Miksi rakennusalan ahdinko ei kiinnosta ketään?
Oletteko huomanneet? Muutama juttu isommista rakennusprojekteista, mutta muuten ihan hiljaista.
Alan syöksykierre koskee kuitenkin tuhansia ja taas tuhansia suomalaisia, monet heistä myös perheellisiä.
Kommentit (126)
Rakennusalan ja ravintoalan kriisi johtuu ihan yksinkertaisesti siitä että ihmisten kulutus on vähentynyt, aina eka kyseiset alat reagoi lamaan/taantumaan. Ihmisten kulutus on vähentynyt koska hinnat on noussut ja korot nousi. Kaikki alkoi koronasta ja ukrainan sota pahensi vielä tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaisia raksat täynnä.Jos nyt jokunen suomalainen raksatyyppi joutuu opiskelemaan lähihoitajaksi,niin ei se ketään kiinnosta.
0/5 lähärimaininnan takia.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuten ihan varma, että raksaäijiä ei minun, akateemisen naisen potentiaalinen ahdinko kiinnostaisi ollenkaan.
Höpö höpö. Et ole ensimmäinen akateeminen nainen jonka olen seksuaalisesta hätätilasta pelastanut. Etkä viimeinen.
RaksaReiska
Eihän siellä ole enää suomalaisia duunissa ja nykypäivän talot on niin paskoja ennen valmistumista, että hyvä vaan kun menee nurin. Katellaan uudelleen, kun siellä on Virtanen töissä, joka osaa rakentaa.. Ennen osattiin rakentaa, kun oli omat hommissa.
5e saa 5e duunarin ja sen kyllä näkee.
Mökki naapuri kerran katseli kateellisena kun tein itselleni uutta terassia ja se kertoi ettei ole löytänyt ketään tekemään sille terassia. Se sitten kysyi voiko palkata minut tekemään ja minä sanoin sille hinnaksi kaksi tonnia työn osalta. Ei se kauaa miettinyt, pari viikkoa minä sille terassia tein. Asioita helpotti että vaimoni on sisustus suunnittelija joten oikeastaan se suunnitteli ja minä rakensin.
Koska raksaukot on wt, oma syy, kun ei opiskellut oikeaa ammattia.
Tämä oli sitten sarkasmia, jos joku ei tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siellä ole enää suomalaisia duunissa ja nykypäivän talot on niin paskoja ennen valmistumista, että hyvä vaan kun menee nurin. Katellaan uudelleen, kun siellä on Virtanen töissä, joka osaa rakentaa.. Ennen osattiin rakentaa, kun oli omat hommissa.
5e saa 5e duunarin ja sen kyllä näkee.
Täällä yks Virtanen. Nämä viron sankarit rakentaa tasan sitä mitä rakennusmestari hyväksyy. toisin sanoen vika on työnjohdossa ja siellä ei paljon viron miehiä ole.
Minkään alan ahdinko ei kiinnosta ketään. Meillä on myös terveydenhuolto, vanhustenhoito, lastenhoito, mielenterveyspalvelut jne romahtamassa lopullisesti. Valtava työvoimapula ja laahaavat palkat ja työedut samaan aikaan kun työolosuhteet karmivat. Ketään ei nykymaailmassa kiinnosta mikään. Ei edes näin tärkeät asiat.
Suomalainen rakennusala ei kiiinnosta,koska eivät rakenna muuta kuin suurenluokan skeidaa ja koko pelkkää kusettamista.Kokoala on yhteiskunnan mätäpaska!!
s
Aivan varmasti rakennusalan ahdinko kiinnostaa ihmisiä mutta mitä sille voidaan tehdä?
Pitääkö valtion alkaa maksamaan yritystukia rakennusalan yrityksille mutta mistä raha?
Ihan hirvee tilanne raksalla ja pahenee pitkälle ensi vuoteen. Noin 20 000 työpaikkaa vielä kadonnee, ja konkurssiaalto on jyrkkä.
Itse elin lapsena 90-luvun laman, ja oman faijan raksafirma meni silloin nurin. Arvet on syvät koko perheessä.
Että kyllä kylmää katsoa kehitystä nyt.
Eikö rakennusalalla työskentele tosi paljon ulkomaalaisia työntekijöitä eli ei vaikuta niinkään suomen työttömyyteen?
Ei korpraalin kannata ottaa kenraalin murheita.
Suomesta ovat poistuneet iso osa upkkari raksamiehistä, kysyisillä on töitä. Aina on ylläpitoremonttia, putkea jne ja ihmiset tekevät kotona remppaa.
Palkkakulut ovat liian suuret, ei ihmisillä ole enää varaa ostaa uudisasuntoja.
Asunnot eivät lopu, koska väkiluku tippuu koko ajan ja mm Helsinki on vuosia ollut muuttotappioinen
Ei enää raksamiehet pullistele saksalaisilla autoillaan! Raksarane ajaa ässämersulla ja pilaa auton maineen. Se on päällikkötason auto!
Rakennusalan ahdinko ei kiinnosta ketään, koska rakennusala on aina ollut erittäin syklinen, ja näitä laskusuhdanteita tulee ja menee.
Ilmiö on alalle tervetullut, koska se puhdistaa sellaiset helpon rahan toivossa koloistaan ryömineet tumpelot, jotka pilaavat koko alan imagon. Rakennusalalla on helppo esiintyä asiantuntijana. Varsinkin asuntorakentajana voi esiintyä kuka tahansa. Jos jää sitten kesken muutama messutalo, niin aina voi nostaa ihan vaan kädet pystyyn.
Eihän täällä nykyään rakenneta muuta kuin vanhaa Neuvostoaikaista jätettä !!Mulle se on ihan sama miten rakennusalalla menee!!Asun itse NCC Suomen rakentamassa Neuvostoaikaisessa asunnossa!!Rakennusala on pelkkää suurenluokan kusettamista ja jätteen rakentamista!!Mulle ihan sama ,vaikka tässä maassa ei rakennettaisi yhtään mitään lähivuosina!!
Ketä nyt voi kiinoosta miten näillä kusipuljuilla ja paskanvääntäjillä menee nehän ovat suurimpia Suomenkansan kusettaja retkuja nehän pitäisi naulata lyhtypylvääseen niin loppuisi se saatanan valittaminen!
Rakennusala on pelkkä suurenluokan kusetusala!!Toivottavasti käy tyhjäkäynnillä seuraavat 20 vuotta!Tää maahan haisee jo paskalle kun on sen verran sontaa rakennettu pitkin Suomea!!Hyi helvetti mikä katku!!
Ei saunaremppaa kannata tehdä tappiolla
Hinnassa on kaikki kulut + pieni kate.