Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko vastuussa ikääntyneen vanhemman hoidosta? Ja missä menee raja?

Vierailija
20.03.2024 |

79-vuotias äitini asuu kotona. Muistisairautta ei ole, jotain tosin välillä unohtelee. Fyysinen kunto on huono. On kotona, liikkuu rollaattorilla. Kotihoito käy 2 kertaa viikossa, joista toinen kerta on kylvetys, kotihoito hoitaa myös lääkkeet. Kauppapalvelu tuo ostokset kotiin.

Minä hoidan pyykit, autan laskujen maksussa ja toimin pienissä askareissa apuna.

Heti jos pitäisi tilata lääkäriä, hammaslääkäriä tai silmälääkäriä, kotihoidosta sanovat äidilleni että sano tyttärelle, hän hoitaa. Äitini ei ole holhouksessa mutta minkään asioiden suunnittelu ja toteutus ei suju. Jonkun pitää varata aika, toimittaa äiti lääkäriin ja mennä mukaan kuuntelemaan mitä siellä on sanottu ym.

Onko nyt niin, että minä ainoana lapsena olen nyt velvollinen toimimaan äitini asioiden hoitajana? Olemaan töistä pois yhtenään milloin minkäkin asian takia jne. Kun mikään ei riitä. Hän on kuin pikkulapsi, mikään itsenäinen toiminta ei suju.

Kommentit (901)

Vierailija
121/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 70+ikäiset vanhemmat, jotka asuvat 450 km päässä omakotitalossa. Pikkuhiljaa on alkanut tulla valittamista talon ylläpitämisen raskaudesta ja pyydelty puutöihin, pihan haravointiin, ikkunanpesuun jne. Eivät raaski ostaa apua. Olen ilmottanut suoraan, että en ala siellä vapaapäivinä juoksemaan. Suostun auttamaan, jos he 1.myyvät talon pois ja 2. muuttavat Itä-Suomesta lähelleni asumaan. Ei kuulema tule kuuloonkaan. 

Minusta vanhuksilla on itsellään vastuu järjestää omat asiansa niin, että omaisten on helppo heitä auttaa. Jos tahtoo itsekkäästi asua satojen kilometrien päässä, niin ei voi olettaa, että lapset sitten juoksevat kaikki vapaansa siellä hevonkuusessa. Omat lapset, koti ja työelämä on meillä lapsilla hoidettavana. 

Vierailija
122/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaudessa unohtuu itsensä ohjattavuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on 70+ikäiset vanhemmat, jotka asuvat 450 km päässä omakotitalossa. Pikkuhiljaa on alkanut tulla valittamista talon ylläpitämisen raskaudesta ja pyydelty puutöihin, pihan haravointiin, ikkunanpesuun jne. Eivät raaski ostaa apua. Olen ilmottanut suoraan, että en ala siellä vapaapäivinä juoksemaan. Suostun auttamaan, jos he 1.myyvät talon pois ja 2. muuttavat Itä-Suomesta lähelleni asumaan. Ei kuulema tule kuuloonkaan. 

Minusta vanhuksilla on itsellään vastuu järjestää omat asiansa niin, että omaisten on helppo heitä auttaa. Jos tahtoo itsekkäästi asua satojen kilometrien päässä, niin ei voi olettaa, että lapset sitten juoksevat kaikki vapaansa siellä hevonkuusessa. Omat lapset, koti ja työelämä on meillä lapsilla hoidettavana. 

Tämä on varmasti tilanne monissa perheissä, niin meilläkin. Välimatkaa on 600 kilometriä ja koko ajan kuulee valitusta, että mikset koskaan käy ja tule käymään ja kai nyt ainakin joulut/juhannukset/hiihtolomat/kesälomat olette täällä? Ei olla. Vihaan sitä että menee koko päivä autossa mennen tullen. Vihaan sitä tuppukylää. Vihaan sitä valitusta, mikä ei suinkaan lopu kun sinne menee. Sitten se vaan muuttuu muotoon "no kun ette joulunakaan käyneet ja oli niin kurjaa", "miksette käyneet silloin/tällöin/tuolloin", "no kohta te taas varmaan lähdette", "koskahan tulette seuraavan kerran". Ei ole pienintäkään motivaatiota viettää vähiä vapaapäiviä heidän luonaan.

Olen sanonut saman, että järjestän vaikka itse heille asunnon meidän läheltä, mutta en lähde heille asti auttamaan. Mutta ei. Ihan mahdoton lähteä sieltä lahoavasta tönöstä, vaikka he ei pysty sitä ylläpitämään tai aina edes lämmittämään. 

Kyllä vanhoilla ihmisillä on ihan itsellään vastuu tehdä järjestelyjä loppuelämänsä varalle, ei sitä kaikkea voi lasten niskaan kaataa ja sitten valittaa päälle. Ei se vanheneminen ketään pääse yllättämään. 

Vierailija
124/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 e/tunti 3 tuntia kerrallaan hoivapalveluista seuralainen, joka tekee pientä siivousta ja pyykinpesua tarvittaessa, ulkoiluttaa, vie lääkäriin (tausta ja kysymykset paperilla mukana, ettei oleelliset asiat unohdu, lääkärikäynnistä aina ohjeet kirjallisina mukaan myös), käy apteekissa tai mitä milloinkin tarvitaan. Säännöllinen juttuseura vähentää muuta valittamistakin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoito vähensi käynnit 2 x viikossa. Ennen kävivät kerran päivässä. Resurssipulaa on kuulemma ja äiti pärjää kuulemma hyvin Lääkkeet jakelee lääkeautomaatti. Hän myös kaatuilee muutamsn kerran vuodessa ja satuttaa itseään. Turvapuhelinranneke on käytössä.

Oli myös etäyhteys hoitajan kanssa oli illalla tablettitietokoneella. Äiti halusi luopua tästä etäyhteydestä kun se oli vain 5 minuuttia/ilta. Ei kokenut siitä olevan mitään hyötyä. Sitten kun palvelut vähenevät, minulle soitot lisääntyvät. Milloin tulee verta nenästä, milloin on ripulilla maha tms.

t. Ap.

Mä ymmärrän hyvin sua. Jos äitisi kokee, ettei siitä etäyhteydestä hoitajan kanssa ole mitään hyötyä, vaikka nimenomaan hoitajalle voisi kertoa nenäverenvuodoista, ripuleista yms, niin sun pitäisi vaan saada äitisi ymmärtämään, että et sinä osaa häntä neuvoa nenäverenvuodoissa, ripuleissa tms. Mulla on sairaanhoitajan koulutus taustalla ja oli kova homma saada isäni ymmärtämään, ettei mulla ole muuta kuin paljaat kädet eli en mä pysty tekemään edes mitään tutkimuksia. Saatika diagnooseja, kun sellaisten tekeminen ei nyt kuulunut edes sairaanhoitajan hommiin silloin, kun niitä hommia vielä tein. 

Otan nyt uudestaan esille sen, mistä jo aiemmin kirjoitin tässä ketjussa. Voisiko olla niin, että äitisi on yksinäinen? Hän haluaa jutella sun kanssasi? Ei hän oikeastaan edes halua saada neuvoja nenäverenvuotoonsa, ripuliinsa tms (niihin hän saisi neuvoja paremmin kotihoidolta kuin sinulta) vaan ainoastaan haluaa saada sun huomiosi ja kuulla äänesi? Ja sen vuoksi soittaa sulle milloin mistäkin asiasta?

Vierailija
126/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sinä olet vastuussa. Nyt on sinun vuorosi hoitaa. Oma jälkikasvu jo aikuinen. 

Vierailija
127/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoito vähensi käynnit 2 x viikossa. Ennen kävivät kerran päivässä. Resurssipulaa on kuulemma ja äiti pärjää kuulemma hyvin Lääkkeet jakelee lääkeautomaatti. Hän myös kaatuilee muutamsn kerran vuodessa ja satuttaa itseään. Turvapuhelinranneke on käytössä.

Oli myös etäyhteys hoitajan kanssa oli illalla tablettitietokoneella. Äiti halusi luopua tästä etäyhteydestä kun se oli vain 5 minuuttia/ilta. Ei kokenut siitä olevan mitään hyötyä. Sitten kun palvelut vähenevät, minulle soitot lisääntyvät. Milloin tulee verta nenästä, milloin on ripulilla maha tms.

t. Ap.

Tälläinenkö lääkeautomaatti?

%3A%2F%2Fnewicon.fi%2F&source_ve_path=Mjg2NjMsMjM4NTE&feature=emb_title

Vierailija
128/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi teitä ruikuttajia. Hoidimme isämme asioita minä kaukana puhelimitse ja pikkusisko lähellä. Kaikki eläkeasiat Valtiokonttoriin, asiat terveyskeskukseen hoidin minä. Menin paikan päälle,  kun isällä oli tärkeä lääkärissä käynti ja lomilla tuin kaikessa. Autoimme näin väsynyttä äitiämme, että isämme sai olla kotona loppuun saakka.

Olen onnellinen että toiminne näin, vaikka meillä on perheemme  ja työ hoidettavana.

Että meillä oli järkeä auttaa ja tukea, osa sisaruksista lipesi vastuusta.Näin se usein menee, surullista kyllä.  

Vierailija
129/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi teitä ruikuttajia. Hoidimme isämme asioita minä kaukana puhelimitse ja pikkusisko lähellä. Kaikki eläkeasiat Valtiokonttoriin, asiat terveyskeskukseen hoidin minä. Menin paikan päälle,  kun isällä oli tärkeä lääkärissä käynti ja lomilla tuin kaikessa. Autoimme näin väsynyttä äitiämme, että isämme sai olla kotona loppuun saakka.

Olen onnellinen että toiminne näin, vaikka meillä on perheemme  ja työ hoidettavana.

Että meillä oli järkeä auttaa ja tukea, osa sisaruksista lipesi vastuusta.Näin se usein menee, surullista kyllä.  

Uhriudut ja nyt kaipaat siitä ylistystä. 🤣🤣🤣 Taidat olla boomeri. Minähän en vanhempiani hoida, ei hekään hoitaneet minua. Niin makaa kuin petaa. 💞

Vierailija
130/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai sinä olet vastuussa. Nyt on sinun vuorosi hoitaa. Oma jälkikasvu jo aikuinen. 

Lapset ei ole vastuussa vanhemmistaan. :) Vanhemmat on lapsistaan, mutta boomerithan ei sitä vastuutaan kovin hyvin kantaneet. Sitä niittää mitä kylvää, eikös vain?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ei ole vastuussa vanhemmistaan. :) Vanhemmat on lapsistaan, mutta boomerithan ei sitä vastuutaan kovin hyvin kantaneet. Sitä niittää mitä kylvää, eikös vain?

Eikä vanhemmat lapsistaankaan enää sen jälkeen, kun lapset täyttävät 18 vuotta.

Vierailija
132/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kaupassa. Haravoi piha. Siivoa ja pese ikkunat. Hoida kukat, myös pihassa.Tee lumityöt. Kerää omenat syksyllä. Vaihda jouluverhot . Siltä lakanat ja vaatteet. Poimi marjapensaista marjat ja tee mehua. Seuraa talon kuntoa ja hoida remonttiasiat. Talon maalaus säännöllisesti. Myös kivijalka. Hae postit. Saunota ja pese. Pese pyykit. Pese matot. Tee ruokaa. Tee veroilmoitus. Nyt on sinun vuorosi. Oma lapsesi on jo aikuinen.

Vierailija
133/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, hoida myös pankkiasiat.

Vierailija
134/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä vanhemmat lapsistaankaan enää sen jälkeen, kun lapset täyttävät 18 vuotta.

Ei juridisesti, mutta kyllä minä kannan huolta, autan tuen ja olen saatavilla lapsilleni kaikin tavoin ihan niin kauan kuin minussa henki pihisee. En tunge nenääni heidän asioihinsa tietenkään. Miksi tehdä lapsia, jos on aikomus tyyliin laittaa välit poikki heti kun ne täyttää 18? Aika monen oman X-sukupolveni vanhemmat teki niin ja itse en tekisi samaa ikipäivänä. Sitten nämä samat vanhemmat odottaa kyllä huolenpitoa ja vastuunkantoa omista asioistaan, kun vanhenevat. Ei se nyt vaan mene niin, että he ovat aina saamapuolella mutta mitään ei tarvitse itse antaa.

Vierailija
135/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja käytä lääkärissä. Tietenkin sinä varaat ajan. Ja haet lääkkeet. Laita dodetin valmiiksi. Ja katso että syö lääkkeensä. Auta aterioinnissa. Tiskaa. Petaa peti.

Vierailija
136/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy kaupassa. Haravoi piha. Siivoa ja pese ikkunat. Hoida kukat, myös pihassa.Tee lumityöt. Kerää omenat syksyllä. Vaihda jouluverhot . Siltä lakanat ja vaatteet. Poimi marjapensaista marjat ja tee mehua. Seuraa talon kuntoa ja hoida remonttiasiat. Talon maalaus säännöllisesti. Myös kivijalka. Hae postit. Saunota ja pese. Pese pyykit. Pese matot. Tee ruokaa. Tee veroilmoitus. Nyt on sinun vuorosi. Oma lapsesi on jo aikuinen.

En tiedä oliko tämä sarkasmia, toivottavasti oli. Omat vanhempani kyllä odottavat tätä kaikkea. He kuvittelevat, että meillä on kaikilla joku maaginen tunneside tölliin, jossa asuttiin osa lapsuudestamme. Ei mulla ainakaan ole. Lahotkoon sinne, ei sitä saa enää edes myytyä. Aikanaan tulen kieltäytymään perinnöstä, koska mitään muuta ei jää kuin se talo. En todellakaan käytä yhtään aikaa tai vaivaa sen ylläpitämikseksi, kun vanhukset päinvastoin pitäisi saada lopultakin muuttamaan pois sieltä susirajan takaa.

Vierailija
137/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli sarkasmia. Mutta myös täyttä totta.

Vierailija
138/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika.moni toimii nykyään omien vanhempiensa omaishoitajana. Ovathan hekin hoitaneet sinua. https://veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=Omaishoitaja

Mutta käyn töissä ja päivittäinen työmatka on 80 km. En voi ottaa omaishoitajuutta siinä sivussa hoidettavaksi. Ja perhettä kotonakin, ettei se nyt siksikään käy.

Ap.

Äiti muuttaa palveluasuntoon ja pulma ratkaistu. Juridisesti et ole hänestä missään vastuussa eikä hänen hoitonsa kuulu sinulle.

Vierailija
139/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika.moni toimii nykyään omien vanhempiensa omaishoitajana. Ovathan hekin hoitaneet sinua. https://veksi.com/Uutiset.jsp?otsikko=Omaishoitaja

Mutta käyn töissä ja päivittäinen työmatka on 80 km. En voi ottaa omaishoitajuutta siinä sivussa hoidettavaksi. Ja perhettä kotonakin, ettei se nyt siksikään käy.

Ap.

Äiti muuttaa palveluasuntoon ja pulma ratkaistu. Juridisesti et ole hänestä missään vastuussa eikä hänen hoitonsa kuulu sinulle.

HAH! Tää kuulostaa niin simppeliltä että itkettää. Oikeastihan se ei näin mene. Suurin este on se, että palvelutalopaikkoja ei kaikkialla ole olemassakaan. Ne paikat mitä on, on väliltä kallis - tosi kallis - aivan sikamaisen törkyhintainen. Peruspalkansaajan eläke ei riitä enää palvelutalopaikkaan, jos tarvii yhtään mitään hoitoa pelkän asumisen lisäksi. Ja jos rahat ei riitä, sieltä potkitaan ulos. Se malli, missä menee suoraan eläkkeestä oliko 85% ja valtio/kunta maksaa loput, pätee vain niille joilla on ympärivuorokautisen hoivan tarve ja silloin ei enää asuta palvelutalossa.

Tää olis hyvä ihmisten selvittää itselleen. Käytännössä on pakko asua omassa kodissa vaikka ei siellä pärjäisikään.

Ap:n kannattaa välttää juridinen vastuu äidistään. Älä tee edes edunvalvontasopimusta, siitäkään ei pääse kovin äkkiä eroon, kun se vahvistetaan. Tee huoli-ilmoitus ja sano että sinä nyt et vaan pysty äitisi asioita hoitamaan. Et ole siihen velvollinen.

Vierailija
140/901 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhriudut ja nyt kaipaat siitä ylistystä. 🤣🤣🤣 Taidat olla boomeri. Minähän en vanhempiani hoida, ei hekään hoitaneet minua. Niin makaa kuin petaa. 💞

Mikä saamerin boomeri, me suuret ikäluokat saimme rakkautta ja hoivaa sodasta palanneilta vanhemmiltamme, he tekivät kaikkensa, jokainen kykyjensä mukaan.

Me tunnemme vastuumme, toisin kuin joku hiton buumerijoukko,  jonka Sanna Marin mediaan lanseerasi.

En kaipaa ylistystä, kiitän heitä kun saan tilaisuuden käydä haudalla. Tiedän että he ovat vielä "täällä" niin kauan kun me heitä täällä rakkaudella muistelemme.