Mitä pientä olet jättänyt ostamatta nyt tämän valtion säästökuurilinjauksen myötä? Millaisista puroista sinun säästösi kertyvät?
Mulla:
-Olen jo pitkään ollut vailla uusia lasisia eväsrasioita Ikeasta, hinta 3,99/kpl mutta en raski ostaa. Vaikka kyyti olisi ilmainen, asun niin lähellä ettei juuri aikaakaan tuhraantuisi eikä olisi vaivalloista. Mutta sinnittelen siis ilman vaikka voirasioilla, nyt säästetään. Ikea menetti tässä 8 € plus heräteostokset mitä olisi saattanut tarttua mukaan.
-Tänään jäi kauppareissu tekemättä vaikka yleensä olen ostanut jotain pientä perjantaiherkkua: limpparia, sipsiä, karkkia, jätskiä, leivonnaista tai vastaavaa. Kauppaan mennyt kymmenisen euroa? Tämä tuli tappioksi S-Marketille tai Lidlille.
Ei mulla mikään tarve olisi varsinaisesti säästää lanttiakaan mutta eipä tulevaisuudesta koskaan tiedä kun olen vielä hyvinvointialueella töissäkin niin mitä säästöpaineita vielä tulee. Ja nuo hinnat ovat niin korkealla nykyään! Täytyy varautua. Säästän siis minäkin.
Kommentit (191)
Minä luovuin harrastuksesta joka iskee täysin pieniin yhden ihmisen yrityksiin. Sen sijaan laitan säästyvän summan sijoituksiin tai tilille korkoa kasvamaan.
Kampaajalla käynti loppui jo neljä vuotta sitten.
Kirppistelyn lopetin moneksi vuodeksi, mutta nyt olen muutaman kerran käynyt ja todennut että hukkaan heitettyä rahaa kaikki mitä sieltä ostin. Myyn niitä nyt pois, samoin kuin lähes kaikki keräilytavarat vuosikymmenien ajalta.
Veikkauksen peleistä yritän pyristellä eroon seuraavaksi.
Ruokatarvikkeita ostan vähemmän ja aina edullisempaa. Jätin leivät ja päälliset pois ruokavaliosta, samoin hedelmät. Säästyy vuodessa satoja euroja.
Sähköä olen säästänyt useamman sata kWh vuodessa. Tänä vuonna pääsen kevyesti alle 1000 kWh:n. Talvikuukausina säästöä tuli noin 40 kWh. Vedenkulutus vähenee koko ajan myös.
Olen semiminimalisti, olistan reippaasti alle 1000 tavaraa.
Elän aika nuuasti. En ole jättänyt mitään pois
Vierailija kirjoitti:
En syö enää lihaa ja harvoin juustoa. En käy ulkona syömässä. En osta kirjoja. Lääkkeistä ostan vain sen välttämättömimmän. Leikkaan hiukset itse. En osta vaatteita vaan korjaan vanhoja. Onneksi on vielä useammat ehjät kengät olemassa.
Hammaslääkäriin toivon pääseväni jotenkin.
Mulla suunnilleen sama. Rahaa olisi kuluttaakin, mutta hallituksen mielestä nyt pitää säästää, joten koitan nuukailla kaikessa mahdollisessa. Säästöön ja sijoituksiin mulla menee nyt enemmän kuin aiemmin.
Joidenkin suomalaisten tuotteiden sijaan olen alkanut suosia ulkomaisia, ne kun usein ovat halvempia. Jauhelihasta yms ostan myös sitä halvinta.
Olen jättänyt kahvin ostamatta, ennen oli kaapissa myös aina keksipaketti vieraiden varalta mutta nyt ei ole enää pitkään tullut sellaistakaan ostettua. Suihkusaippuan jätän nykyisin ostamatta ja käytän käsisaippuaa siihen tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei velkaa, eikä elatusvelvollisuutta. Minulla on säästöjä ja sijoituksia useampia kymppitonneja. Olen voinut siirtyä tekemään töitä keikkahoitajana.
Minulla on säästöjä ja sijoituksia yli satatonnia muttei niiden avulla vielä voi töitä vähentää. Selitätkö miten oma yhtälösi toimii?
Ei ne suuret säästöt, vaan ne pienet menot. Auttaa myös se, ettei ole työnarkomaani.
t. eri
Meillä jäi kahvilat ja ravintolat sekä heräteostokset. Ei meillä taloudellisesti sinällään ole tarvetta, mutta sen verran lohduttomuutta tarjolla hallituksen toimesta, että eipä tässä uskalla. Rahat menee säästöön ja sieltä ulkomaille rahastojen kautta. Varmaan joku tästäkin hyötyy, mutta ei se ainakaan Suomi ja suomalaiset ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö enää lihaa ja harvoin juustoa. En käy ulkona syömässä. En osta kirjoja. Lääkkeistä ostan vain sen välttämättömimmän. Leikkaan hiukset itse. En osta vaatteita vaan korjaan vanhoja. Onneksi on vielä useammat ehjät kengät olemassa.
Hammaslääkäriin toivon pääseväni jotenkin.
Mulla suunnilleen sama. Rahaa olisi kuluttaakin, mutta hallituksen mielestä nyt pitää säästää, joten koitan nuukailla kaikessa mahdollisessa. Säästöön ja sijoituksiin mulla menee nyt enemmän kuin aiemmin.
Mitä vttua? Millainen lammas pitää olla, jos elää tuolla tavalla? "Hallitus sanoi ja minä teen". huh-huh....
Auto vaihtui Marinin hallituksen aikana. Samoin puhelin ja tv uusittiin. Seuraavaksi investoidaan vasta 2027 jos demarit palaa pääministeripuolueeksi.
Heh ei minulle mitään säästöjä kerry. Syön vaan halvempaa ja paskempaa ruokaa. En osta vaatteita tai käytä palveluita. En käy missään ja olen lähinnä vaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Heh ei minulle mitään säästöjä kerry. Syön vaan halvempaa ja paskempaa ruokaa. En osta vaatteita tai käytä palveluita. En käy missään ja olen lähinnä vaan kotona.
Irtisanoin myös kaikki suoratoistot ja sen sellaiset. En käytä rahaa melkein mihinkään muuhun paitsi asumiseen ja vähän ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei velkaa, eikä elatusvelvollisuutta. Minulla on säästöjä ja sijoituksia useampia kymppitonneja. Olen voinut siirtyä tekemään töitä keikkahoitajana.
Minulla on säästöjä ja sijoituksia yli satatonnia muttei niiden avulla vielä voi töitä vähentää. Selitätkö miten oma yhtälösi toimii?
Tuossa lukee myös ettei velkaa, eikä elatusvelvollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoin myös kaikki suoratoistot ja sen sellaiset. En käytä rahaa melkein mihinkään muuhun paitsi asumiseen ja vähän ruokaan.
Ja jos joskus harvoin olen ihmisten ilmoilla, en osta takeaway-kahvia tai käy haukkaamassa purtavaa. Kotona saa halvempaa kahvia ja ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret säästöt, vaan ne pienet menot. Auttaa myös se, ettei ole työnarkomaani.
t. eri
Haluaisin numeroita enkä tyhjänpäiväisiä kaskuja.
Minulla on sijoituksissa n.125000€ ja se tuottaa vuosittain n. 7% eli 8750€ miinus verot. Minä en tuolla summalla pysty vähentämään työtekoa mutta ensimmäinen kommentoija tekee niin vaikka hänen sijoitussummansa huomattavasti pienempi. Haluaisin ymmärtää miten tuo kuvio hänen kohdalla toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, että menot on noin 700e/kk.
Meillä käydään Lidlissä, siinä tulee jo selvää säästöä muihin kauppoihin verrattuna. Syödään hyvää ja terveellistä ruokaa, siitä ei tingitä. Olen pitänyt ruokabudjetin samana kuin ennen inflaation laukkaamista, eli samalla rahalla saa nyt vain vähän vähemmän. Kaikki turhuudet ja herkut jää yleensä kauppaan.
On tingitty vaatteiden ostosta sekä palveluista. Auton huolto on vaihdettu halvempaan paikkaan. Kaikki tarvittava käyttötavara ostetaan alennuksesta, nykyään on joka paikassa hyviä alennuksia joten halvalla saa kun jaksaa vain nähdä vähän vaivaa. Kampaajalla ei käy meidän perheestä enää kukaan. Kaikki muukin turhuus jää kauppaan, ylimääräiset on karsittu.
Olen myös laittanut hyviä tavaroita kirppikselle, niin tulee vähän ylimääräistä rahaa. Ennen en jaksanut kirppistellä, lahjoitin pois.
Näiden muutosten myötä olemme pystyneet kattamaan nousseet ruokakulut sekä nousseet sähkölaskut. Säästöön jää rahaa yhtä paljon kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Haluaisin numeroita enkä tyhjänpäiväisiä kaskuja.
Minulla on sijoituksissa n.125000€ ja se tuottaa vuosittain n. 7% eli 8750€ miinus verot. Minä en tuolla summalla pysty vähentämään työtekoa mutta ensimmäinen kommentoija tekee niin vaikka hänen sijoitussummansa huomattavasti pienempi. Haluaisin ymmärtää miten tuo kuvi
Sinulle kerrottiin se jo. Numeroina menee näin: menot pienemmät kuin tulot. Ihan alakoulutason matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Todellista vaurautta ovat asiat, joiilla on arvoa itsessään hyvinvoinnille. Ihmiskunnan keksimiä absurdeja käytäntöjä, kuten itsestään kasvavaa velkaa (koronkorko), ei voi loputtomasti laittaa taistelemaaan luonnontieteellisiä lakeja, kuten itsestään vähentyvää ja rappeutuvaa varallisuutta vastaaan.
Hyvinvointi on yhteydessä suhteellisen pysyviin tarpeisiiin, ei haluihin. Yksilöllisten mieltymysten kohteeet vaikuttavat olevan yhdentekeviä - riittää vain, että halun tyydyttämisestä tulee hetkellisesti hyvä mieli.
Mä kulutan entistä enemmän. Kulutus on se mitä meidän maa tarvii, rahaa liikkeelle.
En käy ravintoloissa syömässä. Valmistan kotiruokaa. Hiukset leikkaan itse. Säästän sähköä. Säästän vettä. En maksa vuokraa, vaan asun velattomassa talossa. Saunon,pesen pyykit ja teen uuniruokaa silloin kun sähkön hinta on matala (pörssisähkö). Autoa käytän harvakseltaan nykyisin. Ruokaostokset teen kerran viikossa. Jos on aletuotteita, ostan useamman pakkauksen, ja pakastan ne.
Pullat ja leivät voin paistella itsetehdyistä taikinoista.
En aio sisustaa kämppää kevääksi millään trendikkäällä ja uudella, vaan tyydyn siihen mitä on. Haen pajunkissat ojasta ja maalaan pääsiäismunat itse.