopiihan se pääsisäisen teemaan.
Kyllä olit tervetullut! Et marttyyriksi minun puolestani pääsee.
Meidän kylällä oli poikiakin, jotka virpoivat. Ja ihan vain rahan takia. Eivät edes pukeutuneet mitenkään ja oksat varastivat nuoremmilta sisaruksiltaan. Jos palkka ei miellyttänyt (piiraspala, omena), nakkasivat antajan pihalle. Tiedän tämän, koska yksi tuollainen oli veljeni. Minulle sitten valitettiin sen tekemisistä. Ihan kuin se olisi minun syyni, ettei vanhempia kiinnostanut paskaakaan, mitä lapsensa touhusivat.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 40-vuotias, mutta lapsena en ole koskaan käynyt virpomassa ja nyt aikuisena ovikelloani ei ole koskaan rimputellut virpomassa oleva. "Kuuluu suomalaiseen kulttuuriin". Epäilen vahvasti. Tai ehkä tätä ei vain harrasteta kaikilla paikkakunnilla ja asia kuuluu vain joidenkin tiettyjen alueiden kulttuuriin.
Virpominen kuuluu Itä-Suomen perinteisiin.
Trulllina kiertelemunen taas kuuluu Länsi-Suomen perinteisiin. Nämä tavat ovat sekoittuneet vuosikymmeniä sitten ja jääneet joillakin alueilla elämään.
Ainakin Oulussa trullien virpimisperinne ulottuu pitkälle. Jo 50 vuotta sitten siellä järjestettiin kaupungin pääsiäisjuhlassa trullikilpailu, jossa parhaat asut palkittiin. Niitä samoja kilpailuja järjestetään vieläkin. Samassa tapahtumassa poltetaan myös pääsiäiskokko. Sekin on paikallinen perinne, joka tietääkseni ei ole yleinen kaikilla alueilla.
Itse olen viisikymppinen ja lapsuudessani virpimisoksia tehtiin koulussakin. Opettajan johdolla opeteltiin myös virpomisloruja.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 40-vuotias, mutta lapsena en ole koskaan käynyt virpomassa ja nyt aikuisena ovikelloani ei ole koskaan rimputellut virpomassa oleva. "Kuuluu suomalaiseen kulttuuriin". Epäilen vahvasti. Tai ehkä tätä ei vain harrasteta kaikilla paikkakunnilla ja asia kuuluu vain joidenkin tiettyjen alueiden kulttuuriin.
Virpomisperinne tulee monelta suunnalta Suomea.
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä antaisi lasten käydä rimputtamassa tuntemattomien ovikelloja, ihmiset ovat nykyisin niin pahoja ja lapsivihamielisiä.
Virpomiset hoidetaan vain tuttujen kanssa ja siitäkin etukäteen sovitusti.
Ei ennenkään käyty tuntemattomien ovilla rimputtelemassa, vaan virvottiin tutut omat ihmiset. Palkka saatiin pääsiäisenä, ei virpoessa. Ihan on unohtunut virpomisen tausta, Raamatun kertomukset, se, mikä on mitäkin pääsiäisessä. Tähän nykyiseen kerjuukierrokseen en hyvällä suhtaudu, on täysin irrallaan perinteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trulllina kiertelemunen taas kuuluu Länsi-Suomen perinteisiin. Nämä tavat ovat sekoittuneet vuosikymmeniä sitten ja jääneet joillakin alueilla elämään.
Ainakin Oulussa trullien virpimisperinne ulottuu pitkälle. Jo 50 vuotta sitten siellä järjestettiin kaupungin pääsiäisjuhlassa trullikilpailu, jossa parhaat asut palkittiin. Niitä samoja kilpailuja järjestetään vieläkin. Samassa tapahtumassa poltetaan myös pääsiäiskokko. Sekin on paikallinen perinne, joka tietääkseni ei ole yleinen kaikilla alueilla.<
Olen P-Pohjanmaalta ja muistan, että 90-l oli tuollaisia kilpailuja, lisäksi kokon polttaminen oli tapahtuma, jota mentiin katsomaan. Alueella on paljon lestoja, jotka tuomitsivat kaikki virpomisperinteet saatanalliksiksi, siis ihan oppilaat ja käyttäytyivät tässä(kin) asiassa ylimielisesti. Se oli erikoista, miten nuo aina kuvittelivat olevansa parempia kuin muut, kasvatuksellisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, että en ihmeemmin ilahtunut, kun ovikello soi sunnuntainan aamukahdeksalta ja siellä oli virpoja, joka oli laittanut oksaan maalarinteipillä kaksi pientä sulkaa. Vanhemmat voi pikkuisen katsoa millaisten oksien kanssa virpomaan mennään.
Kerran en antanut virpojalle mitään. Sattumoisin näin, kun pihalla kymmenvuotias poika otti pikkutytöltä oksan. Poika tuli meidän ovelle oksan kanssa käsi ojossa. Kysyin, että niin sanotko sinä sen lorun, poika ei osannut. Pistin oven kiinni.
Olosit mieluummin pitänyt pojalle puhuttelun tuosta käytöksestä 😠
Vierailija kirjoitti:
Ennen ihmiset oli ihmisiä. Nykyään niin paljon avohoitopotilaita ja vihaa täynnä olevia kuspäitä joka puolella.
Ihmisillä oli ennen useimmiten sellainen ominaisuus kuten empatiakyky ja yhteisöllisyys. Ne on tapettu koska on alettu ihannoimaan yksilöitä. Ennen palkittiin vuoden kyläyhteisöjä, nykyään vuoden somettaja. (kärjistys)
Älä viitsi.
Olen yli 60v, ja niin kauankuin muistan, on virpojia ollut liikkeellä palmusunnuntaina.
Mutta, ennen , niinkuin nykyään ihmiset ovat olleet samanlaisia; kaikki eivät todellakaan pidä virpojista!! Ei pidä leimata hulluksi tai mielenterveyspotilaaksi siksi ettei juuri sinun kullanuppuillesi avat ovea palmusunnuntaina!!
EI tarvitse, ellei halua. Sinähän se kusipää olet, kun et tuota ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Virpominen on sentään osa suomalaista perinnettä, mutta että väkisin tänne tuotu Halloween sallii karkkien pummaamisen. Jos ei ole karkkia, niin ulko-ovi onkin sitten vuorattu raaoilla kananmunilla. Tyypillistä amerikkalaisille, opetetaan jo pienestä pitäen huonot käytöstavat.
No eivät opeta amerikkalaiset huonoja tapoja. Ja trullit pummanneet karkkeja kautta aikain täälläkin.
En nyt erityisemmin ilahdu virpojista, mutta tämä on suomalainen perinne ja hyväksyn sen. Olen itsekin virponut lapsena. Niinpä varaan palmusunnuntaina herkkuja virpojille. En vihaa, en rakasta, enkä ymmärrä miksi pitäisikään joko inhota tai hihkua innosta. Virpominen on ok, ja varmasti kivaa lapsille, joten miksi haluaisin riistää heiltä sen ilon.
Munankerjäläisiksi virpojia sanottiin ennen ! Joku vielä uskoo että ennen virpojista pidettin:::))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Oulussa trullien virpimisperinne ulottuu pitkälle. Jo 50 vuotta sitten siellä järjestettiin kaupungin pääsiäisjuhlassa trullikilpailu, jossa parhaat asut palkittiin. Niitä samoja kilpailuja järjestetään vieläkin. Samassa tapahtumassa poltetaan myös pääsiäiskokko. Sekin on paikallinen perinne, j
Mielenkiintoista. T. lesta, joka virpoi lapsena.
Mun lapsuudessani käytiin vain omia sukulaisia virpomassa. Ei tarvinnut pelätä virpojan eikä virvottavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virpominen on sentään osa suomalaista perinnettä, mutta että väkisin tänne tuotu Halloween sallii karkkien pummaamisen. Jos ei ole karkkia, niin ulko-ovi onkin sitten vuorattu raaoilla kananmunilla. Tyypillistä amerikkalaisille, opetetaan jo pienestä pitäen huonot käytöstavat.
No eivät opeta amerikkalaiset huonoja tapoja. Ja trullit pummanneet karkkeja kautta aikain täälläkin.
Amerikassa vanhempi on yleensä virpovan lapsen mukana. Sielläin on sellaista väkeä, että on parempi tuntea se virvottava.
Ap, ehkeivät tämän anonyymin palstan kommentit edusta mitään keskiarvoa, vaan useimmat ihmiset ovat todellisuudessa aivan tavallisia perusmukavia ihmisiä? Kivahan se on vain tehdä naapurin virpovat lapset iloisiksi, kunhan vain meillä on jotakin karkkia/suklaata tms. herkkuja jaettavaksi.
-Keski-ikäinen mies
No et välttämättä, sillä ihmiset suhtautuvat eri asioihin eri tavoin.