Tabu: lapsettomat läheiset eivät nykyään auta lapsiperheitä lainkaan
Minä olin lapsi 90-luvulla. Silloin monilla oli elämässään lapsettomia läheisiä: lasten tätejä, setiä, muita sukulaisia tai omia kavereita. Ihmiset tarjosivat välillä apua lasten kanssa, jotta vanhemmat saivat välillä levätä. Välimatkakaan ei ollut ongelma, vaan nähtiin satojen kilometrien välimatkasta huolimatta useamman kerran vuodessa. Minäkin muistan käyneeni kylässä sukulaisilla pari kertaa vuodessa: sain olla sukulaisilla yötä ja tehtiin yhdessä jotain mukavaa. Ainakin omat lapsettomat sukulaiseni viihtyivät lasten parissa ja tykkäsivät, kun saivat elää muutaman päivän lapsiarkea. Minä pidin näistä sukulaisista jo lapsena ja oli kiva viettää aikaa yhdessä.
Olen nyt 2020-luvulla itse vanhempi ja vastaavasta avusta ei ole tietoakaan, kun seuraan omaa ja tuttujen lapsiperheiden elämää. Monilla lapsettomat sukulaiset ja kaverit suhtautuvat lapsiin todella ikävästi. Lasten seurassa ei haluta olla, lapset koetaan ikävinä ja se ilmaistaan hyvin voimakkaasti ääneen. Ei puhettakaan, että yksikään lapseton kaveri tai sukulainen olisi kertaakaan kysynyt, tarvitaanko apua tai sanonut kyllä, jos apua olisi kysytty. Jo se tuntuu olevan kohtuuton pyyntö, että pyytää katsomaan lasta sen aikaa, kun käy itse vessassa, vie roskapussin tms. Eikä kaikki lapset ole mitään hankalia aakkoslapsia, vaan ihan terveitä tavallisia lapsiakaan ei haluta hoitaa. Ystävällisimmin toisten lapsiin ja auttamiseen näyttävät suhtautuvan toisen lapsiperheelliset, jotka ymmärtävät, miten raskasta vanhemmilla voi joskus olla.
En yhtään ihmettele, että monet lapsiperhearkea elävät ovat nykyisin uupuneita, kun ovat lasten kanssa niin yksin.
Kommentit (884)
Vierailija kirjoitti:
Ite oot porsinu, kestä seuraukset äläkä piinaa niillä muita!
Tässä kommentissa ja sen saamissa yläpeukuissa tiivistyy nyky-yhteiskunnan asenne, joka ei houkuta tekemään uusia veronmaksajia enää yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ette tarvitse sitten koskaan näitä lapsi hoitamaan teitä kun olette vanhoja ja kenties sairaitakin. Vuoroin vieraissa.
Tuskin hoitavat edes omia vanhempiaan saatikka muita sukulaisia ja tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ette tarvitse sitten koskaan näitä lapsi hoitamaan teitä kun olette vanhoja ja kenties sairaitakin. Vuoroin vieraissa.
Lapsettomia ihmisiä on paljon. Minunkin puoliso on lapseton. Minun setä on lapseton. Minun lasten isän 3 sisarusta ovat lapsettomia (ovat kaikki yli 60- vuotiaita reilusti).
Niin että hullujas kukkoilet ja uhkailet hoidotta jäämisellä.
Kyse ei ole uhkauksesta vaan tosiasiasta. Yhteiskunta tarvitsee lapsia, jotta tulevaisuudessa saa hoitoa, palveluja ja eläkkeitä.
Mietipä niitä vähiä lapsia, jotka saavat taakakseen valtavan määrän vanhuksia. Se on mahdoton yhtälö.
Vanhustenhoitoon ei riitä mitkään resurssit, kun työikäisten määrä romahtaa tulevina vuosikymmeninä syntyvyyden laskun vuoksi. Kukas sitten ne eläkkeet maksaa ja palvelut tuottaa, kun maksajat puuttuvat?
Teit itse kakarasi, itse ne myös hoidat.
Itse olimme töissä 90-luvulla ja kaiken vapaa-aikamme vietimme ilolla lastemme kanssa. Harmitti, kun mummo halusi heitä joskus yökylään.
Miksi tehdä lapsia, jos heidän kanssaan ei haluta olla?
Toivottavasti te lapsettomat ette tarvitse eläkkeitä. On ihan hel*etin väärin, että muut tekevät lapsia ja te ahneet poimitte vain hedelmät. Toivoisin lapsilleni parempaa, mutta te tuhoatte kaiken.
Yksin on tosiaan pitänyt pärjätä katraan kanssa. Onneksi tuo urakka alkaa olla takanapäin, mutta jos olisin tiennyt kuinka yksin sitä jää perheensä kanssa, olisin ehkä keskittynyt uran luomiseen? Nainen ei voinut siihen aikaan saada molempia, uraa ja lapsia.
Kerran erehdyin neuvolassa mainitsemaan omasta väsymisestä ja puolison avuttomuudesta auttaa lasten kanssa ja neuvolan ainoa apu olisi ollut ls-ilmoituksen tekeminen siitä, kun vanhempi on ihan fyysisesti väsynyt hoitamaan kaiken yksin. Kieltäydyin avusta tietäen mitä siitä olisi seurannut ja palasin töihin laittaen lapset päiväkotiin ja elämä alkoi palata uomiinsa päästessäni töihin lepäämään.
Ap:n kirjoitus on täyttä asiaa, monet perheet elävät yksin omassa kuplassaan yrittäen selviytyä arjesta miten parhaiten näkee ilman kenenkään apua. Sellainen on rankkaa ja lapsettomien syyllistävä asenne "itsepä olet lapsesi tehnyt, koita nyt selviytyä siitä sitten" on kurjaa ja itsekästäkin.
Yhteisöllisyys on kadonnut ja hyvä kun uskaltaa päivää sanoa naapurille, siitäkin voi joku loukkaantua saatika, että ojennettaisiin vieraita mukuloita ystävällisesti. Heti ollaan ulkopuolisena kuitenkin tekemässä ls-ilmoa tietämättä ja tuntematta perhettä sen enempää, kuin mik mielikuva on perheestä.
Jotenkin ennen pihalla ja kylillä aikuiset puuttuivat oikealla tavoin lasten käytökseen ja maailma oli aikuisten käsissä ja hallussa, nykyisin lapset ovat ottaneet vallan ja sanelevat aikuisten köytöstä vanhempia myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomia ihmisiä on paljon. Minunkin puoliso on lapseton. Minun setä on lapseton. Minun lasten isän 3 sisarusta ovat lapsettomia (ovat kaikki yli 60- vuotiaita reilusti).
Kyse ei ole uhkauksesta vaan tosiasiasta. Yhteiskunta tarvitsee lapsia, jotta tulevaisuudessa saa hoitoa, palveluja ja eläkkeitä.
Mietipä niitä vähiä lapsia, jotka saavat taakakseen valtavan määrän vanhuksia. Se on mahdoton yhtälö.
Vanhustenhoitoon ei riitä mitkään resurssit, kun työikäisten määrä romahtaa tulevina vuosikymmeninä syntyvyyden laskun vuoksi. Kukas sitten ne eläkkeet maksaa ja palvelut tuottaa, k
-----
Tuolta Filippiinien ja Thaimaan suunnasta ja sieltä päin muistakin maista tulee mielellään jengiä hoitamaan vanhuksia tänne Suomeen. Niitähän on jo tullutkin. Että ole aivan huoleti. Siinä vaiheessa kun yli kuuskymppisten ikäluokka on palvelukodeissa, niin heillä kaikilla on englanninkielen taito, koska sitä on opetettu kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lapsettomat panostavat uraansa ja esim. luottamustehtäviin tai harrastuksiin. Ei silloin todellakaan ole aikaa tai energiaa käyttää viikonloppuna jonkun toisen perheen lastenhoitoon.
Niin. Ja auttaa lapsiperheellisiä, jotka myös luovat uraa ja ovat luottamustehtävissä ja monissa harrastuksissa, jotka luonnollisestikin laittavat lapset muille hoitoon, että pystyvät siihen.
Jokainen hoitaa omansa jos ei ehkäisyä osaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on omahyväistä porukkaa tässä ketjussa. Itselläni on pieniä lapsia, mutta silloin kun ei vielä ollut, olisin mielelläni välillä tarjonnut apua sisaruksilleni ja kavereilleni hoitamalla heidän lapsiaan. Antanut heidän päästä rauhassa kauppaan, harrastuksiin, viettämään iltaa. Ei olisi ollut mikään iso taakka itselleni, päinvastoin - mielestäni on kiva olla avuksi läheisille ihmisille. Mutta näköjään monilla on niin tärkeä ja kiireinen elämä, ettei siitä liikene edes tuntia tai paria silloin tällöin toisten avuksi.
Siis ketä tarkoitat omahyväisellä? Minun mielestäni omahyväistä on se, että tehdään lapsia ja oletetaan että muut kyllä sitten hoitavat niitä kun eihän se mikään iso taakka ole. Itse olen lapseton ja aina auttanut ystäviä ja sukulaisia. Raaka totuus vaan on se, että muilta lapsettomilta saa aina tarvittaessa apua myös takaisin, lapsellisilta ei ole saanut koskaan.
Olen jo mummoiässä ja tyytyväinen siitä ettei ole lapsia. Moni ikäiseni on täysin uupunut ja jatkuvassa syyllistämisen ja riittämättömyyden tunteessa, kun ikä alkaa painaa, pitäisi jaksaa työssä ja vielä hoitaa lapsenlapsia saamatta mitään takaisin. Omahyväiset lapset oikeasti jopa katkovat välejä ja kiukuttelevat kun isovanhemmat eivät toimi ilmaisina lapsenvahteina.
No se on yksi ääripää, että lapset tuupataan hoitoon joka ikinen viikko, että vanhemmat saavat levätä (en tiedä, mistä nämä lepäävät). Itse kasvoin kulttuuriin, jossa autetaan aina välillä sukulaisia ja tuttuja pihatöissä, muutoissa jne. Ennen lapsia olin itsekin muille välillä apuna lemmikkien ja lasten hoidossa; en kokenut silloin tällöin auttelua mitenkään kuormittavana, päin vastoin oli kiva helpottaa toisten taakkaa omalla pienellä panoksella.
Naiivisti luulin, että itsekin saisin apua sitten joskus johonkin pikkuhommaan, mitään jatkuvaa toisten vastuuttamista en todellakaan ole vaatinut. Ymmärrän, ettei toiselle aina sovi ja se on toki Ok, mutta kun muuttoapua kysyttäessä tullaan pätemään, että en oikeasti apua tarvitse tai lastenvahtipyyntöön synnytyksen ajaksi kommentoidaan, että voihan 2-vuotiaan jättää myös yksin, niin olen sitten vähin äänin hoitanut asiani itse. Mutta en tule itsekään toisia auttamaan. Harmi juttu, mutta kai kulttuuri on niin yksilöllinen nykyään.
Ihmiset kaivavat onnettomuuspaikallakin puhelimen esiin kuvatakseen someen eikä auttaakseen. Perheelliset edustavat yleensä sitä itsekkäintä laitaa, kun voi aina perustella lapsilla sitä, että muista ihmisistä ei tarvitse piitata vähääkään.
"Toivottavasti ette tarvitse sitten koskaan näitä lapsi hoitamaan teitä kun olette vanhoja ja kenties sairaitakin. Vuoroin vieraissa."
Ei ketään lapsi hoida vaan siihen koulutettu hoitaja joka saa palkkaa työstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhustenhoitoon ei riitä mitkään resurssit, kun työikäisten määrä romahtaa tulevina vuosikymmeninä syntyvyyden laskun vuoksi. Kukas sitten ne eläkkeet maksaa ja palvelut tuottaa, k
Jos ei hoitoalalle ole tulijoita niin ei auta yhtään sitä varten lapsia tehdä.
Vierailija kirjoitti:
"Toivottavasti ette tarvitse sitten koskaan näitä lapsi hoitamaan teitä kun olette vanhoja ja kenties sairaitakin. Vuoroin vieraissa."
Ei ketään lapsi hoida vaan siihen koulutettu hoitaja joka saa palkkaa työstään.
Hah, hah, mutta kun niitä hoitajia ei riitä. Kärsikää seuraukset valittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on sellainen perustavanlaatuinen ero, että heitä pitäisi hoitaa ilmaiseksi, kun taas he tulevat aikanaan saamaan minun hoitamisestani palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on sellainen perustavanlaatuinen ero, että heitä pitäisi hoitaa ilmaiseksi, kun taas he tulevat aikanaan saamaan minun hoitamisestani palkkaa.
Kuka sen palkan mielestäsi maksaa? Niin, ne muiden lapset. Ja kun lapsia ei synny, ei ole hoidolle maksajiakaan. Siinäpä ongelma.
Lapsettomat ei näytä tajuavan, että heidän eläkkeet maksaa seuraava sukupolvi. Eikä ainoastaan eläkkeet vaan kaiken hoidon ja kaikki palvelut, mitä yhteiskunta antaa. Kun ei ole maksajia, ei ole eläkkeitä eikä hoitoa. Jos maksajia on liian vähän, ei järjestelmä pysy kasassa. Vanhukset jäävät heitteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulta on mennyt ohi, että maailmassa on nykyisellään aivan liikaa ihmisiä? Ja myös Suomi kuuluu maailmaan, eikä meillä ole mitään ongelmaa siitä etteikö ihmisiä riitä tännekin tulevaisuudessa aivan tarpeeksi kun iso osa maailmasta käy asumiskelvottomaksi.