Meneekö teidän laina eläkeikäänne saakka?
Miten selviää eläkkeellä lainanmaksusta? Tai jos on vain yksi maksaja työelämässä ja lainaa vielä on. Miten itse ratkaiset tämän?
Kommentit (94)
Laina maksettu pois mutta nyt tulikin ero eläkeiän kynnyksellä. Vaihtoehdot mennä vuokralle tai ostaa pieni asunto, johon Helsingin hintatasolla tartten hiukan lainaa tai ostan asunnon huonomaineiselta alueelta. Elämä on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mennyt, mutta maksoin lainan nollakoroilla pois 16 vuodessa 30 vuoden sijaan.
Jälleen yksi idiootti ilmoittautui tunnusti menettäneensä 16 vuoden pääomatulot.
Se talo on se pääoma, idiootti.
Niin? Liian nopean maksun vuoksi on VAIN se talo. vastaavasti jos olisi tajunnut sijoittaa ne rahat jotka käytti ylimääräisiin sijoituksiin nyt olisi talo, sijoituksissa noin tuplasti talon arvon verran ja puolet lainasta jäljellä. Eli nettovarallisuutta olisi reilusti enemmän.
Toisille se tunne on tärkeämpää kuin varallisuus. Mulle oli tärkeää ettei sitä lainaa enää ole, kun taas mulle ei ole yhtään tärkeää saada rahaa sijoituksista. T
Eli olet idiootti. Rationaaliset ihmiset ymmärtävät että se rahoitusvarallisuus tuo aitoa turvallisuutta ei vain turvallisuuden tunnetta. Rahoitusvarallisuus myös mahdollistaa halutessaan tasaisemman tulovirran jolla elää.
Kun on joutunut ottamaan asuntolainan yksin yli 45-vuotiaana niin kyllä, maksan asuntolainaa vielä eläkkeelläkin.
jos ei olisi tullut avioeroa, alkaisi edellinen asuntolaina olla pikkuhiljaa maksettu.
Ei, olin velattoman ok-talon omistaja kun olin 38v. Siitä on nyt 9 vuotta, talo on valmistunut 2005.
"Eli olet idiootti. Rationaaliset ihmiset ymmärtävät että se rahoitusvarallisuus tuo aitoa turvallisuutta ei vain turvallisuuden tunnetta. Rahoitusvarallisuus myös mahdollistaa halutessaan tasaisemman tulovirran jolla elää."
No sitten olen idiootti eikä minua harmita yhtään. Toisaalta mun tulevaisuus on turvattu vaikka mulla ei olisi yhtään sijoituksia. Sen takia nuo sijoitukset eivät edes sen kummemmin kiinnosta vaikka nyt jonkin verran sijoitankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mennyt, mutta maksoin lainan nollakoroilla pois 16 vuodessa 30 vuoden sijaan.
Jälleen yksi idiootti ilmoittautui tunnusti menettäneensä 16 vuoden pääomatulot.
Niin? Liian nopean maksun vuoksi on VAIN se talo. vastaavasti jos olisi tajunnut sijoittaa ne rahat jotka käytti ylimääräisiin sijoituksiin nyt olisi talo, sijoituksissa noin tuplasti talon arvon verran ja puolet lainasta jäljellä. Eli nettovarallisuutta olisi reilusti enemmän.
Toisille se tunne on tärkeämpää kuin varallisuus. Mulle oli tärkeää ettei sitä lainaa enää ole, kun taas mulle ei
Vain idootti nimittelee toista odiootiksi.
Kuka typerys ottaa niin paljoa lainaa että joutuu koko ikänsä sitä maksamaan?
Omakotitaloni oli velaton kun täytin 36 v. Sen jälkeen en ole velkaa tarvinnut. Talosta sain n. 380 000 € kun sen myin.
Vierailija kirjoitti:
No jossain sitä on pakko asua. Maksaa sitten lainaa tai vuokraa.
Saimme asuntolainan maksettua pois puolitoista vuotta sitten ja oli kyllä hyvä tunne. Rahaa saikin käyttöön kuukausittain paljon enemmän.
Tätä iloa kesti vain puolisen vuotta. Silloin taloyhtiössämme kävi mittava vesivahinko. Vakuutus korvasi vahingosta vain puolet talon ikävähennys huomioiden, joten meille osakkaille tulikin paljon maksettavaa. Niinpä puolen vuoden velattomuuden jälkeen piti pankista hakea uusi laina, lähes 80 000 euroa. Tämä laina saadaan maksetuksi pois samana vuonna, kun eläkkeelle pitäisi päästä.
Elämä on yllätyksiä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveän älykkäältä et itsekään vaikuta, kun et ymmärrä, että ihmisten elämäntilanteet muuttuu. Voi esim. olla että ensimmäistä lainaa on maksettu puoliksi jonkun kanssa, sitten tulee ero ja maksettu koti on myytävä. Sen jälkeen pitääkin ottaa uusi laina tai mennä vuokraorjaksi.
On myös jokseenkin eri tilanne asua jossain Evijärvellä, josta saa omakotitalon muutamalla kymmenellä tuhannella, kun edes Tampereelta ei saa yksiötä enää samalla hinnalla, Helsingistä puhumattakaan.
Minä voisin helposti myydä nykyisen kerrostalokämppäni, maksaa jäljellä olevan lainan pois ja ostaa säästöilläni jonkun pikkurivaripätkän jostain böndeltä, mutta en halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisille se tunne on tärkeämpää kuin varallisuus. Mulle oli tärkeää ettei sitä lainaa enää ole, kun taas mulle ei
Eli olet idiootti. Rationaaliset ihmiset ymmärtävät että se rahoitusvarallisuus tuo aitoa turvallisuutta ei vain turvallisuuden tunnetta. Rahoitusvarallisuus myös mahdollistaa halutessaan tasaisemman tulovirran jolla elää.
Älä nyt jaksa. Kerrohan mihin tavallinen tallaaja olisi sijoittanut silloin 10-15 vuotta sitten, vaikka Helsingin pörssissä? Neste? Fortum? Nokia? YIT? Melkein kaikki isot nimet on tulleet rytinällä alas. Jos nyt tarvitsisi yllättäin rahaa, niin osakkeet pitäisi myydä tappiolla. No sori, Neste on vähän plussalla vrt 10 vuoden takaiseen.
Ei kaikki lähde tuohon ja ihan ymmärrettävääkin. Se kiinteistö on nyt oma, ja tuo myös sitä aitoa turvallisuutta - ei saa rahaksi käännettyä nopeasti, mutta arvo on ja pysyy, jos osti hyvältä alueelta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä silloin pitää olla velaton kun eläke alkaa ja mieluusti muutama tonni puskurirahaa tilillä.
Joo, sama. Velattomuus ja pari tonnia puskuria tilillä antaa ihan mielenrauhaa. Meillä remppa aikanaan söi säästöjä, niin katsoin eri vaihtoehtoja ja laskureita apua löytyi täältä https://pikalainat.org, auttoi hahmottamaan miten lisälyhennykset tai väliaikaiset ratkaisut vaikuttaa kokonaisuuteen. Kannattaa pitää se velattomuustavoite mielessä.
Kyllä. Laina on maksettu 43-vuotiaana pois. Ei tullut helposti. Kaikenlaisia muuttujia ollut. Mm. kuolemaa ja henkivakuutusrahoja, joiden "ansiosta" laina on nyt pois. Mutta toki elämä on nyt rahallisesti helpompaa kun on iso omakotitalo velattomana. Töitä teen ja saan säästöön siten rahaa kun ei mene lainanmaksuun. Se vaan, että raha ei sitä onnea tuo. Helpottaa kyllä elämää, mutta ei tuo onnea.