Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin taitelijana harmittaa, että tekoälyn myötä kuka vain voi ryhtyä taiteilijaksi :(

Vierailija
17.03.2024 |

Mistä enää tietää, että mikä taideteos on tekoälyn ideoima alunperin :(

Kommentit (202)

Vierailija
141/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että käskee jonkun AI:n tekemään piirrustuksen on ihan sama, kuin käskisi toisen ihmisen tekemään piirrustuksen.

Kukaan AI:ta käyttävä ei ole taiteilija, vaan toisten taiteella ratsastava henkilö.

Vierailija
142/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei vähennä omaa luovuutta. Tekijäksi pitäisi laittaa oman nimen lisäksi tekoäly. Yhteistyössä ovat tehneet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä pitäisi olla tarkistusmahdollisuus. Syöttää kuva tietokoneelle ja jos tulee tekoälyn tekemä kuva, niin eihän se oma silloin ole. 

Vierailija
144/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä taiteella tarkoitetaan. Jos vaan kopioidaan nähtyä mahdollisimman realistisesti, on kyse pelkästä estetiikasta jota tekoäly voi tuottaa nopeammin. Nykyään on harvinaista nähdä "aitoa" kuvataidetta ylipäänsä- sitä että taiteilija yrittää tuoda omaperäistä näkökulmaansa esteettisesti uudella tavalla tai haluaa sanoa taiteellaan jotain. Tekoäly ei osaa kokea nykyaikaa ja siten tuoda ilmi omia tuntemuksiaan ja ajatuksiaan. Banksyn tapaisten taiteilijoiden tekoälygenerointi on mahdotonta.

Tekoäly voi tuoda taas ilmi tarinankertojalahjakkuuksia, jotka eivät osaa tuottaa kuvia itse mutta haluavat kertoa kuvallisen tarinan. Tekoälyn avulla esim sarjakuvapiirtäjät pystyvät säästämään melkoisesti aikaa jos taustoihin, värittämiseen ja muihin tehosteisiin saadaan tekoälyn apu.

Näin itsekin näen asian. Piirustustaito sinänsä on pelkkä väline. Merkitystä on sillä mitä haluaa sanoa. Toki taiteilijoiksi sanotaan niitäkin jotka osaavat piirtää tosi realistisia muotokuvia. Itse pidän sitä enemmän taitavana käsityönä kuin taiteena.

Vierailija
145/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä taiteella tarkoitetaan. Jos vaan kopioidaan nähtyä mahdollisimman realistisesti, on kyse pelkästä estetiikasta jota tekoäly voi tuottaa nopeammin. Nykyään on harvinaista nähdä "aitoa" kuvataidetta ylipäänsä- sitä että taiteilija yrittää tuoda omaperäistä näkökulmaansa esteettisesti uudella tavalla tai haluaa sanoa taiteellaan jotain. Tekoäly ei osaa kokea nykyaikaa ja siten tuoda ilmi omia tuntemuksiaan ja ajatuksiaan. Banksyn tapaisten taiteilijoiden tekoälygenerointi on mahdotonta.

Tekoäly voi tuoda taas ilmi tarinankertojalahjakkuuksia, jotka eivät osaa tuottaa kuvia itse mutta haluavat kertoa kuvallisen tarinan. Tekoälyn avulla esim sarjakuvapiirtäjät pystyvät säästämään melkoisesti aikaa jos taustoihin, värittämiseen ja muihin tehosteisiin saadaan tekoälyn apu.

Näin itsekin näen asian. Piirustustaito sinänsä on pelkkä väline. Merkitystä

Eli kun tilaan piirrustuksen henkilöltä, joka piirtää ja sanelen, mitä minä haluan siinä piirrustuksessa olevan, niin minähän se taiteilija olen, eikä se joka sen kuvan piirtää ? :D

Ei hitto. Toimiiko tämä myös esimerkiksi ruuan laitossa? Minä sanelen miehelle, mitä hän laittaa ruuaksi ja minähän se oikea kokki oli, jonka sen ruuan teki, eikä mieheni!

Vierailija
146/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä huoleta. Tekoälyn kirjalliset  tuotokset on typeriä. Tekoäly toistaa vanhaa, ei luo uutta. Tekoälyltä puuttuu tunteet, aito luovuus, ihmisenä olemisen kipu, kyky liikuttua jne ja laittaa ne taiteelliseen työhön. 

Vierailija
147/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on? Harva taitelija yltää Akseli Gallen-Kallellan tasolle tai parempaan. Ap.n tekeleetkään tuskin ovat kovinkaan kummoisia. Meillä oli työpaikka isossa toimistorakennuksessa missä oli jotain vuokrataidetta, joka vaihtui kuukauden välein. Taide oli aina ihan karseeta paskaa ja sitten niitä tauluja oli mahdollista ostaa ja noiden töherrysten hinnat liikkuivat 250-1000€ kohilla. AI pystyy tekemään parempaa jatkossa ja halvemmalla.

Vierailija
148/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätee digitaaliseen "taiteeseen". Ehkä sitten, kun joku kehittää robotin, joka pystyy maalaamaan tekoälyn luoman kuvan kankaalle, niin sillä on jotain merkitystä... Mutta tyhjää se silti on. En anna mitään arvoa näille "artisteille" jotka luovat "taidetta" tekoälyllä. Ei vaadi mitään muuta kuin tietokoneen ja pätkän koodia. Sama laittaa ChatGPT kirjoittamaan kirja, ja sanoa, että se on sinun. 

Vierailija
149/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirsk. Ihanaa kuulla, että näiden "Ai taiteilijoiden mielestä" kyky piirtää on vain väline.

Nyt voin kävellä tuonne rakentajien keskelle ja sanella heille mitä he minulle rakentavat. Ja kun ovat rakentaneet, niin sanon vaan, että tehän olitte vain mun välineitä ja minähän se oikea rakentaja tässä olen :D Ja minä sein työn tein, niin mitäs turhaa mä teille palkkaa maksan.

Vierailija
150/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityön arvo vain kasvaa. Digitaalisen massatuotetun sisällön arvo lähenee nollaa. Mutta teeppä vaikka öljyvärimaalaus, niin sen arvo onkin sitten ihan jotain muuta.

Vierailija
151/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kautta maailman historian on ammatteja kadonnut ja loppunut. Ei ole busseissa rahastajia tai kadulla hevosenpaskankerääjiä.

Vierailija
152/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tirsk. Ihanaa kuulla, että näiden "Ai taiteilijoiden mielestä" kyky piirtää on vain väline. Nyt voin kävellä tuonne rakentajien keskelle ja sanella heille mitä he minulle rakentavat. Ja kun ovat rakentaneet, niin sanon vaan, että tehän olitte vain mun välineitä ja minähän se oikea rakentaja tässä olen :D Ja minä sein työn tein, niin mitäs turhaa mä teille palkkaa maksan.

Tirsk :D kutsutaan arkkitehdiksi...

Vierailija
153/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin itsekin näen asian. Piiru

Ei kukaan sitä noin yksinkertaisesti näe. Edelleenkin niin kuin tässä keskustelussa on monta kertaa jo kerrottu, kyseessä ei ole yhden käskyn antaminen vaan prosessi. Tuskin kukaan tätsjärkinen väittää perusroiskaisua taideteokseksi, vaikka monet itseoppineet kuvataiteilijat niin tekevätkin omien teostensa suhteen. 

Te sekoitatte nyt sen netissä saatavilla olevan tekoälyn yhden klikkauksen perustoiminnon sillä tehtävään oikeaan työhön jossa käytetään myös omaa luovuutta ja älyä. Ja en tiedä onko kukaan edes myynyt niitä taideteoksina, vaan käyttänyt pohjana jollekin omalle käsityölleen.

Kun ette edes ole käyttäneet tuota itse sitä paria läpällä kokeiltua generoitua kuvaa enempää, ettekä ole halukkaita älyllisesti ajattelemaan tätä asiaa, niin miksi jankkaatte edelleen ihan irrelevantteja asioita täällä?

Vierailija
154/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Tirsk. Ihanaa kuulla, että näiden "Ai taiteilijoiden mielestä" kyky piirtää on vain väline. Nyt voin kävellä tuonne rakentajien keskelle ja sanella heille mitä he minulle rakentavat. Ja kun ovat rakentaneet, niin sanon vaan, että tehän olitte vain mun välineitä ja minähän se oikea rakentaja tässä olen :D Ja minä sein työn tein, niin mitäs turhaa mä teille palkkaa maksan.

En tiennyt, että arkkitehdiksi pääsee vaan sanomalla mitä rakennetaan :D TIRSK

Vierailija
155/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä huoleta. Tekoälyn kirjalliset  tuotokset on typeriä. Tekoäly toistaa vanhaa, ei luo uutta. Tekoälyltä puuttuu tunteet, aito luovuus, ihmisenä olemisen kipu, kyky liikuttua jne ja laittaa ne taiteelliseen työhön. 

No se että sä tunnet niitä asioita kun töherrät, ei vielä takaa sen välittymistä minnekään :D 

Vierailija
156/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap trollaa koska taiteilijaksihan on a8na voinut alkaa kuka tahansa.

Vierailija
157/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin itsekin näen asian. Piiru

Ei kun sä olet tilaaja silloin, tai asiakas. Mitä muuten sun mielestä art director tekee?

Vierailija
158/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt, että arkkitehdiksi pääsee vaan sanomalla mitä rakennetaan :D TIRSK

Et nyt tainnut ymmärtää, mutta ei se yllätä. Tilaajalla ja arkkitehdilla on tietysti ero, mutta niin on myös ihmisellä joka yrittää myydä tekoälyn generoimaa kuvaa sellaisenaan omana taiteenaan, ja sillä joka käyttää sitä työkaluna oman taiteensa tekemisessä. Prosessi on jo avattu muiden keskustelijoiden toimesta, joten voit nyt jäädä ruikkimaan capsilla ihan keskenäs :)

Vierailija
159/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap trollaa koska taiteilijaksihan on aina voinut alkaa kuka tahansa.

Vaikka eräs korpraali

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Fa-i-ca…

Vierailija
160/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti taide on vähän epästabiilien ja keskinkertaisten akkojen keino validoida omat tunteensa, jotka sitten pyrskähdellen puretaan johonkin kanvakselle. Tuleeko käsityöstä tosiaan aina taidetta, jos tekijä on ollut tunnetilan vallassa sitä tehdessään? Onko sillä merkitystä jollekin toiselle, entä yhteiskunnallinen vaikutus? Kuuluuko apurahat tantoille, jotka pyrkivät lähinnä rypemään omissa tunnetiloissaan ja tienaamaan rahaa sillä? Ihan vaan kysymyksiä. Harrastuksenahan sen pitäis olla ihan sallittua kaikille mutta pitääkö nää päästää määrittelemään taidetta laajemmin vai ei, siinäpä vasta kysymys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme