Olenko vastuussa ikääntyneen vanhemman hoidosta? Ja missä menee raja?
79-vuotias äitini asuu kotona. Muistisairautta ei ole, jotain tosin välillä unohtelee. Fyysinen kunto on huono. On kotona, liikkuu rollaattorilla. Kotihoito käy 2 kertaa viikossa, joista toinen kerta on kylvetys, kotihoito hoitaa myös lääkkeet. Kauppapalvelu tuo ostokset kotiin.
Minä hoidan pyykit, autan laskujen maksussa ja toimin pienissä askareissa apuna.
Heti jos pitäisi tilata lääkäriä, hammaslääkäriä tai silmälääkäriä, kotihoidosta sanovat äidilleni että sano tyttärelle, hän hoitaa. Äitini ei ole holhouksessa mutta minkään asioiden suunnittelu ja toteutus ei suju. Jonkun pitää varata aika, toimittaa äiti lääkäriin ja mennä mukaan kuuntelemaan mitä siellä on sanottu ym.
Onko nyt niin, että minä ainoana lapsena olen nyt velvollinen toimimaan äitini asioiden hoitajana? Olemaan töistä pois yhtenään milloin minkäkin asian takia jne. Kun mikään ei riitä. Hän on kuin pikkulapsi, mikään itsenäinen toiminta ei suju.
Kommentit (901)
Et automaattisesti ole. Vaihtoehtoina on 1. Pyytää enemmän apua kotihoidosta esim lääkärin palvelut voi saada kotihoidon kautta, 2. Ostaa omakustanteisesti yksityiseltä kotihoivapalvelulta esim saattaminen lääkäriin, muu asiointi. 3. Jonoon palveluasumisen paikkaan tai 4. Toimia itse virallisesti omahoitajana. Lisäksi laskujen maksuun se edunvalvonta. Omaiset ovat joka tapauksessa tärkeitä eli käy kuitenkin kylässä jos pääset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi teitä ruikuttajia. Hoidimme isämme asioita minä kaukana puhelimitse ja pikkusisko lähellä. Kaikki eläkeasiat Valtiokonttoriin, asiat terveyskeskukseen hoidin minä. Menin paikan päälle, kun isällä oli tärkeä lääkärissä käynti ja lomilla tuin kaikessa. Autoimme näin väsynyttä äitiämme, että isämme sai olla kotona loppuun saakka.
Olen onnellinen että toiminne näin, vaikka meillä on perheemme ja työ hoidettavana.
Että meillä oli järkeä auttaa ja tukea, osa sisaruksista lipesi vastuusta.Näin se usein menee, surullista kyllä.
Uhriudut ja nyt kaipaat siitä ylistystä. 🤣🤣🤣 Taidat olla boomeri. Minähän en vanhempiani hoida, ei hekään hoitaneet minua. Niin makaa kuin petaa. 💞
Sanna Marin jätti isänsä, ei mennyt edes isänsänä haudalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisella jonkinlainen moraalinen velvollisuus on huolehtia ja auttaa vanhenevia vanhempiaan. Ei toki niin, että menettää työnsä. Mutta että ihan heitteille jättäisi... kertoo vain ko. ihmisen itsekyydestä. Sama kohtalo odottaa häntä itseään tulevaisuudessa!
Se vähän riippuu millaiset vanhemmat sulla on ollut. Joten älä viitsi!
No äläpä itse viitsi!! Tietenkään jos isäsi on hakannut ja raiskannut sinua pienen ikäsi, et auta häntä. Mutta normaaleilla ihmisillä normaalit vanhemmat, heitä autetaan ja sillä selvä. Mätäne omaan paskaasi vanhuksena.
Olet vastenmielinen ihminen. Jos lapsesi ei sinua hoida niin se on aivan oma syysi. Kukaan ei ole vastuussa vanhempiensa hoid
Sinä löydät tämän kaiken edestäsi! 😂
Senkö miten sinä olet kohdellut lapsiasi huonosti? Miksi löytäisin? Minä olen kasvattanut lapseni rakkaudella. En silti odota että he hoitaisi minut vanhana, tietenkään. Yksikään lapseni ei ole pannut välejä poikki ja tavataan säännöllisesti. En arvostele heitä tai tuppaudu heidän asioihinsa, mutta autan ja tuen aina kun sitä tarvitaan. Lapset on ainoita, mitä ihminen voi aidosti ehdoitta rakastaa. Sinä et kykene edes siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi teitä ruikuttajia. Hoidimme isämme asioita minä kaukana puhelimitse ja pikkusisko lähellä. Kaikki eläkeasiat Valtiokonttoriin, asiat terveyskeskukseen hoidin minä. Menin paikan päälle, kun isällä oli tärkeä lääkärissä käynti ja lomilla tuin kaikessa. Autoimme näin väsynyttä äitiämme, että isämme sai olla kotona loppuun saakka.
Olen onnellinen että toiminne näin, vaikka meillä on perheemme ja työ hoidettavana.
Että meillä oli järkeä auttaa ja tukea, osa sisaruksista lipesi vastuusta.Näin se usein menee, surullista kyllä.
Uhriudut ja nyt kaipaat siitä ylistystä. 🤣🤣🤣 Taidat olla boomeri. Minähän en vanhempiani hoida, ei hekään hoitaneet minua. Niin makaa kuin petaa. 💞
J
Oksettavaa miten porukka täällä puolustelee itseään kuinka 'minun ei tarvitse auttaa vanhempiani'. (Ja jätetään nyt ne väkivaltaiset sadistiset vanhemmat tästä pois.) Te jotka olette sitä mieltä ettei teidän tarvitse laittaa tikkua ristiin omien vanhempienne auttamiseksi, toivottavasti vanhana sairastutte pahasti ja jäätte yksin omaan kotiinne mätänemään kuoliaaksi YKSIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisella jonkinlainen moraalinen velvollisuus on huolehtia ja auttaa vanhenevia vanhempiaan. Ei toki niin, että menettää työnsä. Mutta että ihan heitteille jättäisi... kertoo vain ko. ihmisen itsekyydestä. Sama kohtalo odottaa häntä itseään tulevaisuudessa!
Se vähän riippuu millaiset vanhemmat sulla on ollut. Joten älä viitsi!
No äläpä itse viitsi!! Tietenkään jos isäsi on hakannut ja raiskannut sinua pienen ikäsi, et auta häntä. Mutta normaaleilla ihmisillä normaalit vanhemmat, heitä autetaan ja sillä selvä. Mätäne omaan paskaasi vanhuksena.
Olet vastenmielinen ihminen. Jos lapsesi ei sinua hoida niin se on aivan
Olen 37-vuotias kahden lapsen äiti. Ja autan molempia vanhenevia vanhempiani sekä enoa ja setää. Kuten myös veljeni auttaa. Enkä voi käsittää enkä hyväksyä kaltaisiasi vastuunpakoilijoita!
Vanhempien hoitaminen ei ole lasten vastuulla. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Jos hyväksyt sen, että perintö kuluu hoitomaksuihin. Usein hoitajat ajattelee, että sukulaiset haluaa päästä mahdollisimman pienillä kuluilla.
Ymmärtävätkö he, että todella moni on arkisin töissä klo 8-16? Tai että omaiset asuvat satojen kilometrien päässä ja kh sanoo papalle, että soita poika viemään sairaalaan? En ihan käsitä mitä kotihoitajan päässä pyöri.
Oltiin 300 km päässä ja työpäivä täydessä käynnissä. Sitten etäselvitetään onko sairaskohtaus ja ambulanssin tarve vai taksin tarve päivystykseen. Kotihoitajaa ei saanut kiinni.
Kun vanhemmat vanhenee, roolit kääntyy päin vastoin.
Tämä tarkoittaa että ensin vanhempi muuttaa lapselleen asumaan, ensin omaan huoneeseen mutta myöhemmin lapsen makuuhuoneeseen omaan sänkyyn, tai lapsen sänkyyn. Ensin vanhempi selviää ostetussa päivähoidossa 8 h päivästä lapsen töiden ajan, mutta myöhemmin lapsi jää pois töistä 1-3 vuodeksi hoitamaan vanhempaansa. Tässä vaiheessa vanhempi tarvitsee ympärivuorokautista valvomista, syöttämistä ja vaipan vaihtoa. Lopuksi vanhempi enää makailee pinnasängyssä ja jokeltelee kunnes kuolee.
Jos et tähän ole valmis niin olet sydämetön hirvijö.
Vierailija kirjoitti:
Kysyt onko pakko, tiedät itsekin juridisesti ei ole eikä muutenkaan. jos kuormittaa tai muuten et halua kykene, sano se. Hän etsii muun hoitajan itse. Tai vanhuussosiaalityö etsii muita ratkaisuja. Jos rahaa, palkkaa osa.aikaista yksityistä apua tiettyihin asioihin. Joku on maksanut pimeänä jollekin opiskelijalle jolla huom on edellytyksiä sitä tarvetta hoitaa mikä vanhuksella on tarve. pelkkä seurana olo, asiointiturvaa tk:n kauppaan ,kampaamoon jne. Tai tekee ruoka jos joillekin päiville ei muualta tule ateriaa. Vaikka leffaan teatteriin konserttiin avuksi, pesee pyykkiä tai ikkunat. joko vanhuksella omaa rahaa tuohon tai tyttärenperheellä ,jos se tuo sitten sitä omaa aikaa jaksamista jne
Olen kuullut sairaanhoitajatyttären huutavan äidilleen kun väsyy häneen Tekis milei jumalauta ruoppia sut- Äiti teki vaippoihin ja just kun oli vaihdettu puhtat, tuli housuun, Muutenkin aina hermot kireällä.
Entäs kun itse tulet siihen
Jokaisella meistä pitäisi olla oikeus viettää viimeiset elinvuotensa ihmisarvoista elämää ja tulla hyvin kohdeltuksi. Se nykyään harvoin toteutuu. Ja tutkimukset ovat karua luettavaa, kuinka vanhus joutuu läheistensä henkisen ja fyysisen väkivallan kohteeksi. Tekijä usein puoliso tai lapset ja lastenlapset.
Ja lakiin pitäisi saada kirjattua, että jokaisella vanhuksella olisi virallinen edunvalvoja, jonka toimintaa valvovat viranomaiset. Nyt moni vanhus on oman onnensa nojassa ja läheistensä mielivallan kohteena ja määräyksessä. Usein simputettavana ja heiltä puuttuu ihmisarvo ja määräysvalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajaa. Omat vanhemmat jo yli 90-vuotiaita, asuvat kotona ja kotihoito käy kaksi kertaa päivässä. Siitä huolimatta jos tarvitsee käyttää lääkärissä minulle soitetaan. Ihmettelen hieman asiaa kun kotihoidossa on lääkäri. Toki huolehdin heidän kaikista muistakin asioistaan, kuten ruoka, siivous, vaatteet, laskujen maksu, veroilmoitukset, verot, asunnon kunnossapito ym. ym. Töistä joutuu olemaan pois, mutta sille ei voi mitään. Ajattelen että tämä tilanne ei voi olla ikuinen ja se ajatus auttaa jatkamaan. Rahalla saa, jos sitä on, eli kaikki palvelut voi nykyään ostaa, jos ei itse pysty, jaksa tai halua tehdä jotain.
Käsittääkseni kotihoidon lääkäri käy kerran vuodessa. Muutoin uusii reseptit ym. Ei ole mikään erityisen aktiivinen palvelu se.
Koko ajan se lääkäri siellä käy ja veivaa lääkkeitä pois ja takaisin. Lääkkeiden suhteen on liiankin aktiivinen palvelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt onko pakko, tiedät itsekin juridisesti ei ole eikä muutenkaan. jos kuormittaa tai muuten et halua kykene, sano se. Hän etsii muun hoitajan itse. Tai vanhuussosiaalityö etsii muita ratkaisuja. Jos rahaa, palkkaa osa.aikaista yksityistä apua tiettyihin asioihin. Joku on maksanut pimeänä jollekin opiskelijalle jolla huom on edellytyksiä sitä tarvetta hoitaa mikä vanhuksella on tarve. pelkkä seurana olo, asiointiturvaa tk:n kauppaan ,kampaamoon jne. Tai tekee ruoka jos joillekin päiville ei muualta tule ateriaa. Vaikka leffaan teatteriin konserttiin avuksi, pesee pyykkiä tai ikkunat. joko vanhuksella omaa rahaa tuohon tai tyttärenperheellä ,jos se tuo sitten sitä omaa aikaa jaksamista jne
Olen kuullut sairaanhoitajatyttären huutavan äidilleen kun väsyy häneen Tekis milei jumalauta ruoppia sut- Äiti teki vaippoihin ja just kun oli vaihdettu puhtat, tuli housuun, Muutenkin aina hermo
Jokaisella meistä pitäisi olla oikeus viettää viimeiset elinvuotensa ihmisarvoista elämää ja tulla hyvin kohdeltuksi. Se nykyään harvoin toteutuu. Ja tutkimukset ovat karua luettavaa, kuinka vanhus joutuu läheistensä henkisen ja fyysisen väkivallan kohteeksi. Tekijä usein puoliso tai lapset ja lastenlapset.
Ja lakiin pitäisi saada kirjattua, että jokaisella vanhuksella olisi virallinen edunvalvoja, jonka toimintaa valvovat viranomaiset. Nyt moni vanhus on oman onnensa nojassa ja läheistensä mielivallan kohteena ja määräyksessä. Usein simputettavana ja heiltä puuttuu ihmisarvo ja määräysvalta.
Tämä on tilanne nimenomaan silloin, jos ihminen pakotetaan hoitamaan läheistä vaikkei ole siihen osaamista tai resursseja. Vanhukset kuuluu yhteiskunnan hoitoon. Vanhainkodit oli hyvä asia, oma mummoni eli sellaisessa yli kymmenen vuotta hyvää ja aktiivista elämää. Ne pitää saada takaisin eikä pitää vanhuksia yksiöissään kitumassa yksin sängyn pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhriudut ja nyt kaipaat siitä ylistystä. 🤣🤣🤣 Taidat olla boomeri. Minähän en vanhempiani hoida, ei hekään hoitaneet minua. Niin makaa kuin pet
Millä tavoin olet varmentanut, että lapsesi eivät muuta töiden ja opiskeluiden perässä pois lapsuuden kotipaikkakunnaltaan. Eivätkä mene töihin tai naimisiin tai tee lapsia. Näin he voivat olla käytössäsi 24/7/365, toki heidän oma elämänsä jää elämättä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi äitini on aloitekyvytön. Muisitestin läpäisi kuitenkin kun se tehtiin. Kauppa-asioita hoidin itse ennenkuin siirsin ne kaupungin kauppapalvelulle.
siksi hoidin kauppa-asiat kun äidin kaupassakäynnistä ei tullut mitään. Haahuili sinne tänne eikä osannut toimiakärkevästi. Karkkihyllylle vaan ensimmäisenä ja tärkeät ostokset jäi. Kun olin kaupassa mukana jouduin paimentamaan koko ajan. Tämä siis oli jo useamman vuoden näin. Mikä vie aloitekyvyn noin?
Ap.
Noissa muistitesteissä saa olla täysi kasvis ennen kuin ne feilaa. Ne kysymykset ovat "Mikä vuodenaika nyt on?" ja "Kuka on Suomen presidentti?" Ei niillä voi testata yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika.moni toimii nykyään omien vanhempiensa omaishoitajana. Ovathan hekin hoitaneet sinua. https://veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=Omaishoitaja
Nykyinen vanhussukupolvi ei kyllä hoitanut omia vanhempiaan. Siihen aikaan oli vanhainkodit vielä olemassa, oli palvelutalot jne, mitä nykyään ei enää ole kuin erittäin vähän tai erittäin kalliilla.
Tämä boomer-sukupolvi jätti lastensa hoidon vanhemmilleen ja vanhempiensa hoidon yhteiskunnalle, mutta nyt odottavat että omat lapset hoitaa heidät. Ei onnistu. :)
Älä nyt viitsi. Kyllä minun tehtäväkseni jäi hoitaa sotaveteraani-vanhempani, jotka elivät lähes satavuotiaaksi. Vapauduin vastuustani viime vuonna, olen 73-vuotias.
Olen hoitanut omat lapseni ilman suurempaa apua, toki oli päiväkoti. Vanhempani ei heitä hoitaneet, eivät lainkaan silloin kun ne olivat pieniä ja sitten kun tulivat kouluikään, joskus olivat mummolassa peräti yötäkin. Ei kovin usein.
Olen puolestani itse hoitanut lapsenlapseni ja takuulla niin paljon, ettei ole sanomista. Vanhin suorastaan asui meillä.
Ja kun lastenlapset tulivat isoiksi, alkoi vanhempieni hoito. Sotaveteraaneina saivat kyllä tietyt palvelut, ja luulin itsekin, ettei minua siinä niin kovin paljon tarvita, mutta erehdyin. Minua tarvittiin aina vaan enemmän ja enemmän. Ei sitä osaa kuvitellakaan, mitä kaikkia asioita on hoidettava ja järjestettävä. Ja vanhukset tukeutui kaikessa minuun, minun piti olla selvittämässä ja selittämässä heille kaikki asiat, ottamassa yhteyttä joka puolelle, olemassa välikätenä. Ei mikään kotipalvelu huolehdi esim. taloyhtiön asioista asukkaille, eikä pankin yhteydenotoista, ei vakuutusasioista, ei epäkuntoon menneistä laitteista ym. Koko ajan sai olla päänä ja jalkana.
Ja sitten tänne kirjoittaa joku näsäviisas, kuinka boomerit ei ole huolehtineet mistään.
Kuule sinäkin kirjoittaja ; ihan vapaasti saat olla huolehtimatta mistään. Senkun heittäydyt tekemättömäksi. Sinulle se on sallittua, minulle ei ollut. Minut kasvatettiin pitämään huolta läheisistäni, ja niin kasvatettiin kaikki ikätoverini. Sinä olet saanut kasvaa jo ihan toisenlaisessa kulttuurissa, sinulla on ihan yhteiskunnan lupa olla itsekäs. Ole siitä onnellinen äläkä kirjoittele tänne typeryyksiä.
Kunnioita isääsi ja äitiäsi, Kohtele lähimmäistä kuten itseäsi toivoisit kohdeltavan.
Eiköhän se noilla avaudu kun hetken mietit.
Vierailija kirjoitti:
Sikamainen tyyli tässä päivässä, ettei välitetä läheisistä. Ei edes lapsista, vaan heitetään reppanat huostaan. En ole lasteni vastuulla, en todellakaan, he vaan haluavat tukea minua juuri nyt, kun olen vanha. Elämä on :D
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksille pitäisi tarjota eutanasiaa. Moni ottaisi sen vastaan ja yhteiskunnan resurssit säästyisivät.
Tapa ittes vain,jos se on susta niin loistava idea, mieluummin jo heti huomenna!
Vierailija kirjoitti:
Kunnioita isääsi ja äitiäsi, Kohtele lähimmäistä kuten itseäsi toivoisit kohdeltavan.
Eiköhän se noilla avaudu kun hetken mietit.
Vanhempien kannattaisi kohdella lapsiaan kuten he haluavat itse tulla aikanaan kohdelluiksi. 😌
Vierailija kirjoitti:
Jos noin ajattelet, oletan, että olet äänestänyt ja jatkossakin äänestät puolueita, jotka ovat valmiita nostamaan veroja, ja huolehtimaan siitä, että yhteiskunnalla on varaa parantaa Huomattavasti vanhustenhoitoa tässä yhteiskunnassa, Ja perintöähän et tietenkään oleta saavasi.
Sinä löydät tämän kaiken edestäsi! 😂