Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipidekirjoitus: Vauva-aika kestää vain hetken - suosittelen ainakin yhden perillisen hankkimista

Vierailija
18.03.2024 |

Laitetaanpa koko teksti tänne.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010291713.html

"Vauva-ajan demonisointi on yksi syy syntyvyyden laskuun."

"Suomessa on pitkään ihmetelty syntyvyyden laskua. Yksi suuri syy tähän on vauva-ajan demonisointi, joka saa nuoret ajattelemaan, että vauvan saaminen on elämän loppu tai vähintäänkin lievä tuho.

Asiaa tulisi lähestyä erilaisesta vinkkelistä. Vauva-aika kestää vuoden, jonka jälkeen taaperoikä uhmaikineen jokusen vuoden. Tämä kaikki aika on omanlaistaan elämää. Lapsi kuuluu vanhempien arkeen ja kasvattaa heistä siinä sivussa vähintään hiukan pitkämielisempiä yksilöitä. Pian lapsi on jo koulussa ja kohta hän muuttaa kotoa pois.

Voisiko vauvatalkoisiin kannustaa seuraavasti? Jos et tykkää lapsista, mieti, kuka sinut perii, kun aika jättää? Olisiko kiva tutustua ihmiseen, joka ymmärtää sinua, koska hän omaa samoja piirteitä kuin sinäkin? Olisiko kiva, kun täällä tallustelisi joku, jonka elämään olet saanut vaikuttaa aika paljon?

Entä perheyritys, joka kaipaa seuraavaa johtajaa? Eikö olisi mukava koulia seuraava jatkaja omasta perillisestä, jolla olisi ainakin jonkin verran samanlaiset arvot? Ja eikö olisi kivaa, kun vielä vanhana joku kutsuisi sinua äidiksi, isäksi, mummoksi tai vaariksi - tai ehkä isomummoksi ja isovaariksi? Suosittelen ainakin yhden perillisen hommaamista."

Noin kirjoittaa Anne-Riina Mänty, perheenäiti Kurikasta.

Kommentit (280)

Vierailija
61/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin jaksanut vauva- ja taaperoaikaa vaikka koko sen 20 vuotta mitä tähän uppoaa. Mutta kun se kasvoi... ikävuodet 5-13 oli lähinnä helvetillisiä, sen jälkeen alkoi vähän helpottaa. Nyt tuon pian 17 täyttävän kanssa tulee jo toimeen. 

On suuri valhe, että lasten kanssa muka helpottaa, kun kouluikäisten koittaa. Nykyään vanhemmilta vaaditaan järkyttävästi osallistumista peruskoulun käyntiin, tuntuu kuin kävisi itse koko savotan uudestaan, oma työelämä tietysti päälle. Harrastusrumba siihen päälle, koska kunnon vanhemmat järjestävät lapsille vähintään kolme harrastusta viikoittain, kuskaavat ja luonnollisesti maksavat kaiken. Sinulla ollut tuuri, jos 13 v helposti. Monilla alkaa siitä helvetillinen teini-ikä. Mulla on kaksi teiniä, onneksi helppoja. Mutta lasten alakouluaikaa en todellakaan kaipaa.

Vierailija
62/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton ja ikisinkku, tuskin lapsia tulee tehtyä ja varmaan ikisinkkuna elän koska olen introvertti ja viihdyn yksin. En kelpaa niille naisille joista tykkään ja minusta kiinnostuu ne naiset josta en viehäty.

Vanhana sitten elän hoivakodissa ja perinnön jos sellaista minulla on joko tuhlaan pois tai annan rahat jollekkin köyhälle ihmiselle.

Hyväntekeväisyyteen rahoja en anna koska siellä on välikäsiä liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.jurvansanomat.fi/muut/pikkuveli-syntyi-perheen-kuudenneksi-…

Hieman nettiä kaivelemalla perheen taustalta löytyy helluntaiuskovaisuus, mikä ehkä selittänee jo paljon tästä artikkelista.

Vierailija
64/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten lasten äitinä en voi kuin nauraa tälle täysin typerälle kirjoitukselle. Lapsiperhe elämä on aivan järjettömän rankkaa henkisesti ja fyysisesti ja taloudellisesti alkaa olla ihan mahdotonta. Ei herranjestas miten ulalla jotkut on siitä, mitä lapsen kasvattaminen vaatii! Joka päivä ihan koko päivän suoritat ja teet lapsille ihan alusta loppuun. Helpottaa joo vähäsen, kun lapset kasvaa ja menee kouluun, mutta kyllä se vanhemmuus jatkuu koko elämän ajan. Minulle lapset on sen arvoista, me haluttiin elää lapsiperhevaihe, mutta ei herranjestas tähän ketään voi millään perintöjutuilla kannustaa. Jos tänne oikeasti haluttaisiin suomalaisia lapsia, niin palkalla pystyis elämään hyvää ja runsasta elämää, eikä just ja just maksaa laskuja ja pitämällä puuropäiviä. Täällä verotetaan ihmiset hengiltä ja lapsiperheet on täysin yksin, kun ei ole minkäänlaista kylää enää kasvattamassa. 

Vierailija
65/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa typerä kirjoitus.

T. Yhden lapsentäysi-ikäiseksi saattanut ja kyllä se vei melkein 20 vuotta elämästäni.

Juuri tuo asenne monilla suomalaisilla on, oli lapsia tai ei. Koetaan, että se lapsi nimenomaan vie, ei tuo. Lapsia kuuluu hankkia, kun niitä todella halutaan ja silloin pitää olla valmis siihen, että oma elämä on valtaosin omistettu lapselle. Oma lapseni on osa elämääni ja hän tuo siihen paljon. Ei mikään projekti, joka "vie" minulta 18-20 vuotta elämästäni.

Lasten hankkimatta jättäminen on täysin ok. Se, että niitä hankkii velvollisuudesta tai muuten nihkeällä asenteella, on älytöntä.

Vierailija
66/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elinkautisvangit pääsevät vapauteen lyhyemmässä ajassa, kuin mitä yhden lapsen tekeminen ja siitä vastuussa oleminen kestää. Yhdenkin lapsen vanhemmalla pallo on jalassa melkein 20 vuotta. 

Ei se lapsen kotoa muuttamiseen pääty. Vanhemmuus kestää koko oman loppuelämän. Siksi kannattaakin aika tarkkaan harkita, onko kaikin puolin kykenevä lähtemään siihen hommaan. 

Vierailija
67/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun elämä loppu lasten syntymään. Nyt vaan oota millon kuolen.

Jos ei exä halunnu lapsia niin olisin voinu saada elämän.

Ei ikinä kannata tehdä lapsia siksi että joku muu haluaa. Sen varmaan kyllä jo olet hoksannutkin.

Vierailija
68/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kammottavaa tekstiä. Minä minä minä, minun piirteeni, minun yritykseni, minun vaikutukseni toiseen, minun perintöni.

Mitä jos lapsi ei olekaan luonteeltaan samanlainen kuin vanhempansa? Mitä jos lapsi ei haluakaan aikanaan työllistyä siihen perheyritykseen?

Näitä on niin nähty. Moni maatilallinen esim suunnittelee, että joku lapsista jatkaisi maatilaa, joka on ollut suvussa jo monta sukupolvea. Voi sitä uhriutumisen määrää kun kukaan lapsista ei haluakaan upottaa käsiään paskaan vaan haluavat siistit sisätyöt varmalla palkalla tai perustaa oikeasti kannattavan ja tuottavan yrityksen.

Miehelläni oli näin. Hänellä on kaksi veljeä, ja vanhempansa povasivat, että joku heistä tulisi jatkamaan maatilaa. Ylläri pylläri, ketään veljeksistä ei kiinnostanut ottaa haltuunsa kuolevaa tilaa, joka sijaitsi keskellä korpea kaukana kaupungeista ja 20 kilometrin päässä kirkonkylän keskustastakin. Kaikki päättivät jo alakouluikäisinä, että sinne eivät jää ja hankkivat mieluummin korkeakoulutuksen. Sen maatilan toiminta päättyi siihen.

Vierailija
69/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisiko joku, miksi syntyvyys pitää saada kasvuun?

Se, että se on talouskasvun kannalta välttämätön, ei riitä perusteeksi, koska talouskasvu on välttämätön vain silloin, kun ihmispopulaatio kasvaa. Jos ihmispopulaatio lähtee pienenemään (joka olisi luonnon kannalta hyvä asia), riittäisi saman kokoinen tai jopa pieneväkin talous hyvin. 

Vierailija
70/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elinkautisvangit pääsevät vapauteen lyhyemmässä ajassa, kuin mitä yhden lapsen tekeminen ja siitä vastuussa oleminen kestää. Yhdenkin lapsen vanhemmalla pallo on jalassa melkein 20 vuotta. 

Mulla on kolme lasta, esikoinen nyt 22v, ei mulla ole ole ollut "palloa jalassa" päivääkään. Lasten kanssa on tehty paljon juttuja ja jaettu arkea ja nautittu elämästä. Ei tämä varmasti kaikille sovi, mutta sitä olen tuon kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että kuva mikä lastenhankinnasta nykyään annetaan on kyllä outo. Esim synnyttäminen: että kun ei voi itse kontrolloida omaa kroppaansa. No et voi silloinkaan jos/kun saat syövän tai diabeteksen tai sydänvian tai ihan mitä vaan. Ja se synnytys on pisimmilläänkin 1-2 vuorokautta sun elämästä. Eikö sen nyt kestä?    

Vierailija
71/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi-aika on ihan parasta. Ikänäni en ole yhtä hauskoja tyyppejä tavannut kuin omat lapset.

t: setämies

Niin on, mutta miehet pääsee siitä paljon helpommalla mitä naiset.

Syö pääsi.

T. nimim. Kahden pojan yksinhuoltajaisä, joka ei kadu päivääkään

Vierailija
72/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi-aika on ihan parasta. Ikänäni en ole yhtä hauskoja tyyppejä tavannut kuin omat lapset.

Syö pääsi.

Ymmärrät varmaan olevasi ihan marginaalisessa vähemmistössä. Edellisen kommentoijan teesi siis pitää.

Vierailija
73/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perillinen! Nauraisin jos jaksaisin. Kurikassa vissiin eletään vähän toisessa todellisuudessa.

Parasta mitä voisin kuollessani tehdä, on jättää uuni ja sauna päälle ja pyyhkeet kiukaalle, että tämä homeinen rötiskö palaisi maan tasalle krääsäkasoineen kaikkineen.

Siskon lapset saavat sitten tapella siitä 20 eurosta, joka tilille saattaa hautajaiskulujen jälkeen jäädä.

Vierailija
74/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wtf??? Mitä v.... perheäitiä Kurikasta kiinnostaa jonkun testamentit tai yrityksen jatkajat???

Vierailija
75/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisiko joku, miksi syntyvyys pitää saada kasvuun?

Se, että se on talouskasvun kannalta välttämätön, ei riitä perusteeksi, koska talouskasvu on välttämätön vain silloin, kun ihmispopulaatio kasvaa. Jos ihmispopulaatio lähtee pienenemään (joka olisi luonnon kannalta hyvä asia), riittäisi saman kokoinen tai jopa pieneväkin talous hyvin. 

Suomen syntyvyys pitää saada kasvuun, jotta meillä olisi joku hoitamassa, kun olemme itse siihen liian heikkoja. Ettei tarvitse aktiivisesti tappaa nälkään omiin paskoihin.

Ei Suomen väkimäärää tarvitse tuplata kahden vuosikymmenen välein, eikä välttämättä edes kasvattaa. Mutta hallitsematon alasajo ei ole hyvä sekään.

Pitkällä aikavälillä olisi tietenkin näppärää, jos ihmisiä olisi korkeintaan kymmenesosa nyykmäärästä. Ei välttämättä Suomessa, jossa tilaa on muutenkin missä elää, ja jossa joka suomalainen käyttää vain murto-osan tämän maan vuosittaisista resursseista, mutta maailmanlaajuisesti kyllä.

Vierailija
76/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö pääsi.

Ymmärrät varmaan olevasi ihan marginaalisessa vähemmistössä. Edellisen kommentoijan teesi siis pitää.

En ymmärrä. Vihaan yleistyksiä.

Vierailija
77/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö pääsi.

Noin voi kirjoittaa vain etuoikeutettu ja empatiakyvytön nainen.

Teesini pitää.

Vierailija
78/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen tulee myös tehdä lakiuudistus, jossa säädetään lapsia kotona hoitaville ensimmäisestä kahdesta lapsesta eläke 4000€/kk tulojen mukaan. Maahan muuttaminen ei nimittäin ole kaikkeen ratkaisu. Ratkaisu on kannustaa ihmiset lisääntymään edes yhdellä tai kahdella lapsella, eikä vain suurperheellistymistä!

Vierailija
79/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perillinen! Nauraisin jos jaksaisin. Kurikassa vissiin eletään vähän toisessa todellisuudessa.

Parasta mitä voisin kuollessani tehdä, on jättää uuni ja sauna päälle ja pyyhkeet kiukaalle, että tämä homeinen rötiskö palaisi maan tasalle krääsäkasoineen kaikkineen.

Siskon lapset saavat sitten tapella siitä 20 eurosta, joka tilille saattaa hautajaiskulujen jälkeen jäädä.

Naurahdin ääneen, hyvä kommentti.

Kurikan perheenäiti tekee selväksi että hänen asenteensa on vähän erilainen kuin sinun. Hänen jälkikasvunsa haluaa hänen yrityksensä jämät kun hänestä aika jättää, ja lapsiparka ei oikein jaksaisi edes odottaa perivänsä Kurikan mutsin hometaloa jostain hevonper seestä paikkakunnalta jolta työt sen kuin vähenevät. Se haluaaaaaaa kun minäkin aikanaan halusin.

Vierailija
80/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nainen on perheenäiti Kurikassa. Kouluttamaton nainen joka istuu kotona lapsilauman kanssa ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi