Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meneekö teidän laina eläkeikäänne saakka?

Vierailija
22.03.2024 |

Miten selviää eläkkeellä lainanmaksusta? Tai jos on vain yksi maksaja työelämässä ja lainaa vielä on. Miten itse ratkaiset tämän?

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan mene. Laina on jo loppunut, ikää on vähän yli 40v. Nyt on vielä reilut 20 vuotta aikaa kerätä muuta varallisuutta eläkeikää varten. Onneksi ei ole tarvinnut muuttaa ruuhkasuomeen törkeiden hintojen piiriin! Saatiin talo maksettua mukavasti nollakorkojen aikaan, että sen suhteen kävi kyllä munkki.

Vierailija
62/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuntolainan maksu loppui kun olimme n. 45-vuotiaita. Eläkkeelle pääsemme joskus lähempänä 70 -vuotta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ostin 40v vasta asunnon.

Vierailija
64/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nykyinen asuntolaina maksettu, kun olen 72 v. Tämä ei ollut tietenkään yllätys, kun otin ensimmäisen asuntolainani eli tämän nykyisen ollessani 47 v.

Tää on iso kolmio, jossa asun yksin, koska halusin erillisen työhuoneen ja mulla on useampia eläimiä. Korkokaton ansiosta laina on halpa vielä seuraavat 10 vuotta. Katselen sitten, minkä verran on lainaa jäljellä ja vaihdan mahdollisesti pienempään ja halvempaan asuntoon. En ostanut loppuelämän kotia, vaan nykyiseen elämäntilanteeseen sopivan. Eläkkeellä asun mieluusti yksiössä ja uskon voivani sellaisen hankkia ilman lainaa, kun joskus tämän kolmion myyn.

Ei siis ahdista, että lainaa on tämän hetken tilanteen mukaan vielä eläkkeelläkin. Nuorempaa itseäni kuitenkin kyllä ohjeistaisin, että omistusasunto kannattaa hankkia vähän aikaisemmin 🙂

Vierailija
65/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mennyt, mutta maksoin lainan nollakoroilla pois 16 vuodessa 30 vuoden sijaan. 

Vierailija
66/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mennyt, mutta maksoin lainan nollakoroilla pois 16 vuodessa 30 vuoden sijaan. 

Jälleen yksi idiootti ilmoittautui tunnusti menettäneensä 16 vuoden pääomatulot.

Vierailija
67/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä laina? Jo pitkälti toistaymmentä vuotta ollut velatonta eloa.

Et tiedä mikä on laina, vaikka olet itsekin ollut velallinen?

Vierailija
68/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälleen yksi idiootti ilmoittautui tunnusti menettäneensä 16 vuoden pääomatulot.

No nyt on aikaa sijoittaa. Olen todella tyytyväinen, että maksoin lainan nopealla tahdilla pois. Ei ne pääomatulot ole aina varmoja, joskus voittaa ja joskus häviää. Sijoitan mieluummin nyt, kun ei ole enää mitään hävittävää. 

Vierailija
69/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Käytännössä tuossa ajassa on menettänyt tuplasti sen alkuperäisen lainan verran pääomia.

Vierailija
70/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se talo on se pääoma, idiootti.

Vierailija
71/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on aikaa sijoittaa. Olen todella tyytyväinen, että maksoin lainan nopealla tahdilla pois. Ei ne pääomatulot ole aina varmoja, joskus voittaa ja joskus häviää. Sijoitan mieluummin nyt, kun ei ole enää mitään hävittävää. 

Sijoittajan tärkein kaveri on AIKA. Se aika minkä olet käyttänyt lainan maksuun sijoittamisen sijasta on ikuisesti menetetty.

Vierailija
72/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina maksettu ehkä 53-vuotiaana, kulutusluotot voivat mennä lähelle eläkeikää...

Vierailija
73/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene, ei oo koskaan lainaa ollutkaan, ei oo ollut tarvetta.

Vierailija
74/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Käytännössä tuossa ajassa on menettänyt tuplasti sen alkuperäisen lainan verran pääomia.

Kuule ei kiinnosta yhtään sijoittaa. 

Vierailija
75/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Liian nopean maksun vuoksi on VAIN se talo. vastaavasti jos olisi tajunnut sijoittaa ne rahat jotka käytti ylimääräisiin sijoituksiin nyt olisi talo, sijoituksissa noin tuplasti talon arvon verran ja puolet lainasta jäljellä. Eli nettovarallisuutta olisi reilusti enemmän.

Vierailija
76/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä sitten? Kaikki ei juokse rahan perässä. 

Vierailija
77/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

44v, asunto on maksettu. Kyllä reilusti ennen eläkettä pitäisi olla velaton.

No minun piti, mutta ero sekoitti pakan. Toki olisin voinut ottaa uuden lainan samalla aikataululla, mutta nyt käteen jää vähän enemmän (vanhaa lainaa oli jäljellä 10 vuotta, otin itselleni 15 vuoden lainan). Toki tätäkin voi maksaa nopeammin pois jos vain haluaa. 

Vierailija
78/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Liian nopean maksun vuoksi on VAIN se talo. vastaavasti jos olisi tajunnut sijoittaa ne rahat jotka käytti ylimääräisiin sijoituksiin nyt olisi talo, sijoituksissa noin tuplasti talon arvon verran ja puolet lainasta jäljellä. Eli nettovarallisuutta olisi reilusti enemmän.

Toisille se tunne on tärkeämpää kuin varallisuus. Mulle oli tärkeää ettei sitä lainaa enää ole, kun taas mulle ei ole yhtään tärkeää saada rahaa sijoituksista. Tunteet edellä mennään. 

Vierailija
79/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittajan tärkein kaveri on AIKA. Se aika minkä olet käyttänyt lainan maksuun sijoittamisen sijasta on ikuisesti menetetty.

Olen edelleen äärettömän tyytyväinen omaan päätökseeni maksaa laina ensin pois. Ei harmita yhtään vaikka olen ajallisesti menettänyt sijoituksissa. Ei siis yhtään. 

Vierailija
80/94 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nykyinen asuntolaina maksettu, kun olen 72 v. Tämä ei ollut tietenkään yllätys, kun otin ensimmäisen asuntolainani eli tämän nykyisen ollessani 47 v.

Tää on iso kolmio, jossa asun yksin, koska halusin erillisen työhuoneen ja mulla on useampia eläimiä. Korkokaton ansiosta laina on halpa vielä seuraavat 10 vuotta. Katselen sitten, minkä verran on lainaa jäljellä ja vaihdan mahdollisesti pienempään ja halvempaan asuntoon. En ostanut loppuelämän kotia, vaan nykyiseen elämäntilanteeseen sopivan. Eläkkeellä asun mieluusti yksiössä ja uskon voivani sellaisen hankkia ilman lainaa, kun joskus tämän kolmion myyn.

Ei siis ahdista, että lainaa on tämän hetken tilanteen mukaan vielä eläkkeelläkin. Nuorempaa itseäni kuitenkin kyllä ohjeistaisin, että omistusasunto kannattaa hankkia vähän aikaisemmin 🙂

Minäkin myyn omani, koska tahdon esteettömän asunnon. Pitää olla hissi tai pohjakerros. Tahtoisin myös oman saunan. Jokin seniorien yhteisö olisi kiva, mutta sellainen asumismuoto on kallis.