Meneekö teidän laina eläkeikäänne saakka?
Miten selviää eläkkeellä lainanmaksusta? Tai jos on vain yksi maksaja työelämässä ja lainaa vielä on. Miten itse ratkaiset tämän?
Kommentit (94)
Ei mene, vielä 3 vuotta ja maksettu.
Maksan sijoitusasuntolainaa vielä monet vuodet. Kaksi velatonta asuntoa. Toisessa asun ja toinen maksettu. Kahdesta asunnosta vuokratulot sekä minun tk- eläke. Pärjään hyvin. Sinkku talous.
Suunnitelman mukaan viimeinen erä on maksettu, kun täytän 69v. En tosin usko läheskään niin pitkään eläväni.
48v iässä olen velaton jos tässä asunnossa asun. Todennäköisesti aiemmin kun on kaikki lapset muuttavat jo suurella todennäköisyydellä tuota ennen pois, niin eiköhän me pienempään ja halvempaan muuteta. Otettiin asuntolaina tähän perheasuntoon 23 vuotiaana.
Tavallaan joo. Laina maksettu nyt 55 vuotiaana ja kohta varmaan työkyvyttömyyseläkkeelle.
Alle 5-kymppisenä on oma koti velaton, sijoitusasuntolainaa on jonkin verran senkin jälkeen, mutta reilusti ennen eläkeikää sekin maksettu.
Koti maksettu 10kk kuluttua (hassu ajatus, en ole asiaa siis sisäistänyt vielä), olen 47v.
42 vuotiaana oli lainat maksettu. Nyt on velaton 260000€ omakotitalo, mökki ja auto.
44v, asunto on maksettu. Kyllä reilusti ennen eläkettä pitäisi olla velaton.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Ei asuntoa saa arkkuun mukaan, vaikka se olisi maksettu.
Riippuu siitä maksanko lainan pois. Luultavasti kannattaa pitää rahat ennemmin sijoituksissa.
Mikä laina? Jo pitkälti toistaymmentä vuotta ollut velatonta eloa.
Jos työkykyä riittää niin ennen eläkettä on talo maksettu. Toki remonttia täytyy pikkuhiljaa tehdä kun tulee materiaalien elinkaaret vastaan. Jospa tästä lapsille jotain jää käteen. Ja ehtii itsekin elää tässä asumiskustannusten hinnalla jonkin aikaa.
Sain asuntolainan (200 000, oli puoliksi puolison kanssa) maksettua 40-vuotiaana. Nyt ikää 43. Nautin tästä velattomana olosta, tuskin otan enää ikinä lainaa
Otin 30 vuoden lainan, joka olisi yltänyt eläkeikään asti, mutta nollakoroilla maksoin lainan pois 16 vuodessa. Olin kyllä valmistautunut maksamaan lainaa myös eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Ei asuntoa saa arkkuun mukaan, vaikka se olisi maksettu.
No tuolloin eläkkeestä riittää rahaa enemmän peruselämiseen eikä tarvitse huolehtia lainoista. Eri
Asuntolaina on maksettu 2025. Ikää 62. Te - keskus häiritsee,ei pääse rauhaan. Mininieläkkeellä kituutetaan, kunnes kuolema korjaa pois.
Minut löytää jokin taloyhtìön remonttimies, kun olen maannut 10v ķuolleena.
Olen jo vuosia ollut tilanteessa että rahoitusvarallisuus ylittää velat, eli voin milloin tahansa alkaa velattomaksi realisoimatta kiinteää omaisuutta. Teen sitten kun huvittaa jos teen. Lainan juoksuaikaa on vielä 14 vuotta jäljellä mutta maksellaan kun jaksellaan.
Kyllä silloin pitää olla velaton kun eläke alkaa ja mieluusti muutama tonni puskurirahaa tilillä.