Meneekö teidän laina eläkeikäänne saakka?
Miten selviää eläkkeellä lainanmaksusta? Tai jos on vain yksi maksaja työelämässä ja lainaa vielä on. Miten itse ratkaiset tämän?
Kommentit (94)
Sinun kannattaa lyhentää velkaasi enemmän aina, kun sinulla siihen on mahdollisuus. Maksa, vaikka 10€, jos siihen pystyt. Tästä kympistä et maksa enää korkoa sen jälkeen ja se on maksettu. Noista pienistä tai suurista ylimääräisistä eristä kasvaa suuri summa.
Siihen maksettavaan summaan lisää nettipankissa aina vähän, se on ilmaista.
Olen itse maksanut nyt viisi vuotta ylimääräistä ja alkuperäisen suunnitelman mukaan olisin ollut tukevasti eläkeläinen viimeisen maksun aikaan.
Kyllä sinä selviät.
Myin juuri talon, loppulainan jälkeen jäi melkein 400000 käteen. Ostin Espanjasta talon meren rannalta(!), maksoi hieman vajaa 250000. Hulluutta olisi ollut kituuttaa yhtään pidempään Suomessa. Pärjään mainiosti eläkeikään asti säästöillä, tosin varmaan jotain pikkuhommaa tulee tehtyä. Lämpimät terveiset Alicantesta sinne Sirkus Finlandiaan.
Ei mene. Asuntolaina on jo maksettu vuosia sitten ja sijoitusasuntoon otettu laina tulee maksettua muutaman vuoden sisällä.
Pikkusen päälle 30 vuotiaana oli talolaina maksettu, uutta ei oo tehty. Eläkeikään vielä hitosti aikaa, toivottavasti pystyy jäämään eläkkeelle aiemmin.
Otin 31 vuotiaana 120 000 e ASP-lainan 25 vuoden laina-ajalla ja ASP-lisälainan 20 000 e 20 vuoden laina-ajalla. Todennäköisesti makselen tiuhempaan tahtiin sitten kun lapset ovat isompia ja me molemmat vanhemmat töissä. Samalla täytyy tässä kyllä säästellä myös kylppäri-, katto-, putki- ja julkisivuremontteihin.
Syy, miksi otin asuntolainan vasta nyt, on se että edelliset asunnot ovat olleet väliaikaisia. Eli meillä ei ole ollut suunnitelmaa, missä asumme jatkossa. Asuimme Helsingissä kaupungin vuokra-asunnossa, mutta toivoimme omaa pihaa. Tämä ei ollut meidän tuloilla mahdollista pk-seudulla ainakaan omistusasuntona. Olin töissä Helsingin keskustassa. Sitten vaihdoin työpaikkaa maalaiskuntaan uudella maalla ja oli varaa saada oma koti ja oma piha. Mies on pätkätyöläinen. Ja olemme molemmat korkeasti koulutettuja. Miehellä tosin alempi korkeakoulututkinto, jolla ei töitä saa ja tekee sitten vaan määräaikaisia.
Ostin kämpän 30-vuotiaana, 25 vuoden maksuajalla. 55 ei vielä eläkkeelle pääse.
Vierailija kirjoitti:
Asutteko te kaikki suht uusissa taloissa ?
Velkaa kyllä pukkaa vaikka se henk.koht laina on maksettukin. Putkea, julkisivua, hissiä, maalämpöä jne. paitsi jos todellakin teillä on nyt joku 2010 tai sen jälkeen rakennettu asunto . Silloin satatte just ja just ehtiä kuolla ennen sitä.
Ei ole enää uusi talo, mutta ei myöskään taloyhtiössä. Itse maksamme kaikki remontit säästöistä. Alusta alkaen on pistetty "vastiketta" sivuun tulevia remontteja varten. Kalliimpiin remontteihin on otettu lainaa esim. kylpyhuoneen remonttiin, mutta ne on maksettu pois mahdollisimman pian. Asuntolainaa otettiin alun perin sen verran, että talosta on varaa pitää myös huolta, vaikka korot vähän nousisivat.
Asuntolaina maksettiin kesällä pois. Mökkilainaa on vielä 150000€ ja sen maksamiseen menee melkein kolme vuotta. Sijoituksia on jo pitkään ollut enemmän kuin lainaa, joten ei tässä mitään hätää. Ollaan 58v ja 56v kun mökkilaina on maksettu, joten hyvin ehtii ennen eläkeikää. Ja on varaa tehdä remonttejakin.
Eläkepäiviä varten on tietenkin eläkesäästöt ja muut sijoitukset, joista saa osinkoja.
Asumiskulut laina + vastike + sähkö 1200 e. Eläkkeestä jää käteen 3100 e. Eläke alkaa huhtikuussa. Työkyvyttömyyseläke. En tiedä pärjäätkö.,Sairastuin vakavasti. Kunpa saisi kodin pidettyä.
Jos ei oo varaa maksaa lainaa, niin kämppä myyntiin ja muutto halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Asutteko te kaikki suht uusissa taloissa ?
Velkaa kyllä pukkaa vaikka se henk.koht laina on maksettukin. Putkea, julkisivua, hissiä, maalämpöä jne. paitsi jos todellakin teillä on nyt joku 2010 tai sen jälkeen rakennettu asunto . Silloin satatte just ja just ehtiä kuolla ennen sitä.
Muutaman kymppitonnin remontit hoituu helposti ilman velkaakin. Mutta isoimmat kannattaa varmaan tehdä ennen eläkevuosia, että ehtii niistä nauttiakin.
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaa lyhentää velkaasi enemmän aina, kun sinulla siihen on mahdollisuus. Maksa, vaikka 10€, jos siihen pystyt. Tästä kympistä et maksa enää korkoa sen jälkeen ja se on maksettu. Noista pienistä tai suurista ylimääräisistä eristä kasvaa suuri summa.
Siihen maksettavaan summaan lisää nettipankissa aina vähän, se on ilmaista.
Olen itse maksanut nyt viisi vuotta ylimääräistä ja alkuperäisen suunnitelman mukaan olisin ollut tukevasti eläkeläinen viimeisen maksun aikaan.
Kyllä sinä selviät.
eli olet menettänyt 3 vuodelta hyvät tuotot ennen kuin korot lähtivät nousuun. Fiksumpi olisi sijoittanut ja kerännyt nekin tuotot taskuunsa.
Ulosotto eläkkeestä kuolemaani saakka. Totta.
Edelliseen lisään: totta !!!
Köyhyys. Odotan kuolemaa.
Lainaa riittää kutakuinkin siihen eläkeikään asti, en nyt muista aivan tarkalleen.
Muutettiin isompaan keski-ikäisinä, voihan se olla että tulee muutto pienempäänkin ennen eläkeikää, jolloin on nopeammin velaton. Oletettavasti, jos pienempi on halvempi.
Luultavasti reilu 45v kun oma osuus 150t€ maksettu. Pelivaraa jätty myös vähän kevyempään elämään. En jaksaisi velkavankeutta eläkeikään asti. Työmotivaatio olisi olematon
Tuntuu että menee mutta laina-aikaa jäljellä 10 vuotta, sitten pitäisi olla valmis.
Aikalailla eläkeiän kynnykselle menee, jos oletan, että asun tässä asunnossa loppuun saakka ja maksan yksin. Olen siis 31 v ja sinkku nyt, mutta parisuhde ja perhe toiveissa ja sen myötä joskus isompi asunto ja asuntolaina yhdessä puolison kanssa. Ei minua pelota se, vaikka joutuisi vielä eläkkeellä jotain häntiä lainasta maksamaan, koska summat on silloin niin pieniä ja tällä palkkatasolla eläke sen verran iso, ettei ole mitään ongelmaa.
Maksoin 200 000 euron asuntolainan viimeisen erän viikko sitten. Yksin sitä makselin, ja tavoite oli saada laina maksettua ennen 50-vuotispäivää. Onnistui hiukan etuajassa, olen nyt 48-vuotias. Aika ihana tunne olla velaton!
Lapset siirtyvät opiskelemaan noin 2-3 vuoden sisällä, joten on sitten paremmin varaa tukea heitäkin opiskeluaikana, kun ei ole omaa lainaa hoidettavana. Sitä ennen sijoitan kaiken senkin mikä meni aiemmin lainaan.