Tämä äiti ei ymmärrä miksi äidin pitäisi hoitaa vauvaa kotona ainakin vuosi
Täytyy olla ymmärryksessä ja yleistiedossa jotain pahasti vialla jos ei ymmärrä miksi vauva tarvitsee nimenomaan äidin syntymänsä jälkeen. Vauvalle sen ainoan tutun kehon, tuttu tuoksu, ääni ja sydämenlyönnit. Imetys on paljon muutakin kuin pelkkää ruokintaa. Se on läheisyyttä jota ei pysty vauva keltään muulta saamaan.
Vuosi on myös äärettömän lyhyt aika aikuisella ja äärettömän pitkä kehittyvälle vauvalle.
Kommentit (170)
Yksittäistapauksesta ei voi yleistää, mutta ainakaan omaan elämääni ei tuonut mitään erityisen hyvää se, että äitini oli kotiäiti enkä itse ollut koskaan missään päivähoidossa. Olin jo yläasteella kun hän meni töihin vähäksi aikaa. Päinvastoin, vielä nykyäänkin hän jaksaa marttyyrina syyllistää meitä lapsia siitä, ettei koskaan päässyt työelämään kunnolla kiinni ja muka meidän takia uhrasi monta vuotta. Itse olin kouluun mennessäni aivan pihalla lapsiryhmässä olemisesta ja se aiheutti koulukiusaamista peruskouluaikana.
Vierailija kirjoitti:
" Vauvan ruokailuhetki sisältää paljon muutakin, kuten läheisyyttä, turvaa, lämpöä ja katsekontaktin äitiin, eikä ratkaisevaa ole se, mistä maito tulee. "
Joten siis isä pystyy hoitamaan saman asian ihan yhtä hyvin.
Kyllä se äidinmaidon paremmuus korvikkeeseen nähden on ihan kiistaton fakta. Toki äiti voi lypsää maitoa talteen mutta hankalaa se on jos tekee täysiä työpäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaa isäkin vauvaa hoitaa
Isä ei korvaa äitiä vauvan näkökulmasta. Naisen pehmeys, ihon ja äänen, on aivan eri asia kuin miehen karkeus.
Höpsistä. Meidän esikoinen rauhoittui vastasyntyneenä kaikkein parhaiten isän rinnan päällä köllötellen.
Se liittyy siihen että isä ei tuoksu maidolta. Äidinmaidon tuoksu saa vauvan ruokahalun heräämään. Niin kuuluukin olla.
Mitenkäs jokaisessa imetyskeskustelussa suurin osa mammoista sanoo, ettei imettämyt eikä maito riittänyt. Enemmistö vauvoista kasvaa ensikuukausien jälkeen korvikkeella, suuri osa jo ennen sitä.
Se ei ole tässä oleellista, tuleeko äidiltä maitoa, tai riittääkö se. Vauvan ruokailuhetki sisältää paljon muutakin, kuten läheisyyttä, turvaa, lämpöä ja katsekontaktin äitiin, eikä ratkaisevaa ole se, mistä maito tulee.
Niin, eli ruokkija voi siis olla yhtä lailla isä. Lisäksi se työpäivä kestää kuitenkin vain sen n. 8 tuntia ja tällainen johtotehtävissä oleva voinee tehdä ainakin osittain etänä, joten vauva saa hoivaa myös äidiltään.
Vierailija kirjoitti:
Yksittäistapauksesta ei voi yleistää, mutta ainakaan omaan elämääni ei tuonut mitään erityisen hyvää se, että äitini oli kotiäiti enkä itse ollut koskaan missään päivähoidossa. Olin jo yläasteella kun hän meni töihin vähäksi aikaa. Päinvastoin, vielä nykyäänkin hän jaksaa marttyyrina syyllistää meitä lapsia siitä, ettei koskaan päässyt työelämään kunnolla kiinni ja muka meidän takia uhrasi monta vuotta. Itse olin kouluun mennessäni aivan pihalla lapsiryhmässä olemisesta ja se aiheutti koulukiusaamista peruskouluaikana.
Mihin tuo nyt liittyy? Eihän tässä kukaan kehoita äitiä jäämään vuosikausiksi kotiin, nyt puhutaan vain vauva-ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Vauvan ruokailuhetki sisältää paljon muutakin, kuten läheisyyttä, turvaa, lämpöä ja katsekontaktin äitiin, eikä ratkaisevaa ole se, mistä maito tulee. "
Kyllä se äidinmaidon paremmuus korvikkeeseen nähden on ihan kiistaton fakta. Toki äiti voi lypsää maitoa talteen mutta hankalaa se on jos tekee täysiä työpäiviä.
Nythän ei puhuttu siitä mikä ravinto on lapselle parasta vaan että onko sillä sinällään väliä että onko se ruokkija äiti vai isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan pystyy jättämään vauvansa noin pienenä, sitä en käsitä. Vauvan tuoksu, äänet, kaikki on niin ainutlaatuisen ihanaa, että yleensä sitä on aivan siinä vauvantuoksuisessa kuplassa itsekin. Omituista että jollain on kiire toimistolle pyörimään, aivan sama mikä on asema siellä..
Kysy suurimmalta osalta maailman isistä tuota.
Isällä ei erity raskaushormoneja. Siksi isät eivät voi aina käsittää sitä puolison tunnemyrskyä. Isät voivat silti olla erinomaisia hoitamaan pientä vauvaa, mutta äidillä se yhteys alkaa muodostua heti raskaaksitulon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se on vähän tahdon asia. Minä olen imettänyt vielä töihin palattuanikin, toki vauva oli silloin vuoden ja yli, eli osittaisimetystä joka tapauksessa. Todennäköisesti korviketta joutuu käyttämään lisänä jos jo 3kk jälkeen palaa töihin, mutta osittain pystyy kyllä imettämään vaikka vuosia työn ohessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuo nyt liittyy? Eihän tässä kukaan kehoita äitiä jäämään vuosikausiksi kotiin, nyt puhutaan vain vauva-ajasta.
Silti se on sen kuvan luomista että on olemassa vain yksi oikea tapa olla hyvä äiti ja kaikki muu on väärin. Ei siis ole mahdollisuuksia muokata äitiyttä oman näköiseksi.
Tämä on edelleenkin yksi iso asia miksi äidiksi tulo pelottaa ja epäilyttää monia. Ja se taas lisää lapsettomiksi jäävien määrää.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku sanonut että äidin pitäisi olla kotona 13 vuotta? Tässähän puhutaan muutamasta KUUKAUDESTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin yllättävän harvat hoksaavat, että vauvalle samassa taloudessa asuva isä on aivan yhtä hyvä ja tuttu hoitaja?
Ei se isä ole sama asia kun vauva on vastasyntynyt-muutaman viikon ikäinen. Isä on vauvalle aluksi vieras. N. puolen vuoden iässä isä kelpaa jo yhtä hyvin.
Ei ihme, että naiset valittaa sitä ettei mies osallistu. Jos te vauvan ensimmäisen puoli vuotta koette, että olette ainoa joka on vauvalle välttämätön, niin vieraantuuhan siinä mies koko kuviosta.
T. Äiti, joka olosuhteiden pakosta sai hoitaa ja olla läsnä vauvalleen vasta hänen ollessaan liki 3 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme että lapset ja nuoret voivat huonosti kun kukaan ei arvosta heitä. Vauvavuosi on tärkeä ja lapsi tarvitsee äidin, isän ja kaikki muutkin läheiset.
Ei kukaan arvosta, nyyh! Isi ja äiti on töissä tienaamassa perheelle rahaa, haloo. Vauva ei tarvitse ympärilleen isää, äitiä ja kaikkia muitakin läheisiä 247.
Höpö olet. Se on meillä vielä geeniperimässä et äiskän äänen pitää kuulua läheltä. Muistelen et pingviiniäiskäkin erottaa oman pienoisen äänen noin tuhannesta pienokaisen äänestä. Ja se parjattu imetys...ei suju etänä. Eikä jääkaapin tallennus ole niin lämmintä..
Nyt kyllä meni yli ymmärryksem, vaikka itsekin olen uraäiti.
Nainen oli synnyttänyt esikoisensa v. 2020 ja v. 2021 kaksoset, ja henkiin jäänyt lapsi painoi 1700g joka käytännössä tarkoittaa, jatkuvaa ruokintaa 1-2h välein eli rinnassa ollaan kiinni puolen tunnin välein, koska noin pienen sisäelimet eivät ole kehittyneet, eikä pysty syömään kerralla paljon ja siksi se on jatkuvaa syöttämistä, jotta paino nousisi. Näin ainakin meitä ohjestettiin.
Ja kaksosten syntymävuonna hän on ollut myös Porvoon Kokoomuksen vaaliehdokkaana v. 2021, lisäksi tehtynyt vaativaa tj tehtäviä.
Olen sanaton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän ei puhuttu siitä mikä ravinto on lapselle parasta vaan että onko sillä sinällään väliä että onko se ruokkija äiti vai isä.
Moni vauva ei edes opi kunnolla pullolle. Eli kyllä silläkin merkitys on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaisi naisten tehdä lapset parikymppisinä jos vaan mahdollista. Mummo-ikäisenä kun tekee niin suhtautuminen omiin lapsiin on kuin lapsenlapsiin.
Kakskymppiset ovat itsekkin ihan kakaroita vielä. Monilla olisi ollut vielä syytä jatkaa bailaamista ja kumppaniensa vaihteluja löytääkseen sen oikean ennen kuin alkaa perhettä perustelemaan.
Odotella henkistä kypsymistä kyetäkseen elää parisuhteessakin eikä vain lasten kanssa yyhoona. Henkistä kypsymistä ettei tarvitsisi monia eri uus perheitä perustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan pystyy jättämään vauvansa noin pienenä, sitä en käsitä. Vauvan tuoksu, äänet, kaikki on niin ainutlaatuisen ihanaa, että yleensä sitä on aivan siinä vauvantuoksuisessa kuplassa itsekin. Omituista että jollain on kiire toimistolle pyörimään, aivan sama mikä on asema siellä..
Kysy suurimmalta osalta maailman isistä tuota.
Isällä ei erity raskaushormoneja. Siksi isät eivät voi aina käsittää sitä puolison tunnemyrskyä. Isät voivat silti olla erinomaisia hoitamaan pientä vauvaa, mutta äidillä se yhteys alkaa muodostua heti raskaaksitulon jälkeen.
Tuokin on yksi myytti. Jokainen äiti ei koe mitään valtavaa yhteyttä vauvaansa heti syntymän jälkeen vaan kasvaa äitiyteen ihan siinä kuin isäkin.
Esim. minuilla ei tullut mitään valtavia tunteita synnytyksen jälkeen vaan päällimmäisenä oli väsymys ja hämmennys siitä miten paljon elämäni oli muuttunut. Vauvan valtava tarvitsevuus tuntui minusta vain ahdistavalta.
Onneksi isä otti meillä heti todella isoa roolia ja loi samalla hyvin läheisen suhteen vauvaan. Minä sain sitten kasvaa rauhassa siihen äitiyteen ilman paineita siitä että lapsi ei saisi riittävästi läheisyyttä ja rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme että lapset ja nuoret voivat huonosti kun kukaan ei arvosta heitä. Vauvavuosi on tärkeä ja lapsi tarvitsee äidin, isän ja kaikki muutkin läheiset.
Ei kukaan arvosta, nyyh! Isi ja äiti on töissä tienaamassa perheelle rahaa, haloo. Vauva ei tarvitse ympärilleen isää, äitiä ja kaikkia muitakin läheisiä 247.
Höpö olet. Se on meillä vielä geeniperimässä et äiskän äänen pitää kuulua läheltä. Muistelen et pingviiniäiskäkin erottaa oman pienoisen äänen noin tuhannesta pienokaisen äänestä. Ja se parjattu imetys...ei suju etänä. Eikä jääkaapin tallennus ole niin lämmintä..
Pingviinipienokaisia muuten hautoo ja hoivaa isukitkin, kun äidit käy vuorollaan hommaamassa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokkija... et selvästikään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppii ne jos ei vaihtoehtoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin jos joku asia ei käytännön ongelmien takia onnnistu niin se on eri asia. Mutta nämä ovat kuitenkin poikkeuksia. Nyt puhutaan yleisellä tasolla siitä onko toinen vanhemmista lähtökohtaisesti aina parempi ruokkija vauvalle vai ei.