Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko vastuussa ikääntyneen vanhemman hoidosta? Ja missä menee raja?

Vierailija
20.03.2024 |

79-vuotias äitini asuu kotona. Muistisairautta ei ole, jotain tosin välillä unohtelee. Fyysinen kunto on huono. On kotona, liikkuu rollaattorilla. Kotihoito käy 2 kertaa viikossa, joista toinen kerta on kylvetys, kotihoito hoitaa myös lääkkeet. Kauppapalvelu tuo ostokset kotiin.

Minä hoidan pyykit, autan laskujen maksussa ja toimin pienissä askareissa apuna.

Heti jos pitäisi tilata lääkäriä, hammaslääkäriä tai silmälääkäriä, kotihoidosta sanovat äidilleni että sano tyttärelle, hän hoitaa. Äitini ei ole holhouksessa mutta minkään asioiden suunnittelu ja toteutus ei suju. Jonkun pitää varata aika, toimittaa äiti lääkäriin ja mennä mukaan kuuntelemaan mitä siellä on sanottu ym.

Onko nyt niin, että minä ainoana lapsena olen nyt velvollinen toimimaan äitini asioiden hoitajana? Olemaan töistä pois yhtenään milloin minkäkin asian takia jne. Kun mikään ei riitä. Hän on kuin pikkulapsi, mikään itsenäinen toiminta ei suju.

Kommentit (901)

Vierailija
141/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi teitä ruikuttajia. Hoidimme isämme asioita minä kaukana puhelimitse ja pikkusisko lähellä. Kaikki eläkeasiat Valtiokonttoriin, asiat terveyskeskukseen hoidin minä. Menin paikan päälle,  kun isällä oli tärkeä lääkärissä käynti ja lomilla tuin kaikessa. Autoimme näin väsynyttä äitiämme, että isämme sai olla kotona loppuun saakka.

Olen onnellinen että toiminne näin, vaikka meillä on perheemme  ja työ hoidettavana.

Että meillä oli järkeä auttaa ja tukea, osa sisaruksista lipesi vastuusta.Näin se usein menee, surullista kyllä.  

Entä silloin, kun siellä asunnolla pitää käydä neljä kertaa vuorokaudessa? Kunta "ei voi ottaa lisää asiakkaita" ja yksityinen olisi maksanut maltaita. En ole ruikuttanut, mutta mietinpähän vaan, kauanko oma terveyteni kestää kun työn, kodin ja lasten hoidon ohessa tätä ramppaamista hoidan, ja tuleeko seuraavassa yt-neuvottelussa potkut. 

Vierailija
142/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi teitä ruikuttajia. Hoidimme isämme asioita minä kaukana puhelimitse ja pikkusisko lähellä. Kaikki eläkeasiat Valtiokonttoriin, asiat terveyskeskukseen hoidin minä. Menin paikan päälle,  kun isällä oli tärkeä lääkärissä käynti ja lomilla tuin kaikessa. Autoimme näin väsynyttä äitiämme, että isämme sai olla kotona loppuun saakka.

Olen onnellinen että toiminne näin, vaikka meillä on perheemme  ja työ hoidettavana.

Että meillä oli järkeä auttaa ja tukea, osa sisaruksista lipesi vastuusta.Näin se usein menee, surullista kyllä.  

Uhriudut ja nyt kaipaat siitä ylistystä. 🤣🤣🤣 Taidat olla boomeri. Minähän en vanhempiani hoida, ei hekään hoitaneet minua. Niin makaa kuin petaa. 💞

Mikä saamerin boomeri, me suuret ikäluokat saimme r

Vai että Sanna Marin keksi buumerit. :DDD On hänellä kyllä uskomattoman paljon valtaa, kun sai sen lanseerattua koko maailmaan. Meidän olis todellakin kannattanut pitää tällainen supernainen vallankahvassa, Suomihan olis kymmenessä vuodessa maailman valtias. :DD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä silloin, kun siellä asunnolla pitää käydä neljä kertaa vuorokaudessa? Kunta "ei voi ottaa lisää asiakkaita" ja yksityinen olisi maksanut maltaita. En ole ruikuttanut, mutta mietinpähän vaan, kauanko oma terveyteni kestää kun työn, kodin ja lasten hoidon ohessa tätä ramppaamista hoidan, ja tuleeko seuraavas

Älä hoida enää, sulla on oikeus nauttia elämästäsi. Tee huoli-ilmoitus ja lepää.

Vierailija
144/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua, että kukaan on vastuussa minusta. Olen toistaiseksi melko terve +70 ja asun yksin omassa talossani. Viime aikoina on yksi lapsistani antanut ymmärtää, että pitäisi muuttaa pois jonnekin kaupungin keskustaan ja ennen kaikkea saada talo tyhjäksi ettei jäisi hänen hommiksi tyhjennys. Monet yöunet olen menettänyt miettiessäni, miten pääsen turhasta tavarasta eroon, ilman autoa se ei ole mahdollista.

Ikävintä on vihjailut, että muistissani oli vikaa, vaikka taitaa olla ihan toisin päin, mutta hänen kömmähdykset ovat harmittomia unohduksia. En toistaiseksi ole unohtanut yhtään tapaamista ja ihan itse olen ajat tilannut ja laskut maksanut. Vihjailut ovat saaneet minut  varautuneeksi ja tapaamisissa en enää uskalla ottaa kantaa mihinkään asiaa. 

Ympäristön asukkaat ovat työssäkäyviä perheellisiä enkä ole heidän kanssaan missään tekemisissä. Kylällä asuu muutamia ikätovereita, mutta heidän kanssa on jokseenkin

Omat vanhempani tekivät ns. kuolinsiivouksen hyvissä ajoin, ja onneksi asuivat valmiiksi kerrostalokaksiossa, mistä kiitän luojaa päivittäin edelleenkin. Ystävättärilläni on ollut ihan hirveä työ tyhjentää vuosikymmeniä kertynyt tavarapaljous vanhempiensa omakotitaloista. Siihen menee järkyttävän paljon aikaa, jos ei sitten päätä myydä koko hoitoa kuolinpesän kerääjille.

Koska tahansa voi mennä nopeasti huonoon kuntoon, etenkin jos asut yksin niin on kyllä iso riski jäädä isoon taloon yksin asumaan. Oma isäni meni toimintakykyisestä seniorista ympärivuorokautiselle hoito-osastolle vuodessa, ja hän oli 72-vuotias! En olisi ikinä uskonut että noin nopeasti.

Eivätkö lapsesi voi viedä ylimääräisiä tavaroita pois? kierrätyskeskuksilla on myös noutopalveluita. Teet ison palveluksen itsellesi ja läheisillesi, jos alat jo nyt katsoa läpi mitä oikeasti tarvitset tai mitä et.

Vierailija
145/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vaan Afrikasta ja naapurimaasta kaikki meille tänne, me kyllä hoidamme hommat, meillähän on varaa.

Olemme taas kerran kympin maa :)

Emme saa rikkoa kansainvälisiä sopimuksia, meillä velvollisuus antaa kaikki tarvitseva kaikille tarvitseville avun hakijoille.

Ja eiku menoksi.

Vierailija
146/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani tekivät ns. kuolinsiivouksen hyvissä ajoin, ja onneksi asuivat valmiiksi kerrostalokaksiossa, mistä kiitän luojaa päivittäin edelleenkin. Ystävättärilläni on ollut ihan hirveä työ tyhjentää vuosikymmeniä kertynyt tavarapaljous vanhempiensa omakotitaloista. Siihen menee järkyttävän paljon aikaa, jos ei sitten päätä myydä koko hoitoa kuolinpesän kerääjille.

Koska tahansa voi mennä nopeasti huonoon kuntoon, etenkin jos asut yksin niin on kyllä iso riski jäädä isoon taloon yksin asumaan. Oma isäni meni toimintakykyisestä seniorista ympärivuorokautiselle hoito-osastolle vuodessa, ja hän oli 72-vuotias! En olisi ikinä uskonut että noin nopeasti.

Eivätkö lapsesi voi viedä ylimääräisiä tavaroita pois? kierrätyskeskuksilla on myös noutopalveluita. Teet ison palveluksen itsellesi ja läheisillesi, jos alat jo nyt katsoa läpi mitä oikeasti tarvitset tai mitä et.

Aamen! Kyllä vanhus on itse vastuussa kuolemaansa valmistautumisessa, ei kaikkea voi jättää perillisten huoleksi. Tuo vanhus jota lainasit, on jo hyvin puolustuskannalla ja syyttelee omia lapsiaan, mikä on juurikin yksi merkki dementiasta. "En minä unohtele, sinä unohtelet!" Nyt vaan talo myyntiin ja kipin kapin kaupunkiasuntoon. Jos on vielä hyväkuntoinen, siellä voi aktivoitua senioriharrastuksiin ja saada hyviä ystäviä. Ja mikä tärkeintä, lasten ei tarvitse jatkuvasti kantaa huolta ja hoitaa kaikkea vaikeimman kautta.

Vierailija
147/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole velvollinen, vaan olet omalla käytöksellä antanut viestin viranomaisille ja äitisi hoitavalle lääkärille olevasi äitisi edunvalvoja ja tukihenkilö, kun maksat hänen laskujaan, peset pyykkiä tai käytät lääkärissä. 

Soita viranomaisille tai jätä lappu kotihoidolle tai seuraavan kerran kun käytte lääkärissä, kerro hoitavalle lääkärille äitisi tarvitsevan edunvalvojan, joka haetaan maistraatista, niin edunvalvoja hoitaa äitisi asiat, maksaa laskut jne. Ja järjestelee asiat ja valvoo äitisi etua jne. 

Ja olet todenmäköisesti ollut lääkärikäynneillä jo kauan, kun yleensä nämä huomioidaan jo n. 70v ja nuorempana, aina lääkärien käyntien yhteydessä ja kirjataan kantaan, milloin edunvalvojalle on tarvetta. 

Näin helppoa. 

Vierailija
148/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apn kertomus kyllä vaikuttaa muistisairaudelta vaikka kieltää sen.  Esim tuo että lääkkeissä tarvitsee apua ja ei osaa tilailla aikoja itselleen jne

monella ei ole muistisairautta jos lääkeapua tarvii, eli tuo kk satsin apteekista, liikkuminen ja asiointiapua, osaa itse ottaa, samoin ruuan kerääminen kantaminen kotiin, ossoo syyvä ite ihan, mitä ajanvaraukseen tulloo,,älypuhelin veemäinen monelle, sitä tätä osiota lataamista tunnusnumeroa,,ei tarvii olla muistpöö että ei muista joka hiton paikkaan tunnuslukua pinniä ,muisikuviota,etsi etsi, läppärillä pankin sivut vaikeat,,monia vaiheita, entä pdf tekoa,, mene sinne tänne paina sitä tätä tuota, käy välillä sivustolla x ,liitä liite talleta se jne.. hyvä jos monikaan ei jopa vanhus just pv lehdet lukee läppäriltä ja katsoo sähköpostin, siihen jää. älypuhelin pahin,pientä pränttiä, joka asiaan sovelluksia,monia, niiden etsiminen vaikeaa,edes mikä se sovellus onkaan,, sanasto jo vierasta jos työssäänkään ei ole joutunut käyttämään. 50 vuotiaatkin moni ihan pihalla.

Vierailija
149/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhriudut ja nyt kaipaat siitä ylistystä. 🤣🤣🤣 Taidat olla boomeri. Minähän en vanhempiani hoida, ei hekään hoitaneet minua. Niin makaa kuin petaa. 💞

M

Mikä estää ostakaa takaisin tänne, jos raha riittää.

Vierailija
150/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdat yhden asian, kerroin että vanhempamme hoitivat meitä parhaansa mukaan ja se riitti meille ja josta olemme edelleen tosi kiitollisia.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 144: Mä en ole vielä edes eläkkeellä, mutta olen silti jo tehnyt kuolinsiivousta. Olen myös kotiani remontoidessa miettinyt, että tässä pitäisi pystyä asumaan mahdollisimman kauan. Keittiöni olen järjestänyt siten, ettei mun tarvitse kiivetä edes keittiötikkaille ylettyäkseni ottamaan tavaroita (olen siis alle 160 cm pitkä). Olohuoneeseen vaihdoin viime syksynä kaikki huonekalut ja valitsin ne siten, että ovat helppoja ja kevyitä siirrrellä sekä vievät mahdollisimman vähän tilaa. Lisäksi vielä niin, että robotti-imuri pääsee imuroimaan kaikkien huonekalujen alta. 

Onhan tässä hommaa, kun olen asunut tässä jo melkein 30 vuotta eivätkä lapseni ottaneet kaikkia tavaroitaan mukaansa, kun muuttivat omilleen. Viime kesänä soitin ja kysyin, tulevatko hakemaan vai heitänkö pois. Olen myös aina muuttanut isompaan asuntoon, joten edes muuttojen yhteydessä ei ole ollut tarvetta kauheasti karsia tavaroita. 

Kun mulla muutama vuosi sitten laitettiin tekonivelet polviin, tuli oikeastaan ensimmäistä kertaa "ahaa-elämys" siitä, millainen kotini pitää olla, jos liikuntakykyni merkittävästi heikkenee. Aloin jo silloin vähentää tavaramäärää ja varmistaa, että kaikki tarvitsemani on sopivasti käden ulottuvilla. 

Mulla ei ole koskaan ollut autoa eikä ajokorttiakaan, joten jo senkin vuoksi on ollut pakko aina asua paikassa, missä palvelut pelaa. 

Vierailija
152/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt onko pakko, tiedät itsekin juridisesti ei ole eikä muutenkaan. jos kuormittaa tai muuten et halua kykene, sano se. Hän etsii muun hoitajan itse. Tai vanhuussosiaalityö etsii muita ratkaisuja. Jos rahaa, palkkaa osa.aikaista yksityistä apua tiettyihin asioihin. Joku on maksanut pimeänä jollekin opiskelijalle jolla huom on edellytyksiä  sitä tarvetta hoitaa mikä vanhuksella on tarve. pelkkä seurana olo, asiointiturvaa tk:n kauppaan ,kampaamoon jne. Tai tekee ruoka jos joillekin päiville ei muualta tule ateriaa. Vaikka leffaan teatteriin konserttiin avuksi, pesee pyykkiä tai ikkunat. joko vanhuksella omaa rahaa tuohon tai tyttärenperheellä ,jos se tuo sitten sitä omaa aikaa jaksamista  jne

Olen kuullut sairaanhoitajatyttären huutavan äidilleen  kun väsyy häneen Tekis milei jumalauta ruoppia sut- Äiti teki vaippoihin ja just kun oli vaihdettu puhtat, tuli housuun, Muutenkin aina hermot kireällä.

Entäs kun itse tulet siihen ikään, oithan vammautuakin, muista et ota vastaan kenenkään apua kuin ja vain minkä itse ostat, se on sitten hänen työtään ja asiallista käytöstäkin. Ammatillista. Sinä, tuletko vanhaksi,,mites sun  juttu, onko skidiä joka äyskii sulle sitten . Älä saata omaa pentuas samaan asemaan mitä nyt tise kärsit.

Vierailija
153/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei muista minkänumeroisen viestin on jättänyt, sitä paitsi ne muuttuu jos viestejä poistetaan välistä.

Vierailija
154/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö lapsesi voi viedä ylimääräisiä tavaroita pois? kierrätyskeskuksilla on myös noutopalveluita. Teet ison palveluksen itsellesi ja läheisillesi, jos alat jo n

Onneksi minulla ei ole lapsia. Aion nimittäin asua talossani niin kauan kuin kykenen. Mitä ihmeen tavarakasoja teidän vanhempien taloissa on. Meillä ei ole kuin sisustus- ja huonekalut, astiat ja pitovaatteet. Valtio perii aikanaan koska en tee testamenttia kenellekään sukulaiselle, etteivät käy hätistelemässä tai vahtimassa ja uskoisin että muutamassa tunnissa käy talon tyhjentäminen. 

Vierailija
155/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai sinä olet vastuussa. Nyt on sinun vuorosi hoitaa. Oma jälkikasvu jo aikuinen. 

Mistäs sinä minun lasteni iät tiedät? On nimittäin alaikäisiä huollettavia.

Vierailija
156/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmisella jonkinlainen moraalinen velvollisuus on huolehtia ja auttaa vanhenevia vanhempiaan. Ei toki niin, että menettää työnsä. Mutta että ihan heitteille jättäisi... kertoo vain ko. ihmisen itsekyydestä. Sama kohtalo odottaa häntä itseään tulevaisuudessa!

Se vähän riippuu millaiset vanhemmat sulla on ollut. Joten älä viitsi!

No äläpä itse viitsi!! Tietenkään jos isäsi on hakannut ja raiskannut sinua pienen ikäsi, et auta häntä. Mutta normaaleilla ihmisillä normaalit vanhemmat, heitä autetaan ja sillä selvä. Mätäne omaan paskaasi vanhuksena.

Vierailija
157/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainoa lapsi, ei sukulaisia minulla eikä äidilläni yhtään (eikä minulla kuolleen isänikään puolelta)  Vanhuussosiaalipuolelle olen ilmoittanut yksinkertaisesti että en pysty osallistumaan mihinkään hoitoon, piste, ei tarvetta selittää sen enempää, lapset eivät ole huoltovastuussa vanhemmistaan. Minun on oman vähäisen mielenterveyden kannalta pakko vetää tiukka linja. Toivoisin että välit olisi normalit, eikä kaikkea sitä mitä lapsuudessa tapahtui, olisi tapahtunut ja haluaisin oikeasti huolehtia, mutta en pysty ja sen olen nyt sallinut itselleni jotta pysyn itse koossa ja pystyn olemaan jonkinlainen vanhempi omille lapsilleni.  Ne vähäiset kerrat kun olemme yhdessä kuulen aina miten olen aina ollut pettymys, miten on ihme että minä olen noin kauniita lapsia tehnyt, miten oli ihme että missään pärjäsin, se onneksi helpottaa omaatuntoa siitä että en pysty omaishoitajaksi, kun jo valmiiksi olen pettymys kaikella tasolla :) Taloudellisesti olen tukenut jo yli 10 vuotta.

Vierailija
158/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmisella jonkinlainen moraalinen velvollisuus on huolehtia ja auttaa vanhenevia vanhempiaan. Ei toki niin, että menettää työnsä. Mutta että ihan heitteille jättäisi... kertoo vain ko. ihmisen itsekyydestä. Sama kohtalo odottaa häntä itseään tulevaisuudessa!

Se vähän riippuu millaiset vanhemmat sulla on ollut. Joten älä viitsi!

No äläpä itse viitsi!! Tietenkään jos isäsi on hakannut ja raiskannut sinua pienen ikäsi, et auta häntä. Mutta normaaleilla ihmisillä normaalit vanhemmat, heitä autetaan ja sillä selvä. Mätäne omaan paskaasi vanhuksena.

Olet vastenmielinen ihminen. Jos lapsesi ei sinua hoida niin se on aivan oma syysi. Kukaan ei ole vastuussa vanhempiensa hoidosta, vaikka olisi kohdeltu miten hyvin. Kaltaistesi kohdalla toivon, että lapset on panneet välit poikki jo vuosikymmeniä sitten.

Vierailija
159/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tulet tänne polleana lesoamaan kuinka et auta vanhempiasi?!🤦 

Vierailija
160/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tulet tänne polleana lesoamaan kuinka et auta van

Kenenkään ei tarvitse ottaa vastuuta vanhempiensa hoidosta. Se on normaali asia, ei siinä mitään lesota tarvitse. :)