Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä äiti ei ymmärrä miksi äidin pitäisi hoitaa vauvaa kotona ainakin vuosi

Vierailija
14.03.2024 |

https://yle.fi/a/74-20077542

Täytyy olla ymmärryksessä ja yleistiedossa jotain pahasti vialla jos ei ymmärrä miksi vauva tarvitsee nimenomaan äidin syntymänsä jälkeen. Vauvalle sen ainoan tutun kehon, tuttu tuoksu, ääni ja sydämenlyönnit. Imetys on paljon muutakin kuin pelkkää ruokintaa. Se on läheisyyttä jota ei pysty vauva keltään muulta saamaan. 

Vuosi on myös äärettömän lyhyt aika aikuisella ja äärettömän pitkä kehittyvälle vauvalle. 

Kommentit (170)

Vierailija
121/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että äiti on töissä ei tarkoita, että vauvalta riistetään äidin tuoksu ja sydämenlyönnit. Eihän töihin palaaminen läheskään kaikille tarkoita 10h poissaoloa kotoa. Esimerkiksi omissa asiantuntijatöissäni saan tehdä etänä tasan niin paljon kuin haluan, vaikka 100%. Kyllä siinä voi imettää ja vaikka antaa vauvan nukkua kantoliinassa. Tämänkään ei tarvitse olla joko tai -valinta.

Itse olin vauvojen kanssa kotona, mutta mulle olisi kyllä sopinut paremmin osa-aikainen työskentely. Omassa työssä se ei vaan ollut mahdollista. Olisin saanut siitä virtaa äitiyteen eikä työtilanne olisi samalla tavalla stressannut äitiyslomalla.

Vierailija
122/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että tällaisestakin äitiydestä välillä puhutaan. Ei äidin aina tarvitse olla pitkään kotona, vaan ne perhevapaat voi myös jakaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin keskosen äitinä särähtää erityisesti tuo, että äiti lähti töihin jo silloin kun vauva oli vasta saavuttanut lasketun ajan. Keskonen tarvitsee kuitenkin erityishuomiota kiintymyssuhteeseen ym. 

Miksi isä ei siihen kykenisi? 

Mikä ettei, mutta ketä teistä on hoitanut vauvana ollessanne isä?  Siis että äiti kävi töissä ja isä oli sun kanssa kotona?

Isäkö teillä hääräili tuttipullojen kanssa ja valvoi öitä vauvan kanssa, koska äidin piti nukkua?

Jos ei, niin miksi ei?  Oletteko kysyneet isiltänne, että miksi eivät hoitaneet teitä, kun olitte vauvoja?  

Vierailija
124/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksittäistapauksesta ei voi yleistää, mutta ainakaan omaan elämääni ei tuonut mitään erityisen hyvää se, että äitini oli kotiäiti enkä itse ollut koskaan missään päivähoidossa. Olin jo yläasteella kun hän meni töihin vähäksi aikaa. Päinvastoin, vielä nykyäänkin hän jaksaa marttyyrina syyllistää meitä lapsia siitä, ettei koskaan päässyt työelämään kunnolla kiinni ja muka meidän takia uhrasi monta vuotta. Itse olin kouluun mennessäni aivan pihalla lapsiryhmässä olemisesta ja se aiheutti koulukiusaamista peruskouluaikana.

täällä aivan sama kokemus! Ei todellakaan tehnyt kenellekään hyvää tämä valinta

Vierailija
125/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että tällaisestakin äitiydestä välillä puhutaan. Ei äidin aina tarvitse olla pitkään kotona, vaan ne perhevapaat voi myös jakaa.

Niin jos me kaikki saataisiinkin leikkiä johtajia, mutta kun suuri osa ihmisistä joutuu tekemään oikeita töitä eikä voi larpata työtä. 

Tällaiset jutut ovat loukkaus työtä tekeviä ihmisiä kohtaan.

Vierailija
126/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla maailmassa ei olla vielä niin KEHITTYNEITÄ, että ymmärrettäisiin antaa äideille mahdollisuus hoitaa lapsiansa kotona. 

Nyt kun me naiset luovumme näistä hommista, niin mekin saamme liittyä alikehittyneiden yhteiskuntien joukkoon!

Kehittyneisyyttä on se, että perheet ja äidit saa valita. Meillä saa olla vaikka vuosia kotiäiti jos haluaa, mutta myös isät voi hoitaa lapsiaan jos se perheelle sopii paremmin. 

Vierailija
127/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Käsittääkseni isä ei yleensä eritä äidinmaitoa. Tottakai se äiti on ensisijainen ruokkijana!"

Mutta ei siis siksi että äiti olisi joku ihmisenä täysin ylivoimainen hoitaja lapselle vaan ihan vain käytännön syistä. Josta seuraa se että jos isä pystyy eri tavoilla myös osallistumaan edes välillä vauvan ruokkimiseen niin se on vauvan näkökulmasta ihan yhtä lailla ok.

Ei ihan näinkään, jos kysymys on. 1700g keskosvauvasta (raja 2500g) jos ajatellaan lapsen parasta.

Isä ei pysty tarjoamaan samaa kuin äiti esim. keskosen kenguruhoidossa, jossa vauva makaa äidin rinnan päällä ja kuulee tutut sydänäänet, mihin on tottunut äidin kohdussa. Ainakin meillä lääkärit suosittelivat kenguruhoitoa ja sen avulla lapsi kehityi nopeasti ja saatiin hyviä tuloksia. Samoin imettäminen oli jatkuvaa, koska keskoset eivät jaksa syödä paljon kerralla, koska sisäelimet eivät ole kehittyneet. 

Vierailija
128/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että haluaa edetä urallaan sekä saada lapsia. Pitäähän tämän olla mahdollista.

Vierailija
129/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että äitiä pidetään aina ykkösvanhempana, mies on vain satunnainen hoitaja. Meillä mies haluaa lapsen, itse en, mutta suostun yhteisellä sopimuksella sen tekemään, koska haluan pitää mieheni. Itse siis joudun pakolla synnyttämään, mutta haluan sektion ehdottomasti. En aio imettää, jotta mies saa luotua heti alusta yhteyden vauvaan. Lisäksi en pärjää millään lyhyillä unilla, joten en ala öitä valvomaan. Töihin palaan heti, kun olen toipunut sektiosta ja muutenkin raskaudesta. Työni vaatii fyysistä voimaa ja meillä on tiukat kuntovaatimukset, joten nopea palautuminen on tärkeää.

Tällä siis mennään meillä, lisäksi mies saa vastata pääosin lapsen kuluista, hoitoon viennistä yms, koska hän sen haluaa. Itse pärjäisin vallan hyvin pelkästään miehen ja eläintemme kanssa.

Vierailija
130/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin jos me kaikki saataisiinkin leikkiä johtajia, mutta kun suuri osa ihmisistä joutuu tekemään oikeita töitä eikä voi larpata työtä. 

Täh? Kyllä saman valinnan voi tehdä missä tahansa työssä oleva äiti. Tai no, ainakin ne joitten lasten isä on halukas samaan järjestelyyn. 

Vierailija
131/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että äitiä pidetään aina ykkösvanhempana, mies on vain satunnainen hoitaja. Meillä mies haluaa lapsen, itse en, mutta suostun yhteisellä sopimuksella sen tekemään, koska haluan pitää mieheni. Itse siis joudun pakolla synnyttämään, mutta haluan sektion ehdottomasti. En aio imettää, jotta mies saa luotua heti alusta yhteyden vauvaan. Lisäksi en pärjää millään lyhyillä unilla, joten en ala öitä valvomaan. Töihin palaan heti, kun olen toipunut sektiosta ja muutenkin raskaudesta. Työni vaatii fyysistä voimaa ja meillä on tiukat kuntovaatimukset, joten nopea palautuminen on tärkeää.

Tällä siis mennään meillä, lisäksi mies saa vastata pääosin lapsen kuluista, hoitoon viennistä yms, koska hän sen haluaa. Itse pärjäisin vallan hyvin pelkästään miehen ja eläintemme kanssa.

Alatiesynnytyksestä toipuu kyllä keskimäärin nopeammin kuin sektiosta. Jos nopea palautuminen on siis tärkeää, niin kannattaa harkita tuota vielä. 

Vierailija
132/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, Ranskassa äitiysloma on yleensä vain 4kk, USA:ssa 12 viikkoa, Espanjassa 21 viikkoa jota mahdollisesti pidettävä isyysloma lyhentää. Ja näissäkin maissa kasvaa ihan kunnon kansalaisia.

Niin, näissä maissa kotiäitiys on todella yleistä. Haluammeko samaa tänne?

Vierailija
133/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alatiesynnytyksestä toipuu kyllä keskimäärin nopeammin kuin sektiosta. Jos

No en kuitenkaan ole valmis hyväksymään pidätyskyvyttömyyttä, repeämiä tms mitä alatiesynnytys voi aiheuttaa, joten sitten hiukan pidempi toipuminen leikkauksesta on kuitenkin pienempi paha

Vierailija
134/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletteko kysyneet isiltänne, että miksi eivät hoitaneet teitä, kun olitte vauvoja?  "

Koska se ei silloin ollut tapana. Ihan kuten moni muukin asia oli ennen eri tavalla. Ja nyt sitten asiat ovat muuttuneet. Niin tässäkin asiassa.

Vierailija
135/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaa isäkin vauvaa hoitaa 

Isä ei korvaa äitiä vauvan näkökulmasta. Naisen pehmeys, ihon ja äänen, on aivan eri asia kuin miehen karkeus.

Suksi v i t t u u n idiootti.

Vierailija
136/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi enää suomeen tehdä lisää kärsijöitä.

Ympäristömyrkyt ovat pilanneet ilman, veden ja ruoan.. 

On erittäin suuri todennäköisyys että lapsesta tulee, näiden ihmisten käyttämien ympäristömyrkkyjen seurauksena sairas jo syntymästään saakka.

Tämä on raakaa mutta niin on öljystä tehtävien tuotteiden aiheuttamat myrkyt ja saasteet.

Vierailija
137/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin keskosen äitinä särähtää erityisesti tuo, että äiti lähti töihin jo silloin kun vauva oli vasta saavuttanut lasketun ajan. Keskonen tarvitsee kuitenkin erityishuomiota kiintymyssuhteeseen ym. 

Mikä ettei, mutta ketä teistä on hoitanut vauvana ollessanne isä?  Siis että äiti kävi töissä ja isä oli sun kanssa kotona?

Isäkö teillä hääräili tuttipullojen kanssa ja valvoi öitä vauvan kanssa, koska äidin piti nukkua?

Jos ei, niin miksi ei?  Oletteko kysyneet isiltänne, että miksi eivät hoitaneet teitä, kun olitte vauvoja?  

Miksiköhän? Siksi, koska ennen on ajateltu olevan vain yksi ainoa oikea tapa eli isä käy töissä ja äiti hoitaa lapset ja kodin. Nykyään on tasa-arvoista ONNEKSI! Itsekin vähän vierastan sitä, että vastasyntynyt keskonen olisi äidistä erossa, mutta muutaman kuukauden iässä isä kykenee aivan samaan, JOS VAIN HALUAA. 

Vierailija
138/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat kunnioitusta omaa työtäsi kohtaan mutta samalla vähättelet ja halveksit itse muiden töitä. Oliko tässä joku logiikka?

Vierailija
139/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaa isäkin vauvaa hoitaa 

Isä ei korvaa äitiä vauvan näkökulmasta. Naisen pehmeys, ihon ja äänen, on aivan eri asia kuin miehen karkeus.

Tulee mieleen erään somettajan mielipiteet näistä kommenteista.

Vierailija
140/170 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti se näkyy monilla etäisenä ja huonona isäsuhteena. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi