Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipidekirjoitus: Vauva-aika kestää vain hetken - suosittelen ainakin yhden perillisen hankkimista

Vierailija
18.03.2024 |

Laitetaanpa koko teksti tänne.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010291713.html

"Vauva-ajan demonisointi on yksi syy syntyvyyden laskuun."

"Suomessa on pitkään ihmetelty syntyvyyden laskua. Yksi suuri syy tähän on vauva-ajan demonisointi, joka saa nuoret ajattelemaan, että vauvan saaminen on elämän loppu tai vähintäänkin lievä tuho.

Asiaa tulisi lähestyä erilaisesta vinkkelistä. Vauva-aika kestää vuoden, jonka jälkeen taaperoikä uhmaikineen jokusen vuoden. Tämä kaikki aika on omanlaistaan elämää. Lapsi kuuluu vanhempien arkeen ja kasvattaa heistä siinä sivussa vähintään hiukan pitkämielisempiä yksilöitä. Pian lapsi on jo koulussa ja kohta hän muuttaa kotoa pois.

Voisiko vauvatalkoisiin kannustaa seuraavasti? Jos et tykkää lapsista, mieti, kuka sinut perii, kun aika jättää? Olisiko kiva tutustua ihmiseen, joka ymmärtää sinua, koska hän omaa samoja piirteitä kuin sinäkin? Olisiko kiva, kun täällä tallustelisi joku, jonka elämään olet saanut vaikuttaa aika paljon?

Entä perheyritys, joka kaipaa seuraavaa johtajaa? Eikö olisi mukava koulia seuraava jatkaja omasta perillisestä, jolla olisi ainakin jonkin verran samanlaiset arvot? Ja eikö olisi kivaa, kun vielä vanhana joku kutsuisi sinua äidiksi, isäksi, mummoksi tai vaariksi - tai ehkä isomummoksi ja isovaariksi? Suosittelen ainakin yhden perillisen hommaamista."

Noin kirjoittaa Anne-Riina Mänty, perheenäiti Kurikasta.

Kommentit (280)

Vierailija
41/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa typerä kirjoitus.

T. Yhden lapsentäysi-ikäiseksi saattanut ja kyllä se vei melkein 20 vuotta elämästäni.

Minä minä minä. Mitäs teit. Toivottavasti lapses ei oo tekemisissä sun kanssas.

Ootko jotenkin sairas päästäsi? Edellinen kertoi tosiasian, että kyllä se lapsi on elinikäinen sijoitus ja tervekin lapsi saattaa kaivata vielä pitkään vanhempiensa tukea ja sinä alat täällä sen takia riehumaan 

Ei sitä vauvaiän jälkeen voi omilleenkaan potkaista

Vierailija
42/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tosijaa kyllä eka pitäis löytää kumppani kenen kanssa lapsia tehdä ja palkkaa saisi työnantaja maksaa enempi että olisi varaa myös elättää lapset.

M37

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin jaksanut vauva- ja taaperoaikaa vaikka koko sen 20 vuotta mitä tähän uppoaa. Mutta kun se kasvoi... ikävuodet 5-13 oli lähinnä helvetillisiä, sen jälkeen alkoi vähän helpottaa. Nyt tuon pian 17 täyttävän kanssa tulee jo toimeen. 

Vierailija
44/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, taas yksi kuplakirjoittelija. Sellainen "minä en yhtään ymmärrä, että muut ihmiset voivat olla erilaisia kuin minä". Ja ruusunpunaiset lasit tietenkin silmillä. Kuinka hyvin kroonisesti masentunut ihminen sopii vanhemmaksi, tai alkoholisti?

Entä jos siitä tulevasta perheyrityksen johtajasta tuleekin narkkari? Tai kaikista raskausajan tutkimuksista huolimatta syntyy vammainen lapsi, josta joudut huolehtimaan loppu elämäsi, ja lisäksi pelko siitä, että kuka huolehtii, kun itse olet liian vanha tai kuolet. Tai sulla on lähisukulainen, lapsen urheiluvalmentaja, harrastuksen vetäjä tai opettaja tms. "josta ei olisi koskaan uskonut, että käyttää lapsia seksuaalisesti hyväksi".

Onko Anne-Riina Mänty Kurikasta oikeasti suurperheen äiti? Vai onko hän kenties lukion 1 vuotta käyvä? Sillä kirjoitus on erittäin naivistinen, ja yksinkertaisen mielen tuotos. No, ehkä hän tuosta vielä kasvaa aikuiseksi. Joskus.

Vierailija
45/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kirjoitukset tuntuvat keskittyvän meihin reilu 10 prosentin joukkoon, jotka emme halua lapsia ollenkaan. Kun ongelma on siinä, miksi 1-2 lasta hankkineet eivät hanki (tai saa) enempää lapsia.

Vierailija
46/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mielipidekirjoitus on jälleen kerran yksi osoitus siitä, että mitä naiivimpi ja yksioikoisempi ajatusmaailma, sitä vankemmat mielipiteet ja tarve tuputtaa niitä myös muille. Tyypillinen hyvää tarkoittava ihminen, jonka empatiakyky ja taito nähdä asiat laajemmasta perspektiivistä eivät ole järin kehittyneitä.

Vierailija
47/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos aloituksesta, ap. Tein aiemmin itse aloituksen samasta, mutta se ei lähtenyt lentoon.

Olen äiti, mutta minusta tuo mp-kirjoitus on suututtavan typerä. Juuri kuten joku viittasi, kehittymättömän henkilön suusta.

Vierailija
48/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa, taas yksi kuplakirjoittelija. Sellainen "minä en yhtään ymmärrä, että muut ihmiset voivat olla erilaisia kuin minä". Ja ruusunpunaiset lasit tietenkin silmillä. Kuinka hyvin kroonisesti masentunut ihminen sopii vanhemmaksi, tai alkoholisti?

Entä jos siitä tulevasta perheyrityksen johtajasta tuleekin narkkari? Tai kaikista raskausajan tutkimuksista huolimatta syntyy vammainen lapsi, josta joudut huolehtimaan loppu elämäsi, ja lisäksi pelko siitä, että kuka huolehtii, kun itse olet liian vanha tai kuolet. Tai sulla on lähisukulainen, lapsen urheiluvalmentaja, harrastuksen vetäjä tai opettaja tms. "josta ei olisi koskaan uskonut, että käyttää lapsia seksuaalisesti hyväksi".

Onko Anne-Riina Mänty Kurikasta oikeasti suurperheen äiti? Vai onko hän kenties lukion 1 vuotta käyvä? Sillä kirjoitus on erittäin naivistinen, ja yksinkertaisen mielen tuotos. No, ehkä hän tuosta vielä kasvaa aikuiseksi. Joskus.

Tämä! Ei liene koulutusta hällä.

Vierailija
49/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoiko tuo äiti mielipidenirjoituksessaan omaa palkkatasoaan ja isän palkkatasoaan? 

Helppo se nimittäin on huudella lisääntymään jos tulot on kohdillaan eli on varaa elättää lasta.

En usko että tuollaisia kirjoituksia kirjoittelee kukaan alle 3000e/kk tienaava.

Vierailija
50/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"suosittelen ainakin yhden perillisen hankkimista"

Tämä se jo kertookin että kyseinen ihminen ei ymmärrä yhtään mitään koska ei niitä lapsia niin vain hankita.

Vierailija
51/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurikassa asuminen onkin halpaa, hyvän omakotitalon saa jo noin 100 000 eurolla, täällä isommassa kaupungissa se ei riitä juuri mihinkään asuntoon, missä voisi perhettä perustaa. Yksinkertainen maalaismamma ei tajua, että esim. Etelä-Suomessa asuminen vie jo niin paljon ihmisten tuloista, että monella on taloudellisia vaikeuksia pärjätä ilman lapsiakin. Arki ei taida koostua myöskään kiireisestä, suorittavasta työstä, joka imee monesta nykyään kaiken jaksamisen irti.

T. Itsekin kotoisin samalta seudulta, silmät kummasti avautuu kun näkee vähän muitakin nurkkia Suomesta.

Vierailija
52/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs he joilla on viisi lasta ja kuudetta pukkaa, iloisesti pospottavat menemään😄

Vierailija
53/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, melko typerää ja lapsellista tekstiä. Itselläni on yksi lapsi, mutta mikään noista syistä ei ole minusta riittävä lapsen hankintaan. Se lapsi täytyy haluta ja siitä täytyy haaveilla. Vauva- ja taaperoaika tuntuu vuosisadalta, jos lapsi onkin hankalampi. Pahempaa siitä tekee, jos lapsen on tehnyt ns. käytännöllisistä syistä.

Lapsiarki on yhdenkin lapsen kanssa sellaista, että en lähtisi noista syistä painostamaan ketään tekemään lasta, jos eivät halua. Omani on koululainen eikä tässä tosiaan voi elää mitään aikuisten arkea lapsen vaan roikkuessa mukana. Moni asia menee edelleen lapsen ehdoilla. 

Vierailija
54/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka minut perii, kun aika jättää? Ei minulta, pitkäaikaistyöttömältä, jää mitään perittävää. Parempi vain, että kuolinpesän tyhjennyksen tekee joku tuntematon, joka ei joudu miettimään jok'ikisen kipposen ja kupposen kohdalla säilyttääkö vai heittääkö mäkeen.

Ja mitä tulee siihen, "olisiko kiva" tutustua ihmiseen jolla on samoja piirteitä kuin itsellänikin ja jonka elämään saisin vaikuttaa - tuohan kuulostaa vain loppuelämän tuomiolta, ja nimenomaan sille lapselle.

Itse "ymmärrän" kyllä omien vanhempieni negatiivisia piirteitä siinä mielessä, että olen aikuisiällä oppinut tarkastelemaan heidän käytöstään objektiivisesti - mutta niiden piirteiden vuoksi en ole enää toiseen vanhempaani edes yhteydessä. Ja nyt, mitä vanhemmaksi tulen, olen alkanut huomaamaan niitä vanhemmissani inhoamiani piirteitä myös itsessäni. On ihan helvetinmoinen työ opetella pois lapsuudenkodissa opitusta.

Joten miksi haluaisin siirtää sen p*skan vielä eteenpäin?

Vierailija
55/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on ihmisten, kuten tuon mielipidekirjoittajan, niin vaikea ymmärtää? Hyvin harva hankkii tai on hankkimatta lasta puhtaasti ns. järkisyistä, vaan päätös kyllä useimmiten perustuu isoksi osaksi haluun tai tunteeseen. Halut ja tunteet taas ovat hyvin monisyisiä asioita, joita ei voi tiivistää muutamalla lauseella ja usein ihmisen itsensäkin on mahdotonta tyhjentävästi selittää miksi hän haluaa tai ei halua jotain asiaa. 

Olen asunut useammassa maassa ja kaikkialla muualla on paljon enemmän sosiaalista painetta elää tietyllä tavalla. Olen asunut myös Ruotsissa, ja sama pätee sielläkin. Ihmiset tuntuivat olevan paljon enemmän "yhdestä puusta" kuin Suomessa. Ehkä yksi tärkeä selittävä tekijä vapaaehtoisen lapsettomuuden kasvuun onkin tässä. Pienempi sosiaalinen paine johtaa siihen, että ihmiset seuraavat enemmän omaa haluaan. 

Vierailija
56/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kammottavaa tekstiä. Minä minä minä, minun piirteeni, minun yritykseni, minun vaikutukseni toiseen, minun perintöni.

Mitä jos lapsi ei olekaan luonteeltaan samanlainen kuin vanhempansa? Mitä jos lapsi ei haluakaan aikanaan työllistyä siihen perheyritykseen?

Juuri tällaisista itsekkäistä syistä ihmiset tekevät lapsia. Kaverini teki lapsen, jotta on joku joka huolehtii hänestä vahuksena. Teki siis tähän maailmaan uuden ihmisen, jotta saa hoitajan siitä.

Vierailija
57/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on näitä höyrymoppimurhaajia.

Vierailija
58/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen perillisen? Kuka sinut perii? Olen 46v ja saan palkkaa josta ei jää säästöön kuin 80€ kuussa. Siitäpä perintöä

Vierailija
59/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, joka teki lapsen ympäristön painostuksesta, vaikka sairasti vakavaa uupumusta joka ei työkuorman takia ole koskaan parantunut. Romahti synnytyksen jälkeen täysin, uupumus kävi välillä vakavan masennuksen puolella. Lapsesta tuli huumeheppu. Kyseinen äiti on johtopallilla isossa firmassa, mies tekee matkatyötä ympäri maailmaa. Se lapsi on jatkuvasti jossain ongelmissa, on kidutusta pikkuveloista, putkareissuja ja välillä istuu tuomioita vankilassa.

Vierailija
60/280 |
19.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla "mainospuheella" kyllä kaikotetaan viimeisetkin miettijät... Muutama hyvä pointti, mutta:

*jos et tykkää lapsista, ei kannata hommata sellaista vasten tahtoaan

*perinnöllä ei ole merkitystä, se on maallista mammonaa vain

*ei ole mitään takeita, että lapsesi ymmärtää sinua

*vanhanaikaista ajatella koulivansa lapsestaan jotain, mitä hän ei kenties halua ollenkaan

*lapsen arvot voi olla päinvastaiset kuin omat

t. kolmen rakkaan lapsen äiti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän