Meneekö teidän laina eläkeikäänne saakka?
Miten selviää eläkkeellä lainanmaksusta? Tai jos on vain yksi maksaja työelämässä ja lainaa vielä on. Miten itse ratkaiset tämän?
Kommentit (94)
Olen itse sitä mieltä, että velaton pitää olla jo 50-vuotiaana. Olen 38 ja oma asunto tulee maksettua heinäkuussa, laina tähän kaksioon otettu 18-vuotiaana lukiolaisena ja 20 vuotta olen siis viihtynyt tässä. Sitten on kaksi sijoitusasuntoa, joista toinen on maksettu ensi keväänä.
Olin ihan häkeltynyt siitä, että moni viivyttelee asunnonostia 25-vuotiaaksi ja jopa kolmikymppiseksi.
Ei mene, asunto maksettu noin vuosi sitten. Eläkeikään vielä 13 vuotta.
Sillä on hieman eroa että missäpäin Suuomea asuu. Helsingissä 600 000 euron asunnon omaksi maksamiseen menee aika paljon enemmän aikaa kuin Kotkassa 200 000 euron asunnon maksamiseen.
Asunto maksettu jo, mutta muuta lainaa on vielä eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sitä mieltä, että velaton pitää olla jo 50-vuotiaana. Olen 38 ja oma asunto tulee maksettua heinäkuussa, laina tähän kaksioon otettu 18-vuotiaana lukiolaisena ja 20 vuotta olen siis viihtynyt tässä. Sitten on kaksi sijoitusasuntoa, joista toinen on maksettu ensi keväänä.
Olin ihan häkeltynyt siitä, että moni viivyttelee asunnonostia 25-vuotiaaksi ja jopa kolmikymppiseksi.
Samat ajatukset täällä. Jos ei ole ostanut ekaa asuntoa kolmikymppisenä, niin on sama asua vuokralla kuolemaan asti. Varallisuushissiin ei tuossa iässä enää nousta ilman satumaista onnea.
Mulla on sijoitukset ja lainat suunnilleen päikseen. Ikää 48. Laina loppuu joskus 55-vuotiaana näillä näkymin. Toisaalta asunnossa on aina remppatarvetta ja kylppärikin on jo 17 vuotta vanha, joten remonttiväli alkaa siinäkin lähestyä. Tn. lisää lainaa pitää hakea jossain vaiheessa.
Eläke tulee olemaan yllättävän pieni ja erityisesti miehellä, joka yrittäjänä maksoi vähän YEL:iä. Ainoa pelastus on, ettei lapsia tarvi elättää sitten ja ehkä perintöäkin tulee. Kamala sanoa, mutta eläkepäiväni olen pitkälti laskenut sen varaan, että olisi sitä perintöä, jonka voin sijoittaa ja nauttia pääomatuloista. Ei tässä mitään mautonta siinä mielessä ole, että vanhempien kanssa on tästä puhuttu ja he tietävät, että heidän mahdollinen perintönsä on osa mun eläkesuunnitelmaa. Meillä rahasta puhutaan avoimesti, turha näitä on hyssytellä.
Olen 49 v ja 15 v vielä lainaa. Todellisuudessa aion myydä nykyisen ison perheasunnon ja ostaa pienemmän tilalle ja samalla saan kuitattua 92 000 asuntolainan.
Asuntolaina maksettu noin 7 vuatta sitten ja eläkkeelle ei tiedä koska pääsee, kun jatkuvasti nostavat eläkiän rajaa.
Velaton koti on jo ja eläkeikään matkaa vielä toistakymmentä vuotta. Säästöjä on mukavasti ja talorahastossa sen verran, ettei remonttilainaan ole ihan heti tarvetta.
Olen ollut eläkkeellä jo kauan, työkyvyttömyys. Asuntolainan saan maksettua nyt toukokuussa loppuun. Ei sitä ollutkaan kuin 30 tonnia. 200e kuussa olen lyhentänyt.
Asutteko te kaikki suht uusissa taloissa ?
Velkaa kyllä pukkaa vaikka se henk.koht laina on maksettukin. Putkea, julkisivua, hissiä, maalämpöä jne. paitsi jos todellakin teillä on nyt joku 2010 tai sen jälkeen rakennettu asunto . Silloin satatte just ja just ehtiä kuolla ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Kaikkien pitäisi tietysti elää niinkuin sinun " mielestäsi". Katsos, kun kaikkia evvk joku omistuskämppä. Ja, että ihan häkellyit. Kannattaisiko sinun vähän laajentaa reviiriäsi ja uskaltautua siirtyä eteenpäin 18 v vallineesta tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä maksanko lainan pois. Luultavasti kannattaa pitää rahat ennemmin sijoituksissa.
Mä maksoin, sijoituksia lihoiksi sen verran, että sain korkojen noustessa maksettua viimeiset 5v 2kk jäljellä ollutta pois, vähän ennen 50 v päivääni. Alun alkaen olin laskenut sen niin, et asunto maksettu, kun nuorempi lapsista on 18 v, ja itse 55 v. Ja silloin sit voi myydä pois ja muuttaa pienempään.
Olen 62 vuotias, kun saan 200 000€ asuntolainan maksettua. Eli melkein eläkeikään menee. Velkaa on vielä jäljellä 180 000€ Nopeammin ei ole varaa maksaa lainaa pois. Tulot on kuitenkin 6000€/kk.
Teoriassa menee just eläkeikään, mutta käytännössä maksain pois paljon nopeammin.
Otin eron jälkeen 42 vuotiaana 25 vuoden laina-ajan, jotta saan kk-erän sopivan pieneksi vielä kun teinit asuvat kotona. Olen maksanut pankille 430-510e kuukaudessa, riippuen korkotasosta, mutta tehnyt lisäksi 3 vuoden aikana 10 000 euroa ekstralyhennyksiä. Kun molemmat lapset ovat omillaan (arviolta viimeistään 2030), niin myyn tämän kodin ja muutan pienempään asuntoon - ja pärjään silloin toivottavasti ilman asuntolainaa.
Ei mene. Ostin aikanaan halvalla hyväkuntoisen pienen omakotitalon syrjäkyliltä. Vielä on 8kk maksamatta ja nekin lyhennykset naurettavan pieniä. Kohta koittaa vapaus.
M35
Vierailija kirjoitti:
Asutteko te kaikki suht uusissa taloissa ?
Velkaa kyllä pukkaa vaikka se henk.koht laina on maksettukin. Putkea, julkisivua, hissiä, maalämpöä jne. paitsi jos todellakin teillä on nyt joku 2010 tai sen jälkeen rakennettu asunto . Silloin satatte just ja just ehtiä kuolla ennen sitä.
Vaikka oon yh, niin kun asuntolaina on maksettu jo joitakin vuosia sitten, niin nyt jää rahaa säästöön (jäi sitä aiemminkin, mutta nyt paljon enemmän). Ja niillä säästyneillä rahoilla sitten makselen ne taloyhtiön remonttilainat omalta osaltani kertasuorituksena. Ei niitä remontteja nyt vuosittain ole.Kun sain asuntolainan maksettua, totesin että en halua enää mitään lainoja ottaa. Muutenkin ollut aina periaatteena, etten ota lainaa kuin asuntoon. Esim. autolaina kuulostaa mun mielestä aivan älyttömältä ajatukselta, auton arvo putoaa nopeammin kun jonkun 72kk lainan saa maksettua, hirveällä korolla ja lainanhoitokuluilla.
Laina-aikaa 20 vuotta jäljellä. Ajattelin ja suunnittelin maksavani lainan alle 10 vuoden sisällä.
Samalla säästän ja sijoitan aktiivisesti. Jollain rahalla pitäisi koittaa myös elää, eikä vain selviytyä ja olla. Haastava yhtälö kyllä!