Mitä mieltä ootte pakkoruotsista
Kommentit (37)
Ruotsi vapaaehtoiseksi ja sen valitsemisesta joku porkkana, vaikka valtion kustantamat stipendit. Samoin liikunta olisi jo aika muuttaa niin ettei siitä saa numeroa vaan vain hyväksytty tai hylätty.
Ei voisi enää vähempää kiinnostaa!
Suoraan sanottuna kyseinen asia on minulle täysin yhdentekevä. Ei sen ruotsin olisi kai välttämätöntä olla pakollinen, mutta ei sen pakollisuus myöskään mitenkään häiritse omaa elämääni. Tässä maassa on sentään paljon isompiakin ongelmia.
Miksei maassa saisi opettaa maan kieltä ?
Vierailija kirjoitti:
Miksei maassa saisi opettaa maan kieltä ?
Mitä saamea halusitkaan opiskella?
Vierailija kirjoitti:
Siinä olisi ihan kelpo säästökohde. On paljon aloja ja töitä joissa ruotsia ei tarvita. Pakkoruotsin hintalappu peruskoulusta toisen asteen ja korkeakoulujen kautta työelämään, on valtava. Itse olen vähittäiskaupan duunari, en ikinä tarvitse ruotsia. Lapsestani tulee sähköinsinööri, ei tule ikinä tarvimaan ruotsia. Toinen lapseni on ravintola-alalla alueella jossa ei ole suomenruotsalaisia, monesta muusta kielestä olisi hyötyä.
Lopetetaan samalla pakkosuomi, pakkomatematiikka, pakkohistoria jne. Säästöä syntyy oikein kohisten.
En ole peruskoulussa opetettua historiaa työelämässä ikinä tarvinnut ja silti opiskelin koulussa sitäkin kiltisti.
Yleissivistys toki eri asia, siksihän sitä ruotsiakin opiskellaan. Kaikille opetetaan peruskoulussa alkeita vähän kaikesta ja kiinnostuksen mukaan luetaan sitten lisää muissa kouluissa ja vapaa-ajalla. Kieliäkin voi peruskoulussa lukea 2-3 tuon ruotsin lisäksi, joten tuskin nyt kielitaito kärsii yhden kielen lisäopetuksesta.
Aivan turhaa resurssien tuhlausta. Puhumme jo yhtä niin turhaa kieltä globaalilla tasolla ja sitten pitää opetella vielä toinen yhtä turha.
Englanti kaikille ja toinen kieli olisi pakollinen, mutta saisi valita että mikä kieli se on. Edes muutama vaihtoehto, pliis. Näin pääsisimme tuhlaamasta omaa aikaa tähän turhuuteen.
Ei mikään vaikein kieli, silti ei jaksanut koulussa motivoida. Mihinkään tarvinnut, englannilla aina pärjätty. Ymmärrän toki miksi se on, kaksimielinen maa kuitenkin.
Täysin turha pakko, muinaisjäännös.
Vapaaehtoisena ok. Varsinkin sitten, kun ruotsalaisille tulee kouluihin pakkosuomi.
Suomessa suomea. Ulkomaalaisille vaikka käsimerkkejä. Joskus pakkotilanteessa englantia.
Ruotsissa englantia. Alkeisranskalla saa paremmat palvelut.
Yo v.1964. ( Eli ikäloppu olen) .
Kirjoitin L ruotsinkielestä Ruotsia olen tarvinnut kerran elämässä, Maarianhaminassa nakkikioskilla, 1970-luvulla.
Toisella käynnillä M. englanti kelpasi, 2000-luvun alussa.
Jäänne menneisyydestä. Pitäisi olla jo lopetettu vuosia sitten ja opiskella jotain hyödyllisempää sen tilalla. Samalla voisi ajaa alas tuon vähemmistön etuoikeudet niin säästyisi verorahoja.
Täysin turha! Työelämässäkin käytimme englantia, ihan käytännön syistä!
Ruotsia en ole tarvinnut muutenkaan.
Nyt etenkin kun esim. ravintola-alan työpaikat tuntuvat menevät vain englanninkielisille, eikä suomenkielistä palvelua saa, niin on se aikamoista kyykyttämistä, että suomenkieliseen perheeseen syntyneen on pakko opiskella ruotsia.
Ei ole järkevää. Ruotsia ei tarvitse työelämässä kuin julkisissa viroissa mahdollisesti, joten toisen kielen valinta tulisi olla täysin vapaaehtoista. On silkkaa typeryyttä joutua opiskelemaan kieltä, josta ei tulevaisuudessa ole mitään hyötyä. Tämän päälle vielä v...s pakotuksesta, joka tulee heijastumaan asenteessa koko kieltä ja sitä puhuvia kohtaan.
Ei ole mitään pakkoruotsia. Kielten opiskelu kannattaa aina ja monikielisyys tutkitusti parantaa kognitiivisia kykyjä eli aivojen joustavuutta, ongelmanratkaisukykyä, keskittymistä, ja siten mm. vähentää dementiariskiä.
Meillä tietty poliittinen ideologia, joka seuraa Yhdysvaltain äärioikeiston politiikkaa, nimenomaan haluaa Yhdysvaltain tavoin tietoisesti tyhmistää kansaa, koska silloin aivopesu helpottuu ja sopulismi lisääntyy. Aito kansanvalta ja yhteiskunnallinen osallistuminen/osallistaminen edellyttää kyvykkäitä aivoja hahmottaa monimutkaisia kokonaisuuksia heppoisten ja helppojen populististen sloganien sijaan.
Ihan oikein on. Kärsikää, mulla ei ole ollut tuntiakaan koulussa ruotsin kieltä.
Niin kauan säilyy kun RKP on hallituksessa, eli ikuisesti.
Kannatan pakkoäidinkieltä eli niin paljon suomen (tai ruotsin) opetusta, että luku- ja kirjoitustaidottumuus terveiltä lapsilta ja nuorilta lisääntyvänä ongelmana loppuisi. Helppo ruotsi ei muuten oppivaista lasta kielteisesti rasita, mutta jos ei ymmärrä asioita äidinkielelläänkään, ei kannata kenenkään kannalta panna resursseja moiseen opetukseen. Monta muutakin ainetta voisi panna ehdolliseksi: opetusta ei tarjota, jos äidinkielen osaamistaso ei täytä tiettyjä vaatimuksia.