Elatusapu ja käräjäoikeus
Kaipailisin kokemuksia. Eli kyseessä elatusmaksu josta isä ei suostu tekemään virallista sopimusta. On maksanut alle minimin ilman sopimusta mutta nyt sopimus pitäisi vahvistaa eikä isä suostu maksamaan minimielaria. Lastenvalvojalta kerrottiin että heillä ei voi vahvistaa alle minimielatusmaksua. Lastenvalvojalle isä on lyönyt luurin korvaan kun summa ei miellyttänyt eikä suostu uuteen tapaamiseen. Isällä on tuloja, mutta kokee että rahat ei riitä( elää yli varojen, kulutusluottoja jne piisaa) eli todellisuudessa rahaa ei varmasti ole mutta näitä velkoja ei huomioida maksukyvyssä.
Omat tuloni eivät ole suuret ja laskurin mukaan isän pitäisi maksaa hyvinkin reilusti enemmän kuin minimi. Tätä en siis ole vaatimassa, haluan vain virallisen sopimuksen.
Kokemuksia prosessista? Tuleeko minulle tästä jotain kuluja?
En yhtään jaksaisi tätä mutta pakko kai se on.
Kommentit (92)
Perhe-eläkkeet täytyy siis myös hakea. Nekään ei tule automaattisesti.
Isä talous/velkaneuvojalle. Heti maksuaika- ja luottokorteista luopuminen (eiköhän hänellä ole jo tarpeeksi elektroniikkaa ja muuta roinaa ja ettei ole niin pärjää kyllä ilmankin kunnes on taas KÄTEISmaksukykyä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläke ja lapsilisä sen sijaan on pakko ottaa vastaan."????
Miten niin? Me irtisanoimme lapsilisän pari vuotta sitten ilman mitään ongelmia ja siskoni taas ei edes ole hakenut eläkettä, vaikka olisi oikeutettu.
Siskosi siis ei hakenut lapsille lapseneläkettä? Mä uskon että joku puuttuu tilanteeseen, koska on lapsen etu saada se elatus. Jos lapsi on saamassa eläkettä vaikka 200 000 €, niin voisin kuvitella, ettei huoltaja voi sitä lapselta evätä.
Tietyissä tilanteissa varmasti myöskin lapsilisä vaaditaan ottamaan vastaan lapsen edun nimissä. Sanoin elatusmaksut.
Kyllä lapsilisä vaaditaan ottamaan vastaan varsinkinkin jos hakee sitä toimeentulotukea sillä ennen sitä on haettava kaikki tukimuodot. Olikin nyt vain kyse siitä että periaatteessa se ei ole pakollinen mutta tokihan sen jokainen normaalituloinen ottaa vastaan enkä usko että siitä moni varakaskaan luopuu eikä tietenkään tarvitsekaan. Mahdollisuus on, siitä oli kyse ainoastaan.
Vierailija kirjoitti:
Perhe-eläkkeet täytyy siis myös hakea. Nekään ei tule automaattisesti.
Kyllä, kaikki Kelasta maksettavat tuet tulee anoa itse.
Kyllä on huonosti tilanne, jos etävanhempi ei pysty maksamaan edes sitä 170€/kk elatustukea. Minun mielestäni se on kuitenkin aika pieni summa. Toivottavasti se mies ei ainakaan tee lisää lapsia, kun ei ole nykyistäkään varaa elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellänikin on kokemusta tästä, kun pojan elareita yritettiin "sopia", samoin nykyisellä miehellä ex-avovaimon kanssa, joka ei suostunut elatusmaksuihin yhteisestä lapsesta, koska on pienempituloinen kuin isä. Ei ymmärtänyt, että myös hänellä on silti elatusvelvollisuus, tietysti omiin tuloihin suhteutettuna. Kokemuksesta voin sanoa, että etävanhemmat voivat olla todella i d i o o t t e j a, mitä elareihin tulee. He luulevat, että kaikki raha menee lähivanhemman taskuun, omiin lomamatkohin ja muihin huvituksiin.
Ap:na pistäisin kovan kovaa vasten, ei muuta kun lakimieheen yhteys (oikeusaputoimisto, tai yksityinen, ei väliä kun kulut eivät tule sinulle) Kyllä se etä yleensä siinä vaiheessa hakeutuu lastenvalvojalle kun kirje tulee asianajotoimistolta. Jos ei hakeudu, niin tuomioistuin hoitaa homman, eikä sinun tarvitse asialle juuri mitään tehdä. Paitsi odotella, ja sitä voikin sitten joutua
Elatusmaksuasioissa kantajana on lapsi eikä lapselle määrätä oikeudenkäyntikuluja. Huoltajuusasioissa kantajana on vanhempi jolloin yleensä tulee omat kulut maksettavaksi.
Christiiina kirjoitti:
Kyllä on huonosti tilanne, jos etävanhempi ei pysty maksamaan edes sitä 170€/kk elatustukea. Minun mielestäni se on kuitenkin aika pieni summa. Toivottavasti se mies ei ainakaan tee lisää lapsia, kun ei ole nykyistäkään varaa elättää.
Onhan se kolmesta lapsesta aika paljon jos on täysin normaali palkka. Joskus tekevät lastensuojelussa laskelman että jos maksukyky jää alle minimin niin lopun voi anoa Kelasta sovitellusti. Sitäkin varten on oltava lastenvalvojalla vahvistettu sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Onhan se kolmesta lapsesta aika paljon jos on täysin normaali palkka. Joskus tekevät lastensuojelussa laskelman että jos maksukyky jää alle minimin niin lopun voi anoa Kelasta sovitellusti. Sitäkin varten on oltava lastenvalvojalla vahvistettu sopimus.
Virhe, siis lastenvalvojalla laskelman. Pahoittelen ajatusvirhettä. Menee sekaisin nämä nimet välillä tässä hötäkässä.
Pitääkö se muuten paikkansa, että jos vaikka äiti on etähuoltaja, ja hän on ammatiltaan suurtalouskokki ja hän asuu yksin vuokralla Helsingissä, jossa vuokrat ovat korkeita, niin hänen ei tarvitse maksaa juuri mitään elatustukea, siksi, koska katsotaan, että hänellä ei vaan pienen palkan takia ole maksukykyä? Ja sitten jos tämä nainen muuttaisi asumaan vaikka vanhempiensa luokse ilmaiseksi, niin silloin hän alkaisi maksaa normaalit elatustuet, koska hänellä silloin on maksukykyä ihan eri tavalla, kun ei ole asumiskulujakaan?
Tulomuutokset on siis aina itse ilmoitettava lastenvalvojalle jotta elatusmaksu voidaan tarkastaa ajan tasalle. Jos tämän ilmoitusvelvollisuuden laiminlyö niin takautuvasti voi laskettaa sekä anoa maksuja, tämä on nyt itselläni ajankohtaista. On rikos laiminlyödä ilmoitusvelvollisuus.
Juu siis eihän äitiyspakkaus/-avustus tai lapsilisä ole pakollisia ottaa vastaan. Jos olisin upporikas ja tulot hulppeat, niin en varmaan olisi niitä hakenut. Tällein normaalituloisena otan ne vastaan mielelläni.
Christiiina kirjoitti:
Pitääkö se muuten paikkansa, että jos vaikka äiti on etähuoltaja, ja hän on ammatiltaan suurtalouskokki ja hän asuu yksin vuokralla Helsingissä, jossa vuokrat ovat korkeita, niin hänen ei tarvitse maksaa juuri mitään elatustukea, siksi, koska katsotaan, että hänellä ei vaan pienen palkan takia ole maksukykyä? Ja sitten jos tämä nainen muuttaisi asumaan vaikka vanhempiensa luokse ilmaiseksi, niin silloin hän alkaisi maksaa normaalit elatustuet, koska hänellä silloin on maksukykyä ihan eri tavalla, kun ei ole asumiskulujakaan?
Ei se pidä paikkaansa. Kaikki tulotiedot sekä elämisen kulut lasketaan lastenvalvojalla ja sieltä selviää vasta todellinen elatuskyky. Kaikki tulomuutokset sekä asumiseen liittyvät muutokset täytyy aina itse ilmoittaa jotta elatuskyky voidaan tarkastaa ajan tasalle. Sama näissä uusien suhteiden luomisissa kun muutetaan yhteen tai erikseen, aina tarkastettava uudelleen se elatuskyky tai elatuksen tarve. Jokaisella on velvollisuus ilmoittaa omat muutoksensa itse sinne lastenvalvojalle.
Mun opiskelukaverilla on kolme lasta ex-miehen kanssa, ja tällä miehellä on siis yhteensä 8 lasta kolmen eri naisen kanssa ja ne lapset ovat vieläpä syntyneet pienellä ikäerolla, sillä mies vaihtoi joka kerta naista kuin sukkaa ja pisti sen heti paksuksi. Ja tämä mies on ammatiltaan lähihoitaja ja asuu PK -seudulla, missä vuokrat ovat sairaan korkeita. Kuinkakohan paljon se mies itse omasta pussista maksaa elatusmaksuja niistä 8 lapsesta?
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Onhan se kolmesta lapsesta aika paljon jos on täysin normaali palkka.
Niin no lapsiahan voi tehdä vain niin monta kuin on varaa elättää niitä. Onhan tämä ihan absurdia, että ihmiset hankkivat liudan lapsia ja sitten Kela maksaa elatuksen.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Ei se pidä paikkaansa. Kaikki tulotiedot sekä elämisen kulut lasketaan lastenvalvojalla ja sieltä selviää vasta todellinen elatuskyky.
No jos tuossa yllä olevassa esimerkissäni äidin tulot nettona on vaikka 1600€/kk ja vuokra 900€/kk, niin ei kai hänellä ole varaa maksaa elareita enää? Tai ehkä joku 50€/kk...
Christiiina kirjoitti:
Mun opiskelukaverilla on kolme lasta ex-miehen kanssa, ja tällä miehellä on siis yhteensä 8 lasta kolmen eri naisen kanssa ja ne lapset ovat vieläpä syntyneet pienellä ikäerolla, sillä mies vaihtoi joka kerta naista kuin sukkaa ja pisti sen heti paksuksi. Ja tämä mies on ammatiltaan lähihoitaja ja asuu PK -seudulla, missä vuokrat ovat sairaan korkeita. Kuinkakohan paljon se mies itse omasta pussista maksaa elatusmaksuja niistä 8 lapsesta?
Luultavasti ei paljoakaan koska palkka ei ole järkyttävän suuri ja lapsia on paljon mutta lapset saavat erotuksen Kelasta. Kelan sivuilla lukee paljonko on Kelan tukema elatustuki heille jotka eivät ole oikeutettu etähuoltajan maksamaan elatusmaksuun joten maksimi on se summa per lapsi jonka Kelakin maksaisi lapselle, jos siis todellakaan ei ole maksukykyä etällä jokaiselle lapselle edes sen minimin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläke ja lapsilisä sen sijaan on pakko ottaa vastaan."????
Miten niin? Me irtisanoimme lapsilisän pari vuotta sitten ilman mitään ongelmia ja siskoni taas ei edes ole hakenut eläkettä, vaikka olisi oikeutettu.
Siskosi siis ei hakenut lapsille lapseneläkettä? Mä uskon että joku puuttuu tilanteeseen, koska on lapsen etu saada se elatus. Jos lapsi on saamassa eläkettä vaikka 200 000 €, niin voisin kuvitella, ettei huoltaja voi sitä lapselta evätä.
Tietyissä tilanteissa varmasti myöskin lapsilisä vaaditaan ottamaan vastaan lapsen edun nimissä. Sanoin elatusmaksut.
Kelan lapseneläkkeet ei ole tuollaisia summia.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Onhan se kolmesta lapsesta aika paljon jos on täysin normaali palkka.
Niin no lapsiahan voi tehdä vain niin monta kuin on varaa elättää niitä. Onhan tämä ihan absurdia, että ihmiset hankkivat liudan lapsia ja sitten Kela maksaa elatuksen.
Yleensä varaa on enemmän ydinperheessä mutta valitettavasti eron sattuessa ja varsinkin nykypäivänä kulut ovat korkeat joten kalliiksihan tämä kaikki tulee. On myös paljon esimerkiksi työttömiä lapsettomia jotka nostavat tukia vuosikausia joten eiköhän jokainen elämänsä aikana jostakin jotakin etuutta saa kuitenkin aina. Ei voi ihan tällä tavalla ajatella.
Jos isällä ei oikeasti ole rahaa niin silloin ehkä kannattaa ymmärtää häntä ja ottaa vastaan se minkä hän pystyy maksamaan vaikka se onkin vähemmän kuin "minimi".