Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin taitelijana harmittaa, että tekoälyn myötä kuka vain voi ryhtyä taiteilijaksi :(

Vierailija
17.03.2024 |

Mistä enää tietää, että mikä taideteos on tekoälyn ideoima alunperin :(

Kommentit (202)

Vierailija
101/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten naiset erityisesti tuntevat tarvetta käskeä muita rauhouttumaan väittelyissä, vaikka ovat itse perustelleet kaikki väitteensä täysin tunnepohjalta?

Miten tuosta "Vierailija" -tekstistä selviää sukupuoli?

Miten siitä selviää ammatti?

Vierailija
102/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Eikö taiteen idea ole miellyttää silmää/ korvaa? Mitä väliä siis sillä miten se on saatu aikaan?

Taide on sitäkin mutta myös ilmaisua suoraan ihmisen tunteista, muistoista, ajatuksista ja ihmisen mielikuvitusta..on mielestäni ihan eri asia onko joku piirtänyt vuosikausia ja hionut taitojaan, ja tehnyt hienon teoksen kuin se että joku on näpytellyt pari sanaa että tekoäly sutii saman muiden taiteesta varastamillaan asioilla. On myös eri asia kun aito taitelija oppii tekniikoita muilta taitelijoilta. Hänellä on kuitenkin yleensä oma tyyli siinä, eikä varastaa kenenkään taidetta vaan se on rehellisellä vaivalla ja työllä tehty. Tai mieti nyt vähän.

Minä aion jatkossakin arvostaa oikeaa, ihmisen itse piirtämää/maalaamaa taidetta ja sitä vaivannäköä, sekä innostusta jota se vaatii.

Minua

Niinhän kukaan ei sanonut että ei saisi. Sanoin vain että se on surullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.Kuvittajia ei ainakaan tarvita enää niin paljoa. Voit luoda tekoälyllä upean kuvan ja sitten muokata vielä itse sitä.. Ne onihaneritasollakuinennevanhaan tehtiin digitaalinen kuvat alusta loppuun ja nyt tekoäly tekee 80%-100% kun pyytä sitä tekemän.

No hei. Ei kuvittajat oo taiteilijoita vaan nimenomaan kuvittajia.

Vierailija
104/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keuhkotaan varastamisesta ja taiteen oikeasta merkityksestä, ei tämän muutoksen aiheuttamista tunteista, tai ainakin ne sekoitetaan keskenään 

Vierailija
105/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en viitsi väitellä ton cittaripäärynän kanssa. Tänään luvassa harjoittelua, miten piirtää sormia. Jotkut meistä oppivat ITSE ja eivät varastaa muilta. 

Ok, sä siis vasta harjoittelet sormien piirtämistä. Mä oon oppinut nuo jo 40 vuotta sitten ja olen taidekouluni käynyt ja hyvin myynyt taulujani ilman tekeoälynkin apua, mutta en aio olla niin hölmö, ettenkö käyttäisi hyväkseni uusia työkaluja luonnosteluun ja muuhun, mutta jatka sä harjottelua.

T. Cittaripäärynä

AI:n kritisointi on vähän sama kuin kiellettäisiin konemusiikki. Kaikki musiikki pitäisi tehdä oikeilla soittimilla, muu ei käy! 

Vierailija
106/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen taide on niin tylsää p****, että hyvä vaan jos tyyli muuttuu. 

Vierailija
107/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.Kuvittajia ei ainakaan tarvita enää niin paljoa. Voit luoda tekoälyllä upean kuvan ja sitten muokata vielä itse sitä.. Ne onihaneritasollakuinennevanhaan tehtiin digitaalinen kuvat alusta loppuun ja nyt tekoäly tekee 80%-100% kun pyytä sitä tekemän.

No hei. Ei kuvittajat oo taiteilijoita vaan nimenomaan kuvittajia.

Niin taitaa olla tää ulkomaalainen taiteilijakin, on vaan itsetunto herkillä sen taiteilija- termin kanssa kun tietää itsekin väsäävänsä lähinnä vaan kuvia, ei taidetta. Noin veikkaisin ulosannin perusteella

Vierailija
108/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran katselin televisiosta jonkun naisen taidenäytöstä ja totesin että ihan samanlaisia kuin minun tauluni ja  täynnä ahdistuneita ja kärsiviä ihmisiä kuten minullakin. Tosin minun töitäni ei laitettu galleriaan, kun ne oli kotona ja lasu katseli niitä huolestuneena käydessään. Mistä sen erottaa mikä on töherrystä ja mikä taidetta?

Vierailija
109/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en viitsi väitellä ton cittaripäärynän kanssa. Tänään luvassa harjoittelua, miten piirtää sormia. Jotkut meistä oppivat ITSE ja eivät varastaa muilta. 

Ok, sä siis vasta harjoittelet sormien piirtämistä. Mä oon oppinut nuo jo 40 vuotta sitten ja olen taidekouluni käynyt ja hyvin myynyt taulujani ilman tekeoälynkin apua, mutta en aio olla niin hölmö, ettenkö käyttäisi hyväkseni uusia työkaluja luonnosteluun ja muuhun, mutta jatka sä harjottelua.

T. Cittaripäärynä

AI:n kritisointi on vähän sama kuin kiellettäisiin konemusiikki. Kaikki musiikki pitäisi tehdä oikeilla soittimilla, muu ei käy! 

No toi nyt vastaa lähinnä sitä, että palattaisiin kritisoimaan digitaalista maalausta ja wacomin tabletteja.

Vierailija
110/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kertaa ikinä ihmiskunnan historiassa jokainen voi toteuttaa omat kuva-ideansa tekoälyn avulla.

Eiköhän syynä tekoälyn haukkumiseen ole enemminkin pelko menetetyistä rahoista eikä niinkään ole kyse mistään taiteesta.

Taiteilijat mieltävät itsensä vasemmistolaisiksi ja sosialisteiksi. Todellisuudessa he ovat kapitalisteja, varsinkin kun heidän rahoihinsa kosketaan.

Vierailija
111/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemällä ei-digitaalista taidetta. AI:llä ei ainakaan vielä pysy pensseli kädessä.

Vierailija
112/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Cittaripäärynä

AI on kykenee nykyään tekemään musiikkia ja esimerkiksi kappaleiden sanoja. Kohta ei tarvita edes muusikoita, kun AI hoitaa kaikki soittamiset. Tarvitsee vaan kirjottaa mitä tapahtoo ja AI sen tekee.

Vierailija
113/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kunnan kirjastosta taidepiirin näyttely. Olin tehnyt monta maalausta lähinnä värikkäitä kukkia ja hinta niinkin alhainen kuin 20euroa. Isoin oi 100 euroa. Ei mennyt kaupaksi. Laitoin varastooni ne, kun ei lapsenikaan halunnut..

Vierailija
114/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekemällä ei-digitaalista taidetta. AI:llä ei ainakaan vielä pysy pensseli kädessä.

Kait siinäkin on jo tekniikoita olemassa jolla digitaalisen kuvan  voi "tulostaa" maalauspohjaan että jäljittelee oikeaa maalausta. Kait se onnistuis 3D tulostimellakin

Vierailija
115/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa voi jo nyt alkaa taiteilijaksi.

Taide on hyvin subjektiivinen kokemus. Onhan näitäkin ollut jossa johonkin taidekilpailuun on laitettu piloillaan jokin pienen lapsen töherrys ja se on voittanut kilpailun, tuomariston luultua sitä jonkun upean taiteilijan teokseksi.

Vierailija
116/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirroselokuvat kuolivat minulle, kun niitä alettiin animoida tietokoneilla. Disneyn Kaunotar ja Kulkuri voittaa piirrosjäljessä ja tunnelmaltaan Leijonakuninkaan 100-0. Ihan vain esimerkkinä nämä kyseiset. "Toy Story" -animontia en pysty edes katsomaan.

Vierailija
117/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kait siinäkin on jo tekniikoita olemassa jolla digitaalisen kuvan  voi "tulostaa" maalauspohjaan että jäljittelee oikeaa maalausta. Kait se onnistuis 3D tulostimellakin

Eihän tuohon ole tekoälyä tarvittu. Feikkitauluja on myyty jo iät ajat. Ihminenkin voi tuottaa niitä liukuhihnalla. Tekoälyn "taide" ei eroa näistä. Yhtä sielutonta se on. Ihmisen persoona kyllä näkyy töissään, tai ainakin pitäisi näkyä.

Vierailija
118/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n otsikkoa kommentoiden: onhan tähänkin asti kuka tahansa voinut sanoa itseään taiteilijaksi. Ei "valetaiteilija" joudu oikeuteen tai vastuuseen tekemisistään taiteen nimissä. Tosin tuskin yleensä saa apurahojakaan.

Itse olen harrastaja, ja minuakin on välillä näyttelyjeni yhteydessä kutsuttu (kuva)taiteilijaksi. Se on minusta kiusallista. Koulutetuista taiteilijoista ammattinimikkeen löysä käyttäminen on väärin, ja hyväksyn tämän mielipiteen. Lisäksi, kun vien töitäni näytille, en kutsu niitä taiteeksi, enkä näyttelyä TAIDEnäyttelyksi. (Joidenkin mielestä myös sana "teos" on väärä, jos kyseessä ei ole matrikkelitaiteilijan tekeleestä.)

Jo ala-asteella opetetaan nykyään käsittääkseni kuvataidetta, vaikka lopputulokset ovat kaukana siitä. Kuvailmaisu voisi olla täsmällisempi nimi, jos perinteistä kuvaamataitoa ei enää haluta käyttää. 

Ja palatakseni aiheeseen, tekoälyn kanssa tulee vielä kusiset paikat, tosin tuskin eniten kuvataiteen kentällä. Hyvä renki, huono isäntä.

Vierailija
119/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piirroselokuvat kuolivat minulle, kun niitä alettiin animoida tietokoneilla. Disneyn Kaunotar ja Kulkuri voittaa piirrosjäljessä ja tunnelmaltaan Leijonakuninkaan 100-0. Ihan vain esimerkkinä nämä kyseiset. "Toy Story" -animontia en pysty edes katsomaan.

Puhutko 90-luvun Leijonakuninkaasta, joka on käsin animoitu, ainoastaan tietokoneella väritetty? :) Taustatkin on siinä vielä käsin maalattu.

Vierailija
120/202 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin aina, että tekoäly tulisi tekemään kaikki tylsät perushommat, ja ihmisille jäsi aikaa toteuttaa intohimojaan. Sen sijaan tekoäly tekeekin kaikki luovuutta vaativat työt ja paskahommat jää ihmisille. Mikä meni pieleen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän