HS mielipidekirjoitus: Vauva-aika kestää vain hetken - suosittelen ainakin yhden perillisen hankkimista
Laitetaanpa koko teksti tänne.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010291713.html
"Vauva-ajan demonisointi on yksi syy syntyvyyden laskuun."
"Suomessa on pitkään ihmetelty syntyvyyden laskua. Yksi suuri syy tähän on vauva-ajan demonisointi, joka saa nuoret ajattelemaan, että vauvan saaminen on elämän loppu tai vähintäänkin lievä tuho.
Asiaa tulisi lähestyä erilaisesta vinkkelistä. Vauva-aika kestää vuoden, jonka jälkeen taaperoikä uhmaikineen jokusen vuoden. Tämä kaikki aika on omanlaistaan elämää. Lapsi kuuluu vanhempien arkeen ja kasvattaa heistä siinä sivussa vähintään hiukan pitkämielisempiä yksilöitä. Pian lapsi on jo koulussa ja kohta hän muuttaa kotoa pois.
Voisiko vauvatalkoisiin kannustaa seuraavasti? Jos et tykkää lapsista, mieti, kuka sinut perii, kun aika jättää? Olisiko kiva tutustua ihmiseen, joka ymmärtää sinua, koska hän omaa samoja piirteitä kuin sinäkin? Olisiko kiva, kun täällä tallustelisi joku, jonka elämään olet saanut vaikuttaa aika paljon?
Entä perheyritys, joka kaipaa seuraavaa johtajaa? Eikö olisi mukava koulia seuraava jatkaja omasta perillisestä, jolla olisi ainakin jonkin verran samanlaiset arvot? Ja eikö olisi kivaa, kun vielä vanhana joku kutsuisi sinua äidiksi, isäksi, mummoksi tai vaariksi - tai ehkä isomummoksi ja isovaariksi? Suosittelen ainakin yhden perillisen hommaamista."
Noin kirjoittaa Anne-Riina Mänty, perheenäiti Kurikasta.
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Mulle lapsi ei ole koskaan ollut pallo jalassa, vaikkei kaikki - yllätys,yllätys- mennytkään suunnitelmien ja toiveiden mukaan.
Samaa mieltä kuin tuo setämies, oma lapsi heittämällä paras tyyppi jonka tiedän. Ehdottomasti elämää rikastuttava asia.
Tunnen myötätuntoa tahtomattamaan lapsettomia kohtaan, velojen elämänvalintoja kunnioitan siinä kuin muidenkin. Asia todella on henkilökohtainen.
Eikä minun perintöni tule olemaan kuin henkistä.
Lapsesta harvoin tulee kopio vanhemmista, tai jonkinlainen parempi versio itsestä, niin kuin moni tuntuu luulevan. Lapsella on tapana myös olla oma, vahva tahto, oli nyt oikeastaan kyse minkäikäisestä lapsesta tahansa.
Jos tulee kovapäinen, kuriton, nepsy-piirteinen lapsi, sitä onkin äkkiä liemessä kasvatuksen kanssa, varsinkin jos ei tukiverkkoja ole. Myös yhteiskunnalla on painava sanasensa tällaisen lapsen kasvatuksessa. Etukäteen ei voi tietää, millaisen lapsen saa.
Eikö tuo hesariin kirjoittaja ymmärrä sitä että kaikilla ei ole varaa lapsiin eikä kaikilla ole kumppania kenen kanssa perustaa perhe?
On myös ihmisiä jotka ei vaan halua lapsia. Eiköhän siis ne tee lapsia kenellä on varaa,kenellä on kumppani ja halu tehdä lapsia.
Aivan no minäpä hankin yhden perillisen. Muumimukiin päästän siittiöni ja vien ne hedelmöitysklinikalle? :D
M33
Oli outo kirjoitus. Perijän saa päättää testamentissa niin halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Aivan no minäpä hankin yhden perillisen. Muumimukiin päästän siittiöni ja vien ne hedelmöitysklinikalle? :D
M33
Ne nauraa siellä sinut pihalle.
Hankkisin mielelläni lapsen. Mutta milläs hankit kun kumppania ei löydy. En kelpaa niille joista itse kiinnostun, enkä halua niitä jotka minusta kiinnostuvat.
Vierailija kirjoitti:
Hankkisin mielelläni lapsen. Mutta milläs hankit kun kumppania ei löydy. En kelpaa niille joista itse kiinnostun, enkä halua niitä jotka minusta kiinnostuvat.
Yliarvioit oman tasosi. Miksi sinulle ei kelpaa tasoisesi kumppani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliarvioit oman tasosi. Miksi sinulle ei kelpaa tasoisesi kumppani?
Ihmisestä joko kiinnostuu tai ei. Sitä tosiasiaa ei tasoahdistujien u l ina muuta miksikään.
Vauva.fi:n vauvaton ketju.
Näitähän on viime vuosina riittänyt.
Mietin jo hyvissä ajoin kuka minut perii ja teetin testamentin. Todella naiivi ajatusmaailma ap:lla. Nuorisorikollisia kkoko Suomi täynnä ja pahoivoivia lapsia, se tarkoittaa sitä ettei vanhemmat ole onnistuneet kasvattamisessaan.
Kylläpä sai äiti kylmää kyytiä hyi hemmetti sentään ja naisilta. Yksi mies uskalsi laittaa pari sanaa. Hulluksiko kaikki tulleet, lapsi on maailman ihanin asia. Maailman ihanin asia , kun viisivuotias keräsi mummin kanssa nyrkkiin valkovuokkoja ja toi ne minulle äitien päivänä vuosikymmeniä sitten🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M33
Ne nauraa siellä sinut pihalle.
No ei, laittavat pussukkaan kaikkine tykötarpeineen ja palauttavat yhdeksän kuukauden kuluttua oletetun yksilön. Ota tai jätä
Eiköhän jokainen tiedä mikä on heille itselleen paras ratkaisu. Minulla syy lapsettomuuteen on ihan järkiperäinen. Sairauden takia minulla on hyvin vähän voimavaroja. Hyvä kun jaksan itsestäni huolehtia, niin lapsesta huolehtiminen sen parikymmentä vuotta kun sairaus vaan pahenee, ei ole realistista. Voisihan sitä tietysti harkita, jos löytäisin miehen, joka on valmis ottamaan täyden vetovastuun kaikesta - But what are the chanches of that happening? :D
Vierailija kirjoitti:
Olipa typerä kirjoitus.
T. Yhden lapsentäysi-ikäiseksi saattanut ja kyllä se vei melkein 20 vuotta elämästäni.
Minä minä minä. Mitäs teit. Toivottavasti lapses ei oo tekemisissä sun kanssas.
Kyllä mun elämä loppu lasten syntymään. Nyt vaan oota millon kuolen.
Jos ei exä halunnu lapsia niin olisin voinu saada elämän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun elämä loppu lasten syntymään. Nyt vaan oota millon kuolen.
Jos ei exä halunnu lapsia niin olisin voinu saada elämän.
Tähänkin viestiin tuli typoja kun samalla taistelen jo melko isojen lasten kouluunlähdön kanssa. Ei stana tätä hommaa
Voiko sen "perillisen" sitten vauva-ajan jälkeen eittää roskiin?
Jumalavita mitä sontaa. Jo ylipäätään tuo sana talkoot asian tuossa merkityksessä, saa oksennuksen nousemaan suuhun.
Vauva-aika kestää todellakin hetkisen, kautta sitten tulee uhmaikä, teini-ikä ja ne ei ole yhtään kivoja aikoja.