Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tabu: lapsettomat läheiset eivät nykyään auta lapsiperheitä lainkaan

Vierailija
16.03.2024 |

Minä olin lapsi 90-luvulla. Silloin monilla oli elämässään lapsettomia läheisiä: lasten tätejä, setiä, muita sukulaisia tai omia kavereita. Ihmiset tarjosivat välillä apua lasten kanssa, jotta vanhemmat saivat välillä levätä. Välimatkakaan ei ollut ongelma, vaan nähtiin satojen kilometrien välimatkasta huolimatta useamman kerran vuodessa. Minäkin muistan käyneeni kylässä sukulaisilla pari kertaa vuodessa: sain olla sukulaisilla yötä ja tehtiin yhdessä jotain mukavaa. Ainakin omat lapsettomat sukulaiseni viihtyivät lasten parissa ja tykkäsivät, kun saivat elää muutaman päivän lapsiarkea. Minä pidin näistä sukulaisista jo lapsena ja oli kiva viettää aikaa yhdessä.

Olen nyt 2020-luvulla itse vanhempi ja vastaavasta avusta ei ole tietoakaan, kun seuraan omaa ja tuttujen lapsiperheiden elämää. Monilla lapsettomat sukulaiset ja kaverit suhtautuvat lapsiin todella ikävästi. Lasten seurassa ei haluta olla, lapset koetaan ikävinä ja se ilmaistaan hyvin voimakkaasti ääneen. Ei puhettakaan, että yksikään lapseton kaveri tai sukulainen olisi kertaakaan kysynyt, tarvitaanko apua tai sanonut kyllä, jos apua olisi kysytty. Jo se tuntuu olevan kohtuuton pyyntö, että pyytää katsomaan lasta sen aikaa, kun käy itse vessassa, vie roskapussin tms. Eikä kaikki lapset ole mitään hankalia aakkoslapsia, vaan ihan terveitä tavallisia lapsiakaan ei haluta hoitaa. Ystävällisimmin toisten lapsiin ja auttamiseen näyttävät suhtautuvan toisen lapsiperheelliset, jotka ymmärtävät, miten raskasta vanhemmilla voi joskus olla.

En yhtään ihmettele, että monet lapsiperhearkea elävät ovat nykyisin uupuneita, kun ovat lasten kanssa niin yksin.

Kommentit (884)

Vierailija
401/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti te lapsettomat ette tarvitse eläkkeitä. On ihan hel*etin väärin, että muut tekevät lapsia ja te ahneet poimitte vain hedelmät. Toivoisin lapsilleni parempaa, mutta te tuhoatte kaiken.

Pää kiinni! Lapsettomat maksaa teidän lasten terveydenhuollon, sairaanhoidon, hammashoidon, teidän synnytykset, päivähoidon, varhaiskasvatuksen, koulutuksen alakoulusta korkea-asteelle, lastensuojelun, lapsiöisät, vanhempainvapaat, jne, otetaan nuo edut teiltä pois. Mielellään maksetaan omat eläkkeet.

Vierailija
402/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Tämä sukupolvi on itsekkäin koskaan elänyt porukka. Minä, minä ja minä.

Elämä ei vaan onnistu yksin. Sitä voi hetken niin luulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ette tarvitse sitten koskaan näitä lapsi hoitamaan teitä kun olette vanhoja ja kenties sairaitakin. Vuoroin vieraissa.

Lapsettomia ihmisiä on paljon. Minunkin puoliso on lapseton. Minun setä on lapseton. Minun lasten isän 3 sisarusta ovat lapsettomia (ovat kaikki yli 60- vuotiaita reilusti).

Niin että hullujas kukkoilet ja uhkailet hoidotta jäämisellä.

Kyse ei ole uhkauksesta vaan tosiasiasta. Yhteiskunta tarvitsee lapsia, jotta tulevaisuudessa saa hoitoa, palveluja ja eläkkeitä.

Mietipä niitä vähiä lapsia, jotka saavat taakakseen valtavan määrän vanhuksia. Se on mahdoton yhtälö.

Vanhustenhoitoon ei riitä mitkään resurssit, kun työikäisten määrä romahtaa tulevina vuosikymmeninä syntyvyyden laskun vuoksi. Kuk

Edelleen kuka mielestäsi maksaa ne filippiiniläisten hoitajien palkat? Veronmaksajat. Ei mikään maa houkuta edes filippiiniläisiä hoitajia, jos sillä ei ole rahaa jolla heidän palkat maksetaan. Siihen tarvitaan riittävää työikäistä väestöä ja heidän tuottamaa kansantaloutta. 

Kun vanhuksia on paljon enemmän suhteessa työssäkäyviin sukupolviin, on matemaattinen mahdottomuus, että he voisivat tarjota samat palvelut ja eläkkeet kuin ennen. Maksajia ei kerta kaikkiaan ole tarpeeksi. 

Vierailija
404/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti te lapsettomat ette tarvitse eläkkeitä. On ihan hel*etin väärin, että muut tekevät lapsia ja te ahneet poimitte vain hedelmät. Toivoisin lapsilleni parempaa, mutta te tuhoatte kaiken.

Olen ollut töissä 16-vuotiaasta asti (ja maksanut useamman vuoden eläkemaksuja saamatta niistä eläkekertymää itselleni), valmistumisesta asti katkeamaton melkein 20 vuoden työura. Enköhän minä ole oman osani huolehtinut, eri tavalla vain kuin uusia veronmaksajia veronmaksajien kustannuksella pukanneet.

Vierailija
405/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toistaiseksi hyvinvountiyhtriskunnassa on helppo luottaa siihen, että palveluja saa tarvitessaan. Voi keskittyä itseensä, mutta tämä järjestelmä romahtaa ja sitten ollaankin sormi suussa. Toivottavasti teillä on rahaa. Puhutaan nyt ehkä sadoista tuhansista, jotta voitte maksaa hoitonne vanhoina. Oikeinhan se olisi, että lapsettomat kustantaa itse hoitonsa. Niin makaa kuin petaa.

Vierailija
406/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pää kiinni! Lapsettomat maksaa teidän lasten terveydenhuollon, sairaanhoidon, hammashoidon, teidän synnytykset, päivähoidon, varhaiskasvatuksen, koulutuksen alakoulusta korkea-asteelle, lastensuojelun, lapsiöisät, vanhempainvapaat, jne, otetaan nuo edut teiltä pois. Mielellään maksetaan omat eläkkeet.

Mitä sekoilet? Sinä lapseton ihminen olet saanut tuon kaiken. Tuskin synnyit saunassa vaan turvallisesti sairaalassa. Sinä sait varhaiskasvatuksen, maksuttoman koulutuksen alakoulusta korkea-asteelle maksutta. Sinua elätettiin lapsilisillä ja vanhempainrahoilla. Terveyttäsi seurattiin  neuvolassa ja hoitoa sait yhteiskunnan laskuun. Kehtaatkin inistä ja ulista, vaikka sait kaiken. 

Kun vanhenet, muiden ihmisten lapset maksavat sinun eläkkeet ja hoidon. Heillä on järkyttävä taakka annettu jo syntymässä, koska hoidettavia ja maksettavia on liikaa pienten ikäluokkien kokoon nähden. Oletko ylpeä kaikesta mitä olet saanut?

Vierailija
407/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö et käytä terveydenhoitoa, sairaanhoitoa, hammashoitoa? Et teitä, et ole opiskellut, äitisi maksoi itse synnytyksesi? Kappas! Kun kysymys on siitä, että lapsia tarvitaan, ja sinä olet laistanut velvollisuudestasi meitä muita kohtaan.

Vierailija
408/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä lapsia en enää ota hoidettavaksi. Kun viimeksi äiti pyysi hätäapua, kun piti mennä lääkäriin, niin lupasin vaikka oma nilkka oli nyrjähtänyt ja siteessä. Lapset olivat pahimmassa kiipeily- ja kaappien penkomisiässä ja koko ajan sai pelastaa milloin mitäkin, Ja sitten äiti soitti, että hän tapsi tuttavan ja menee hänen kanssaan vielä kahveille. pentele.

Jouduin seuraavana päivänä hakemaan jalkaani hoitoa ja kipupiikin ja se vaiva kesti sitten pitkään.

Jos lapset ovat isompia ja ymmärtävät puhetta ja muutenkaan eivät riehujia, niin voi ottaa hoitoon vähäksi aikaa.

Vierailija
409/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut töissä 16-vuotiaasta asti (ja maksanut useamman vuoden eläkemaksuja saamatta niistä eläkekertymää itselleni), valmistumisesta asti katkeamaton melkein 20 vuoden työura. Enköhän minä ole oman osani huolehtinut, eri tavalla vain kuin uusia veronmaksajia veronmaksajien kustannuksella pukanneet.

Et ole huolehtinut kuitenkaan tärkeimmästä asiasta eli uusien veronmaksajien synnyttämisestä, vaan olet keskittynyt itseesi. Minäkin olen töitä tehnyt, eikä eläkettä ole alkuvuosilta kertynyt. 

Vierailija
410/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten perheelliset vastavuoroisesti osallistuu lapsettomien ystäviensä elämään? 

Vierailija
411/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö et käytä terveydenhoitoa, sairaanhoitoa, hammashoitoa? Et teitä, et ole opiskellut, äitisi maksoi itse synnytyksesi? Kappas! Kun kysymys on siitä, että lapsia tarvitaan, ja sinä olet laistanut velvollisuudestasi meitä muita kohtaan.

Pää kiinni sinä siipeilijä-vanhempi.

Vierailija
412/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ette tarvitse sitten koskaan näitä lapsi hoitamaan teitä kun olette vanhoja ja kenties sairaitakin. Vuoroin vieraissa.

Lapsettomia ihmisiä on paljon. Minunkin puoliso on lapseton. Minun setä on lapseton. Minun lasten isän 3 sisarusta ovat lapsettomia (ovat kaikki yli 60- vuotiaita reilusti).

Niin että hullujas kukkoilet ja uhkailet hoidotta jäämisellä.

Kyse ei ole uhkauksesta vaan tosiasiasta. Yhteiskunta tarvitsee lapsia, jotta tulevaisuudessa saa hoitoa, palveluja ja eläkkeitä.

Mietipä niitä vähiä lapsia, jotka saavat taakakseen valtavan määrän vanhuksia. Se on mahdoton yhtälö.

Vanhustenhoitoon ei riitä mitkään resurssit, kun työikäisten määrä romahtaa tul

----

Filippiiniläiset ja muun maalaiset maksavat veroa Suomessa ihan samalla tavalla kuin muutkin. Niin että älä viitsi vängätä selvää asiaa. Niistä maahanmuuttavista hoitsuista tulee Suomeen uusia veronmaksajia.

Vierailija
413/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana lapsia ei kasvateta. Kun päästään kylään, ollaan kuin pellossa. Siksi eka vierailu on samalla vika. Vanhemmat eivät korviaan lotkauta vaikka oma jälkikasvu porsastelee.

Muut syyt:

- nykyajan penskat eivät muuta tee kuin räpläävät ikävystyneinä puhelintaan.

- niillä on 101 kuviteltua ruokarajoitusta. Sen päälle nirsoilut.

- niiden kanssa ei voi lähteä autolla mihinkään: pitäisi olla ties mitkä kypärät ja turvakopperot. 

Lapsettomuus oli tietoinen valinta eikä kaduta. Te jotka valitsitte toisin, maatkaa nyt niin kuin petasitte!

Vierailija
414/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sekoilet? Sinä lapseton ihminen olet saanut tuon kaiken. Tuskin synnyit saunassa vaan turvallisesti sairaalassa. Sinä sait varhaiskasvatuksen, maksuttoman koulutuksen alakoulusta korkea-asteelle maksutta. Sinua elätettiin lapsilisillä ja vanhempainrahoilla. Terveyttäsi seurattiin  neuvolassa ja hoitoa sait

Tyhmeliini, niin sinäkin ja nyt taas sinun lapsesi kuppaa yhteiskuntaa, mutta minun lapseni ei. 

Vierailija
415/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin sisarukset vie lapsensa aina vanhemmille hoitoon. Olen muutaman kerran sanonut, että mulle voi myös tuoda.

Olen kyllä töissä usein ja sitten pitää yksin hoitaa kaikki kotityöt, mutta olisi mukava, että välillä edes kysyttäisiin.

Joskus käyn vanhempien apuna hoitamassa lapsia, kun eivät he nuorene. Muuten sisaruksen lapset olisivat vieraita ja mieluiten hoitaisin vain tuttuja lapsia.

Vierailija
416/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ihan nauraa tälle.

Vierailija
417/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siipeilijöitä ovat lapsettomat. Tämä nyt on aivan selvää.

Vierailija
418/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen palkan mielestäsi maksaa? Niin, ne muiden lapset. Ja kun lapsia ei synny, ei ole hoidolle maksajiakaan. Siinäpä ongelma.

Lapsettomat ei näytä tajuavan, että heidän eläkkeet maksaa seuraava sukupolvi. Eikä ainoastaan eläkkeet vaan kaiken hoidon ja kaikki palvelut, mitä yhteiskunta antaa. Kun ei ole maksajia, ei ole eläkkeitä eikä hoitoa. Jos maksajia on liian vähän, ei järjestelmä pysy kasassa. Vanhukset jäävät heitteille.

Minua vapaaehtoisesti lapsettomana tuollainen syyllistäminen ei heilauta ollenkaan, mutta tajuathan, että vasten tahtoaan lapsettomiin se sattuu ihan helvetisti?

Vierailija
419/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vois kuvitellakaan antavani lastani hoitoon kellekään lapsettomalle. 

Ei niin pientä tietenkään pidä antaakaan hoitoon. Sitten kun lapsi on sen ikäinen, ettei ole väliä onko hoitajalla omia lapsia vai ei, lapsen voi hyvin jättää hoitoon, jos hoitajalle sopii.

Vierailija
420/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sinäkin ja nyt myös sinun, ei minun lapset.