Mitä mieltä ootte pakkoruotsista
Kommentit (36)
Ehdottomasti ruotsi heti kolmannelta luokalta opetukseen. Ollaan kaksikielisiä ja hyvin helppo kieli.
Periaatteessa turhaa, mutta ei tule poistumaan niin kauan, kun osa päättäjistä on ruotsinkielisiä. Ja nyt meillä on vielä ruotsinkielinen presidenttikin...
Enemmän kanssakäymistä kieliryhmien välille! Nykyisinhän suomen- ja ruotsinkieliset erotetaan toisistaan jo päiväkodista alkaen, eivätkä kieliryhmät ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän kanssakäymistä kieliryhmien välille! Nykyisinhän suomen- ja ruotsinkieliset erotetaan toisistaan jo päiväkodista alkaen, eivätkä kieliryhmät ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa.
Tämä on niin totta! Asutaan kaksikielisellä alueella ja kun tänne muutettiin niin ajattelin että lapset kasvavat kuin itsestään kielitaitoisiksi kun koulussa ja harrastusryhmissä kuulee Ruotsia ja on jatkuva kielikylpy.
No ei mennyt ihan niin. Kaikki fudisjoukkueista alkaen on erikseen Suomen- ja ruotsinkielisille, mikä on ihan idioottimaista koska näin oikein varmistetaan että ruotsinkieli jää omaksi ja hitaasti kutistuvaksi saarekkeekseen.
Olen itse suomenkielinen mutta sukulaisista löytyy myös kaksikielisiä, ja olen aina pitänyt luonnollisena että puhutaan molempia kieliä sekaisin ja vähän siinä suhteessa mikä sattuu olemaan paikallaolijoiden kielitaito.
Vierailija kirjoitti:
Suomen historiaa kun katsoo niin ruotsinkieltä on täällä puhuttu ainakin toista tuhatta vuotta. Sen pidemmälle ei kirjallista dokumentaatiota löydy.
Nykyisessä maailmantilanteessa muut pohjoismaat ja varsinkin rajanaapuriamme Ruotsi ja Norja ovat myös tärkeitä liittolaisia, ja pohjoismaisessa yhteistyössä on aika vaikea kuvitella puhuttavan jotain muuta kuin skandinaaviskaa.
Mielestäni Ruotsin opiskelu on ihan perusteltua, mutta ehkä sitä oppimäärää voisi keventää niiltä ketkä hakeutuvat johonkin suorittavan työn ammatteihin missä ei kielitaitoa tarvitse. Alkeiden osaaminen kuuluu mielestäni kuitenkin suomalaisen yleissivistykseen.
Englanti käy hyvin. Joutuvathan skandinaavit joka tapauksessa käyttämään sitä muiden kanssa, eikä ruotsin puhuminen tee meistä germaaneja heidän silmissään.
Pakkopullaa, hyvää sellaista - pitääpä poimia rusinat pois!
Ruotsalaiset puhuu pakkoruotsia ja se on niille ihan oikein !
Ihan turhaahan se on, en ole opiskeluiden jälkeen tarvinnut kertaakaan.
Persujen vaaliohjelmassa oli pakkoruotsin lopetus.. Purra ei harjannut yhtään vastaa, kun on itse aina kannattanut pakko ruotsia.. 🤣🤣🤣🤣
Persut ne on kautta aikain rakastaneet suomen ruotsalaisia ja Ruotsin kieltä... 👍
Siinä olisi ihan kelpo säästökohde. On paljon aloja ja töitä joissa ruotsia ei tarvita. Pakkoruotsin hintalappu peruskoulusta toisen asteen ja korkeakoulujen kautta työelämään, on valtava. Itse olen vähittäiskaupan duunari, en ikinä tarvitse ruotsia. Lapsestani tulee sähköinsinööri, ei tule ikinä tarvimaan ruotsia. Toinen lapseni on ravintola-alalla alueella jossa ei ole suomenruotsalaisia, monesta muusta kielestä olisi hyötyä.
Väärinhän se on, mutta ei sille mitään mahda.
En voi ymmärtää pakkosuomen Tuutisia
Mielestäni on ihan hyvä oppia Ruotsia. Etenkin Suomalaiset matkustavat paljon Ruotsin alueelle, mutta osaavat ne ruotsalaiset puhua englantiakin. Mutta ihan hyvä oppia, sillä monissa töissä sitä pitää osata ihan hyvin.
Ei siitä oikein hyötyä ole, kun se ei kuitenkaan kelpaa loppujen lopuksi ruotsinkielisille. Mieluummin he haluavat palvelut muilta ruotsinkielisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Persut ne on kautta aikain rakastaneet suomen ruotsalaisia ja Ruotsin kieltä... 👍
No niinpä. Huvittaa nämä pakkoruotsia itkevät, ruotsi on helppo kieli. Mitähän nämä junttieinarit ottaisivat siihen tilalle, ranskan? saksan? kiinan?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on ihan hyvä oppia Ruotsia. Etenkin Suomalaiset matkustavat paljon Ruotsin alueelle, mutta osaavat ne ruotsalaiset puhua englantiakin. Mutta ihan hyvä oppia, sillä monissa töissä sitä pitää osata ihan hyvin.
Mitä nyt olen huomannut, niin nekin työpaikat tuntuvat menevän enimmäkseen ruotsia äidinkielenään puhuville.
Nykyinen järjestelmä, jossa suomen- ja ruotsinkieliset eristetään toisistaan omiin kouluihinsa, joissa opiskellaan hieman toista kieltä, ei yksinkertaisesti toimi. Kieliryhmien välillä pitäisi tosiaan olla enemmän vuorovaikutusta ja yhteistyötä.
Suomen historiaa kun katsoo niin ruotsinkieltä on täällä puhuttu ainakin toista tuhatta vuotta. Sen pidemmälle ei kirjallista dokumentaatiota löydy.
Nykyisessä maailmantilanteessa muut pohjoismaat ja varsinkin rajanaapuriamme Ruotsi ja Norja ovat myös tärkeitä liittolaisia, ja pohjoismaisessa yhteistyössä on aika vaikea kuvitella puhuttavan jotain muuta kuin skandinaaviskaa.
Mielestäni Ruotsin opiskelu on ihan perusteltua, mutta ehkä sitä oppimäärää voisi keventää niiltä ketkä hakeutuvat johonkin suorittavan työn ammatteihin missä ei kielitaitoa tarvitse. Alkeiden osaaminen kuuluu mielestäni kuitenkin suomalaisen yleissivistykseen.